Strona główna SEO Adres URL a SEO

Adres URL a SEO

Autor InClick

W dalszym ciągu w serwisach internetowych możesz trafić na przypadki, w których adres URL nie informuje, co możesz znaleźć na danej stronie – masz do czynienia nic niemówiącym ciągiem znaków. Nie jest to dobre rozwiązanie ani dla algorytmu Google, ani dla użytkownika strony. Dlatego, jeśli jeszcze nie zoptymalizowałeś tego elementu swojej witryny, to najwyższa pora to zrobić. Sprawdź, co powinieneś wiedzieć o adresach URL i jaki mają one wpływ na SEO Twojej strony.

Co to jest adres URL?

URL to skrót od Uniform Resource Locator. Jest to adres, pod którym znajduje się dany zasób. Nie musi tutaj chodzić o stronę WWW, ale o np. plik PDF, DOC, zdjęcie itd. Z niektórych elementów adres ten składa się zawsze, natomiast inne pojawiają się w określonych przypadkach:

  • http: lub https: – to protokół, który wskazuje, jak przesyłane są dane pomiędzy urządzeniem internauty a stroną WWW. W drugim przypadku mamy do czynienia z połączeniem szyfrowanym, tj. zabezpieczonym przed przejęciem lub zmienieniem przez niepowołane do tego osoby.
  • Host – czyli to, co następuje po poprzednim elemencie. W przypadku naszej strony jest to inclick.pl.

W adresie może się również pojawić ścieżka do danego zasobu, który znajduje się w witrynie. Np. https://www.inclick.pl/jak-budowac-profil-linkowy-strony/, gdzie jej elementem jest /jak-budowac-profil-linkowy-strony/. Jeśli skorzystasz z opcji wyszukiwania, to wtedy zobaczysz jeszcze inny adres URL, mianowicie: https://www.inclick.pl/?s=linki, gdzie po znaku = znajduje się wysłane zapytanie. W powyższych przypadkach adres podstrony serwisu ma formę przyjazną dla użytkownika, ale równie dobrze mógłby być on następujący: https://www.inclick.pl/bdsdfsassdad/. Tylko czy taki URL jest atrakcyjny pod jakimkolwiek względem? Raczej nie.

W jednym z naszych poprzednich artykułów – Jak dodać menu z kotwicami w artykule i co to daje? – mogłeś spotkać się z jeszcze innym elementem adresu URL, mianowicie #. Dzięki niemu użytkownika można automatycznie odsyłać do danej sekcji w artykule. Tzn. jeśli kliknie on link zawierający kotwicę, to wtedy przeniesie się automatycznie do nagłówka o danym, wskazanym id.

Adresy URL a SEO – o czym pamiętać?

Tak naprawdę poniższe kroki są istotne nie tylko z punktu widzenia widoczności Twojej witryny w Google, ale również biorąc pod uwagę jej użytkowników. Dlatego warto przestrzegać kilku ważnych zasad, aby witryna była dopracowana.

Stosuj opisowe adresy URL

Najczęściej po nazwie hosta znajduje się tytuł artykułu, którego słowa są oddzielone odpowiednimi separatorami. Może to być też nazwa kategorii czy produktu. Ważne, aby w tej treści znajdowała się najważniejsza dla danej treści fraza, tj. zapytanie, po którym szukający takiego contentu mogli trafić na Twoją witrynę z Google. Pamiętaj, że optymalizacja tego elementu absolutnie nie oznacza, że masz tam umieścić wiele słów kluczowych na raz – nie jest to dobre ani dla SEO, ani dla użytkownika, ani dla CTR.

Źródło: https://developers.google.com/search/docs/advanced/guidelines/url-structure?hl=pl&visit_id=637731619496260582-3176651723&rd=1

Oddzielaj słowa w adresie URL łącznikiem

Google rekomenduje, aby słowa w adresie URL były oddzielane łącznikiem, a nie podkreśleniem. To dobre rozwiązanie zarówno dla internauty, jak i robota Google.

Źródło: https://developers.google.com/search/docs/advanced/guidelines/url-structure?hl=pl&visit_id=637731619496260582-3176651723&rd=1

Korzystaj z protokołu HTTPS

Dzięki temu połączenie pomiędzy urządzeniem użytkownika a Twoją stroną jest szyfrowane, tzn. bezpieczne. Witryn, które nie korzystają z tego rozwiązania jest coraz mniej. Zdecydowana większość hostingów w Polsce udostępnia darmowy certyfikat SSL, zatem jego użytkowanie nie będzie się dla Ciebie wiązać z jakimikolwiek kosztami. Jak to wygląda globalnie? Według stanu z listopada 2021 roku z HTTPS korzystało blisko 77 proc. stron.

Źródło: w3techs.com/technologies/details/ce-httpsdefault

Stosuj krótkie adresy URL

Zdecydowanie najczęściej w adresie zawarty jest tytuł danego artykułu czy ogólnie danej podstrony. Jeśli ten tytuł jest jednak bardzo długi, to warto go skrócić tak, aby składał się z kilku słów. Kolejna kwestia – Backlinko wykazało, że istnieje zależność pomiędzy długością adresu URL strony, a pozycją w wynikach wyszukiwania – im jest on krótszy, tym przeciętnie wynik witryny w Google jest wyższy. Ale oczywiście nie jest to czynnik, który możemy zaliczyć do tych kluczowych, które decydują o rezultacie w SERP-ach.

Źródło: https://backlinko.com/hub/seo/urls

Używaj małych liter

Korzystaj w adresach URL wyłącznie z małych liter, a jeśli dotąd robiłeś inaczej, to najlepiej zmień te znaki. Nie używaj również lepiej w adresach URL polskich znaków diakrytycznych, tj. ę, ą itd.

Nie umieszczaj daty w adresie URL

To jedna z opcji, którą masz w systemie WordPress. Najczęściej nie jest to dobry wybór, gdyż może to spowodować, że internauta ominie Twoją stronę w wynikach wyszukiwania, jeśli materiał będzie dosyć stary. Być może temat jest wiecznie aktualny, ale użytkownik Google widząc, że jeden tekst pochodzi z 2017 roku, a drugi z 2021, kliknie prawdopodobnie ten nowy.

Przekieruj adres URL do wersji bez WWW

Dla Google https://www.inclick.pl/, https://www.inclick.pl i https://inclick.pl/ to różne adresy. Przekieruj je tak, aby strona zawsze ładowała się pod tym samym – bez WWW. Nie ma żadnych argumentów przemawiających za tym, aby korzystać z WWW w adresie. Wersja bez tego elementu jest krótsza, a witryna wczyta się oczywiście poprawnie.

Przetestuj emoji w adresach URL

Emoji może się wyświetlać w Google w title, w description, jako element znajdujący się w treści danej strony, ale również w adresie URL. Może to spowodować, że osiągniesz wyższy CTR. Oczywiście nie jest to metoda zalecana w każdym przypadku, dla każdej tematyki serwisu. Nie masz również gwarancji, że Google pokaże w SERP-ach emoji, które dodałeś w adresie URL. Natomiast taka możliwość istnieje i warto, abyś sprawdził, czy przyniesie Ci to korzyści.

Jak ustawić adres URL w WordPressie?

Jeśli jesteś użytkownikiem tego CMS-a, to stałą strukturę adresów dla serwisu możesz ustawić, klikając w panelu administratora „Ustawienia”, a następnie „Bezpośrednie odnośniki”. Natomiast dodając nowy content na stronę czy też edytując go, możesz łatwo i wygodnie zmienić adres URL. Opcja edycji znajduje się pod tytułem danego wpisu.

Jak przekierować nieaktualny adres URL?

Masz na stronie content, który zawiera już nieaktualne dane? Albo go zaktualizuj, albo przekieruj na inny URL, gdzie internauta znajdzie te informacje, których szuka. W przypadku stałych przekierowań zalecane jest stosowanie 301. Jeśli jest ono tylko tymczasowe, to wtedy użyj 302. 301 przekazuje moc SEO stronie docelowej

Adres URL a SEO – podsumowanie

Optymalizacja adresów URL jest istotna zarówno dla użytkownika, jak i dla algorytmu Google. Jest jednym z elementów, który wpływa na CTR. Warto poświęcić temu zadaniu czas, zastanowić się nad najlepszą strukturą adresów od razu na starcie prowadzenia serwisu. Może to pozytywnie wpłynąć na widoczność witryny w wynikach organicznych Google i tym samym na ruch na stronie.

Inne ciekawe tematy

Skomentuj