Strona główna SEO Aktualizacja algorytmu Google 2022

Aktualizacja algorytmu Google 2022

Autor InClick

25 maj / 12-13-14 czerwiec 2022

Nie ma potwierdzenia tej aktualizacji. Jedyne co ogłosiło Google to fakt, że ok 9-10 czerwca zakończyła się aktualizacja rozpoczęta w maju. Nie mniej jednak w Polsce można zauważyć dość duże fluktuacje na serwisach różnego typu.

W przypadku forum Google dla Webmasterów „skargi” na aktualizację dotyczą serwisów, które uczestniczą w programie afiliacyjnym Amazon i mają jednocześnie uruchomione reklamy Adsense.

Cały problem polega na tym, że ukarane serwisy wyglądają niczym choinka bożonarodzeniowa – mają linki afiliacyjne praktycznie w każdym zdaniu.

Problemem tych serwisów jest również słaba użyteczność. W przypadku wejścia na taki serwis z urządzeń mobilnych pierwszą rzeczą, którą otrzymuje się „na twarz” to wszelkiej maści reklamy Adsense i/lub banery afiliacyjne.

Nie ma szans aby nie kliknąć jakkolwiek w taki baner reklamy.

Powyżej jeden z przykładów na aktualizację w dniach 1-14 czerwca 2022.

25 Maj 2022 Core Update

Adres URL: https://developers.google.com/search/blog/2022/05/may-2022-core-update

Twitter: https://twitter.com/googlesearchc/status/1529488907502505984

Google ogłosiła za pośrednictwem Twittera wypuszczenie (Krakena hehehe) aktualizacji podstawowej, zwanej aktualizacją rdzenia. Jest to część serii aktualizacji, które Google wprowadza do ogólnego procesu rankingowego przez cały rok. Ta aktualizacja rozpoczęła się 25 maja r. i została zakończona 9 czerwca.

Trzeba powiedzieć (albo napisać), że aktualizacja dotknęła bardzo różne serwisy ze szczególnym uwzględnieniem YMYL – czyli your money your life. Oberwały witryny o wysokim stopniu zaufania np. PKOBP:

negatywny wpływ aktualizacji algorytmu google maj 2022
negatywny wpływ aktualizacji algorytmu google maj 2022

Można nawet stwierdzić, że ta aktualizacja, która dotknęła nawet tak znane marki, nie miała do tej pory miejsca. Wcześniej taki update dotknął witryny z branży ubezpieczeniowej.

negatywny wpływ aktualizacji algorytmu google maj 2022

Ale niektórzy dostali bonus tego dnia i o ile widoczność serwisu nieznacznie wzrosła o tyle ruch organiczny wzrósł mocno.

pozytywny wpływ aktualizacji algorytmu google maj 2022

Jakie są rokowania dotyczące tych aktualizacji?

Na ten moment nie ma żadnych rokowań czy podejrzeń lub opracowań w Polsce. Trudno jest wyrokować czemu strony zaliczają spadki skoro maja bardzo duży autorytet (wg Google nie ma takiego czynnika rankingowego).

Niczego nie można przesądzać. Warto jednak przeanalizować:

  • linkbuilding – pod kątem sposobu jego wykonania
  • dopasowanie do fraz kluczowych – czy przypadkiem nie ucięło widoczności na słowach kluczowych, które nie są dopasowane do serwisu lub nie sprzedają

Z moich obserwacji wynika, że na ten moment nie są to problemy techniczne czy tez związane z prędkością działania serwisu (vide PKOBP, Orange, PZU).

W jednym z artykułów na temat algorytmów Google padło podejrzenie, że jest korelacja między spadkami w widoczności i pozycjach oraz Page Experience pokazywanym w Search Console. Moim zdaniem nie jest to dobry trop ponieważ można zaburzać ten czynnik poprzez wywołanie sztucznego ruchu, który został wygenerowany za pomocą wejść mobilnych.

Screen z ataku typu DIRECT:

MOBILE jako atak:

Kilka dni pózniej reakcja PE oraz algorytmu przeliczającego Core Web Vitals:

Jak widać po ataku, w którym próbka CRUx była odpowiedzialna za dane wejściowe, i które odpowiadały za bardzo szybkie ładowanie serwisu na urządzeniach mobilnych, PE wróciło to stałego poziomu. Na desktopie takie dane nie pojawiły się. To oznacza, że nie ma korelacji zmian algorytmu Google na Page Experience.

Tymczasem zachęcam do przeczytania artykuł: zmiany algorytmu Core Update oraz Link Spam w 2021 roku.

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

Call Now Button 606 628 628