Strona główna Marketing Alerty niestandardowe w Google Analytics

Alerty niestandardowe w Google Analytics

Autor InClick

Praca marketingowca to nie tylko kreatywne działania, ale w dużej mierze ogrom analityki. Codziennie trafiają do nas tysiące danych, z których trzeba wyciągnąć te najważniejsze. Mnogość informacji, którymi jesteśmy atakowani, sprawia, że często można przegapić te najważniejsze. To natomiast odbija się na sprawności prowadzonych działań marketingowych i nie pozwala na zareagowanie na niepokojące zdarzenia. Jak temu zapobiec? Jednym z prostszych sposobów jest skorzystanie z niestandardowych alertów Google Analytics. Jeśli jeszcze ich nie znasz, pora się z mi zaprzyjaźnić i dowiedzieć się, co zyskasz, korzystając z nich.

Czym są niestandardowe alerty?

Alerty Google dla większości aktywnych użytkowników Internetu, nie są niczym nowym. Pozwalają one śledzić nowe wyniki wyszukiwania dla wybranych fraz. Te można ustalić samodzielnie w specjalnym, bezpłatnym narzędziu. Od tego czasu na wskazany adres e mail, przychodzą informacje, że w wyszukiwarce pojawiał się wynik zawierający jedną ze wskazanych fraz. Dzięki temu można być np. na bieżąco z nowinkami marketingowymi czy śledzić co klienci piszą o firmie w Internecie.

Niestandardowe alerty działają podobnie do tych, ale nie identycznie. W ich przypadku nie otrzymuje się powiadomienia np. o nowej opinii na temat firmy, a o konkretnym zdarzeniu, do którego dojdzie w obrębie posiadanej witrynie internetowej. Przykładem niestandardowego alertu Google Analytics jest np. powiadomienie, że ruch na stronie w stosunku do poprzedniego dnia spadł o 20%. Dzięki temu, że taki alert się otrzymuje, samodzielnie nie trzeba sprawdzać statystyki, a jedynie reagować na niepokojący komunikat.

Jak ustawić alerty niestandardowe?

Alerty niestandardowe ustawia się przez Google Analytics. Aby to zrobić, należy zalogować się do GA i przejść do panelu dodawania, następnie wybrać alerty niestandardowe. Tam można zarówno założyć te nowe, jak i edytować i sprawdzić te założone w przeszłości.

Zakładając nowy alert, należy wpisać jego nazwę oraz określić, do którego widoku raportowania ma być on zastosowany. Bardzo ważne jest również zaznaczenie, z jaką częstotliwością alert ma być generowany. Opcje, jakie ma się to wyboru do alerty niestandardowe dzienne, tygodniowe miesięczne. Te pierwsze generowane są na podstawie zmian zachodzących na koncie Google Analytics z dnia na dzień, te tygodniowe – w stosunku do zmian zachodzących z tygodnia na tydzień. To samo założenie stosowane jest przy alertach miesięcznych.

Ruchomy alert niestandardowy rozpocznie raptownie od razu. Powiadomienia przychodzą na skrzynkę e mail. Powiadamiać mogą o niepokojących sytuacjach na koncie takich jak spadek ruchu, spadek realizacji celów, spadek konwersji itp. Warto jednak podkreślić, że Google Analytics pozwolą nie tylko na ustawienie alertów niestandardowych ostrzegających o niepokojących sytuacjach na stronie, ale i tych pożądanych np. zwiększonym roku.

Ustawione alerty można otrzymywać tylko na swoje konto lub też włączyć powiadomienia dla innych osób. Aby podzielić się nimi, wystarczy w menu wybrać inne adresy i dodać je dwoma kliknięciami myszy.

Warunki alertów niestandardowych

Zasada działania alertów niestandardowych jest prosta. Mówi ona- wyślij mi informacje, jeśli zostaje spełniony warunek XYZ. Ten warunki wysyła się samodzielnie. Można, a wręcz powinno się dopasować je do potrzeb biznesu i danych, jakich potrzebuje się do oceny kondycji prowadzonych działań marketingowych.

Google Analytics pozwala na założenie nieskończenie wiele alertów i to o różnych warunkach. Tworząc je, warto się jednak skupić na tych podstawowych, które faktycznie ułatwiają pracę. Te polecane przez specjalistów zazwyczaj dzielą się na alerty dotyczące ruchu na stronie, realizowanych celów, Google Ads, treści i konwersji.

Niestandardowe alerty Google Analytics nakierowane na ruch

Alertów nakierowanych na ruch można zakładać bardzo wiele, warto jednak skupić się na tych najważniejszych. Dlaczego? Ponieważ jeśli założy się ich zbyt wiele, spływające dane nie będą analizowane – braknie na to czasu. Podstawowe niestandardowe alerty informujące o problemach w ruchu na stronie to:

  • spadek ruchu do zera – całkowity brak ruchu w witrynie może oznaczać, że pojawił się poważny problem ze stroną www lub kodem śledzenia Analytics; na taki alert należy szybko zareagować, ponieważ oznacza on, że użytkownicy nie mogą dostać się na serwis;
  • spadek ruchu o X % względem tego samego dnia w poprzednim tygodniu – alert ten pozwoli ocenić, czy ruch utrzymuje się na stałym poziomie;
  • wzrost współczynnika odrzuceń – jest to pierwszy sygnał niepokojących zmian w serwisie, alert o tym temacie może oznaczać wzrost niechcianego ruchu SPAM, tworzenie nieodpowiadających potrzebom konsumentów treści i komunikatów;
  • spadek ruchu organicznego w porównaniu do poprzedniego tygodnia -najczęściej jest to sygnał tego, że spadają frazy kluczowe w serwisie, została nałożona kara Google lub zmienił się algorytm.

Niestandardowe alerty Google Analytics nakierowane na cele

Realizacja celów to podstawa marketingu internetowego. Jeśli ich realizacja się oddał, trzeba szybko interweniować. W śledzeniu tego, czy rezultaty kampanii są zadowalające, pomagają takie alerty niestandardowe jak:

  • spadek realizacji celu o X% względem poprzedniego tygodnia;
  • spadek współczynnika konwersji o X% względem poprzedniego tygodnia.

Niestandardowe alerty Google Analytics nakierowane na Google Ads

Jeśli korzysta się z Google Ads, dobrze jest ustawić alerty niestandardowe, które powiadomią, jeśli dojdzie do spadku wyświetleń czy kliknięć. Ustalenie takich powiadomień pozwala na szybsze reagowanie w przypadku, gdy dochodzi do niepożądanych sytuacji. Umożliwią zapobiec nieoptymalnemu wykorzystaniu budżetu i zaprzestania wyświetlania reklam. Przykłady dobrych alertów jest:

  • Spadek wyświetleń reklam z Google Ads o X%
  • Spadek kliknięć reklam z Google Ads o X%
  • Wzrost CPC reklam z Google Ads o X% względem poprzedniego tygodnia.

Niestandardowe alerty Google Analytics nakierowane na treść

Alertami niestandardowymi można kontrolować nie tylko spadki uchu czy konwersji, ale także treść strony www. Jednym z podstawowych alertów, które powinno się ustawić, jest wzrost liczby stron z błędem 404 o X%. Do podwyższenia liczby stron z błędem jest np. włączenie części oferty z serwisów, przeniesieniu oferty na inne serwery czy błędy w na samej stronie. Błędy 404 odstraszają użytkowników i sprawia, że traci się część ruchu. Otrzymując takie powiadomienie, można szybko zareagować i utworzyć przekierowanie, które pozwoli odzyskać użytkowników.

Drugi alert niestandardowy w przypadku treści strony jest wzrost czasu wczytywania się o X% względem poprzedniego tygodnia. Wydłużenie czasu sprawia, że współczynnik odrzuceń będzie wyższy, a użytkownicy niechętnie będą odwiedzać serwis. Warto pamiętać, że nikt nie lubi czekać, aż strona czy zdjęcia na niej się wczytują. Jeśli otrzyma się taki alert, to podejrzewać można, że nowa wersja serwisu nie została zoptymalizowana lub doszło do spadku wydajności serwera.

Polecanym alertem niestandardowym dotyczącym treści jest również spadek wyszukiwania w witrynie o X% względem poprzedniego tygodnia. Znaczny spadek oznacza zazwyczaj problem z oprogramowaniem. Uniemożliwia to użytkownikom wyszukiwanie w witrynie i odnalezienie przedmiotów, którymi są zainteresowani.

Niestandardowe alerty Google Analytics nakierowane na konwersje

Prowadząc kampanie reklamowe, chcemy, aby przynosiły one konwersje. W końcu to za nie płacimy. To, dlatego warto na bieżąco śledzić, jak one się kształtują. W tym pomoże utworzenie alertu niestandardowego spadek współczynnika konwersji o X% względem poprzedniego tygodnia. Ten alert sprawdzi się przede wszystkim w przypadku sklepów internetowych. Może oznaczać, że z jakiegoś powodu odbiorcy przestali się interesować produktami sklepu. Przyczyn tego stanu rzeczy może być wiele od obniżki cen przez konkurencję, przez zwiększone kwoty dostawy, aż do np. wymiany zdjęć, które zostały uznane za nieestetyczne. Kiedy już zostanie się poinformowanym o spadku konwersji, należy zacząć szukać przyczyn i analizować możliwe czynniki.

Alerty niestandardowe to pomoc w codziennej analityce marketingowej. Pomagają one monitorować to, co dzieje się na stronie www i reagować, zanim dojdzie do katastrofy. O założeniu alertów niestandardowych warto pomyśleć zarówno, jeśli prowadzi się sklep internetowy, jak i inny biznes. Co ważne założenie alertów niestandardowych polecam również biznesom, które na co dzień korzystają z usług zewnętrznych agencji SEO i SEM. Dzięki niemu poczynania zewnętrznych podmiotów zawsze można mieć na oko.

  1. Czym są niestandardowe alerty?

    Są to powiadomienia, które dotyczą konkretnych zdarzeń w danej witrynie internetowej. Może to
    być na przykład sytuacja, w której ruch na stronie danego dnia spadł o 20% względem
    poprzedniego.

  2. Jakie korzyści przynoszą niestandardowe alerty?

    Chodzi przede wszystkim o wygodę. Dzięki niestandardowym alertom nie musimy sami regularnie
    sprawdzać konkretnych danych.

  3. Jak ustawić alerty niestandardowe?

    Sprawa jest bardzo prosta. Musisz zalogować się do Google Analytics i przejść do panelu
    dodawania. Tam możesz ustalić alerty niestandardowe.

  4. Jakie są rodzaje niestandardowych alertów?

    Wyszczególniamy ich kilka. Są to między innymi alerty nakierowane na: treść, Google Ads, cele,
    konwersje oraz ruch. To, jaki alert ustawisz, zależy od Ciebie i Twoich potrzeb.

Inne ciekawe tematy

Skomentuj