Strona główna Darmowe porady SEO Analiza profilu linków – na co zwrócić uwagę?

Analiza profilu linków – na co zwrócić uwagę?

Autor InClick

Szczegółowa analiza profilu linków to jeden z kluczowych elementów zaliczanych do kompleksowej strategii SEO. Jak zaplanować link building, aby pozycjonowanie przyniosło zamierzone efekty? Jak powinna wyglądać struktura anchorów i które odnośniki są szkodliwe?

Sprawdzenie szkodliwych linków

Krok pierwszy analizy profilu linków to dokładna weryfikacja tego, które odnośniki pomagają w realizacji strategii SEO, a które niekorzystnie wpływają na ocenę wystawianą przez roboty wyszukiwarki. Na ten punkt warto zwrócić szczególną uwagę, zwłaszcza jeśli witryna była pozycjonowana kilka lat temu, kiedy strategia SEO opierała się głównie na masowym pozyskiwaniu odnośników niekoniecznie z wartościowych serwisów.

Linki przychodzące do strony to jeden z aspektów, które roboty Google biorą pod uwagę, oceniając witrynę. Czasy, w których ilość znaczyła o wiele więcej niż jakość, minęły bezpowrotnie. Warto dowiedzieć się, które odnośniki prowadzące do Twojej strony są toksyczne i niekorzystnie wpływają na pozycję w SERP.

Pojawia się jednak pytanie, jakie linki można uznać za dobre i wartościowe, a jakie za spamerskie i toksyczne. Niestety nie ma tu jednoznacznej i konkretnej odpowiedzi. Analiza linków przeprowadzana jest głównie na podstawie doświadczenia specjalisty SEO.

Można jednak uznać, że wartościowe odnośniki to takie, które pochodzą z serwisów cieszących się zaufaniem. Z pewnością nie będą to linki ze stron spamerskich czy z systemów wymiany linków, które zostały utworzone jedynie po to, aby manipulować pozycją w rankingu wyszukiwarki.

Struktury anchorów

Krok drugi to weryfikacja struktury anchorów. O co konkretnie chodzi? Anchor to inaczej kotwica, czyli widoczny tekst linka, który użytkownik może kliknąć. Są różne rodzaje anchorów. Może to być fraza kluczowa, adres URL lub brand.

  • Anchory typu exact match – w tym przypadku kotwicami są słowa kluczowe. Anchory te nazywane są często także sprzedażowymi. Jeśli do Twojej domeny prowadzą głównie linki tego typu, możesz spodziewać się problemów – ich zwiastunem będzie spadek widoczności serwisu.
  • Anchory rozszerzone – to również frazy sprzedażowe, jednak bardziej rozbudowane, składające się z kilku wyrazów.
  • Adresy URL – klikalny tekst takiego odnośnika prowadzącego do konkretnej podstrony to nic innego jak adres URL.
  • Linki brandowe – w tekście klikalnym pojawia się np. nazwa marki.
  • Linki graficzne – odnośnik zakotwiczony jest w obrazku.
  • Anchory tła – podlinkowane są słowa takie jak np. tutaj.

Planując strategię link buildingu, zwróć uwagę na wybór odpowiedniej metody linkowania. Nie skupiaj się na pozyskiwaniu backlinków wyłącznie na frazy sprzedażowe, zadbaj o odpowiednią dywersyfikację. W przeciwnym razie pozycjonowanie stron internetowych nie przełoży się na lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Metody linkowania

Jaka metoda linkowania będzie optymalna? Taka, w której nie jest najistotniejsza liczba, ale jakość linków prowadzących do Twojej strony. Za nieszkodliwe uznawane są m.in. anchory brandowe, czyli takie, w których pojawia się nazwa firmy albo nazwa domeny.

Zwróć też uwagę, że dla algorytmu wyszukiwarki istotne jest miejsce, z którego pochodzi odnośnik. Optymalizacja profilu linków polega na wykryciu i usunięciu szkodliwych odnośników. W takim razie, z jakich miejsc warto pozyskiwać linki? Czy muszą to być jedynie serwisy tematycznie powiązane z profilem działalności?

Kluczem do sukcesu może okazać się rozbudowana strategia content marketingu i publikacja artykułów sponsorowanych m.in. na blogach czy w portalach cieszących się dużym zainteresowaniem użytkowników. Możesz także pozyskać linki z forów dyskusyjnych. Profil linkowy swojej strony możesz wzbogacić o odnośniki z mediów społecznościowych, a nawet z katalogów – pod warunkiem, że nie są one niskiej jakości.

Zalecenia odnośnie do pozyskiwania linków

Jeśli nie masz pomysłu na strategię zdobywania linków, możesz spróbować wzorować się na działaniach konkurencji, zwłaszcza jeżeli mają one odzwierciedlenie w wysokich pozycjach w rankingu wyszukiwarki Google. Na bieżąco sprawdzaj też aktualizacje algorytmu Google. Strategie, które były skuteczne w przeszłości, prawdopodobnie w dzisiejszych czasach nie przyniosą zamierzonych rezultatów.

Tworzenie strategii link buildingu możesz rozpocząć od wnikliwej analizy konkurencji – sprawdź m.in. jakie słowa kluczowe pojawiają się najczęściej. Zweryfikuj, skąd Twoi konkurencji zdobywają linki zewnętrzne. Zaplanuj publikacje w tych serwisach. Pozyskuj wartościowe linki, nie tylko do strony głównej, lecz przede wszystkim do podstron w Twojej witrynie. Skoncentruj się na tych typach linków, które mają korzystny wpływ na pozycjonowanie.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak wygląda profil linków prowadzących do strony, skorzystaj z narzędzi SEO, które gromadzą odnośniki. Nie otrzymasz listy kompletnych backlinków, jednak zyskasz wiedzę na temat tego, które linki są szkodliwe.

Przeprowadzając analizę profilu linków, zwróć szczególną uwagę na szkodliwe odnośniki, zbadaj strukturę anchorów i zweryfikuj metody linkowania. Poznaj zalecenia dotyczące pozyskiwania linków, a zwiększysz widoczność serwisu w sieci.

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

606 628 628