Spis treści:
W optymalizacji pozycji witryny w wyszukiwarce kluczowe jest odpowiednie rozplanowanie architektury informacji na stronie, czyli intuicyjne dla użytkownika (i robotów Google’a) połączenie i zhierarchizowanie podstron. Przekonaj się, w jaki sposób projektować strony z myślą o dobrej architekturze informacji.
Struktura menu
Menu to główny element nawigacji na stronie. Ułatwia potencjalnemu klientowi wyszukiwanie usług i produktów, które chciałby kupić. Jak zaprojektować menu w taki sposób, by jednocześnie wspierało strategie SEO oraz UX (tzw. user experience) i ułatwiało użytkownikowi poruszanie się po stronie internetowej?
Aby dokonać selekcji linków w menu, zadaj sobie 3 pytania:
- Które kategorie mają potencjał do zwiększenia widoczności strony?
- Czego szuka potencjalny klient na Twojej stronie?
- Jakie strony produktowe mają największy potencjał sprzedażowy?
Jeśli już to wiesz, czas zaplanować architekturę stron kategorii w menu. Pamiętaj, że podstawową kwestią jest jego użyteczność i intuicyjność. Aby stworzyć takie menu, umieszczaj w nim tylko kluczowe kategorie (tzw. kategorie matki). Co to oznacza?
W rozbudowanym sklepie internetowym e-commerce kategorie i podkategorie mogą sięgać nawet 5 poziomów (np. obuwie – obuwie męskie – obuwie sportowe – buty do piłki nożnej itd.). Dobrą praktyką jest ograniczenie się do maksymalnie 3 poziomów podziału. Do podstron niższego rzędu można za to linkować w menu bocznym pod kluczowymi kategoriami.
Jeśli zastosujesz się do tych zasad, stworzysz menu, które będzie przejrzyste dla użytkownika i robotów wyszukiwarek. Przyczynisz się też do poprawy struktury witryny, a w ostateczności – wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Rozbicie kategorii
Projektowanie architektury informacji na stronie nie ogranicza się do menu. Kluczowy jest też podział witryny internetowej, który zwiększy jej intuicyjność przy jednoczesnym zmaksymalizowaniu potencjału każdej z podstron. W przypadku rozbudowanych stron WWW w niektórych sytuacjach dobrym pomysłem może być rozbicie istniejących kategorii.
Przed rozpoczęciem pracy warto zadbać jednak o to, by zebrać informacje o słowach kluczowych i potencjale fraz na zwiększenie ruchu organicznego. Wstępna analiza najczęściej doprowadzi do dwóch sytuacji, w których warto podjąć działania: istnieje fraza kluczowa z potencjałem, do której nie przyporządkowano żadnej podstrony lub na pojedynczej stronie istnieje potencjał na wypozycjonowanie więcej niż jednej frazy.
W pierwszym wypadku warto stworzyć nową podstronę i zamieścić na niej content, który zagospodaruje niewykorzystaną przestrzeń z potencjałem. Nowa kategoria nie zaburzy architektury informacji strony, a może wpływać m.in. na łatwiejszą nawigację po stronie użytkownika.
W drugiej sytuacji, gdy na jednej podstronie pojawia się potencjał na kilka mocnych fraz, również warto podjąć decyzję o rozbiciu kategorii na kilka innych, ale gromadzących te same (lub podobne) produkty. Dzięki temu nie maleje użyteczność kategorii, ale zwiększa się szansa na zwiększenie ruchu organicznego danej podstrony.
W jaki sposób rozbijać kategorie? Według specjalistów SEO warto brać pod uwagę powiązania produktów takie jak funkcja (buty do biegania, wspinaczkowe), grupa odbiorców (dzieci, kobiety), specyfikacja (w tym rozmiar, kolor), producent (Adidas, Nike) oraz sezonowość (obuwie letnie, zimowe).
Czemu to służy? Rozbicie kategorii nie narusza struktury strony, a może mieć bezpośredni wpływ na pozycję witryny w wyszukiwarce. Ponadto w sytuacji, w której użytkownik bez problemu odnajdzie pożądany produkt, szybciej przejdzie przez ścieżkę prowadzącą do zakupu. Działania te mają więc na celu nie tylko pozycjonowanie, ale również zwiększanie konwersji. W tym pomaga też dostosowanie architektury informacji w witrynie do ścieżki zakupowej klienta.
Ścieżka klienta prowadząca do zakupu
Proces zakupowy klienta w e-commerce składa się z 6 kroków:
- Zyskanie świadomości marki, produktu.
- Zainteresowanie marką, produktem.
- Rozważanie zakupu.
- Podjęcie decyzji o zakupie.
- Kupno produktu.
- Działania posprzedażowe w celu utrzymania lojalności klienta.
Architektura informacji w kontekście SEO na stronie odgrywa kluczową rolę podczas każdego z wymienionych powyżej kroków:
- Potencjalny klient już podczas pierwszego etapu wpisuje do wyszukiwarki słowo kluczowe z informacją o produkcie, który chciałby nabyć. Jeśli strona znajduje się wysoko w wynikach wyszukiwania, zyska świadomość, że może zdobyć dane dobro dzięki Tobie.
- Zainteresuje się produktem, jeśli perswazyjny opis przekona go, że to jest to, czego szukał.
- Rozważy zakup, jeśli przeczyta na Twoim blogu pozytywną recenzję produktu.
- Podejmie decyzję o zakupie dzięki przejrzyście skonstruowanemu linkowaniu wewnętrznemu, które od razu przeniesie go do sklepu.
- Dokona zakupu, jeśli strona, na której dokonuje się sprzedaż, będzie zaprojektowana w taki sposób, by mu to maksymalnie ułatwić.
- Stanie się lojalnym klientem, jeśli np. zaproponujesz mu dołączenie do newslettera i programu lojalnościowego.
Ważne jest, by tak zaprojektować content i strukturę strony, by dana jej część odpowiadała konkretnemu etapowi ścieżki zakupowej klienta.
Zagłębienie serwisu
W rozbudowanych stronach internetowych często dochodzi do sytuacji, że kolejne kategorie piętrzą się na wzór struktury drzewa. Od jednej głównej odchodzą podkategorie mające swoje podkategorie itd. Podczas projektowania struktury witryny warto pochylić się m.in. nad przejrzystą strukturą adresów URL na podstronach kategorii i produktów.
W przypadku podkategorii niższego rzędu może zdarzyć się, że adres URL tej podstrony staje się bardzo rozbudowany, a co za tym idzie – nieczytelny. Rozwiązanie tego problemu zależy od charakteru witryny. Jeśli prowadzisz sklep internetowy z jednym typem produktów, możesz zdecydować się na umieszczenie aliasów kolejnych podkategorii, np.: www.xyz.pl/obuwie/obuwie-meskie/-obuwie-meskie-sportowe.
Alternatywą jest zastosowanie samego aliasu do podkategorii: www.xyz.pl/obuwie-meskie-sportowe. W obu przypadkach ważne jest to, by stosować pełne nazwy kategorii. Dzięki temu użytkownik zawsze wie, w jakim miejscu się znajduje. Należy też pamiętać o konsekwentnym stosowaniu jednej metody.
W przypadku adresów URL prowadzących do strony produktu można zdecydować się na jedno z dwóch najsensowniejszych rozwiązań:
- Nazwa głównej kategorii + alias z nazwą produktu (rezygnacja z aliasu podkategorii): www.xyz.pl/obuwie/buty-123.html – adres jest przejrzysty, a zmiany podkategorii nie będą miały wpływu na adres podstrony produktu.
- Zamieszczenie po nazwie domeny jedynie aliasu strony z produktem, np.: www.xyz.pl/buty-123.html – na ten adres nie będą miały wpływu żadne zmiany w kategoriach i podkategoriach.
Dzięki uproszczeniu struktury adresów URL nawigacja po stronie internetowej staje się łatwiejsza zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google’a.
—
Odpowiednio zaplanowana struktura strony zwiększa jej czytelność dla użytkowników i robotów Google’a. Dowiedz się, jakie korzyści przynosi rozbijanie kategorii, przemyślana struktura menu i dostosowanie architektury informacji na stronie pod ścieżkę zakupową klienta.