Strona główna Audyt SEO stron WWW

Audyt SEO stron WWW

Autor InClick

Audyt SEO to dokładna analiza stron internetowych pod kątem widoczności w Google i możliwości zwiększenia ruchu oraz wykorzystania potencjału SEO wynikającego z eliminacji błędów optymalizacyjnych, poprawy bezpieczeństwa i zmian związanych z użytecznością serwisu.

Specjalizujemy się w opracowywaniu audytów SEO dla dużych serwisów, portali, blogów, stron firmowych i sklepów online. Zapraszamy do kontaktu celem uzyskania darmowej wyceny audytu SEO Państwa strony i przedstawienia wszystkich warunków współpracy. Poniżej dokładne informacje na temat tego, czym są audyty SEO, po co się je wykonuje oraz co zawierają – życzymy miłej lektury.


    Czym jest audyt SEO?

    Audyt SEO to elektroniczny dokument, który jest wynikiem dokładnej analizy strony zawierającym wszystkie instrukcje i zalecane wdrożenia optymalizacyjne. W zależności od wyboru rodzaju audytu analiza może dotyczyć stricte technicznej optymalizacji witryny pod kątem SEO, doboru fraz kluczowych do kampanii pozycjonerskiej, sprawdzenia czynników on-page i off-page mających wpływ na pozycje serwisu w Google bądź też dokładnego sprawdzenia zabezpieczeń strony czy aspektów związanych z wygodą użytkowania przez internautów (UX).

    Audyt SEO zawiera wyniki analiz wraz z opisem i rekomendacjami dotyczącymi poprawek lub sugestiami, które pozwolą zoptymalizować stronę i uzyskać wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, obniżając tym samym koszty innych działań SEO.

    audyt seo - przykład co zawiera

    Po co przeprowadza się audyt SEO?

    Audyt SEO przeprowadza się w celu znalezienia i wyeliminowana błędów mających wpływ na działanie strony bądź obniżających jej pozycje w wyszukiwarkach internetowych. Dzięki audytom możliwe jest znalezienie błędów, które uniemożliwiają prowadzenie skutecznej i opłacalnej kampanii SEO. Analiza pozwala także podjąć decyzje dotyczące przebudowy serwisu lub w skrajnych wypadkach – zlecenia budowy strony od nowa. Audyty SEO można traktować jako zbiór wskazówek do wdrożenia poprawek, które nie tylko wydobywają potencjał strony, zwiększają jej bezpieczeństwo i poprawiają doświadczenie dla użytkowników odwiedzających nasz serwis, ale również dzięki poprawnemu wdrożeniu zmian, pozwalają w przyszłości uniknąć zwiększonych kosztów pozycjonowania.

    Błędy znalezione podczas audytu SEO i wyeliminowane dzięki sugerowanym wdrożeniom powodują, że serwis jest przyjazny dla internautów i robotów indeksujących, co przekłada się na wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. To natomiast prowadzi do obniżenia kosztów kampanii SEO i daje szansę na zwiększenie przychodów związanych z leadów, które wygeneruje każdy internauta odwiedzający stronę.

    Co to jest techniczny audyt SEO i z czego się składa?

    Techniczny audyt SEO pozwala przeanalizować witrynę z perspektywy robotów indeksujących i wyszukiwarek internetowych, które skupiają się stricte na pozycjonowaniu i działaniu algorytmu porządkującego i rankującego strony w wynikach wyszukiwania. Tego rodzaju audyt pozwala zlokalizować błędy w kodzie oraz niedociągnięcia on-page i off-page, które dotyczą stricte robotów indeksujących i obsługujących wyszukiwarki internetowe (głównie Google). Poprawne wdrożenie zmian zasugerowanych w technicznym audycie pozwoli wyeliminować niedociągnięcia techniczne (często niewidoczne dla zwykłych użytkowników), przez które Google może obniżać pozycje strony w organicznych wynikach wyszukiwania bądź niepoprawnie indeksować podstrony witryny.

     Techniczny audyt SEO składa się z 3 elementów:

    • Techniczne SEO – określa sposób przemieszczania się robotów indeksujących po stronie oraz to, w jaki sposób roboty indeksują witrynę i wyświetlają ją w organicznych wynikach wyszukiwania;
    • On-page – czynniki koncentrujące się na treści w obrębie serwisu, linkowaniu wewnętrznym i wszystkich elementach znajdujących się w kodzie strony;
    • Off-page – elementy związane z linkowaniem zewnętrznym oraz sygnałami w social mediach, a także czynnikami mającymi wpływ na stronę, jednak znajdującymi się poza nią samą.
    Kiedy wykonuje się audyt seo

    Audyt SEO koncentrujący się na technicznych elementach budowy strony i zawartości serwisu pozwala znaleźć i wyeliminować błędy związane z niepoprawną indeksacją podstron, ocenia unikalność, poziom optymalizacji i jakość publikowanych treści (Content Quality), pozwala wyeliminować zjawisko Duplicate Content (zarówno w obrębie strony, jak i poza nią), Thin Content (strony bez treści bądź zbyt małym ratio – stosunku unikalnej treści do linków i kodu witryny), a także koncentruje się na obecności i poprawności działania takich elementów, jak mapa witryny (w wersji XML i HTML) oraz pliku robots.txt. Techniczna analiza i poprawa serwisu pozwala także zmniejszyć zasoby potrzebne robotom Google do analizy i indeksacji witryny (Crawl Budget).

    Analizując stronę pod kątem technicznym i wdrażając sugerowane poprawki, witryna może stać się o wiele bardziej atrakcyjna dla robotów indeksujących i samego Google, które w efekcie będzie o wiele lepiej ją rankowało i podwyższało pozycje w wynikach wyszukiwania, co bezpośrednio przełoży się na zwiększenie odwiedzin internautów.

    Co jest potrzebne, aby zrealizować audyt SEO?

    Do wykonania audytu SEO niezbędne są narzędzia, które skupiają się na różnych czynnikach mających wpływ na stronę. Ponadto wymagane jest doświadczenie SEO, które pozwoli poprawnie zinterpretować uzyskane wyniki i zastosować odpowiednią strategię dla konkretnej witryny i branży, w której operuje. Inne założenia mogą sprawdzić się dla strony małej firmy lokalnej a inne dla międzynarodowej korporacji bądź dużego sklepu online. Specjalista przeprowadzający audyt musi znać obowiązujące standardy, wytyczne Google oraz mieć zarówno teoretyczną, oraz praktyczną wiedzę z zakresu SEO/SEM. Przyda się również dostęp do wielu płatnych narzędzi i platform analitycznych, które dostarczą niezbędnych informacji o serwisie, wynikach wyszukiwania czy stronach konkurencji oraz czas – dużo czasu na interpretację, opisanie i przygotowanie jasnych wytycznych dotyczących wdrożeń dla copywriterów i webmasterów.

    Prócz aplikacji stricte do analizy treści, linków i sprawdzenia poprawności kodu HTML/CSS, przyda się również pakiet programów biurowych. Word, Excel czy Adobe Reader zawsze pomogą w uporządkowaniu wszystkich danych (są często zbawienne w codziennej pracy specjalisty SEO) lub pozwolą stworzyć raport, w którym zostaną opisane wszystkie wyniki analizy i sugerowane działania optymalizacyjne. Warto także odnotować, że wiele wyżej wymienionych aplikacji pozwala na generowanie raportów lub agregowanie danych do plików CSV – niestety bez odpowiedniego oprogramowania biurowego nie będziemy w stanie skorzystać z tej przydatnej funkcji.

    Podana lista programów i usług to tylko przykład – oczywiście do każdego rozwiązania znajdą się darmowe i płatne alternatywy. Niemniej przytoczone przez nas programy są uznawane za te najpopularniejsze i przez wielu specjalistów SEO najlepsze – dostarczają rzetelnych danych do interpretacji, a to w przypadku audytów SEO jest kluczowe.

    Czy darmowy audyt SEO do czegoś się przyda?

    W sieci znaleźć można wiele platform bądź wtyczek do przeglądarek internetowych, które oferują darmowe, generowane automatycznie audyty SEO. Prawda jest taka, że niestety rozwiązania te są bardzo ogólne i często przedstawiają tylko skrawek informacji niezbędnych do przeprowadzenia audytu. Co więcej, jak już wielokrotnie wspomnieliśmy, audyt SEO to nie tylko informacje – to przede wszystkim właściwa interpretacja pozyskanych danych oraz odpowiednie dopasowanie zaleceń do konkretnej strony i branży, w której operuje. Tego niestety nie zaoferuje żadna darmowa platforma do audytów.

    W wielu przypadkach darmowe audyty SEO są wręcz groźne dla właścicieli stron. Dlaczego? Platformy te, prócz skrawka informacji, mają również wbudowane automatyczne zalecenia optymalizacyjne bądź własne parametry oceniające serwis. O ile szybkość ich działania i fakt, że są darmowe, można zaliczyć na plus, tak w wielu przypadkach sugerowane zmiany bądź interpretowane przez automat dane są po prostu błędne lub niepełne. Wdrożenie takich zaleceń może skończyć się dużymi problemami dla witryny i jej właściciela.

    Odpowiadając na pytanie z nagłówka – darmowe audyty SEO przydają się tylko do szybkiej analizy strony i tak też powinny być traktowane. Nie polecamy opierania się na nich w całości czy wręcz zastępowania nimi specjalistów SEO, gdyż to droga na duże skróty, która zamiast do celu, prowadzi nad bardzo stromą, finansową przepaść. Darmowe audyty SEO potwierdzają, że bez odpowiedniej interpretacji, a także pełnego zestawu informacji (często pochodzących z różnych źródeł i aplikacji), poprawna implementacja zmian na stronie nie jest możliwa.

    Czy i kiedy warto zlecić audyt SEO?

    W większości przypadków zamówienie audytu SEO okaże się niezbędną inwestycją, która pozwoli znaleźć i wyeliminować kluczowe dla działania witryny błędy SEO i UX. Audyt można zamówić niemal w każdym momencie działania witryny (zarówno dla stron nowych jak i mających historię w sieci) oraz dla każdego rodzaju strony. Należy jednak pamiętać, że audyty SEO dotyczą wielu aspektów strony – odnoszą się do opublikowanych tekstów, profili w social mediach, linkowania (wewnętrznego i zewnętrznego) oraz poprawności budowy witryny z perspektywy WEB. Ważne jest, aby zamawiać audyt dla strony gotowej (w przypadku budowy nowego serwisu), która jest już wypełnioną treścią i wszystkimi zaplanowanymi i wdrożonymi funkcjami (na przykład działający moduł sklepowy).

    Są oczywiście wyjątkowe sytuacje, w których audyt SEO będzie niepotrzebny. Kiedy? Nie zaleca się zamawiania audytu SEO dla strony w fazie koncepcyjnej – wtedy wystarczą dyrektywy dotyczące budowy witryny bądź napisania nowej treści. Innym przypadkiem są witryny, które nie były aktualizowane od lat, osadzone są na przestarzałych silnikach CMS lub po prostu ich wygląd i działanie nie daje szansy na prawidłowy rozwój kampanii marketingowej. Specjalista wykonujący wstępną analizę niezbędną do wyceny audytu SEO może wówczas zarekomendować zlecenie budowy nowej witryny i zaoferować pomoc w zakresie nadzoru technicznego bądź konsultacji SEO.

    Jakie dostępy są potrzebne, aby rozpocząć audyt SEO?

    Do rozpoczęcia przygotowywania audytu SEO niezbędny jest dostęp do panelu Google Search Console (przydzielenie odpowiednich uprawnień do dodanej w panelu strony lub przekazanie dostępu do konta). Tylko to narzędzie wymaga bezpośredniego dostępu przydzielanego przez właściciela strony. Wszystkie inne narzędzia do analizy bądź usługi udostępniane przez Google dostępne są z poziomu specjalisty SEO i nie wymagają dodatkowych uprawnień. Eksperci pracujący nad audytami SEO wykorzystują swoje dostępy do płatnych usług i platform celem zgromadzenia niezbędnych danych do interpretacji, które później opisują w raporcie wraz z wszystkimi zaleceniami.

    Jeżeli właściciel strony decyduje się na to, aby specjalista po zakończeniu prac nad audytem SEO rozpoczął prace również nad wdrożeniami, wówczas niezbędne są dostępy do panelu zarządzania stroną oraz dostępy FTP. Rodzaj i zakres dostępów zależy od tego, na jakim technicznym rozwiązaniu WEB-owym bazuje analizowany serwis (inne dostępy będą potrzebne do prac na własnym systemie CMS a inne na platformie utrzymanej w modelu SaaS).

    Jaka jest cena audytu?

    Na cenę audytu składa się wiele czynników i każdą wycenę przeprowadza się osobno. Nie mniej jednak można określić następujące stawki – poniżej koszt:

    Wielkość serwisuCena minimalna
    mały serwis, blogod 1900 zł
    średni serwis, serwis usługowyod 2400 zł
    duży serwis, sklep internetowyod 3900 zł

    Podsumowanie

    Mamy nadzieję, że rozwialiśmy wszelkie wątpliwości dotyczące audytów SEO i przekonaliśmy Państwa, że w znakomitej większości taka usługa jest niezbędna, aby zaistnieć ze swoją stroną w Google. Zapraszamy do kontaktu celem uzyskania darmowej wyceny audytu i uzyskania wszelkich niezbędnych informacji związanych z warunkami współpracy.

      Nie. Na przygotowanie audytu poświęcamy nawet kilka dni, za które każdy chciałby otrzymać wynagrodzenie. Darmowe audyty dają pełnego obrazu a darmowe narzędzia analizują jedynie jedną podstronę.

      Tak, jest to możliwe a czasem nawet zalecane z uwagi na stopień skomplikowania spraw i potrzebę ich omówienia pod kątem seo oraz biznesowym.

      Tak. Zawsze po oddaniu audytu przewidujemy jedno spotkanie celem jego omówienia aby wszyscy zainteresowani rozumieli, po co został wykonany.

      Audyt przygotowujemy w ciągu 5 do 10 dni roboczych od uzgodnienia terminu.