Strona główna Audyt sklepu internetowego

Audyt sklepu internetowego

Autor InClick

Audyt sklepu internetowego dedykowany branży e-commerce to analiza sklep internetowego, która ma konkretny cel – przede wszystkim znalezienie i wyeliminowanie newralgicznych błędów na stronie i poza nią, co pozwala na zwiększenie ruchu na sklepie, jaki bezpośrednio przekłada się na większą ilość zamówień. Jako specjaliści z dużym doświadczeniem w audytach SEO, oferujemy profesjonalne usługi dla właścicieli sklepów internetowych.

Czym są audyty sklepów internetowych? 

Audyt sklepu internetowego to elektroniczny dokument będący efektem przeprowadzonej analizy, który zawiera wiele kluczowych dla właściciela informacji – są to przede wszystkim niezbędne instrukcje oraz wszelkie zalecane przez specjalistów wdrożenia optymalizacyjne. Analiza sklepu obejmuje kilka aspektów – możliwość zwiększenia ruchu na sklepie, czy widoczność w Google to dwa z najbardziej istotnych. Najważniejsza jest jednak możliwość wykorzystania tak zwanego potencjału SEO, który wynika między innymi ze zmian związanych z użytecznością serwisu, eliminacji błędów optymalizacyjnych czy poprawy bezpieczeństwa.

Mówiąc wprost – w zależności od wybranej opcji, analiza może wyglądać nieco inaczej oraz dotyczyć różnych aspektów sklepu online.

    Audyt może więc skupiać się na przykład na stricte technicznej optymalizacji witryny pod względem SEO – w tym wypadku będzie on poruszać kwestie takie jak:

    • dobór fraz kluczowych – istotne dla kampanii pozycjonerskiej,
    • sprawdzenie czynników on-page i off-page – znaczące dla pozycji serwisu w Google,
    • sprawdzenie użyteczności strony i wygody użytkowania przez klientów,
    • sprawdzenie zabezpieczeń sklepu.

    Audyt sklepu internetowego jest obszernym przedstawieniem wyników analizy powyższych aspektów, uzupełnionym o dokładny opis oraz rekomendacje dotyczące sugestii czy ewentualnych poprawek, jakie powinny zostać dokonane w obrębie sklepu. Ich celem jest zoptymalizowanie sklepu online w taki sposób, aby możliwe było uzyskanie wyższych pozycji w wyszukiwarce, bez ponoszenia większych kosztów. Dzięki audytowi sklepu online i jego optymalizacji możliwe jest nawet zmniejszenie kosztów innych działań SEO (na przykład zmniejszenie ilości potrzebnych do pozycjonowania linków zewnętrznych).

    Co zawiera audyt sklepu e-commerce? 

    Każdy audyt twojego sklepu internetowego, który koncentruje się na zawartości serwisu oraz technicznych aspektach strony ma konkretne cele. Aby zostały one spełnione, musi składać się z pewnych elementów. Bez ich nie zostanie poprawnie wykonany, a co za tym idzie – nie będzie spełniał swojego zadania. Poniżej trzy obszary do analizy:

    • audyt techniczny – celem tego elementu jest określenie sposobu, w jaki roboty indeksujące przemieszczają się po stronie oraz odkrycie, jak dokonują one indeksacji witryny oraz wyświetlają ją w tak zwanych organicznych wynikach wyszukiwania,
    • Off-page – są to wszelkie czynniki skoncentrowane na linkowaniu zewnętrznym i sygnałami w social mediach oraz elementy, które znajdują się poza samą stroną, ale mimo to ma ją na nią konkretny wpływ,
    • On-page – są to elementy skoncentrowane na linkowaniu wewnętrznym, treści w obrębie sklepu internetowego oraz wszelkich składowych kodu strony.

    Dzięki takim działaniom istnieje duża szansa, że sklep internetowy stanie się bardziej atrakcyjny dla samego Google oraz robotów indeksujących, co przekłada się na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania i bezpośrednią większą ilość odwiedzin internautów (co z kolei generuje wyższy przychód dla właściciela sklepu płynący z większej ilości zawartych transakcji).

    Główne cele audytu sklepu online?

    W przypadku standardowej analizy, najważniejsze jest znalezienie i usunięcie błędów, które mają konkretny wpływ na działanie strony albo obniżają jej pozycje w wyszukiwarkach. Dokładnie tak samo jest w przypadku audytu sklepu internetowego, z tą różnicą, że specjalista przeprowadzajacy audyt e-commerce skupia się na nieco innych, również komercyjnych aspektach strony.

    Po co przeprowadza się audyt sklepu internetowego? Oto trzy najważniejsze powody:

    • eliminacja błędów,
    • poprawa konwersji w sklepie,
    • wyeliminowanie „porzuconych koszyków”.

    Wszystkie powyższe działania mają jeden cel – chodzi o konkretny efekt w postaci zwiększenia sprzedaży, co ma bezpośredni wpływ na zarobki. Eliminacja błędów, które jak zostało wspomniane wyżej, wpływają na pozycje w wyszukiwarkach, to tylko jeden element.

    Dobrze wykonany audyt to przede wszystkim zbiór wskazówek, które pozwalają na:

    • prowadzenie skutecznej i opłacalnej kampanii,
    • podejmowanie prawidłowych decyzji dotyczących przebudowy sklepu (lub jeśli to konieczne, budowy od podstaw),
    • wydobycie potencjału sklepu,
    • zwiększenie bezpieczeństwa sklepu,
    • uniknięcie większych kosztów pozycjonowania w przyszłości.

    To, co najważniejsze, to element, o którym zazwyczaj zapominamy – chodzi o przyjemne doświadczenia użytkowników. Nie należy zapominać, że to dla nich tworzony jest sklep i to oni podczas poszukiwania produktu mają czuć się jak ryba w wodzie. Strona ma być zatem jak najbardziej przyjazna dla klientów – jest to dodatkowa szansa na zwiększenie przychodów związanych z leadami, które generowane są przez każdą osobę, jaka zdecyduje się na odwiedzenie sklepu.

    Etapy analizy sklepu internetowego 

    Profesjonalny audyt SEO składa się z wielu istotnych elementów – bez względu na to, czy dotyczy on sklepu internetowego, portalu czy innej istotnej dla klienta strony. Tylko wykonywanie go w prawidłowy sposób i płynne przechodzenie od jednego etapu do drugiego to gwarancja sukcesu, a więc dobrze wykonanej analizy.

    W przypadku sklepów internetowych tych etapów jest kilka – poniżej przedstawiamy krótkie informacje o każdym z nich:

    • Analiza potrzeb i planu marketingowego – to pierwszy i najważniejszy etap, bez względu na to, czy jest on duży, czy też niewielki oraz bez względu na to, czy dopiero zaczyna się działalność, czy funkcjonuje się na rynku już jakiś czas. Niezbędne jest sprawdzenie, jaki jest cel właściciela sklepu, jakie są jego potrzeby, a przede wszystkim, czy obrany plan marketingowy to rzeczywiście dobra droga i czy został on wykonany prawidłowo.
    • Czynniki on-page – są to czynniki skoncentrowane na linkach wewnętrznych, treści, która znajduje się w obrębie sklepu oraz elementach wchodzących w skład strony. Mówiąc wprost – analiza sklepu online pod tym kątem dostarcza informacji, czy konkretne elementy wykonane są w odpowiedni sposób. Te elementy to na przykład opis meta lub nagłówki. Nie zapomina się oczywiście do równie istotnym kodzie, którego poprawność ma tutaj kolosalne znaczenie.
    • Czynniki off-page – to wszelkie elementy mające wpływ na sklep, ale tak naprawdę znajdujące się poza nim. Są to na przykład sygnały w social mediach oraz czynniki związane z linkowaniem zewnętrznym. Dokonywana jest zatem analiza wszystkiego, co znajduje się poza stroną, ale ma na nią realny wpływ. Odgrywają one bardzo istotną rolę, jeśli chodzi o pozycje strony w rankingu wyszukiwarek. Można jednak powiedzieć, że jest to tylko jeden z elementów, wręcz niewielki kawałek całej układanki.
    • Wybór fraz kluczowych – prawidłowo wykonana analiza słów kluczowych, a więc najważniejszych fraz dla sklepu internetowego to klucz do sukcesu, jeśli chodzi o jakiekolwiek działanie seo, które mają zostać podjęte. Jeśli audyt po tym kątem nie zostanie dobrze przeprowadzony, może okazać się, że mimo wysokich wyników w wyszukiwarce na pewne słowa kluczowe, efekty nie są widoczne w obrotach. Frazy kluczowe muszą być dostosowane do specyfiki sklepu, ale nie mogą być zbyt konkurencyjne. Im większa konkurencja na te same frazy, tym trudniej będzie zyskać wymierne korzyści. Czasami lepiej jest postawić na bardziej niszowe frazy do linkowania, zacząć od nich i powoli piąć się coraz wyżej. Konkurencyjne frazy mogą bowiem wymagać sporej ilości wkładu finansowego.
    • Analiza profilu linkowego sklepu – proces ten polega na dokładnym sprawdzeniu linków zewnętrznych, które zostały już zdobyte na potrzeby pozycjonowania. Mamy tutaj na myśli konkretne elementy tych linków – chodzi mianowicie jakość, tematyczność, postać linku (graficzna czy tekstowa) oraz sposób ich osadzenia. Taka analiza jest konieczna wyłącznie w przypadku sklepów, które już funkcjonują na rynku i które podejmowały już działania pod kątem SEO. W przypadku sklepów, które charakteryzują się wieloletnią historią, analiza może zająć dużo czasu, ponieważ ilość linków może plasować się nawet na poziomie tysięcy, a wszystko sprawdza się ręcznie. Dla nowych sklepów, etap ten zostaje pominięty.
    • Analiza i zalecenia dotyczące treści na stronie – to istotny etap, którego celem jest sprawdzenie istniejących na stronie treści. Analizie poddawane są wszystkie teksty, które znajdują się w obrębie sklepu – pod uwagę brane są jednak w szczególności kategorie oraz produkty. Wszystkie treści sprawdzane są pod kątem unikalności oraz poziomu nasycenia fraz. Po dogłębnej analizie, określane są konkretne zalecenia dotyczące ewentualnych zmian, jakie powinny zostać naniesione w tych aspektach.
    • Analiza konkurencyjnych sklepów – to niezwykle istotny etap analizy sklepu internetowego. Badanie konkurencji daje bardzo dużo informacji i pomaga obrać kierunek dalszego postępowania. Analiza konkurencji ma na celu sprawdzenie innych, popularnych sklepów o takim samym lub podobnym asortymencie pod kątem linków oraz fraz, na które zdecydowano się linkować. Informacje te pozwolą na wdrożenie odpowiedniego planu linkowania i sprawdzenie, z jakimi firmami mamy do czynienia – czy warto się na nich wzorować, czy może obrać zupełnie inny model działania.
    • Analiza techniczna – to miedzy innymi szybkość ładowania sklepu, funkcjonowanie sklepu na urządzeniach mobilnych, widoczność i poziom indeksacji, weryfikacja instalacji google search console oraz google analytics (bez danych tam zgromadzonych audyt będzie trudny do wykonania)

    Kto powinien zamówić audyt sklepu online? 

    Audyt sklepu online to usługa, która nie jest skierowana dla każdego – jest to rozwiązanie dedykowane przede wszystkim przedsiębiorcom, którzy mają doświadczenie w handlu internetowym, albo dopiero zamierzają stawiać swoje pierwsze kroki w branży e-commerce. Dla tych, którzy działają na rynku już dłuższy czas, taki audyt pozwoli sprawdzić, czy wszystko jest tak, jak być powinno, czy może jednak pewne elementy powinno się zmienić i polepszyć. Dla tych, którzy dopiero planują założenie sklepu, taki audyt to bardzo dobry początek pozwalający obrać odpowiednią drogę i piąć się po szczeblach popularności, stanowiąc dobrą konkurencję. Specjalista może w takim wypadku pomóc na każdym etapie – na przykład pomóc wybrać platformę sklepową i później ją zoptymalizować.

    Kiedy zamówić audyt sklepu e-commerce? 

    Kompleksowy audyt można wykona zarówno dla nowych sklepów, jak i dla tych, które funkcjonują już na rynku. W przypadku nowych sklepów, kluczowe jest jednak posiadanie wersji testowej do analizy. Jeśli sklep fizycznie już istnieje, audyt można zamówić właściwie w każdym momencie – bez względu na to, czy strona internetowa ma już historię, czy nie.

    Analizę strony www wykonuje się go wtedy, kiedy strona jest gotowa, wypełniona treścią i niezbędnymi funkcjami, takimi jak działający moduł seo dla przykładu.

    Nie zaleca się wykonywać audytu sklepu online w tak zwanej fazie koncepcyjnej. W takim momencie stanowczo wystarczające są dyrektywy związane z nową treścią lub budową witryny.

    Ile trwa przygotowanie audytu dla sklepu e-commerce?

    Jednoznaczna odpowiedź na to pytanie nie jest możliwa, ponieważ czas niezbędny na wykonanie audytu sklepu internetowego zależy jest do wielu czynników. Kompleksowa analiza tego typu wymaga bowiem odpowiedniego przygotowania, zebrania informacji, trafnej interpretacji oraz formułowania zaleceń.

    W przypadku mniejszych sklepów audyt może być wykonany nawet w ciągu kilku dni roboczych, natomiast w przypadku większych, czas niezbędny do prawidłowego wykonania audytu może wynosić nawet 2-3 tygodni. Powodem tego stanu rzeczy jest zupełnie inny zakres prac, które muszą być wykonane oraz ilość elementów, które trzeba dokładnie przeanalizować. Nie bez znaczenia jest również większa liczba zaleceń, które trzeba nie tylko przeprowadzić, ale i opisać.

    Jaki jest koszt audytu seo dla sklepu e-commerce? 

    Koszty wykonania audytu sklepu internetowego są bowiem zależne od kilku kwestii – przede wszystkim od zakresu prac, jakie należy wykonać w ramach tej analizy oraz tego, jakiego sklepu analiza dotyczy. Znaczenie ma wszystko – czy jest to na przykład sklep duży, czy mały, czy nowy, czy może funkcjonujący na rynku już wiele lat, czy pewną historią. Wielkość sklepu ma ogromne znaczenie ponieważ mamy wtedy do przeanalizowania ogromną liczbę danych.

    Dużo więcej kosztować będzie kompleksowe sprawdzenie sklepu pod każdym możliwym kątem, a inaczej może to wyglądać, jeśli chodzi o analizę tylko kilka bądź jednego konkretnego elementu, na przykład bezpieczeństwa albo użyteczności (UX). Koszty zawsze ustalane są indywidualnie, adekwatnie do potrzeb.

    Co po audycie sklepu? Wdrożenia optymalizacyjne i zalecenia

    Każdy audyt sklepu internetowego kończy się tak samo – właściciel sklepu otrzymuje dokument zawierający najważniejsze wnioski w postaci zalecanych wdrożeń. Taki dokument powinien zostać przekazany w ręce osób, które są odpowiedzialne za wykonywanie konkretnych zadań dla sklepu online.

    Jeśli okaże się, że specjaliści wykonujący audyt zlokalizowali błędy w kodzie CSS albo HTML, najważniejszym krokiem jest przekazanie tych informacji wraz z niezbędnymi sugestiami webmasterom lub firmie, która odpowiada za wykonanie sklepu. Niezbędna jest współpraca pomiędzy osobami odpowiedzialnymi za działania na stronę, a specjalistami, którzy wykonali audyt – wysyłają oni bowiem wszelkie wytyczne, a jeśli zachodzi taka konieczność, jest w stanie opisać zmiany, które mają zostać wykonane oraz wskazać na konkretny efekt, który chce uzyskać.

    Dokładnie tak samo dzieje się w przypadku treści na stronie – tutaj odpowiedzialny jest jednak copywriter. Jeśli zachodzi konieczność wykonania zmian w obrębie treści na sklepie, na przykład korekta, modyfikacje powinny zostać wykonane przez copywritera, który jest odpowiedzialny za opiekę contentową. Jeśli zauważy się problemy z linkami, bardzo dużą pomoc może tutaj stanowić specjalista, który wykonał audyt sklepu internetowego.

    Audytor współpracuje z osobami pracującymi nad zmianami w sklepie przez cały czas – nadzoruje przeprowadzane prace i konsultuje zmiany, przekazując uwagi i wytyczne. Ma to na celu dopilnowanie, aby zmiany zostały wykonane prawidłowo – to klucz do sukcesu. Bardzo ważne jest również, aby w trakcie wdrożeń nikt nie dopuścił się samowolki, a więc jakichkolwiek innych zmian, niż te zalecane przez audytora. W przeciwnym wypadku, można wyrządzić więcej szkody niż pożytku, na przykład poprawić jeden błąd, a wygenerować dwa lub więcej kolejnych.

    Ostatnie zdanie zawsze należy do audytora – jeśli sprawdzi on dokonane zmiany i przyjmie wykonane zadania bez poprawek, cała praca optymalizacyjna, jaka była wykonywana w obrębie sklepu internetowego może zostać uznana za zakończoną.

    Audyt i raporty optymalizacyjne – podsumowanie prac nad sklepem 

    Każda analiza sklepu internetowego musi składać się z najważniejszych informacji – powinny być to przede wszystkim dane dotyczące sprawdzanego sklepu online oraz pozyskane informacje i ich interpretacja. Na tej podstawie specjalista, który jest odpowiedzialny za audyt, kreuje konkretne zalecenia dotyczące wdrożeń, jakie mają mieć miejsce na stronie internetowej sklepu (on-page) albo tych, które znajdują się całkowicie poza sklepem, ale mają na nią wpływ (off-page).

    Dodatkowym, częstym składnikiem audytów sklepów internetowych są raporty, które mają na celu podsumowanie wdrożenia. Zawierają one opis zmian, jakie zostały dokonane oraz instrukcje niezbędne tak zwanym specjalistom zewnętrznym, którzy mają wdrażać zalecenia. Mogą być to na przykład listy fraz kluczowych z nasyceniem fraz dla copywriterów, z nagłówkami albo dyrektywy dotyczące poprawek kodu.

    Każdy audyt sklepu internetowego dzieli się na części – robi się to w trosce o porządek i wygodę przeglądania dokumentu. Dotyczy to przede wszystkim dużych sklepów, ze względu na ich rozmiar. Wysyła się je w oddzielnych plikach, aby wszystkie informacje były jasne i czytelne.