Strona główna Audyt sklepu internetowego

Audyt sklepu internetowego

Autor InClick

Audyt sklepu internetowego dedykowany branży e-commerce to specjalistyczna analiza sklep internetowego, która ma konkretny cel – przede wszystkim znalezienie i wyeliminowanie newralgicznych błędów na stronie i poza nią, co pozwala na zwiększenie ruchu na sklepie, jaki bezpośrednio przekłada się na większą ilość zamówień. Jako specjaliści z dużym doświadczeniem w audytach SEO, oferujemy profesjonalne usługi dla właścicieli sklepów internetowych.

W ramach współpracy, możecie Państwo liczyć na darmową wycenę audytu sklepu internetowego i jasne warunki współpracy. Przygotowaliśmy obszerny poradnik, który przeprowadzi Państwa przez najważniejsze aspekty audytu sklepu internetowego i rozwiejemy wszelkie wątpliwości z nim związane. Mamy nadzieję, że przekona Państwa również, co do jego zasadności.

    Czym są audyty sklepów internetowych? 

    Audyt sklepu internetowego to elektroniczny dokument będący efektem przeprowadzonej analizy, który zawiera wiele kluczowych dla właściciela informacji – są to przede wszystkim niezbędne instrukcje oraz wszelkie zalecane przez specjalistów wdrożenia optymalizacyjne. Audyt sklepu internetowego obejmuje kilka aspektów – możliwość zwiększenia ruchu na sklepie, czy widoczność w Google to dwa z najbardziej istotnych. Najważniejsza jest jednak możliwość wykorzystania tak zwanego potencjału SEO, który wynika między innymi ze zmian związanych z użytecznością serwisu, eliminacji błędów optymalizacyjnych czy poprawy bezpieczeństwa.

    Mówiąc wprost – w zależności od wybranego rodzaju audytu, analiza może wyglądać nieco inaczej oraz dotyczyć różnych aspektów sklepu online. Audyt może więc skupiać się na przykład na stricte technicznej optymalizacji witryny pod względem SEO – w tym wypadku będzie on poruszać kwestie takie jak:

    • dobór fraz kluczowych – istotne dla kampanii pozycjonerskiej,
    • sprawdzenie czynników on-page i off-page – znaczące dla pozycji serwisu w Google,
    • sprawdzenie użyteczności strony i wygody użytkowania przez klientów,
    • sprawdzenie zabezpieczeń sklepu.

    Audyt sklepu internetowego jest obszernym przedstawieniem wyników analizy powyższych aspektów, uzupełnionym o dokładny opis oraz rekomendacje dotyczące sugestii czy ewentualnych poprawek, jakie powinny zostać dokonane w obrębie sklepu. Ich celem jest zoptymalizowanie sklepu online w taki sposób, aby możliwe było uzyskanie wyższych pozycji w wyszukiwarce, bez ponoszenia większych kosztów. Dzięki audytowi sklepu online i jego optymalizacji możliwe jest nawet zmniejszenie kosztów innych działań SEO (na przykład zmniejszenie ilości potrzebnych do pozycjonowania linków zewnętrznych).

    Co zawiera audyt sklepu e-commerce? 

    Każdy audyt sklepu internetowego, który koncentruje się na zawartości serwisu oraz technicznych aspektach strony ma konkretne cele. Aby zostały one spełnione, musi składać się z pewnych elementów. Bez ich nie zostanie poprawnie wykonany, a co za tym idzie – nie będzie spełniał swojego zadania.

    Oto 3 podstawowe składniki profesjonalnego, technicznego audytu sklepu internetowego wykonywanego pod kątem SEO:

    • SEO techniczne – celem tego elementu jest określenie sposobu, w jaki roboty indeksujące przemieszczają się po stronie oraz odkrycie, jak dokonują one indeksacji witryny oraz wyświetlają ją w tak zwanych organicznych wynikach wyszukiwania,
    • Off-page – są to wszelkie czynniki skoncentrowane na linkowaniu zewnętrznym i sygnałami w social mediach oraz elementy, które znajdują się poza samą stroną, ale mimo to ma ją na nią konkretny wpływ,
    • On-page – są to elementy skoncentrowane na linkowaniu wewnętrznym, treści w obrębie sklepu internetowego oraz wszelkich składowych kodu strony.

    Dzięki takim działaniom istnieje duża szansa, że sklep internetowy stanie się bardziej atrakcyjny dla samego Google oraz robotów indeksujących, co przekłada się na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania i bezpośrednią większą ilość odwiedzin internautów (co z kolei generuje wyższy przychód dla właściciela sklepu płynący z większej ilości zawartych transakcji).

    Główne cele audytu sklepu online – dlaczego warto zlecić audyt? 

    Jak zostało wspomniane już niejednokrotnie, każdy audyt strony internetowej ma konkretny cel. W przypadku standardowego audytu SEO, najważniejsze jest znalezienie i usunięcie błędów, które mają konkretny wpływ na działanie strony albo obniżają jej pozycje w wyszukiwarkach. Dokładnie tak samo jest w przypadku audytu sklepu internetowego, z tą różnicą, że specjalista wykonujący audyt skupia się na nieco innych, również komercyjnych aspektach strony.

    Po co przeprowadza się audyt sklepu internetowego? Oto trzy najważniejsze powody:

    • eliminacja błędów,
    • poprawa konwersji w sklepie,
    • wyeliminowanie „porzuconych koszyków”.

    Wszystkie powyższe działania mają jeden cel – chodzi o konkretny efekt w postaci zwiększenia sprzedaży, co ma bezpośredni wpływ na zarobki. Nie bez znaczenia jest również możliwość rozwoju oraz opcja wykreowania posiadanego sklepu internetowego jako wartościowego miejsca w sieci do dokonywania zakupów. Chodzi o wrażenie, że jest to miejsce nie tylko z ciekawym towarem, czy atrakcyjnymi cenami, ale także sklep wygodny w użytkowaniu, działający bez opóźnień i przejrzysty.

    Korzyści wynikające z przeprowadzonego audytu SEO sklepu internetowego są nie do zakwestionowania. Eliminacja błędów, które jak zostało wspomniane wyżej, wpływają na pozycje w wyszukiwarkach, to tylko jeden element.

    Dobrze wykonany audyt sklepu internetowego to przede wszystkim zbiór wskazówek, które pozwalają na:

    • prowadzenie skutecznej i opłacalnej kampanii SEO,
    • podejmowanie prawidłowych decyzji dotyczących przebudowy sklepu (lub jeśli to konieczne, budowy od podstaw),
    • wydobycie potencjału sklepu,
    • zwiększenie bezpieczeństwa sklepu,
    • uniknięcie większych kosztów pozycjonowania w przyszłości.

    To, co najważniejsze, to element, o którym zazwyczaj zapominamy – chodzi o przyjemne doświadczenia użytkowników. Nie należy zapominać, że to dla nich tworzony jest sklep i to oni podczas poszukiwania produktu mają czuć się jak ryba w wodzie. Strona ma być zatem jak najbardziej przyjazna dla klientów – jest to dodatkowa szansa na zwiększenie przychodów związanych z leadami, które generowane są przez każdą osobę, jaka zdecyduje się na odwiedzenie sklepu.

    Jaki audyt sklepu zamówić?

    Audyt audytowi nierówny – wszystko zależne jest od tego, jaki sklep internetowy posiadamy, jakie są nasze cele oraz przede wszystkim, jakim budżetem dysponujemy. Audyty dzielą się na różne rodzaje – można sprawdzać sklep na przykład pod kątem technicznym, skupiając się na kwestiach SEO, pod kątem użyteczności albo bezpieczeństwa. Prawda jest jednak taka, że jeśli chce się uzyskać najlepszy obraz swojej aktualnej działalności i wiedzieć, co należy poprawić, najlepiej zdecydować się na audyt kompleksowy, który sprawdzi sklep pod każdym możliwym kątem i nie pozostawi żadnych wątpliwości co do wdrożeń optymalizacyjnych.

    Poniżej dokładnie opisujemy rodzaje audytów SEO wraz z opisem, na czym konkretnie się skupiają.

    Audyt techniczny 

    Techniczny audyt SEO to dokładna analiza sklepu internetowego, którą wykonuje się z perspektywy wyszukiwarek internetowych oraz robotów indeksujących. W trakcie tej analizy specjaliści skupiają się stricte na działaniu algorytmu, którego zadaniem jest porządkowanie i rankowanie strony w wynikach wyszukiwania, nie zapominając oczywiście o pozycjonowaniu.

    Taki audyt to najlepsze narzędzie do zlokalizowana błędów, które mogą znajdować się w kodzie oraz znalezienie ewentualnych niedociągnięć on-page oraz off-page, związanych przede wszystkim z robotami obsługującymi wyszukiwarki internetowe i indeksującymi (w szczególności Google). Dzięki poprawnemu (to istotne) wdrożeniu zmian, które zasugerowane zostały w ramach technicznego audytu, możliwe jest usunięcie wszelkich niedociągnięć technicznych, które co prawda zazwyczaj nie są widoczne dla przeciętnego użytkownika, ale mają duże znaczenie dla Google. Przez ich obecność możliwe jest na przykład obniżenie pozycji strony w tak zwanych organicznych wynikach wyszukiwania albo niepoprawne indeksowanie stron sklepu.

    Audyt techniczny składa się z 3 ważnych elementów, o których wspominaliśmy wyżej – jest to SEO techniczne, on-page i off-page. Audyt sklepu, który będzie skoncentrowany na technicznych elementach, a więc budowie strony i zawartości serwisu, w efekcie pozwoli wyeliminować wszystkie błędy.

    Poprawny audyt sklepu pozwoli między innymi na:

    • eliminację błędów wynikających z niepoprawnej indeksacji podstron,
    • ocenę unikalności, jakości treści (Content Quality) oraz poziomu optymalizacji,
    • wyeliminowanie zjawiska Duplicate Content (na stronie sklepu, jak i poza nim),
    • eliminację Thin Content – zbyt niskie ratio lub strona całkowicie bez treści.

    Prócz powyższych, techniczny audyt SEO koncentruje się również na poprawności i obecności elementów takich jak plik robots.txt czy mapa witryny. Kluczowe jest też zmniejszenie zasobów niezbędnych robotom Google do analizy i indeksacji witryny (Crawl Budget).

    Audyt UX

    Audyt UX to tak zwany audyt użyteczności. Przeprowadzana w jego ramach analiza ma na celu stwierdzenie, czy posiadany sklep składa się z odpowiednich modułów, czy ma odpowiednią strukturę, czy na stronie dodane są odpowiednie treści i czy w odpowiedni sposób zorganizowana została nawigacja lub drzewo kategorii. Wszystkie te składowe mają pomagać użytkownikom realizować określona zadania (zazwyczaj ułatwiać szukanie produktów, sugestii zakupowych lub w sposób wygodny przeprowadzić internautę przez cały proces zakupu – od znalezienia produktu, po dodanie do koszyka i finalizację zamówienia). W efekcie otrzymuje się obszerny raport zawierający analizę pod kątem dostosowania sklepu do potrzeb użytkowników.

    Audyt użyteczności pozwala między innymi na sprawdzenie:

    • poziomu wygody – czy strona jest intuicyjna, komfortowa dla klienta, czy łatwo się po niej porusza, czy ma odpowiednią kolorystykę i czy internauta w sposób wygodny i jasny odnajduje to, czego szuka;
    • poziomu przejrzystości – czy dostępność do kategorii oraz produktów jest jasna i prosta (zrozumiałe drzewko kategorii).

    Cel audytu UX jest jeden – jest to odpowiedź na pytanie, co można zrobić, aby sklep działał lepiej i doprowadzał użytkowników do wyznaczonego miejsca, w pewnym sensie zmuszając ich do wykonania konkretnych działań. W przypadku sklepu jest to przejrzenie oferty, wrzucenie produktu do koszyka i sfinalizowanie transakcji.

    Audyt tego typu pozwala przede wszystkim na wyeliminowanie tak zwanych „porzuconych koszyków’, czyli uniknięcie sytuacji, w której klient wrzuca produkt do koszyka, ale z pewnych przyczyn (najczęściej technicznych) , nie finalizuje transakcji. Audyt UX pozwala również znaleźć luki w ścieżkach konwersji, zmniejszyć współczynnik odrzuceń i w efekcie poprawić wyniki finansowe sklepu.

    Audyt bezpieczeństwa 

    Audyt bezpieczeństwa to dokument, który koncentruje się na sprawdzeniu newralgicznych aspektów sklepu pod kątem zapewnienia bezpiecznej transakcji dla internautów (ochrona danych, bezpieczna płatność za zamówienie). Jest to analiza mająca na celu sprawdzenie, czy sklep internetowy jest odpowiednio zabezpieczony, chroniąc nie tylko samego właściciela i znajdujące się na sklepie informacje, ale również dane klientów.

    Audyt bezpieczeństwa pozwala sprawdzić między innymi:

    • czy sklep działa w oparciu o zabezpieczenie protokołu SSL,
    • wszystkie linki wychodzące prowadzą do działających i bezpiecznych stron,
    • czy przekierowania ustawione są poprawnie, czy sklep nie ma niewłaściwych/ukrytych przekierowań,
    • czy proces płatności jest odpowiednio zabezpieczony,
    • czy zabezpieczona jest baza danych sklepu, w której gromadzone są dane klientów,
    • czy poprawnie napisany i wdrożony jest regulamin sklepu, zapisy RODO.

    Wszystkie te działania mają jeden cel – odpowiednie zabezpieczenie samej strony, ale i bazy danych. Sklep to handel – w wielu wypadkach miesięczne obroty plasują się na naprawdę wysokim poziomie. Chodzi o niemałą gotówkę, dlatego niezbędne są odpowiednie zabezpieczenia. Dotyczy to jednak nie tylko dużych sklepów, ale wszystkich – również, a może przede wszystkim małych, które dopiero rozpoczynają działalność i pracują na swój rozwój. Najważniejsze, to dobrze zacząć.

    Trzeba pamiętać, że audyt bezpieczeństwa i wdrożenia wynikające z zaleceń nie dotyczą bezpośrednio internautów. Niemniej podczas kontroli, właściciel sklepu na pewno odetchnie z ulgą wiedząc, że jego strona jest zabezpieczona pod każdym możliwym kątem (brak kary finansowej będzie dodatkową osłodą).

    Audyt systemu sklepu internetowego 

    Sklepy internetowe prowadzone są w oparciu o różne systemy obsługi – to, jaki z nich się wybierze, zależne jest od specyfiki produktów, ich ilości oraz osobistych preferencji lub budżetu, jaki chce się na ten cel przeznaczyć. Systemy, na których osadzane są sklepy charakteryzują się różnymi ciekawymi opcjami, ale niestety nie istnieje system idealny – zawsze znajdzie się coś, co można poprawić, ulepszyć, by usprawnić jego funkcjonowanie.

    Audyt systemu sklepu internetowego ma na celu znalezienie ewentualnych mankamentów i umożliwienie ich usunięcia bądź przerobienia tak, by niekorzystne elementy przekuć w zalety. Sprawdza on również, czy system jest aktualny lub czy przypadkiem sklep nie znajduje się w takim stanie, który sugerowałby raczej zbudowanie go od nowa, na przykład na innej platformie, zanim zostaną wdrożone jakiekolwiek działania SEO.

    Każdy sklep powinien charakteryzować się przede wszystkim sprawnie działającymi modułami e-commerce. Niestety nie każda platforma, na której chce się osadzić sklep, rzeczywiście będzie prawidłowym wyborem. Platformy są różne, działają w oparciu o odmienne modele biznesowe (na przykład darmowe, abonamentowe, SaaS) i w związku z tym trzeba zdecydować się na taki, który będzie najlepiej odzwierciedlać potrzeby klientów i właściciela sklepu.

    Poniżej znajdują się krótkie opisy najbardziej popularnych platform dla sklepów internetowych:

    Shoper

    Shoper, to jeden z liderów branży, działający w oparciu o model SaaS (Software as a service). Usługa skierowana jest zarówno do małych, średnich jak i dużych sklepów internetowych. Posiada pełną integrację z Allegro i Facebook czy firmami kurierskimi. Responsywny panel administracyjny bez trudu dopasuje się do urządzeń o różnej wielkości. Oprogramowanie posiada duży wybór szablonów graficznych, a także umożliwia obsługę płatności online.

    Prestashop

    PrestaShop działa na otwartej licencji, do której każdy może mieć dostęp. Funkcjonalności, na jakie natrafi użytkownik, to między innymi zarządzanie łańcuchem dostaw i płatnościami, wystawianie faktur, możliwość śledzenia przesyłki, obsługa płatności internetowych. Niezależnie od tego, czy chcemy stworzyć mały, czy duży sklep, możemy skorzystać z tego rozwiązania. Kolejny plus to 600 szablonów graficznych, które pozwalają na wybór optymalnej wersji wizualnej. Należy jednak pamiętać, że Presta wymaga odpowiedniej obsługi administracyjnej (którą z racji modelu biznesowego musimy zorganizować we własnym zakresie), a niektóre rozwiązania/wtyczki są płatne.

    Comarch

    Comarch e-Sklep to rozwiązanie dedykowane głównie małym i średnim firmom. Działa w oparciu o model SaaS. Od użytkownika pobierana jest miesięczna opłata abonamentowa - do wyboru są trzy opcje. Wysokość opłaty uzależniona jest od funkcjonalności. W podstawowej wersji użytkownik dostaje możliwość skorzystania z darmowych szablonów graficznych, integrację z systemami płatności, mediami społecznościowymi czy obsługą mailingu. Podstawowa wersja wprowadza limit 50 produktów - wersje droższe takiego limitu nie mają.

    Sote

    Sote to platforma sprzedażowa w modelu SaaS, która pozwala na wygodne zarządzanie małym i średnim sklepem internetowym. Darmowy 14-dniowy okres testowy pozwala na sprawdzenie funkcjonalności platformy. Użytkownik może liczyć między innymi na rozbudowany panel administracyjny, obsługę elektronicznego systemu płatności PayU, różnorodne moduły sprzedażowe oraz możliwość dodawania rabatów i promocji na wybrane produkty.

    IdoSell Shop (IAI Shop)

    IdoSell Shop (kiedyś IAI Shop) jest jedną z platform sprzedażowych, które skupiają sklepy generujące największe zyski. Rozbudowana funkcjonalność, działanie w modelu SaaS, sprawiają, iż jest to doskonałe środowisko do prowadzenia dużego, w pełni profesjonalnego sklepy internetowego (zarówno B2B jaki B2C). Nieograniczone wsparcie techniczne, wszechstronny silnik to tylko niektóre z atutów tego rozwiązania.

    Shopify

    Shopify to idealne rozwiązanie dla małych i średnich sklepów internetowych, które chcą rozwijać swoją działalność na rynku międzynarodowym. Prosty panel zarządzania umożliwia bezproblemowe poruszanie się po platformie nawet osobom, które mają trudności z językiem angielskim. Shopify to platforma działająca w modelu SaaS, gdzie od użytkownika pobierana jest miesięczna opłata abonamentowa. Istnieje możliwość integracji systemu z polskimi płatnościami internetowymi.

    WooCommerce

    WooCommerce to wtyczka do CMS WordPress, która pozwala na stworzenie własnego sklepu internetowego. Oparta jest na otwartej licencji. Założenie sklepu na podstawowym szablonie jest bezpłatne, jeżeli jednak ktoś myśli o personalizacji wyglądu, to raczej zdecyduje się na szablon płatny. W wersji podstawowej jest to dobre rozwiązanie dla małych firm, jednak dzięki licznym dodatkowym wtyczkom można rozszerzyć funkcjonalności sklepu do tego stopnia, iż poradzi on sobie z obsługą również średniej wielkości sklepów. Niestety do obsługi dużych platform handlowych Woo ie jest polecane (niska wydajność).

    Virtuemart

    Virtuemart to platforma dedykowana sklepom internetowym, która została oparta na otwartym oprogramowaniu, zajmuje drugie miejsce jeżeli chodzi o popularność wśród użytkowników. Posiada zaawansowane funkcjonalności umożliwiające prowadzenie dużych sklepów internetowych. Funkcjonalności są nieustannie rozwijane, a wśród tych najciekawszych wymienić można międzynarodowe zakupy, ustawianie rabaty czy powiadomienia o statusie realizacji zamówienia.

    Selly

    Selly to popularne oprogramowanie sklepu internetowego, które działa w modelu abonamentowym. Niezależnie od wersji, użytkownik może wprowadzić do 500 tys. produktów i nielimitowane aukcje na Allegro i eBay. Dostępne są rozwiązania dopasowane zarówno do potrzeb niewielkich sklepów internetowych, jak i dla tych najbardziej wymagających, które wymagają wdrażania indywidualnych funkcjonalności.

    Sky-Shop

    Sky-Shop jest platformą sprzedażową dedykowaną małym, średnim i dużym przedsiębiorstwom, umożliwia wystawienie w sklepie do 125 tys. produktów. Model SaaS pozwala na wybranie dogodnego planu abonamentowego, w którym użytkownik może liczyć między innymi na automatyczną integrację z Allegro czy eBay. Dostępny jest także gotowy moduł blogowy oraz aplikacja mobilna pozwalająca na zarządzanie sklepem z dowolnego miejsca.

    Magento

    Magento to kolejna propozycja z cyklu ciekawych rozwiązań w zakresie otwartego oprogramowania sklepu internetowego. Umożliwia sprawne zarządzanie serwisem poprzez intuicyjny panel administracyjny, posiada zintegrowane systemy płatności, zarządzanie zamówieniami i dostawami. Szerokie możliwości, jakie daje to oprogramowanie, pozwalają na prowadzenie zarówno niewielkiego, jak i dużego sklepu internetowego.

    Shoplo

    Shoplo to platforma sprzedażowa, która utrzymywana jest w modelu SaaS. Użytkownik ma do wyboru jeden spośród czterech planów abonamentowych. Wersja podstawowa umożliwia wprowadzenie 20 produktów, wersje wyższe nie mają limitu. Jest to dobre rozwiązanie dla niewielkich sklepów internetowych, które nie potrzebują zaawansowanych technologii. Wersja VIP nie ma limitów jeżeli chodzi o obsługę wersji językowych.

    3d Cart

    3d Cart jest aplikacją opartą na chmurze, która umożliwia stworzenie i prowadzenie w pełni profesjonalnego sklepu internetowego. Model SaaS wymaga miesięcznych płatności od użytkownika. Dwutygodniowy darmowy plan pozwala poznać możliwości sklepu. Różnorodność propozycji sprawia, iż dostępne są wersje zarówno dla małych jak i dużych sklepów internetowych. W razie problemów można liczyć na całodobowe wsparcie techniczne.

    Big Cartel

    Big Cartel to platforma stworzona z myślą wsparcia sprzedaży internetowej dla artystów i szeroko pojętych twórców. Model SaaS wymaga od użytkownika uiszczania miesięcznej opłaty abonamentowej. Sklep obsługujący do 5 produktów można stworzyć za darmo. Im większa funkcjonalność i większy sklep, tym miesięczna opłata będzie większa. Dobrze sprawdzi się w przypadku małych i średnich sklepów - maksymalna ilość wprowadzonych produktów to 500.

    Sklep Nazwa.pl

    Sklep Nazwa.pl to narzędzie, które zostało oparte na silniku PrestaShop. Pozwala w prosty sposób założyć i prowadzić sklep internetowy. Posiada funkcjonalności, które wystarczą w przypadku małych firm. Integracja systemów płatności, wsparcie techniczne, personalizacja wyglądu strony oraz możliwość optymalizacji contentu zgodnie z zasadami SEO to główne zalety tego rozwiązania utrzymywanego na serwerach nazwa.pl.

    Shopgold

    Shopgold zdecydowanie zadowoli osoby, które są zwolennikami wersji pudełkowych. Klient płaci raz i nie musi pamiętać o comiesięcznym uiszczaniu opłaty abonamentowej. Dostępne są trzy wersje oprogramowania. Podstawowa, która jest najtańsza, wymaga wiedzy informatycznej pozwalającej na samodzielną instalację sklepu. Wszystkie wersje posiadają darmowe szablony graficzne, integrację z porównywarkami czy funkcjonalność hurtowni.

    RedCart

    RedCart to platforma sprzedażowa utrzymana w modelu SaaS, która ma wiele zalet. Wśród nich warto wymienić na przykład stosunkowo niski cennik, co jest dobrą ofertą dla małych i średnich firm początkujących w tematyce sprzedaży internetowej. Łatwy w obsłudze panel administratora i możliwość wprowadzenia integracji z zewnętrznymi serwisami to zalety przemawiające na korzyść tego rozwiązania. Wśród minusów trzeba wymienić działania pod kątem SEO - bez doświadczonego programisty się nie obejdzie.

    Lemonstand

    Lemonstand w modelu SaaS opartym na chmurze dostępny jest dla użytkowników od 2013 roku. Użytkownicy mogą skorzystać z jednego z trzech planów abonamentowych, w zależności od obszerności usług, które są im niezbędne do prowadzenia sklepu internetowego. Lemonstand doskonale sprawdzi się w przypadku małych i średnich projektów sprzedażowych, zwłaszcza jeżeli są one nastawiona na obsługę rynków zagranicznych.

    Zen Cart

    Zen Cart to ciekawa propozycja dla zwolenników platform opartych na otwartych oprogramowaniach. Aplikacja ta cechuje się dużą wydajnością, wdrożony w niej został rozbudowany system obsługi płatności, dostępna jest także różnorodność jeżeli chodzi o opcje wysyłki. Oprogramowanie zawiera wszelkie komponenty niezbędne do tego, by prowadzić profesjonalny sklep internetowy. Obsługuje wiele języków, a szablony pozwalają na dostosowanie własnej szaty graficznej.

    Click Shop

    Click Shop to platforma sprzedażowa utrzymywana w hostingu home.pl, stworzona w modelu SaaS. Jest to rozwiązanie dedykowane głównie dla małych i średnich firm, które stawiają swoje pierwsze kroki w sprzedaży internetowej. Dostępna jest dokumentacja po polsku oraz wsparcie techniczne. Sklep jest zoptymalizowany zgodnie z wymaganiami SEO, a dostępny dwutygodniowy okres próbny umożliwia sprawdzenie funkcjonalności platformy.

    Własny system e-commerce

    Możliwe jest też stworzenie własnego modułu sklepowego, dostosowanego do indywidualnych potrzeb, ale jest to rozwiązanie drogie. Wymaga kompleksowej obsługi programisty i pomocy specjalisty SEO, aby zadbać o dostępność wszystkich opcji pod pozycjonowanie. Jeśli jednak posiada się sklep, albo, który ma mieć setki tysięcy produktów, to jest to jedyne słuszne rozwiązanie.

    Etapy analizy sklepu internetowego 

    Profesjonalny audyt SEO składa się z wielu istotnych elementów – bez względu na to, czy dotyczy on sklepu internetowego, portalu czy innej istotnej dla klienta strony. Tylko wykonywanie go w prawidłowy sposób i płynne przechodzenie od jednego etapu do drugiego to gwarancja sukcesu, a więc dobrze wykonanej analizy.

    W przypadku sklepów internetowych tych etapów jest 8 – poniżej przedstawiamy krótkie informacje o każdym z nich:

    • Analiza potrzeb i planu marketingowego – to pierwszy i najważniejszy etap audytu sklepu internetowego, bez względu na to, czy jest on duży, czy też niewielki oraz bez względu na to, czy dopiero zaczyna się działalność, czy funkcjonuje się na rynku już jakiś czas. Niezbędne jest sprawdzenie, jaki jest cel właściciela sklepu, jakie są jego potrzeby, a przede wszystkim, czy obrany plan marketingowy to rzeczywiście dobra droga i czy został on wykonany prawidłowo.
    • Czynniki on-page – są to czynniki skoncentrowane na linkach wewnętrznych, treści, która znajduje się w obrębie sklepu oraz elementach wchodzących w skład strony. Mówiąc wprost – analiza sklepu online pod tym kątem dostarcza informacji, czy konkretne elementy wykonane są w odpowiedni sposób. Te elementy to na przykład opis meta lub nagłówki. Nie zapomina się oczywiście do równie istotnym kodzie, którego poprawność ma tutaj kolosalne znaczenie.
    • Czynniki off-page – to wszelkie elementy mające wpływ na sklep, ale tak naprawdę znajdujące się poza nim. Są to na przykład sygnały w social mediach oraz czynniki związane z linkowaniem zewnętrznym. Dokonywana jest zatem analiza wszystkiego, co znajduje się poza stroną, ale ma na nią realny wpływ. Odgrywają one bardzo istotną rolę, jeśli chodzi o pozycje strony w rankingu wyszukiwarek. Można jednak powiedzieć, że jest to tylko jeden z elementów, wręcz niewielki kawałek całej układanki.
    • Wybór fraz kluczowych – prawidłowo wykonana analiza słów kluczowych, a więc najważniejszych fraz dla sklepu internetowego to klucz do sukcesu, jeśli chodzi o jakiekolwiek działanie seo, które mają zostać podjęte. Jeśli audyt po tym kątem nie zostanie dobrze przeprowadzony, może okazać się, że mimo wysokich wyników w wyszukiwarce na pewne słowa kluczowe, efekty nie są widoczne w obrotach. Frazy kluczowe muszą być dostosowane do specyfiki sklepu, ale nie mogą być zbyt konkurencyjne. Im większa konkurencja na te same frazy, tym trudniej będzie zyskać wymierne korzyści. Czasami lepiej jest postawić na bardziej niszowe frazy do linkowania, zacząć od nich i powoli piąć się coraz wyżej. Konkurencyjne frazy mogą bowiem wymagać sporej ilości wkładu finansowego.
    • Analiza profilu linkowego sklepu – proces ten polega na dokładnym sprawdzeniu linków zewnętrznych, które zostały już zdobyte na potrzeby SEO. Mamy tutaj na myśli konkretne elementy tych linków – chodzi mianowicie jakość, tematyczność, postać linku (graficzna czy tekstowa) oraz sposób ich osadzenia. Taka analiza jest konieczna wyłącznie w przypadku sklepów, które już funkcjonują na rynku i które podejmowały już działania pod kątem SEO. W przypadku sklepów, które charakteryzują się wieloletnią historią, analiza może zająć dużo czasu, ponieważ ilość linków może plasować się nawet na poziomie tysięcy, a wszystko sprawdza się ręcznie. Dla nowych sklepów, etap ten zostaje pominięty.
    • Analiza i zalecenia dotyczące treści na stronie – to istotny etap, którego celem jest sprawdzenie istniejących na stronie treści. Analizie poddawane są wszystkie teksty, które znajdują się w obrębie sklepu – pod uwagę brane są jednak w szczególności kategorie oraz produkty. Wszystkie treści sprawdzane są pod kątem unikalności oraz poziomu nasycenia fraz. Po dogłębnej analizie, określane są konkretne zalecenia dotyczące ewentualnych zmian, jakie powinny zostać naniesione w tych aspektach.
    • Analiza konkurencyjnych sklepów – to niezwykle istotny etap analizy sklepu internetowego. Badanie konkurencji daje bardzo dużo informacji i pomaga obrać kierunek dalszego postępowania. Analiza konkurencji ma na celu sprawdzenie innych, popularnych sklepów o takim samym lub podobnym asortymencie pod kątem linków oraz fraz, na które zdecydowano się linkować. Informacje te pozwolą na wdrożenie odpowiedniego planu linkowania i sprawdzenie, z jakimi firmami mamy do czynienia – czy warto się na nich wzorować, czy może obrać zupełnie inny model działania.
    • Ścieżki konwersji i porzucone koszyki – ostatni, ale bardzo ważny etap analizy sklepu internetowego, który pozwala zrozumieć, w jaki sposób zachowują się użytkownicy, w tym wypadku klienci oraz dlaczego pojawia się tak zwane zjawisko porzuconych koszyków. Mówiąc wprost – sprawdza się, czy sklep jest odpowiednio wykonany pod względem użyteczności. Taka analiza pozwala sprawdzić poziom wygody oraz przejrzystości. Daje informacje, czy strona jest dla klienta intuicyjna, czy kategorie są dla niego zrozumiałe i wyeliminować ewentualne błędy, które powodują, że na ostatnim etapie rezygnuje on z finalizowania transakcji.

    Kto powinien zamówić audyt sklepu online? 

    Audyt sklepu online to usługa, która nie jest skierowana dla każdego – jest to rozwiązanie dedykowane przede wszystkim przedsiębiorcom, którzy mają doświadczenie w handlu internetowym, albo dopiero zamierzają stawiać swoje pierwsze kroki w branży e-commerce. Dla tych, którzy działają na rynku już dłuższy czas, taki audyt pozwoli sprawdzić, czy wszystko jest tak, jak być powinno, czy może jednak pewne elementy powinno się zmienić i polepszyć. Dla tych, którzy dopiero planują założenie sklepu, taki audyt to bardzo dobry początek pozwalający obrać odpowiednią drogę i piąć się po szczeblach popularności, stanowiąc dobrą konkurencję. Specjalista SEO może w takim wypadku pomóc na każdym etapie – na przykład pomóc wybrać platformę sklepową i później ją zoptymalizować.

    Kiedy zamówić audyt sklepu online? 

    Wspominaliśmy już, że audyt sklepu internetowego można wykona zarówno dla nowych sklepów, jak i dla tych, które funkcjonują już na rynku. W przypadku nowych sklepów, kluczowe jest jednak jego posiadanie – w końcu aby dokonać analizy, trzeba mieć na czym. Jeśli sklep fizycznie już istnieje, audyt można zamówić właściwie w każdym momencie – bez względu na to, czy strona internetowa ma już historię, czy nie.

    Z uwagi na to, iż audyt sklepu internetowego dotyczy wielu jego aspektów – zarówno kwestii bezpieczeństwa, profili w social mediach, opublikowanych treści czy linkowania wewnętrznego, jak i zewnętrznego lub poprawności budowy sklepu, biorąc pod uwagę perspektywę WEB. Podsumowując – robi się go wtedy, kiedy strona jest gotowa, wypełniona treścią i niezbędnymi funkcjami, takimi jak działający moduł seo dla przykładu.

    Nie zaleca się wykonywać audytu sklepu online w tak zwanej fazie koncepcyjnej. W takim momencie stanowczo wystarczające są dyrektywy związane z nową treścią lub budową witryny.

    Ile trwa przygotowanie audytu SEO dla sklepu?

    Jednoznaczna odpowiedź na to pytanie nie jest możliwa, ponieważ czas niezbędny na wykonanie audytu sklepu internetowego zależy jest do wielu czynników. Kompleksowa analiza tego typu wymaga bowiem odpowiedniego przygotowania, zebrania informacji, trafnej interpretacji oraz formułowania zaleceń.

    W przypadku mniejszych sklepów audyt może być wykonany nawet w ciągu kilku dni roboczych, natomiast w przypadku większych, czas niezbędny do prawidłowego wykonania audytu może wynosić nawet kilka tygodni. Powodem tego stanu rzeczy jest zupełnie inny zakres prac, które muszą być wykonane oraz ilość elementów, które trzeba dokładnie przeanalizować. Nie bez znaczenia jest również większa liczba zaleceń, które trzeba nie tylko przeprowadzić, ale i opisać.

    Jaki jest koszt audytu? 

    To kolejne pytanie, na które nie można odpowiedzieć prosto i jednoznacznie. Koszty wykonania audytu sklepu internetowego są bowiem zależne od kilku kwestii – przede wszystkim od zakresu prac, jakie należy wykonać w ramach tej analizy oraz tego, jakiego sklepu analiza dotyczy. Znaczenie ma wszystko – czy jest to na przykład sklep duży, czy mały, czy nowy, czy może funkcjonujący na rynku już wiele lat, czy pewną historią.

    Dużo więcej kosztować będzie kompleksowe sprawdzenie sklepu pod każdym możliwym kątem, a inaczej może to wyglądać, jeśli chodzi o analizę tylko kilka bądź jednego konkretnego elementu, na przykład bezpieczeństwa albo użyteczności (UX). Koszty zawsze ustalane są indywidualnie, adekwatnie do potrzeb.

    Poprawnie przeprowadzony audyt sklepu internetowego wymaga zastosowania odpowiedniego narzędzia. Poniżej przedstawiamy listę najbardziej wartościowych platform, programów· oraz aplikacji, które pozwalają na pozyskanie istotnych informacji oraz wdrożeń.

    • Ahrefs.com/Majestic SEO/Cognitive SEO – platforma pozwalająca na ocenę linków zewnętrznych, które mają za zadanie prowadzić do pozycjonowanego sklepu. Ich najważniejszym zadaniem jest znalezienie, ale również pobranie listy linków, ocena ich jakości, tematyki i rodzaju. Mogą również ocenić jakość tych linków, ale ta funkcja powinna być traktowana dodatkowo, ponieważ kluczowa jest tutaj analiza specjalisty SEO.
    • Sitebulb.com – to narzędzie pozwalające na przeanalizowanie najważniejszych elementów sklepu internetowego. Charakteryzuje się on możliwością generowania raportów oraz łatwością użytkowania, co ułatwia tworzenie audytu oraz organizację pracy webmasterów czy copywriterów.
    • Screaming Frog – program idealny do komfortowej analizy strukturalnej sklepu internetowego. Istnieje wersja darmowa, która pozwala na pobranie i analizowanie aż 500 podstron sklepu online. Jednak dopiero pełna wersja pozwala na maksymalne skorzystanie z jego potencjału - na przykład sprawdzenie błędów w kodach, czy poprawności tytułów albo meta.
    • Surfer SEO – polska propozycja pozwalająca na szybką analizę najważniejszych czynników on-page skupionych na treści. Platforma ta daje mnóstwo możliwości, które pomagają między innymi w optymalizacji czy dodawaniu nowych treści (na przykład panel do pisania).
    • Senuto - platforma pozwalają na sprawne organizowanie prac związanych z treścią. Nie tylko daje wskazówki optymalizacyjne, ale przekazuje również mnóstwo istotnych informacji o branży albo samym sklepie.
    • Semstorm - platforma internetowa, która znacząco usprawnia analizę pod kątem fraz kluczowych. To idealne narzędzie pozwalające na wgląd w sklep internetowy pod względem postrzegania go w Google. Wskazuje też, jaka jest pozycja sklepu na konkretne frazy. Nie bez znaczenia jest również możliwość zajrzenia w wyniki zestawione ze sklepami konkurencji.
    • Language Tool - bardzo przydatny program, który pozwala sprawdzić poprawność gramatyczną oraz językowa treści. Eliminacja błędów interpunkcyjnych bądź poprawa zwrotów jest dzięki niemu prosta i szybka. Narzędzie nie sprawdza testów pod kątem merytorycznym.
    • Google Search Console - oficjalny panel funkcjonujący na licencji Google, którego możliwości pozwalają na zarządzanie sklepem nie tylko w wyszukiwarce, ale również, jeśli chodzi o wszystkie usługi Google. Narzędzie to pozwala na implementację nowej mapy sklepu, aby możliwe było sprawdzenie błędów indeksacji i zobaczenie go z perspektywy robotów. Pozwala to też na kontakt z supportem Google za pośrednictwem centrum wiadomości.
    • Google Analytics - narzędzie w formie panelu, które umożliwia analizowanie ruchu na stronie. Robi się to albo w czasie rzeczywistym, albo historycznym. Ten panel ma bardzo duży potencjał, a co najważniejsze, umożliwia implementację wielu przydatnych rozwiązań. Bardzo dobrym przykładem jest sprawdzenie wskaźnika odrzuceń czy ustalenie ścieżek konwersji. To bardzo przydatne narzędzie dla specjalisty, który jest odpowiedzialny za audyt sklepu internetowego.
    • Google Keyword Planner – usługa gogle o charakterze oficjalnym, która umożliwia szybkie wyszukanie fraz i ich analizę. Ma to służyć płatnej kampanii Google Ads. Nie jest jednak konieczne uruchomienie płatnej reklamy, by korzystanie z narzędzia było możliwe.
    • Google Trends - usługa od Google, która pozwala na sprawdzenie najbardziej popularnych fraz, jakie są wpisywane przez klientów sklepu w konkretnym czasie. Można przeanalizować to pod kątem całego świata.
    • Walidator CSS/HTML – to bardzo przydatne narzędzia, których zadanie jest sprawdzenie poprawności kodu strony, wydanie ostrzeżeń oraz wskazanie błędów, które powinny zostać jak najszybciej poprawione.

    Internet to nie tylko źródło wiedzy, ale i różnego rodzaju darmowych rozwiązań - nietrudne jest więc znalezienie wtyczek do przeglądarek internetowych albo ofert obejmujących platformy udostępniających darmowe, a co najgorsze automatyczne audyty sklepów internetowych. Niestety jak wszystkie propozycje tego typu, również ta ma pewne ograniczenia i wady.

    Tego typu rozwiązania najczęściej nie przekazują wszystkich informacji - co najwyżej ich część, ale niestety często ich jakość: pozostawia wiele do życzenia. Są to niemal skrawki informacji niezbędnych do przeprowadzenia audytu z prawdziwego zdarzenia.

    Jak zostało wspomniane wcześniej, audyt sklepu internetowego to nie tylko konkretne informacje. Ta analiza wymaga przede wszystkim prawidłowej interpretacji danych, które zostały pozyskane oraz zastosowanie wskazanych zaleceń. Niestety kluczowe jest tutaj dostosowanie zaleceń do branży, w jakiej działa sklep internetowy. Takich możliwości nie da nam żaden darmowy audyt.

    Może okazać się nawet, że darmowe rozwiązanie w tym zakresie przyniesie więcej szkód, aniżeli pożytku - bywa też, że darmowy audyt jest groźny dla właścicieli sklepu internetowego. Powód takiego stanu rzeczy jest prosty - okazuje się, że platformy oferujące darmowe audyty sklepów internetowych bazują na wbudowanych zaleceniach optymalizacyjnych albo posiadają własne parametry, które mają za zadanie ocenić konkretny sklep. Ich szybkość oraz brak kosztów zachęcają, ale niestety minusów takiego rozwiązania jest znacznie więcej. W większości wypadków sugerowane zmiany są albo niepełne, albo błędne, dlatego lepiej oddać to zadanie w ręce specjalistów.

    Audyt sklepu internetowego oraz jakikolwiek inny audyt może przeprowadzić wyłącznie osoba, która ma ku temu odpowiednie predyspozycje. Musi być to audytor z prawdziwego zdarzenia - taki, który posiada odpowiednie zaplecze, narzędzia, wiedzę i co najważniejsze - czas. Powinna być to osoba z doświadczeniem, prawdziwy specjalista SEO, który wie, co robi i jest w stanie poświęcić się temu zadaniu na sto procent. W przeciwnym wypadku audyt sklepu internetowego nie będzie wykonany prawidłowo, a więc nie będzie miał on większego sensu.

    Co po audycie sklepu? Wdrożenia optymalizacyjne i zalecenia

    Każdy audyt sklepu internetowego kończy się tak samo – właściciel sklepu otrzymuje dokument zawierający najważniejsze wnioski w postaci zalecanych wdrożeń. Taki dokument powinien zostać przekazany w ręce osób, które są odpowiedzialne za wykonywanie konkretnych zadań dla sklepu online.

    Jeśli okaże się, że specjaliści wykonujący audyt zlokalizowali błędy w kodzie CSS albo HTML, najważniejszym krokiem jest przekazanie tych informacji wraz z niezbędnymi sugestiami webmasterom lub firmie, która odpowiada za wykonanie sklepu. Niezbędna jest współpraca pomiędzy osobami odpowiedzialnymi za działania na stronę, a specjalistami SEO, którzy wykonali audyt – wysyłają oni bowiem wszelkie wytyczne, a jeśli zachodzi taka konieczność, jest w stanie opisać zmiany, które mają zostać wykonane oraz wskazać na konkretny efekt, który chce uzyskać.

    Dokładnie tak samo dzieje się w przypadku treści na stronie – tutaj odpowiedzialny jest jednak copywriter. Jeśli zachodzi konieczność wykonania zmian w obrębie treści na sklepie, na przykład korekta, modyfikacje powinny zostać wykonane przez copywritera, który jest odpowiedzialny za opiekę contentową. Jeśli zauważy się problemy z linkami, bardzo dużą pomoc może tutaj stanowić specjalista, który wykonał audyt sklepu internetowego.

    Audytor współpracuje z osobami pracującymi nad zmianami w sklepie przez cały czas – nadzoruje przeprowadzane prace i konsultuje zmiany, przekazując uwagi i wytyczne. Ma to na celu dopilnowanie, aby zmiany zostały wykonane prawidłowo – to klucz do sukcesu. Bardzo ważne jest również, aby w trakcie wdrożeń nikt nie dopuścił się samowolki, a więc jakichkolwiek innych zmian, niż te zalecane przez audytora. W przeciwnym wypadku, można wyrządzić więcej szkody niż pożytku, na przykład poprawić jeden błąd, a wygenerować dwa lub więcej kolejnych.

    Ostatnie zdanie zawsze należy do audytora – jeśli sprawdzi on dokonane zmiany i przyjmie wykonane zadania bez poprawek, cała praca optymalizacyjna, jaka była wykonywana w obrębie sklepu internetowego może zostać uznana za zakończoną.

    Audyt i raporty optymalizacyjne – podsumowanie prac nad sklepem 

    Każda analiza sklepu internetowego wykonana w formie audytu musi składać się z najważniejszych informacji – powinny być to przede wszystkim dane dotyczące sprawdzanego sklepu online oraz pozyskane informacje i ich interpretacja. Na tej podstawie specjalista SEO, który jest odpowiedzialny za audyt, kreuje konkretne zalecenia dotyczące wdrożeń, jakie mają mieć miejsce na stronie internetowej sklepu (on-page) albo tych, które znajdują się całkowicie poza sklepem, ale mają na nią wpływ (off-page).

    Dodatkowym, częstym składnikiem audytów sklepów internetowych są raporty, które mają na celu podsumowanie wdrożenia. Zawierają one opis zmian, jakie zostały dokonane oraz instrukcje niezbędne tak zwanym specjalistom zewnętrznym, którzy mają wdrażać zalecenia. Mogą być to na przykład listy fraz kluczowych z nasyceniem fraz dla copywriterów, z nagłówkami albo dyrektywy dotyczące poprawek kodu.

    Każdy audyt sklepu internetowego dzieli się na części – robi się to w trosce o porządek i wygodę przeglądania dokumentu. Dotyczy to przede wszystkim dużych sklepów, ze względu na ich rozmiar. Wysyła się je w oddzielnych plikach, aby wszystkie informacje były jasne i czytelne.

    Podsumowanie – zamów audytu sklepu internetowego 

    Dołożyliśmy wszelkich starań, aby przekazać Państwu jak najwięcej rzetelnych i konkretnych informacji dotyczących zasadności wykonania audytu sklepu internetowego. Staraliśmy się zrobić to jak najbardziej merytorycznie, ale również przystępnie. Wyrażamy zatem głęboką nadzieję, że powyższy poradnik pozwoli rozwiać ewentualne wątpliwości i przekonać Państwa, że audyt to niezbędna usługa pozwalająca w odpowiedni sposób zaistnieć z ofertą w Google.

    Zachęcamy do kontaktu – oferujemy darmową wycenę audytu, a nasi specjaliści przedstawią wszelkie niezbędne informacje.