Strona główna SEO Breadcrumbs w SEO

Breadcrumbs w SEO

Autor InClick

Internauta powinien mieć zapewnioną na stronie WWW jak najlepszą nawigację. Musi wiedzieć, gdzie w danym momencie się znajduje i uzyskać możliwość łatwego przemieszczenia się do np. kategorii nadrzędnej. Tutaj pojawiają się breadcrumbs, czyli „okruszki chleba”. Mają one zastosowanie przede wszystkim w dużych serwisach, ale nie tylko. Umożliwiają użytkownikowi łatwiejszą orientację na stronie i są przyjazne SEO. Co powinieneś wiedzieć o breadcrumbs, dlaczego warto wdrożyć takie menu na stronie oraz jakie możesz odnieść dzięki temu korzyści?

Dzięki breadcrumbs wiesz, gdzie dokładnie znajdujesz się na stronie, a także możesz łatwo powrócić do kategorii nadrzędnej, którą poprzednio przeglądałeś. Dzięki wdrożeniu tego rozwiązania zwiększasz użyteczność witryny. Można powiedzieć, że breadcrumbs mogą być drogą, którą przebyłeś, aby dotrzeć w dane miejsce na stronie. Zerknij na poniższy screen. Nawigacja okruszkowa znajduje się na górze witryny, nad informacjami o produkcie, i to jest zdecydowanie najczęstsza lokalizacja tego elementu. Widzisz tam, że ten artykuł znajduje się w kategorii Książki, ale należy do podkategorii Rozwój osobisty i do podrzędnej w stosunku do niej Psychologia, motywacja.

Źródło: https://www.empik.com/jak-mniej-myslec-dla-analizujacych-bez-konca-i-wysoko-wrazliwych-petitcollin-christel,p1222736270,ksiazka-p

Dzięki takiej nawigacji internauta może ze strony opisu produktu wrócić do podkategorii, kategorii głównej lub na stronę główną. Breadcrumbs powodują, że witryna staje się bardziej przejrzysta. Wdrożenie takiej nawigacji zmniejsza ryzyko, że użytkownik opuści stronę, bo nie będzie wiedział, co dalej może zrobić. Nie wie, gdzie się aktualnie znajduje, więc być może w takim przypadku znajdzie w wynikach wyszukiwania inną stronę i na niej znajdzie to, czego oczekuje.

Rodzaje breadcrumbs

W nawigacji okruszkowej odnośniki są ułożone według hierarchii ważności podstron, czyli standardowo może to wyglądać następująco:

Strona główna > Kategoria > Podkategoria > Produkt.

Nie jest jednak tak, że ma to zastosowanie wyłącznie w przypadku sklepów WWW. Równie dobrze z takiej nawigacji możesz skorzystać w serwisie informacyjnym, w którym zgromadzone materiały masz podzielone na kategorie, np.

Strona główna > Newsy > Muzyka > Artykuł

Ogólnie wyróżniamy 3 rodzaje nawigacji okruszkowej, a mianowicie:

  • Oparta na lokalizacji – w takim przypadku w nawigacji okruszkowej znajdziesz odnośniki, które są nadrzędne w stosunku do podstrony, którą aktualnie przeglądasz. Jest ono najczęściej stosowane i tak naprawdę stanowi standard na stronach, które są projektowane z myślą nie tylko o użytkowniku, ale również o SEO.

Źródło: https://www.mediaexpert.pl/komputery-i-tablety/laptopy-i-ultrabooki/laptopy/notebook-asus-rog-strix-g15-g513ic-hn003-15-6-fhd-ryzen-7-4800h-16gb-512gb-rtx3050-4gb-w10-black

  • Oparta na atrybutach – o ile poprzedni rodzaj breadcrumbs ma zastosowanie na stronach różnego typu, to już ten jest typowy dla sklepów WWW i serwisów aukcyjnych, które umożliwiają filtrowanie wyników. Dobrym przykładem na pokazanie, o co dokładnie chodzi, są serwisy z ofertami motoryzacyjnymi. Otwieram kategorię: https://www.otomoto.pl/osobowe/peugeot/500 i klikam pierwszy z produktów, który się wyświetlił. Widzę w nim następujące breadcrumbs:

Teraz jednak skorzystam z możliwości filtrowania i wybiorę wyłącznie generację aut do 2017 roku. Samochody w dalszym ciągu wyświetlają się w tej samej kategorii, ale w nawigacji okruszkowej pojawił się dodatkowy element, który wynika z wybranego przeze mnie atrybutu. To element, który pojawił się na stronie każdego produktu, który spełnia ustalone kryteria.

  • Oparte na ścieżce – jest raczej rzadko stosowane i możliwe, że jeszcze na to rozwiązanie nie trafiłeś. W tym przypadku nawigacja pokazuje całą ścieżkę, którą pokonałeś, aby dotrzeć do danej podstrony serwisu.

Wdrożenie breadcrumbs na stronie jest zdecydowanie dobrym krokiem z wielu względów. Przynosi to korzyści zarówno pod względem zwiększenia użyteczności serwisu, jak i pozytywnie wpływa na widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania Google.

Bounce rate

Wiele już powiedziano na temat ewentualnego wpływu wskaźnika odrzuceń na widoczność Twojej strony w Google. Natomiast pomińmy tę kwestię – z pewnością nie chcesz, aby internauta, który odwiedzi Twój serwis, po chwili go zamknął. Breadcrumbs są jednym z kroków, które zmniejszają takie ryzyko. Wówczas internauta widzi, w jakiej części strony się znajduje. Zamiast zamykać serwis, bo dany produkt go nie interesuje, może kliknąć kategorię z nawigacji i kontynuować przeglądanie oferty.

Wzmocnienie linkowania wewnętrznego

Odnośniki, które znajdują się w nawigacji okruszkowej, prowadzą do poszczególnych kategorii i podkategorii na stronie. Jeśli są zoptymalizowane, to zawierają słowo kluczowe. Jest to zdecydowanie dobry krok, prowadzący do wzmocnienia linkowania wewnętrznego.

Ułatwienie zindeksowania strony przez robota Google

Bot Google powinien mieć jak najłatwiejszą drogę dotarcia do poszczególnych materiałów w serwisie, gdyż dzięki temu łatwiej może je zindeksować. Dzięki menu okruszkowemu poszczególne kategorie oraz podkategorie są solidnie podlinkowane wewnętrznie i tym samym skuteczność indeksacji może być większa.

Jak wdrożyć breadcrumbs na stronę opartą na WordPress?

WordPress nie oferuje menu okruszkowego w podstawowej wersji systemu CMS, ale oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby skorzystać z pluginu, za pomocą którego łatwo wdrożysz to rozwiązanie na stronę. Odpowiednią do tego wtyczką jest Breadcrumb NavXT.

Po instalacji musisz jeszcze wprowadzić zmiany w ustawieniach – określić hierarchię dla różnego rodzaju materiałów w witrynie. Ewentualnie możesz nic nie zmieniać i pozostawić standardową konfigurację.

Niektóre szablony umożliwiają włączenie nawigacji okruszkowej w serwisie – sprawdź Wygląd, a następnie Dostosuj, a przekonasz się, czy masz taką możliwość.

Zastanawiasz się nad wdrożeniem nawigacji okruszkowej na stronie? Zdecydowanie warto wprowadzić ten element, gdyż jest to rozwiązanie, które z jednej strony zwiększa użyteczność serwisu, a z drugiej – może pozytywnie wpłynąć na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Jeśli nie jest to mała strona, to zdecydowanie warto podjąć ten krok.

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

Call Now Button 606 628 628