Strona główna Darmowe porady SEO Co musi umieć junior SEO?

Co musi umieć junior SEO?

Autor InClick

Chcesz zrobić karierę w branży SEO? Zanim zaczniesz szukać pierwszego zatrudnienia, najpierw powinieneś zdobyć umiejętności, dzięki którym dużo łatwiej dostaniesz etat. Wprawdzie możesz spotkać oferty, w których nie jest wymagane żadne doświadczenie, firma w pełni chce przygotować pracownika, ale i tak każda umiejętność związana z branżą zdecydowanie działa na Twoją korzyść. Co powinieneś umieć, aby mieć szansę na pracę jako junior SEO?

Praca jako SEO-wiec – stanowiska

Kariera w branży SEO może przebiegać różnie. Niektórzy sami się rozwijają, prowadzą działalność na własną rękę, a dopiero po latach próbują swoich sił w dużych agencjach już jako specjaliści. Natomiast częsta ścieżka dla takiego eksperta od zera wygląda następująco:

  • Stażysta SEO – zajmuje się podstawowymi zadaniami, wymagania w stosunku do niego są niewielkie. Często wystarczy, jeśli zna podstawy HTML-a. Resztę wiedzy opanuje w firmie.
  • Junior SEO – tutaj wymagane jest przynajmniej krótkie doświadczenie, znajomość podstawowych narzędzi, często potrzebny jest język angielski. Temu stanowisku przyjrzę się bliżej.
  • Specjalista SEO – to już osoba, która samodzielnie od A do Z prowadzi projekty dla klientów firmy.
  • Head of SEO – czyli specjalista, który czuwa nad wszystkimi realizowanymi kampaniami. Konsultuje je, nadzoruje i nie tylko.

W każdym przypadku wymagane umiejętności i obowiązki takiego pracownika mogą być różne. Tak naprawdę wszystko zależy od firmy, w której jest zatrudniony.

Co musi umieć junior SEO?

Junior SEO jest tym stanowiskiem, od którego często pracownicy agencji zaczynają swoją karierę. Z reguły są to osoby, które zainteresowały się branżą już wcześniej, zdobyły pewną podstawową wiedzę i teraz chcą się rozwijać w tym kierunku, podejmując się realizacji kampanii dla klientów firmy. Warto, abyś przed tym krokiem zajął się rozwijaniem choćby jednej swojej strony – dzięki temu będziesz mieć już pewną wiedzę dotyczącą znaczenia poszczególnych czynników, które mają wpływ na widoczność witryny w Google.

Trudno wyciągnąć ogólne wnioski na podstawie aktualnych ofert pracy, gdyż tak naprawdę znajdziesz tam przeróżne wymagania. Czasami zdarza się, że agencja nazywa dane stanowisko „młodszy specjalista SEO”, a stawia oczekiwania jak doświadczonemu specjaliście. Dlatego przyjrzyjmy się wynikom badania dotyczącego osób, które pracują w branży – opracowało je Senuto, które przeprowadziło w 2020 roku ankiety wśród 322 osób, które pracują w branży SEO.

Zacznijmy od kwestii doświadczenia. Osoby zatrudnione na stanowisku junior SEO mają go:

  • 34,39 proc. poniżej roku.
  • 31,43 proc. ma go od roku do dwóch.
  • 22,86 proc. ma go od dwóch do trzech lat.

Następnie przyjrzyjmy się umiejętnościom, które zostały zadeklarowane przez uczestniczących w badaniu:

  • 80 proc. potrafi przeprowadzić podstawową optymalizację na stronie.
  • 77,14 proc. umie w podstawowym zakresie obsługiwać Excela.
  • 74,29 proc. zna język HTML.
  • 71,43 proc. ma podstawową wiedzę z zakresu link buildingu.
  • 65,73 proc. zna w podstawowym zakresie Google Analytics.
  • 62,86 proc. zna podstawy UX.
  • 57,14 proc. ma opanowany CSS.
  • 51,43 proc. potrafi dokonać zaawansowanej optymalizacji strony.
  • 48,57 proc. ma podstawową wiedzę z zakresu content marketingu.
  • 45,71 proc. zna w podstawowym zakresie Google Tag Manager.
  • 40 proc. zna JavaScript.
  • 40 proc. opanowało w stopniu zaawansowanym Excela.
  • 28,57 proc. zna na poziomie zaawansowanym Google Analytics.
  • 25,71 proc. to specjaliści, którzy w stopniu zaawansowanym znają się na link buildingu.
  • 25,71 proc. zna podstawy Google Ads.
  • 22,86 proc. zna język PHP.
  • 20 proc. zna się na content marketingu na poziomie zaawansowanym.
  • 20 proc. zna SQL.
  • 11,43 proc. opanowało Google Ads w stopniu zaawansowanym.
  • 11,43 proc. zna RegExp.
  • 8,57 proc. opanowało język Python.
  • 5,71 proc. zna UX w stopniu zaawansowanym.
  • 5,71 proc. zna na poziomie zaawansowanym Google Tag Manager.

Te dane mogą Cię przerażać, ale pamiętaj, że w ankiecie każdy indywidualnie ocenił swoje kompetencje, zatem wcale nie musi być tak, że rzeczywiście w takim stopniu zna się na poszczególnych zagadnieniach. Cenniejszymi danymi są już informacje na temat codziennych zadań wykonywanych przez pracujących w branży SEO.

Źródło: https://www.senuto.com/pl/blog/raport-senuto-praca-w-branzy-seo-2020/

Powyższe dane dotyczą jednak wszystkich specjalistów, bez podziału na stanowiska i poziom zaawansowania. Natomiast zobacz, jakie są najczęstsze zadania juniorów:

  • 85,71 proc. – analiza słów kluczowych.
  • 80 proc. – tworzenie audytów SEO.
  • 60 proc. – wdrażanie zmian audytowych.
  • 54,29 proc. – kontakt z klientem.
  • 54,29 proc. – kontakt z programistami, którzy wdrażają zmiany.
  • 42,86 proc. – zlecanie pozyskiwania odnośników.
  • 42,86 proc. – marketing firmy, w której pracuje specjalista.
  • 42,86 proc. – tworzenie zaleceń redakcyjnych.
  • 40 proc. – pisanie tekstów SEO.
  • 34,29 proc. – tworzenie strategii kampanii.
  • 32,29 proc. – nadzór nad copywriterami.
  • 31,43 proc. – tworzenie ofert dla klientów.
  • 31,14 proc. – prowadzenie procesu pozyskiwania odnośników.
  • 14,29 proc. – prowadzenie szkoleń wewnętrznych.
  • 8,57 proc. – prowadzenie szkoleń dla klientów.
  • 5,71 proc. – zarządzanie zespołem.

Teraz wygląda to już lepiej, prawda? Zwróć uwagę np. na to, że junior SEO nie wdraża zmian programistycznych sam, tylko przekazuje je do web developera. Tak więc nawet jeśli zna języki Java, PHP czy Python, to w praktyce takimi modyfikacjami zajmuje się ktoś inny.

Oferty pracy dla junior SEO – wymagania

Wiesz już, jakie umiejętności deklarują specjaliści SEO, a także jakie są ich główne zadania na co dzień. Sprawdźmy teraz, jakie wymagania pojawiają się w aktualnych ofertach pracy dla takich specjalistów:

  • Dobra znajomość takich narzędzi jak Ahrefs, GT Metrix, Screaming Frog, Google Analytics 360, Senuto, Majestic SEO.
  • Przygotowywanie raportów z prowadzonych działań.
  • Tworzenie i realizacja strategii SEO.
  • Dystrybucja treści w różnych mediach.
  • Znajomość języka angielskiego w mowie i w piśmie.
  • SEO copywriting.
  • Znajomość popularnych systemów CMS, takich jak WordPress.
  • Przygotowywanie wytycznych do optymalizacji stron WWW.
  • Opracowywanie audytów i ofert.
  • Znajomość elementów HTML i CSS, które są kluczowe dla pozycjonowania.
  • Umiejętność pracy z arkuszem kalkulacyjnym.
  • Podstawowa wiedza z zakresu link buildingu.

Jak widzisz, stawiane wymagania są bardzo konkretne i nie znajdziesz wśród nich języków programowania czy zaawansowanej znajomości Google Ads lub nawet podstawowej Google Tag Managera. Pracę jako junior SEO znajdziesz bez takich umiejętności, ale pamiętaj, że doświadczenie działa tylko na Twoją korzyść, a im więcej będziesz umieć na początku, tym szybciej będziesz w stanie awansować na wyższe stanowisko.

Junior SEO – co musisz umieć?

Chcesz rozpocząć karierę w branży SEO? Staraj się jak najwięcej nauczyć samodzielnie – podstawy jesteś w stanie opanować na podstawie wiedzy z sieci, przeróżnych kursów. Natomiast jako junior SEO będziesz już czerpać wiedzę od specjalistów, którzy mają większe doświadczenie w branży – to bezcenne!

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

Call Now Button 606 628 628