Strona główna SEO Co powinien zawierać raport SEO?

Co powinien zawierać raport SEO?

Autor InClick

Zleciłeś kampanię SEO i co miesiąc dostajesz raport od agencji, w którym podsumowywane są prowadzone działania? Już na etapie zawierania umowy warto jest ustalić, co w zasadzie powinien on zawierać, aby obrazował, jakie prace zrealizowała agencja i czy wykonała to, co zakłada kontrakt. Tylko co właściwie powinno się znaleźć w takim raporcie?

Dlaczego powinieneś sprawdzać raporty SEO?

W ramach współpracy zapewne ustaliłeś, jakie zadania ma wykonywać agencja, a ona podała m.in., ile mniej więcej zdobędzie miesięcznie linków, ile contentu pojawi się na Twojej stronie, ile przygotuje artykułów sponsorowanych i nie tylko. Warto zerknąć do raportu i sprawdzić, czy aby na pewno to wszystko zostało zrobione. Część klientów w ogóle nie zagląda do plików, które otrzymuje od agencji.  Po pierwsze – z braku czasu, po drugie – liczy się wynik i jeśli widzą oni, że dzięki SEO mają leady, to inwestują dalej. Z jednej strony to zrozumiałe, ale z drugiej – warto znaleźć chwilę na przeanalizowanie otrzymywanych danych. Na pewno od wykonawcy zlecenia nie powinieneś dostać wyłącznie takiego raportu:

Zdarza się, że agencje nie wysyłają kompleksowego opisu wykonanych prac, tylko plik z monitoringu pozycji, który trafia do nich automatycznie po zakończeniu danego miesiąca. Skoro zapłaciłeś za określone działania, to z raportu powinieneś się dowiedzieć, czy zostały one zrealizowane. Sprawdź zatem, co agencja powinna w nim umieścić.

Raport SEO – co powinien zawierać?

Zanim zawrzesz umowę, powinieneś się zorientować, jakie informacje powinny trafić do comiesięcznego raportu. Jeśli w kontrakcie uzgodniłeś, że będziesz dostawać tylko plik z monitoringu pozycji, to trudno w takim przypadku mieć pretensje do firmy SEO. Jest to oczywiście jeden z niezbędnych elementów raportu, ale nie powinien być jedynym. Oto, co może się w nim znaleźć.

Raport z monitoringu pozycji

Agencje SEO korzystają z rozwiązań, dzięki którym automatycznie monitorują pozycję strony w Google na ustalone słowa kluczowe. Po każdym miesiącu powinien Ci zostać przekazany plik z takim zestawieniem. Jeśli wszystko idzie w dobrym kierunku, pozycje stale się poprawiają, to ta kwestia nie wymaga większego komentarza. Wiedz jednak, że w SEO zawsze możliwe są skoki pozycji i są one jak najbardziej naturalne. Na pewno informacją muszą być opatrzone zaskakujące spadki, np. z TOP1 na drugą stronę wyników. Tutaj przyczyn może być całe mnóstwo, dlatego powinieneś się dowiedzieć, z czego prawdopodobnie to wynika w danym przypadku. Zdarza się, że widoczność strony jest jakby zamrożona, mimo podejmowanych kroków nie zmienia się, a w pewnym momencie pozycje wystrzeliwują w górę. Warto wspomnieć w raporcie i o takim scenariuszu.

Źrodło: https://webpozycja.pl/

Raport widoczności z Senuto

Kampania SEO ma na celu nie tylko osiągnięcie wysokich pozycji na ustalone słowa kluczowe, ale również ogólny wzrost widoczności. Mimo że firma może nastawić się przede wszystkim na osiągnięcie jak najlepszego wyniku na dane zapytania, to nie oznacza, że serwis nie będzie się pojawiać na wysokich pozycjach na inne frazy – tak najprawdopodobniej będzie i jest to oczekiwany rezultat. Równie dobrze może być tak, że strona obniży pozycję na kluczowe frazy, ale jej widoczność wzrośnie. Tę kwestię można zweryfikować za pomocą kilku narzędzi, takich jak Senuto, SemStorm czy też Ahrefs.

Źródło: https://www.senuto.com/

Jeżeli nastąpił duży spadek widoczność, agencja SEO powinna opisać przyczynę takiej sytuacji. Np. w poniższym przypadku doszło do tego ze względu na awarię serwera i długą niedostępność strony, po czym witryna wróciła do wcześniejszej widoczności, a nawet zyskała lepszą. Przyczyny spadku mogą być jednak przeróżne, ich przyczynę może stanowić choćby aktualizacja algorytmu Google. Zdarza się również, że chodzi o pewne kroki podjęte przy modyfikowaniu strony. Niestety, ale częstym przypadkiem jest taki, w którym właściciel witryny dokonuje na niej dużych zmian bez konsultacji, co rodzi problemy.

Źródło: https://www.senuto.com/

Raport z Google Search Console

O ile dane z narzędzi takich jak Senuto są szacowane i opierają się na bazie danych tego rozwiązania, to już z Google Search Console możesz uzyskać informacje o rzeczywistej liczbie kliknięć, wyświetleń w wynikach wyszukiwania, średnim CTR i średniej pozycji. Raport powinien obejmować nie tylko ostatni miesiąc, ale i dłuższy okres, aby pokazać, jak zmieniała się liczba kliknięć i wyświetleń.

Pamiętaj jednak, że łączna liczba kliknięć i wyświetleń nie musi nieustannie rosnąć. Jeśli sprzedajesz leżaki ogrodowe, to nie powinieneś być zaskoczony, że w listopadzie zainteresowanie Twoimi produktami będzie niewielkie, ale już na wiosnę wyniki mogą być znakomite. Zresztą różnica pod względem liczby wyświetleń i kliknięć może być również widoczna w zależności od dnia tygodnia. Jeśli chcesz sprawdzić, jak wygląda zainteresowanie użytkowników Google danym zapytaniem w różnych okresach roku, to skorzystaj z Google Trends. Poniżej widzisz wykres dla zapytania „leżaki” – szczyt zainteresowania osiąga ono wiosną i latem.

W GSC widać, jak zmienił się ruch organiczny, czyli jak realizowany jest jeden z głównych celów prowadzonych działań.

Lista zdobytych linków

Zdarza się, że agencje odmawiają ujawniania, na jakich stronach pozyskały odnośniki. Takie działanie jest już sygnałem, że coś jest nie tak, bo to absolutnie nie powinna być tajemnica. Możliwe, że linkowanie nie zostało zrealizowane zgodnie z ustaleniami. Powinieneś oczekiwać listy pozyskanych odnośników. Czy agencja może ukrywać zdobywanie linków ze stron niskiej jakości? Teoretycznie tak, ale w praktyce jest to trudne – większość z nich pojawi się w Google Search Console – sprawdź zakładkę „Linki”.

Jeśli chcesz kontrolować zdobywane odnośniki, to zweryfikuj stronę w Ahrefs.com. Bez opłat będziesz wiedzieć, jak zmienia się liczba linków i ewentualnie, gdzie zostały one usunięte, ale uwaga: agencje bardzo często blokują na swoim zapleczu bota Ahrefs, więc takie odnośniki mogą nie być widoczne w tym narzędziu. Natomiast w większości powinny się pojawić w GSC.

Informacje o przeprowadzonych działaniach optymalizacyjnych

Agencja SEO wdraża działania optymalizacyjne m.in. w meta tagach, nazwach i opisach zdjęć, dodaje nowy content, zmienia istniejące treści, dodaje certyfikat SSL i może też wykonać wiele innych zadań związanych z dostosowaniem strony do wymagań algorytmu Google. Powinieneś zostać poinformowany o realizacji tych prac w raporcie. Firma nie musi się szczegółowo rozpisywać – wystarczy, że poda, co zostało wykonane.

Liczba treści dodanych na Twojej stronie i artykułów sponsorowanych

W tym przypadku wystarczy lista artykułów, które zostały dodane – najlepiej, aby w obu były to odnośniki do tych treści.

Raport z Google Moja Firma

Jeśli działania obejmują również pozycjonowanie wizytówki firmowej, to raport powinien dotyczyć także prac, które zostały zrealizowane w tym kierunku. Agencja powinna poinformować Cię o zdobytych wizytówkach NAP, wpisach w Google Moja Firma. Rezultaty działań potwierdzić mogą statystyki, które znajdują się w panelu GMF.

Raport SEO – podsumowanie

Agencja powinna Ci dostarczyć raport zgodny z umową, a im szczegółowiej opisze swoją pracę, tym lepiej. Oczywiście nie potrzebujesz kilkudziesięciu stron opracowania. Natomiast w miarę możliwości ustal z firmą SEO, aby raport zawierał wspomniane informacje.

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

Call Now Button 606 628 628