Strona główna Darmowe porady SEO Co się stanie gdy przestaniesz pozycjonować swoja stronę?

Co się stanie gdy przestaniesz pozycjonować swoja stronę?

Autor InClick

Proces pozycjonowania jest procesem długim, rozciągniętym w czasie. Na wyniki trzeba czasem czekać kilka a nawet kilkanaście miesięcy – zależnie od trudności branży, konkurencji oraz samych nakładów na pozycjonowanie.

Wielu właścicieli zastanawia się, czy może zrezygnować z pozycjonowania i co się wtedy stanie. Jak zwykle są dwie szkoły, jedni mówią iż nie wolno rezygnować inni, że nie ma problemu z rezygnacją. Spróbujemy przeanalizować kilka przypadków i przybliżyć tę kwestię.

Jakie mogą być skutki rezygnacji z pozycjonowania?

Cały proces pozycjonowania ma wpływ na m.in. następujące rzeczy związane z całym biznesem:

  • ruch organiczny na stronie www,
  • liczba pozyskiwanych leadów (konwersja),
  • widoczność strony w wyszukiwarce,
  • współczynnik konwersji,
  • świadomość marki wśród użytkowników,
  • analizowanie konkurencji oraz ich działań,
  • rozwój serwisu i budowanie przewagi konkurencyjnej,
  • oraz kilka innych mniej ważnych aspektów.

Zatem czy rezygnacja z działań SEO musi odbić się negatywnie na całym serwisie?

To zależy z naciskiem na NIE

Patrząc przez pryzmat indeksowania oraz crawlowania serwisów przez Googleboty oraz przyjmując, że proces pozycjonowania daje efekty nawet po roku czasu można przyjąć, że zaprzestanie pozycjonowania nie musi spowodować spadków od razu.

Czy zmiana agencji SEO spowoduje spadki?

Najczęściej zadawanym pytaniem jest czy i na ile wyniki wypracowane (albo ich brak) może negatywnie odbić się na przychodach, pozycjach, ruchu gdy zmieniasz agencję SEO? Otóż zmiana agencji nie musi odbić się negatywnie na wypracowanych wynikach jednak warto zwrócić uwagę na:

  • jeśli zmieniasz agencję i nie zdążysz podpisać nowej umowy czyli zachować ciągłości obsługi to nie płacz. Nawet kilkumiesięczna przerwa nie musi spowodować negatywnych skutków braku działań SEO
  • agencja wypracowała bardzo dobre wyniki i tutaj zastanowiłbym się i zadał pytanie czy i na ile nowa firma (freelancer czy agencja) będzie w stanie podtrzymać i kontynuować tę strategię. W tym przypadku może dość do efektu usuwania linków bo jeśli poprzedni agencja oparła SEO na własnym zapleczu (nie poruszam kwestii jego jakości) to usuniecie dotychczasowych linków może spowodować spadki w ciągu kilku/nastu tygodni
  • a co jeśli agencja nie wypracowała jakichkolwiek wyników? Wtedy zmiana może tylko poprawić wyniki.

Rezygnacja z SEO a straty w biznesie

Jeżeli SEO dla danego serwisu trwało parę ładnych lat to przerwa w działaniach nie ma negatywnego wpływu.

  • widoczność serwisu powinna utrzymywać się na stabilnym poziomie i po prostu nie rośniesz. Może się tez zdarzyć, że nawet będzie nada rosła ponieważ algorytmy Google działają czasem dość wolno i niektóre efekty widać dopiero po kilku miesiącach
  • sprzedaż w serwisie (jeśli nie jest sezonowy) również będzie utrzymywać się na tym samym poziomie (może z drobnymi fluktuacjami) ale nie spadnie do zera
  • współczynnik konwersji oraz wszelkie konwersje beda utrzymywać się na stałym poziomie
  • świadomość marki nadal będzie rosła bo przecież nie usunąłeś swojej strony a dotychczas wypracowane pozycje i zasięgi są na tym samym poziomie. Więc brak SEO to takie strachy na lachy

Na co na pewno wpłynie brak SEO?

Zakończenie współpracy z freelancerem czy agencją skutkuje na pewno:

  • brakiem analizy sytuacji obecnej oraz braku analiz konkurencji
  • nie będziesz mieć raportów i wtedy musisz robić to samodzielnie
  • nikt nie dostarczy linków czy treści na serwis czyli w pewnym momencie widoczność nie będzie rosła a pozycje mogą (ale nie muszą) wariować (ale dopiero po paru miesiącach)

Brak współpracy powoduje, że po prostu nikt nie będzie robił analiz i nadzorował całości procesów SEO

Kiedy jeszcze rezygnować z SEO?

Zrezygnować z SEO można w każdej chwili natomiast pozycjonowanie jest zbędne dla np. sklepów internetowych prowadzonych hobbystycznie, mając niszowe produkty lub bardzo niewielką liczbę produktów.

Przykładowo prowadząc sklep internetowy sprzedający 20 sukienek i chcąc wypozyconować się na frazy z sukniami ślubnymi to już na etapie analizy konkurencji powinniśmy zrezygnować z SEO – koszta będą tak ogromne, że kilkukrotnie przekroczą obroty całej firmy.

Z SEO można zrezygnować również wtedy, gdy osiągnęliśmy maksimum mocy przerobowych co zdarza się czasem w okresie sezonowym (zawieszenie działań) natomiast NIE WOLNO rezygnować z SEO poza sezonem, ponieważ wtedy pozycjonowanie jest przygotowaniem strony www do startu w nowym sezonie.

Podsumowując: nawet kilkumiesięczne przerwy nie muszą negatywnie odbić się na pozycjach, ruchu czy widoczności serwisu w wynikach organicznych.

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

606 628 628