Strona główna SEO Co to jest link kanoniczny i kiedy go zastosować?

Co to jest link kanoniczny i kiedy go zastosować?

Autor InClick

Content na stronie internetowej powinien być unikatowy. Zdarza się jednak, że ta sama treść powtarza się w witrynie na różnych podstronach. Nie musi to być równoznaczne z obniżeniem widoczności takiego serwisu przez Google. Sposobem na poradzenie sobie z takim problemem jest zastosowanie linków kanonicznych. Co to właściwie jest i kiedy powinieneś z nich skorzystać?

Link kanoniczny – co to jest?

Za pomocą tagu rel=”canonical” wskazujesz robotowi wyszukiwarki, która strona jest równoważna z innym adresem URL. W praktyce oznacza to, że jeśli na danej podstronie znajduje się taka sama treść jak na innej, to wtedy dzięki temu tagowi możesz wskazać wyszukiwarce, który materiał jest oryginałem.

Załóżmy, że na stronie B znajduje się taki sam content jak na stronie A. Wówczas na B powinieneś umieścić w sekcji <head> taki kod:

<link rel=”canonical” href=”http://www.twojastrona.pl/adres-witryny-a/” />

To rozwiązanie, które nie jest nowością – Google zaczęło rozpoznawać ten tag w 2009 roku. Jak sprawdzić, czy zastosowałeś go na Twojej stronie? Najprostszym sposobem jest zerknięcie do kodu HTML danej podstrony, gdzie w sekcji <head> powinieneś znaleźć następujący element:

Kolejnym rozwiązaniem jest skorzystanie z Google Search Consolne. Zaloguj się do GSC i skorzystaj z opcji „Sprawdź dowolny URL w…”. Wprowadź tam dany adres, a wtedy Google go zweryfikuje.

Wtedy wśród informacji w zakładce „Stan” powinieneś znaleźć taką:

W praktyce nie jest jednak tak, że canonical ma zastosowanie wyłącznie w przypadku wewnętrznej duplikacji – jak najbardziej ma sens również wtedy, gdy chodzi o content, który znajduje się już w innym serwisie.

Jak natomiast możesz wychwycić przypadki duplikacji wewnętrznej, w których powinieneś wskazać adres kanoniczny? Choćby za pomocą narzędzia Siteliner, które wykrywa takie sytuacje. Może się zdarzyć i tak, że nawet nie jesteś świadomy tego, iż w Twoim serwisie istnieją pewnego rodzaju podstrony generujące duplikację, a tymczasem są one dziełem systemu CMS, który tworzy je przy okazji np. filtrowania wyników.

Efektem zastosowania tagu canonical powinno być zindeksowanie przez Google wyłącznie kanonicznej wersji strony. Czyli w praktyce w indeksie nie pojawi się kilka takich samych lub bardzo podobnych podstron.

Pamiętaj również o tym, że dla Google np. https://inclick.pl i https://www.inclick.pl to różne adresy. Zalecane jest tutaj nie tylko umieszczenie przekierowania 301, ale również umieszczenie linków kanonicznych.

Czy możesz mieć pewność, że robot Google zadziała zgodnie z Twoimi założeniami i zawartością tagu canonical? Nie zawsze tak będzie. Algorytm może sam wybrać stronę, która będzie zindeksowana w wynikach wyszukiwania.

Canonical a SEO

Jak już wiesz, za pomocą linków kanonicznych unikasz sytuacji, w której do indeksu Google trafi wiele podobnych podstron zawierających identyczną treść. Kiedy robot natrafi na content, który jest tak oznaczony, to go nie zindeksuje, a przynajmniej tak powinno się stać. W indeksie Google znajdzie się tylko wskazany URL kanoniczny. Tym samym nie ryzykujesz, że algorytm ograniczy widoczność Twojego serwisu ze względu na wykrycie duplikacji.

Kolejna istotna kwestia to crawl budget. Robot Google nie indeksuje bez końca podstron danego serwisu – ma określone zasoby, które wykorzystuje na daną witrynę. Tym samym odpowiednie użycie tagu canonical spowoduje, że te zasoby nie będą marnowane na indeksowanie niekanonicznych adresów URL. Zatem jest większe prawdopodobieństwo, że do indeksu wyszukiwarki trafią te materiały, na których widoczności Ci zależy.

Jak używać tagu canonical?

W przypadku większości systemów CMS możesz łatwo dodać link kanoniczny za pomocą wtyczek, które masz do dyspozycji np. w systemie WordPress. Poniżej screen z ustawień pluginu All in One SEO. Natomiast taką samą możliwość uzyskasz w innych popularnych wtyczkach, takich jak choćby Yoast SEO.

Ponadto pamiętaj o istotnych zasadach, których warto się trzymać, korzystając z tego tagu:

  • Nie umieszczaj w mapie strony odnośników do stron niekanonicznych.
  • Nie stosuj łańcucha kanoniczności – czyli zasada podobna, jak w przypadku przekierowań. Nie powinno być tak, że strona A wskazuje na B, a B na C. W takim przypadku tag może być zignorowany i robot sam wybierze tę, którą uzna za kanoniczną. W opisanej sytuacji A i B powinny wskazywać na C.
  • Tagu canonical powinieneś użyć pomimo tego, że skorzystałeś z tagu wskazującego wersje językowe.
  • Nie dodawaj kilku canonicali na jednej stronie – możliwe, że wtedy algorytm zignoruje je wszystkie.
  • Zawsze podawaj pełny adres URL w tagu canonical, nawet wówczas, gdy strona wskazuje na „siebie”.

Zastosowanie tagu canonical w sklepach WWW

Canonical może być wykorzystywany na każdej stronie, ale szczególnie istotnym elementem jest on w sklepach WWW. Często ten sam produkt jest dostępny w różnych odmianach – różnica wynika z koloru czy z rozmiaru, a opis w każdym przypadku jest taki sam. Tutaj właśnie zastosowanie ma canonical – dzięki temu unikniesz wykorzystania zasobów robota wyszukiwarki do indeksowania zduplikowanych materiałów.

Canonical ma również zastosowanie w przypadku stronicowania treści w kategoriach. Na stronie głównej kategorii link kanoniczny powinien wskazywać właśnie na tę stronę, natomiast pozostałe podstrony w kategorii mają kierować na stronę główną kategorii.

Jak wspomnieliśmy, canonical ma zastosowanie również w przypadku duplikacji zewnętrznej. Możliwe, że dana firma ma więcej niż jedną stronę, ale umieściła dokładnie ten sam opis produktu lub usługi w różnych witrynach. W takim przypadku warto wskazać link kanoniczny.

Kolejnym przypadkiem, kiedy warto umieścić canonicala, jest publikowanie informacji prasowych, które wcześniej pojawiły się na stronie autora. Wtedy dobrą praktyką jest dodanie linku kanonicznego.

Czy canonical musi się obowiązkowo znaleźć na Twojej stronie?

Teoretycznie nie ma takiej konieczności, jeśli nie masz na niej duplikacji treści, np. jesteś właścicielem witryny firmowej z opisem kilku usług. W praktyce nawet wtedy warto, aby strona główna wskazywała na „siebie” pomimo tego, że masz ustawione przekierowania 301 z różnych jej wersji na tę wskazaną.

Możesz również zastosować tag noindex dla tych podstron, których nie chcesz zobaczyć w wynikach Google, ewentualnie zakazać robotom w pliku robots.txt indeksowania tych treści. Natomiast ta ostatnia metoda nie gwarantuje, że dana podstrona nie zostanie zindeksowana. Może do tego dojść, ale wtedy pojawi się w SERP-ach bez opisu, jak poniżej:

Źródło: https://support.google.com/webmasters/answer/7489871?hl=pl

Dlatego lepszym rozwiązaniem w celu uniknięcia indeksacji jest skorzystanie z tagu noindex umieszczonego w sekcji <head> strony.

Link kanoniczny – podsumowanie

Canonical to tag, dzięki któremu możesz ograniczyć zjawisko duplikacji treści na stronie – do indeksu Google powinny trafiać tylko materiały wskazane jako kanoniczne. Poprawne zastosowanie tego tagu może mieć istotny wpływ na widoczność Twojej strony w wynikach wyszukiwania.

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

Call Now Button 606 628 628