Strona główna SEM Co wpływa na współczynnik jakości reklamy?

Co wpływa na współczynnik jakości reklamy?

Autor InClick

Google to wyszukiwarka, której nikomu nie trzeba przedstawiać. Zapewne korzystasz z niej codziennie, szukając potrzebnych Ci informacji do pracy czy w życiu codziennym. Jednym z powodów jej popularności jest wysoka jakość danych, które otrzymujesz, wpisując szukane hasło. Zastanawiałeś się, kiedyś dlaczego tak się dzieje – skąd ta jakość? Jest to wynikiem tego, że Google ocenia jakość i użyteczność wyświetlanych danych, w tym reklam. Gigant z Doliny Krzemowej czuwa nad tym, aby treści reklamowe pokazujące się w wyszukiwarce były m.in. jak najbliższe wpisywanej frazie. Cały proces oceny nazywany jest współczynnikiem jakości reklamy, czyli Quality Score. Co o nim warto wiedzieć?

Czym jest wynik jakościowy reklamy w Google Ads (Adwords)?

Zgodnie z oficjalną definicją Google wynik jakości to: oszacowanie jakości reklam, słów kluczowych i stron docelowych. Reklamy o wyższej jakości mogą zapewnić niższe ceny i lepsze pozycje reklam. Co to jednak oznacza w praktyce? Wynik jakości informuje ogólnie o jakości reklam. Podawany jest w skali od 1 do 10 dla każdego słowa kluczowego znajdującego się na koncie (10 to wynik najlepszy, 1 to najgorszy). Wynik wyliczany jest za każdym razem, gdy Internauta poszukuje słowa kluczowego stosowanego przez reklamodawcę. Wysoki współczynnik jakości reklam dla Google oznacza, że komunikat promocyjny i strona docelowa są trafne i przydatne dla Internautów, którzy je zobaczyli. Niski wynik jest natomiast znakiem, że reklama słabo odpowiada na wyszukiwaną frazę. Ma to przełożenie nie tylko na skuteczność kampanii, ale i na jej budżet.

Czy wynik jakości jest tym samym co ranking reklam?

Wynik jakości reklam często mylony jest z rankingiem reklam. Wiele osób zaczynających dopiero swoją przygodę z AdWordsami nie rozróżnia tych pojęć i je utożsamia ze sobą. Tymczasem są to dwa różne mierniki, chociaż każdy z nich ocenia jakość kampanii. Warto też wspomnieć, że obydwa te czynniki są ze sobą powiązane. Z poprzedniego akapitu wiesz już, czym jest współczynnik jakości, a czym jest ranking reklam? To jeden ze sposobów oceny reklam przez Google.  Aby jednak wystawić notę, bierze pod uwagę więcej informacji niż przy ocenie jakości. W rankingu istotne są słowa kluczowe, reklamy, strona docelowa, wynik jakości. Ranking obliczany jest też na podstawie kwoty stawki. Dzięki temu Google określa, gdzie twoja reklama wyświetla się w stosunku do innych na stronie wyszukiwania, a także wskazuje czy w ogóle powinna być wyświetlana.

Wskaźnik wyniku jakości reklamy

Zgodnie z informacjami podawanymi przez Google wynik jakości reklamy to łączne oszacowanie ogólnych wyników słów kluczowych znajdujących się w dotychczasowych aukcjach reklam. Na podstawie tych danych każde słowo kluczowe uzyskuje notę w skali od 1 do 10.  Na wynik wpływ mają następujące czynniki:

  • CTR, czyli przewidywany współczynnik klikalności – CTR określa stopień prawdopodobieństwa, z jakim  reklama może zostać kliknięta; Google, aby go oszacować, bierze pod uwagę wyniki innych reklamodawców, a także dane historyczne konta; wyższy CTR zazwyczaj przekłada się na wyższy wynik jakości AdWords; mówi się, że CTR to najważniejszy element brany pod uwagę przez Google, warto jednak pamiętać, że obecnie nie jest on jedynym (jeszcze do niedawna tak było), dlatego nie warto zaniedbywać dwóch pozostałych;
  • trafność/dopasowanie reklamy – parametr ten pokazuje, czy w reklamach wykorzystywane słowa kluczowe są wykorzystywane prawidłowo lub nie prawidłowo; pod trafnością reklamy kryje się też to, czy treść reklamy jest spójna ze słowem kluczowym;
  • jakość strony docelowej – wynik jakości reklamy Google AdWords jest wyższy, jeśli strona docelowa (ta, na którą przekierowany jest z reklamy Internauta) jest prawidłowo zbudowana, działa szybko, jest intuicyjna, czytelna, łatwa w nawigacji, ma przejrzysty układ, a dodatkowo jest wypełniona treściami powiązanymi ze słowem kluczowym.

Znając czynniki wpływające na wynik jakości reklamy, zapewne zastanawiasz się, który z nich jest najważniejszy. Jeszcze do niedawna uznawano za taki CRT. Dziś nie ma co do tego pewności i zgodności. Nikt spoza Google nie wie, jakie jest dokładne znaczenie poszczególnych czynników i na, ile są one ważne przy ocenie jakości całości kampanii. To, dlatego warto dbać o wszystkie po równo.

Jak sprawdzić jakość reklamy w Google Ads (AdWords)?

Wyniki jakości reklamy Google AdWords, a dokładniej każdego słowa kluczowego znajdziemy w interfejsie Google Ads. Znajdują się one w zakładce słowa kluczowe. Najeżdżając kursorem na dane słowo kluczowe można sprawdzić jego stan – ocenę. Jakość każdego z czynników określona jest jako: poniżej średniej, przeciętna, powyżej średniej.

Czy i jak współczynnik jakości reklamy wpływa na jej pozycje w wyszukiwarce?

Wynik jakości reklam warto sprawdzać regularnie. Informuje on na, ile trafna jest reklama i czy może pochwalić się wysoką jakością. Ta natomiast przyniesie korzyści w postaci skuteczności przekazu i większego zainteresowania użytkownika. Warto też pamiętać, że wskaźnik jakości reklamy ma znaczący wpływ na ranking reklamy. Czyli co dokładnie? Za każdym razem jak Internauta wpisuje w wyszukiwarkę słowo kluczowe, to reklama nakierowana na nie, bierze udział w aukcji – wyliczany jest jej ranking. Jeśli nie będzie w nim wystarczająco wysoko, to zostanie pokazana Internaucie, a on może w nią kliknąć i dokonać ewentualnego zakupu. Ta zależność wynika z tego, że pozycja reklam AdWords w dużej mierze zależy od wyniku jakości. Dla jasności przypominam, że wyżej pokazują się reklamy z wysokim współczynnikiem jakości. Przekłada się to na ich klikalność (CTR), a także możliwość zastosowania dodatkowych opcji np. mapy czy dłuższego nagłówka. Parametr ten wpływa nie tylko na pozycje AdWords, ale i na:

  • rzeczywisty koszt za kliknięcie – im wyższy wynik jakości, tym mniej zapłacisz za kliknięcie,
  • szacunkową stawkę słowa kluczowego za pierwszą stronę oraz szacunkową stawkę słowa kluczowego za górę strony.

Jak poprawić wynik jakości Ads (AdWords)?

Wysoki wynik jakości AdWords zapewnia reklamom wyższą pozycję, a przez to lepszą ich widoczność i większą liczbę kliknięć i to bez konieczności podbijania stawek. Aby jednak móc cieszyć się tymi korzyściami, należy dbać o wysoką wartość reklam. Sposobów na poprawienie wyniku jakości AdWords jest co najmniej kilkanaście. To, jakie zastosujesz, powinno być uzależnione od probleów, z którymi się zmierzysz. Poniżej przedstawię kilka rozwiązań najczęstszych kłopotów z jakością reklam AdWords.

Porada nr 1. Szukaj nowych słów kluczowych – stale analizuj i szukaj nowych słów kluczowych, które będą trafniejsze i lepiej będą korespondować z twoimi kampaniami reklamowymi. Dzięki temu przyczynisz się do zwiększenia ogólnego ruchu na stronie internetowej. Koniecznie podziel też słowa kluczowe na grupy i dopasuj do nich reklamy. Lepsza organizacja pomoże w lepszym ich stosowaniu.

Porada nr 2. Pracuj nad treścią reklam. Zakładając kampanie, stwórz co najmniej dwie wersje reklamy AdWords i przetestuj je. Pozwoli to przekonać się, w którą chętniej klikają użytkownicy, a która wymaga poprawy. Czasem jedno słowo czy sformułowanie przesądza o efektowności przekazu.

Porada nr 3. Poznaj swoich odbiorców. Aby lepiej odpowiedzieć na potrzeby Internautów, trzeba ich lepiej poznać i dowiedzieć się, jakie są ich motywacje. W tym celu stwórz persony marketingowe i określ grupy docelowe. Nie bój się też sięgać po twarde dane liczbowe, które pokażą, jaka jest specyfika twoich głównych konsumentów. Dzięki temu dowiesz się, jakim językiem do nich mówić i jak zaprezentować im produkt, aby się nim zainteresowali.

Porada nr 4. Optymalizuj stronę docelową. To, jak wygląda strona docelowa, ma istotne znaczenie w ocenie jakości reklam. Jak ją ulepszać? Ułatwiaj nawigację internautą, dbając o jej czytelność, eliminując nieścisłości. Dbaj też o to, aby w witrynie pojawiały się teksty bogate w słowa kluczowe wykorzystywane w reklamach Google AdWords. Pamiętaj, że twoim nadrzędnym celem powinno być uczynienie strony www użyteczną i praktyczną dla Internauty. Powinien on znaleźć na niej to, że go akurat szuka. Na plus zostanie więc poczytane tworzenie evergreen content.

Porada nr 5. Sprawdzaj, czy reklamy i słowa kluczowe są dopasowane. Tworząc reklamę, pamiętaj, aby słowo kluczowe znalazło się nie tylko w jej treści, ale i w nagłówku oraz na stronie, na którą przekierowujesz odbiorcę.

Porada nr 6. Zadbaj o historię konta. Google lubi reklamodawców, którzy od samego początku dbają o jakość publikowanych reklam. Docenione zostanie to, że tworzysz spójne i przejrzyste kampanie oraz grupy kampanii, a także dopasowujesz do nich słowa kluczowe. To, dlatego już, od początku przygody z Google AdWords zadbaj o optymalizacje i staraj się o to, aby wyniki jakości były coraz lepsze.

Porada nr 7.  Wyklucz nieefektywne miejsca docelowe. Przyjrzyj się skuteczności poszczególnych miejsc docelowych, które kierujesz ruch i wyeliminuj te, które przez Google są źle postrzegane. Wyeliminować należy też reklamy rzadko klikane, ponieważ będą one zaniżać wynik jakości całej kampanii.

Wynik jakości reklam jest niezwykle ważnym wskaźnikiem. Bezpośrednio wpływa on na sukces sprzedażowy i możliwość wykorzystywania opcji, jakie dają AdWordsy. Na to, jakie wyniki jakości będą osiągać twoje reklamy, wpływa wiele czynników. Warto o nie dbać bez względu na to czy dopiero zaczynasz przygodę w Google AdWords, czy jesteś starym wyjadaczem. 

1. Czym jest wynik jakościowy reklamy w Google Ads?

Służy on do oszacowania jakości reklam, słów kluczowych oraz stron docelowych. Podawany jest w skali od 1 do 10. Im wyższa liczba, tym reklama jest lepsza.

2. Jaka jest różnica między wynikiem jakości a rankingiem reklam?

Oba są miernikami jakości przygotowanymi przez Google. Ranking reklam jest jednak znacznie bardziej szczegółowy. Bierze pod uwagę chociażby kwotę stawki. Dzięki temu miernik ten określa, gdzie reklama jest wyświetlana.

3. Jak sprawdzić jakość reklamy przy pomocy narzędzi Google?

Wynik każdego słowa kluczowego zawartego reklamie znajdziemy w interfejsie Google Ads. Tam zawarte są informacje na temat wszystkich fraz.

4. Jak podwyższyć wynik jakości reklamy?

Należy szukać nowych słów kluczowych, pracować nad treścią reklam, poznawać swoich odbiorców (i wykluczać nieefektywne miejsca docelowe). Warto także upewnić się, czy reklamy są zoptymalizowane.

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

606 628 628