Strona główna SEO Co zrobić aby blog konwertował?

Co zrobić aby blog konwertował?

Autor InClick
esklep-konwersja

Blog firmowy pełni wiele różnych funkcji. Poza budowaniem odpowiedniego i pożądanego wizerunku danej marki, zwykle blog powinien podnosić również poziom sprzedaży. Taka sytuacja jest możliwa jedynie wówczas, gdy blog konwertuje. Zdarza się jednak, że pomimo poświęcania dużej ilości czasu i uwagi na prowadzenie firmowego bloga, konwersja nie jest widoczna. Jakie mogą być powody? Nie zawsze będzie to niewielki ruch na blogu, czy też niska jakość i brak odpowiednich treści. Przyczyną braku konwersji na blogu może być kilka bardzo drobnych zaniechań.

Podpowiadamy, w jaki sposób można zoptymalizować bloga firmowego pod kątem współczynnika konwersji, nie zwiększając jednocześnie ruchu na stronie.

Czym jest konwersja?

Konwersja to podejmowane działania, których zadaniem jest wpłynięcie na użytkownika, aby ten stał się aktywny. Jeżeli osoba odwiedzająca bloga kliknie we wskazany link, zrobi zakupy, wypełni jakiś formularz, założy konto lub zapisze się do newslettera. Mamy wówczas do czynienia właśnie z konwersją. Warto wspomnieć o tym, że konwersja może mieć różne cele, ponieważ te uzależnione są od profilu działalności.

Jakie są najczęstsze cele twórców bloga firmowego?

  • założenie konta,
  • zapisanie się do newslettera,
  • przejście do innej zakładki – na przykład sklepu, czy oferty,
  • pozostawienie danych kontaktowych,
  • obejrzenie filmu,
  • kliknięcie w reklamę,
  • oglądanie grafik oraz ich pobieranie,
  • pobieranie dokumentów znajdujących się na stronie,
  • udostępnianie dalej treści ze strony w mediach społecznościowych.

Autorzy firmowych blogów zwykle liczą na to, że użytkownicy sieci przejdą na stronę sklepu, zapiszą się do newslettera, będą komentowali zamieszczone treści, czy też udostępniali je na swoich profilach.

Konwersja ma więc mieć realny wpływ na zysk generowany przez sklepy, czy strony www. Przekaz znajdujący się na blogu firmowym ma być tak atrakcyjny, że użytkownik zdecyduje się pozostać na stronie dłużej, a to przełoży się na zyski.

W jaki sposób można sprawdzić, czy blog firmowy konwertuje?

Parametrem, który pokazuje nam, jaki jest poziom konwersji bloga jest współczynnik konwersji. Określa ilość wykonanych konwersji w odniesieniu liczby osób, które odwiedziły stronę www. W ten sposób wiadomo, czy blog jest efektywny i nie ma konieczności wprowadzania zmian. Google udostępnia praktyczne narzędzie, które pozwala na zmierzenie efektów konwersji – Google Analytics.

Czym jest optymalizacja konwersji?

W skrócie rzecz ujmując – optymalizacja konwersji to wszelkie działania, jakie będą wykonywane, aby podniósł się współczynnik konwersji i blog firmowy zaczął przynosić coraz większe korzyści. Dokonując optymalizacji możemy mieć pewność, że znacznie ułatwi się nasz kontakt z klientem sklepu i zacznie częściej zaglądać na stronę. Bardzo istotnym jest, aby takie działania nie były chaotyczne, a dobrze przemyślane i zaprojektowane. Należy określić grupę docelową, do której zamierzamy trafić oraz odpowiednie kroki, które będą wykonywane.

Kolejnym krokiem jest określenie słabych stron bloga, które utrudniają konwersję. Wymaga podkreślenia fakt, iż optymalizacja musi dotyczyć całego serwisu, a nie tylko jego elementów, jak na przykład grafika, czy też treści.

Treść oraz sposób jej przedstawienia

Bardzo ważne, aby treści, które znajdują się na stronie były nie tylko wartościowe pod kątem merytorycznym. Dodatkowo, ważny jest ich wygląd. Na co zwraca uwagę użytkownik?

  • tytuł artykułu,
  • śródtytuły,
  • wypunktowania.

Teksty muszą być przyjazne dla oka i zachęcać do zapoznania się z nimi. Długi blok tekstu zniechęca użytkownika sieci już na starcie.

Eksperci podkreślają również, że najważniejsze linki i odnośniki powinny znajdować się na samej górze strony głównej. Dlaczego? Najbardziej istotne z punktu widzenia konwersji jest to, co użytkownik widzi zaraz po wejściu na stronę – bez konieczności przewijania. Obszar ten nazywa się above the fold content i najczęściej odpowiada za interakcję osoby korzystającej ze strony bloga.

Jak odpowiednio wstawiać CTA?

Dobrze jest poświęcić nieco czasu przyciskowi CTA, gdyż jest to jeden z głównych elementów koncentrujących. Większość osób wezwanie do działania umieszcza dopiero na końcu wpisu. Nie jest to jednak najlepszy sposób. Dobrze, jeżeli CTA znajdzie się w środku tekstu, zaraz po istotnym akapicie o treści, która odnosi się do produktu albo usługi.

W ten sposób bardziej motywujemy czytelnika do podjęcia działania. Jakich zwrotów warto używać?

  • zadzwoń,
  • zobacz,
  • przeczytaj,
  • wypełnij,
  • zapisz się.

Jak wspomniano, na większości blogów firmowych CTA można znaleźć zaraz pod wpisem oraz w bocznym pasku. Często sekcja ta wplatana jest również w treści w postaci linków, które odsyłają do konkretnej podstrony.

Call to action może mieć różne formy i wcale nie musi znaleźć się w danym tekście tylko jeden raz. Warto wybrać kilka różnych opcji, ponieważ w ten sposób można realnie podnieść szanse na konwersję ze strony użytkownika.

Jak przykuć uwagę czytelnika?

Coraz częściej autorzy blogów firmowych treści zastępują obrazem. Z taką praktyką można spotkać się w przypadku produktów, których zdjęcia umieszczane są w treści artykułów. Powodzeniem cieszą się również tak zwane widgety, które mają prezentować produkt oferowany przez firmę albo daną usługę w formie obrazkowej.

Wielu Internautów w sieci szuka porad i informacji, dlatego dobrym krokiem będzie umieszczenie na blogu sekcji z artykułami powiązanymi, które mogą go zainteresować.

Konieczność aktywizacji użytkowników

Żeby blog faktycznie konwertował, trzeba w jego życie zaangażować również czytelników. Jak można to zrobić?

  • zachęcając osoby odwiedzające bloga do pozostawiania komentarzy,
  • samemu komentując i prowadząc dyskusję z czytelnikami,
  • korzystając z przycisków mediów społecznościowych.

Osoby związane z daną stroną www i współtworzące jej treści odwiedzają ją często, ale równie często decydują się na skorzystanie z usług firmy lub dokonanie zakupów w jej sklepie online.

Korzyści – najistotniejsza kwestia z punktu widzenia klienta

Przedstawiając korzyści z podjęcia konkretnego działania możemy mieć pewność, że więcej osób się jej podejmie. Jeżeli zależy nam na tym, aby czytelnik zapisał się do newslettera i otrzymywał od nas na bieżąco informacje, musimy jasno wskazać mu, jakie może osiągnąć korzyści, decydując się właśnie na ten krok. Jeżeli zaś sprzedajemy swoje usługi – trzeba wskazać ich najwyższą jakość oraz przydatność w życiu. Istotnym jest, aby jasno określić cel konwersji i dopasować do niego swoje środki.

Pozytywny wizerunek eksperta – klucz do sukcesu

Doskonale wiadomo, że firmy, którym zależy na zyskach nie prowadzą swoich blogów po to, aby podzielić się z klientami tajemną wiedzą, a po to, aby skłonić ich do podjęcia określonych działań. Merytoryczne teksty wysokiej jakości, poparte konkretną wiedzą z pewnością wpływają na budowanie takiego wizerunku.

Trzeba też postępować sprytnie. Blog może funkcjonować jak dobra platforma reklamowa, ponieważ jest to dość skuteczna metoda pozyskiwania konwersji na stronie www. Jakie metody warto wykorzystać?

  • widgety z produktami lub usługami,
  • banery reklamowe,
  • wyskakujące okienka pop-up.

Ostatnia z metod jest często krytykowana przez użytkowników sieci, ponieważ okienka są irytujące i wywołują skrajne emocje. Jeśli zastosujemy ich odpowiednią ilość, na pewno nie będą złym rozwiązaniem, a mogą przynieść korzyści. Warto pamiętać o tym, że prowadzenie bloga to sztuka. Nie należy stale nakłaniać klienta do wyboru towarów lub usług, a jedynie nawiązywać do nich treścią zamieszczonego artykułu.

Dlaczego warto poświęcić nieco czasu konwersji bloga?

Prowadzenie bloga firmowego to trudne zadanie. Jego rolą jest bowiem podnoszenie poziomu sprzedaży. Jeżeli blog jest interesujący i zachęca swoimi treściami, z pewnością ma na to duże szanse. Zaangażowany użytkownik czuje się częścią społeczności i jeszcze chętniej korzysta z możliwości, jakie daje strona www. Sam content nie jest wystarczającą metodą, ponieważ czytelnik musi wiedzieć, jakie powinny być jego dalsze kroki, aby wykonać pożądane przez firmę zadanie. Warto poświęcić więc nieco czasu i energii, aby podnieść współczynnik konwersji swojego bloga i zwiększyć korzyści finansowe.

Inne ciekawe tematy

Skomentuj