Spis treści:
Choć jeszcze kilkanaście lat temu działania marketingowe skupiały się głównie na kampaniach ATL, czyli reklamie zewnętrznej realizowanej przy pomocy mediów takich jak telewizja, radio lub prasa, to dzisiaj priorytetem dla firm jest nawiązanie długoterminowej relacji z klientem. I to właśnie w tym celu wykorzystuje się content marketing, który umożliwia stworzenie mocnej więzi z konsumentami poprzez budowanie relacji opartej na wartościowych treściach. Na czym dokładnie polega content marketing i jakich rezultatów można się spodziewać po prawidłowo przeprowadzonych działaniach?
Czym jest content marketing?
Content marketing określany inaczej jako marketing treści, jest jedną z form strategii marketingowej, której głównym zadaniem jest pozyskanie nowych stałych klientów.
Działania content marketingu skupiają się na budowaniu świadomości marki wśród konsumentów, opracowywaniu efektywnych kampanii reklamowych i co najważniejsze, na tworzeniu oraz publikacji atrakcyjnych i wartościowych treści, kierowanych do określonej grupy konsumentów.
Prościej mówiąc marketing treści to pewnego rodzaju przedsięwzięcie, którego celem jest zbudowanie trwałej i mocnej więzi na linii marka – klient.
Strategia content marketingu polega na:
- Tworzeniu oraz publikowaniu ciekawych treści
- Zwiększeniu zainteresowania marką danej grupy docelowej
- Budowaniu zaangażowania oraz lojalności pozyskanych klientów
Jeżeli chodzi o treści content marketingu, to należy wiedzieć o tym, że są to nie tylko same teksty, ale także i zdjęcia, grafiki, ilustracje, filmy wideo, czy nawet materiały audio. Wyróżnić tutaj możemy między innymi:
- Treści zamieszczane na firmowych stronach internetowych np. na blogu
- Opisy produktów bądź usług
- Artykuły sponsorowane
- Poradniki lub katalogi produktów w formie e-booka
- Infografiki
- Prezentacje multimedialne oraz podcasty
Jesteś ciekaw, jakimi cechami powinny wyróżniać się treści tworzone na potrzeby działań content marketingu? W tym konkretnym przypadku należy pamiętać o odpowiednim dopasowaniu treści pod kątem docelowej grupy odbiorców. Ponadto stworzone artykuły, prezentacje multimedialne, filmy itp., powinny być unikatowe, wiarygodne, atrakcyjne (zarówno pod względem wizualnym, jak i merytorycznym) i przede wszystkim spójne z przekazem pozostałych treści.
Content marketing i sposoby dotarcia do klienta
Wraz z nieustannym rozwojem technologii oraz informatyzacji społeczeństwa, przybywa również kanałów internetowych umożliwiających firmom dotarcie do wybranej grupy potencjalnych klientów. Obecnie przedsiębiorcy chętnie wykorzystują do tego celu:
- Media społecznościowe tzw. social media (Facebook, Instagram, Twitter, YouTube itp.)
- Serwisy branżowe
- Blogi firmowe
- Programy partnerskie i lojalnościowe
- Newslettery oraz mailingi
Jak widać, kanałów do sukcesywnej komunikacji z konsumentami jest bardzo dużo, wystarczy tylko wybrać odpowiednią ścieżkę dystrybucji wartościowych treści, która przyniesie najlepsze efekty. Prostym sposobem na zwiększenie skuteczności podjętych działań content marketingu, jest wykorzystanie wszystkich możliwych kanałów komunikacji, co sprzyja nie tylko pozyskaniu nowych i lokalnych klientów, ale także i budowaniu pozytywnego wizerunku marki w sieci.
Optymalizacja SEO a content marketing
O czym zapewne już wiesz, pozycja firmowej strony internetowej w rankingu wyników wyszukiwania Google w dużej mierze zależy od przeprowadzenia optymalizacji SEO i pozycjonowania stron www. Między innymi to właśnie dlatego tak bardzo istotna w content marketingu jest wysoka jakość tworzonych treści. Materiały tekstowe powinny być ciekawe, atrakcyjne wizualnie, użyteczne oraz przyjemne dla odbiorcy, przygotowywane zgodnie z podstawowymi zasadami content marketingu i opublikowane w odpowiedniej formie.
Umiejętne wykorzystanie potencjału działań SEO i content marketingu jest gwarancja uzyskania szybkich i długotrwałych rezultatów. W sytuacji, kiedy sami nie dysponujemy odpowiednią wiedzą oraz doświadczeniem z zakresu optymalizacji SEO, wówczas warto skorzystać z pomocy profesjonalnej agencji reklamowej.
Narzędzia wykorzystywane w marketingu treści
Zanim dokonamy odpowiedniego wyboru narzędzi wykorzystywanych w content marketingu, które umożliwią nam dotarcie skuteczne do określonej grupy docelowej, to w pierwszej kolejności należy skupić się na cechach charakterystycznych wybranego segmentu klientów, takich jak np. ulubione media społecznościowe, sposób spędzania wolnego czasu lub zainteresowania. Dzięki temu o wiele łatwiej będzie nam dopasować odpowiedni rodzaj treści dla potencjalnych odbiorców. Jeżeli chodzi o ilość wybranych narzędzi, przy których pomocy będą przekazywane treści, to w zależności od indywidualnych potrzeb oraz możliwości firmy może być ich nawet kilka, co z kolei znacznie zwiększa skuteczność działań marketingu treści.
Poniżej znajdziesz listę najczęściej wykorzystywanych narzędzi w content marketingu.
- Materiały kontekstowe – różnego rodzaju artykuły, poradniki, opisy produktów i usług, raporty, galerie zdjęć, infografiki, wydarzenia, sondaże, konkursy i quizy, opinie i recenzje konsumentów (tzw. testimoniale), case study (studium przypadku).
- Materiały mailingowe – czyli e-miale, newslettery, foldery, katalogi, e-magazyny oraz e-booki.
- Materiały do social media – posty, blogi, videoblogi, memy itp.
- Materiały PR – wszelkiego rodzaju sponsorowane artykuły, poradniki itp.
- Materiały interaktywne – aplikacje, gry, mikrostrony oraz widgety.
Jakie korzyści daje dobry content marketing?
Jeżeli jesteś młodym przedsiębiorcą, który stawia swoje pierwsze kroki w biznesie, to z pewnością ten aspekt interesuje Cię najbardziej. Otóż prawidłowo przeprowadzony marketing treści gwarantuje:
- Pozyskanie szerokiego grona stałych klientów
- Zwiększenia zaufania konsumentów do marki
- Większy ruch na firmowej stronie internetowej
- Uzyskanie wysokiej pozycji w rankingu wyników wyszukiwania Google
Content marketing niesie ze sobą wiele cennych korzyści, zarówno z punktu widzenia przedsiębiorcy, jak i konsumentów. Strategia oparta na marketingu treści pozwala firmom na prowadzenie czynnych i sukcesywnych działań na wielu płaszczyznach, co obejmuje między innymi tworzenie różnego rodzaju wartościowych treści dedykowanych konkretnej grupie klientów. Głównym zadaniem publikowanych treści jest zainteresowanie konsumenta przedstawioną ofertą, zdobycie jego zaufania, dostarczenie mu wielu ważnych i użytecznych informacji, czego efektem jest nawiązanie mocnej więzi z daną marką.
Każda firma, która chce odnieść sukces w określonej branży poprzez zbudowanie długotrwałych relacji z klientami, powinna oprzeć swoje działania właśnie na dokładnie przemyślanym i prawidłowo przeprowadzonym content marketingu. To jeden z najprostszych i zarazem najskuteczniejszych sposobów na osiągnięcie zamierzonych celów. Pozyskanie nowych klientów, którzy ze względu na łączącą ich więź z marką, będą chętniej sięgać po jej produkty, generuje olbrzymie zyski, przy jednoczesnym poniesieniu minimalnych kosztów związanych z prowadzoną strategią marketingową.
1. Jak działa content marketing?
Jest to strategia marketingowa polegająca na pozyskiwaniu klientów przy pomocy wartościowych treści. Skutecznie wpływa na nawiązanie długofalowych relacji z odbiorcami.
2. Na czym polega strategia content marketingu?
W jej zakres wchodzi kilka kwestii. Przede wszystkim tworzenie ciekawych i angażujących treści, a co za tym idzie, zwiększenie zainteresowania marką oraz umacnianie lojalności klientów.
3. W jaki sposób można dotrzeć do klienta?
Opcji jest wiele. Najpopularniejsze rozwiązania to media społecznościowe, serwisy branżowe, blogi firmowe oraz newslettery. Warto także zwrócić uwagę na programy partnerskie.
4. Jakie korzyści gwarantuje skuteczny content marketing?
Najważniejsze jest pozyskanie szerokiego grona stałych klientów. Warto także pamiętać o możliwości zwiększenia zaufania klientów do firmy, większym ruchu organicznym oraz wysokiej pozycji w wyszukiwarkach.