Strona główna Marketing Czym jest e-marketing?

Czym jest e-marketing?

Autor InClick
marketing

Decydując się na otworzenie własnej działalności gospodarczej, nie można liczyć na osiągnięcie sukcesu bez podjęcia odpowiednich działań marketingowych. Wbrew ogólnie panującym przekonaniom marketing to nie tylko reklama, to także świetny sposób na zwiększenie rozpoznawalności marki oraz zdobycie zaufania potencjalnych klientów. Obecnie właściciele małych i średnich firm dysponujący ograniczonym budżetem coraz częściej wybierają marketing internetowy, który w pełni zaspokaja ich potrzeby. Czym tak naprawdę jest e-marketing? Jakie rodzaje marketingu internetowego wyróżniamy? Odpowiedzi na te pytania zawarliśmy w dalszej części artykułu.

Marketing internetowy – co to jest?

Zanim skupimy się na e-marketingu, to na wstępie przypomnimy, czym jest marketing, dzięki temu o wiele łatwiej zrozumiesz zasadę działania marketingu internetowego.

Marketing obejmuje wszelkie działania, których celem jest zaspokojenie potrzeb klienta przy jednoczesnym zwiększeniu zysku firmy. Prościej mówiąc, ich głównym zadaniem jest sukcesywne wsparcie procesu sprzedaży towarów lub usług. Realizacja podejmowanych działań odbywa się przy pomocy wypracowanych metod oraz technik, co znacznie zmniejsza ryzyko niepowodzenia. Oprócz tego jednym z wielu zadań marketingu jest budowanie świadomości marki wśród klientów, a tym samym umocnienie jej pozycji w określonej branży lub na lokalnym rynku.

E-marketing, czyli marketing internetowy jest jedną z form tradycyjnego marketingu, której głównym medium jest Internet. Opracowane strategie oraz działania e-marketingu polegają na wsparciu sprzedaży towarów bądź też usług oraz kreowaniu pozytywnego wizerunku firmy w sieci, co w dużej mierze przyczynia się do zwiększenia zasięgu i zainteresowania daną marką.
Obecnie zarówno polskie, jak i zagraniczne przedsiębiorstwa coraz chętniej korzystają z marketingu internetowego. Zastanawiasz się, dlaczego? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Chodzi tutaj oczywiście o jego łatwą dostępność oraz szybkie osiągnięcie większych zysków przy jednoczesnym poniesieniu niskich kosztów.

Zgodnie z treścią Philipa Kotlera marketing internetowy, potocznie określany mianem e-marketingu to szereg działań prowadzonych przez daną firmę, która wykorzystuje Internet do celu:

  • Budowania świadomości marki.
  • Pozyskiwania nowych klientów.
  • Promowania i sprzedawania oferowanych produktów oraz usług.
  • Budowania dobrych relacji z klientem.

Marketing internetowy cieszy się coraz większą popularnością, a to za sprawą nieustannego rozwoju technologii, wzrostu kompetencji informatycznych naszego społeczeństwa oraz zwiększeniem się liczby potencjalnych klientów i firm oferujących sprzedaż swoich produktów i usług w Internecie.

Podstawowe narzędzia e-marketingu

Niestety w dalszym ciągu wiele osób mylnie utożsamia narzędzia marketingu internetowego z jego rodzajami. Zatem co kryje się pod definicją “narzędzia e-marketingu„? Wyjaśniamy. 

Głównym zadaniem narzędzi marketingowych jest umożliwienie i usprawnienie procesu poprowadzenia i zrealizowania zamierzonych działań marketingowych w Internecie. Tworzeniem specjalistycznych narzędzi e-marketingu zajmują się zazwyczaj osoby lub wyspecjalizowane agencje reklamowe posiadające odpowiednią wiedzę oraz doświadczenie w tej dziedzinie.
Jednym z takich narzędzi jest Senuto. To innowacyjna platforma przystosowana do planowania, monitorowania oraz optymalizacji marketingu w Google. Najczęściej z Senuto korzystają firmy zajmujące się pozycjonowaniem stron internetowych.

Choć jeszcze do niedawna dostępnych narzędzi e-marketingu było stosunkowo niewiele, to dzisiaj firmy mogą wybierać pomiędzy ich różnymi rodzajami narzędzi wspierającymi sprzedaż towarów i usług. W porównaniu do tradycyjnych form reklamy, które wiążą się z dosyć dużym wydatkiem, korzystanie z narzędzi marketingu internetowego jest o wiele tańszą opcją, co szczególnie doceniane jest wśród małych i średnich firm.

Oto przykłady najpopularniejszych narzędzi wykorzystywanych w e-marketingu:

  • Strona internetowa – Google Analytics, Google Keyword Planner, Google Search Console.
  • Social Media – Sotrender, Hootsuite, Facebook Audience Insights.
  • SEO – Senuto, Ahrefs, Semrush.
  • Monitoring sieci – Google Alerts, Buzzsumo, Mention.
  • Grafika – Canva, Adobe Stock, Snapseed.
  • Marketing – Autopilot, Trello, SalesManago.

Rodzaje marketingu internetowego

Wraz z rozwojem postępu technologicznego przybywa rodzajów marketingu internetowego. Firmy, które chcą osiągnąć sukces w Internecie, powinny skupić swoją uwagę na dopasowaniu odpowiedniego rodzaju e-marketingu, który pomoże im w prosty sposób dotrzeć do docelowej grupy konsumentów, co jednocześnie zwiększy ich szanse na pozyskanie nowych klientów.

  • Pozycjonowanie i optymalizacja, czyli SEO

Optymalizacja i pozycjonowanie stron pod kątem SEO jest dosyć skomplikowanym i długotrwałym procesem, którego działania skupiają się na zoptymalizowaniu strony celem uzyskania jak najwyższej i stabilnej pozycji w wynikach wyszukiwania Google.

Na wysoką pozycję w rankingu wyszukiwania wypływa wiele czynników, do tych najważniejszych należą:

  • Ciekawe i unikatowe treści bogate w odpowiednio dopasowane słowa oraz frazy kluczowe. Treści zawarte na stronie internetowej powinny być rzeczowe, merytoryczne i przede wszystkim przyjazne dla odbiorcy.
  • Nazwa, historia oraz profil linkowy domeny.
  • Szybkość ładowania się strony oraz łatwość poruszania się po niej.
  • Przeprowadzenie prawidłowej optymalizacji strony, czyli zadbanie o content, metadane opisowy oraz strukturalny, linkowanie wewnętrzne, strukturę serwisu itp.

  • Kampanie reklamowe Google ADS (AdWords)

Obecnie wiele firm promuje swoją markę poprzez wykorzystanie do tego celu jednego z najpopularniejszych narzędzi, jakim jest Google ADS do niedawna określany jako Google AdWords będący pewnego rodzaju systemem reklam płatnych. Google AdWords umożliwia umieszczenie banera reklamowego na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania, dzięki temu zostanie on zauważony przez zdecydowanie większą grupę użytkowników sieci.
Proces tworzenia kampanii reklamowej Google ADS rozpoczyna się od skompletowania odpowiednich słów i fraz kluczowych, co najczęściej odbywa się przy pomocy niezwykle praktycznego narzędzia będącego bazą słów kluczowych – Adwords Keyword Planer.

  • Link Building

Linkowanie jest jednym z najważniejszych elementów, jeżeli chodzi o pozycjonowanie stron www. W tym przypadku działania skupiają się na zdobywaniu zewnętrznych linków, czyli takich pochodzących z innych stron internetowych. Najlepiej, jeśli będą to linki typu dofollow. Ważne, by wybierać takie witryny, które są wartościowe i ściśle powiązane z daną branżą.

  • Marketing społecznościowy

Social Media Marketing cieszy się obecnie dużą sympatią zarówno wśród firm, jak i usatysfakcjonowanych klientów. Jak sama nazwa wskazuje, do celów promocyjnych wykorzystuje się platformy społecznościowe takie jak: Facebook, Instagram, Twitter, YouTube lub Linkedin. Celem działań marketingu społecznościowego jest nawiązanie dobrych i długotrwałych relacji z konsumentami, co w dużym stopniu przekłada się również na budowanie świadomości marki wśród klientów.

Inne ciekawe tematy

Skomentuj