Strona główna Darmowe porady SEO Czym są wskaźniki Core Web Vitals i na co zwrócić uwagę?

Czym są wskaźniki Core Web Vitals i na co zwrócić uwagę?

Autor InClick

Od 2021 r. jednym z czynników rankingowych Google są Core Web Vitals (CWV), czyli podstawowe wskaźniki internetowe. Ich nadrzędnym celem jest poprawa User Experience (UX). Na doświadczenie użytkownika składają się przede wszystkim szybkość ładowania, interaktywność i stabilność wizualna strony.

Co to oznacza w praktyce? To, w jaki sposób stronę WWW odbiera użytkownik, ma ogromny wpływ na SEO. Na co zwrócić uwagę, żeby spełnić wymogi Google? Sprawdź!

Core Web Vitals – czym dokładnie są podstawowe wskaźniki internetowe?

Wskaźniki CWV pokazują, czy strona jest przyjazna dla użytkownika. Google wychodzi z założenia, że internauta chętniej i częściej przegląda witryny wysokiej jakości. Optymalizacja i aktualizacja strony WWW pod kątem szybkości oraz interaktywności to więc kluczowy czynnik rankingowy. Dzięki temu serwis powinien pojawiać się wyżej w wynikach wyszukiwania.

Aktualnie istnieją 3 wskaźniki Core Web Vitals, które są podstawowe:

  • Cumulative Layout Shift (CLS) – skumulowane przesunięcie układu;
  • Largest Contentful Paint (LCP) – największe wyrenderowanie treści;
  • First Input Delay (FID) – opóźnienie przy pierwszym wejściu.

Google ocenia również jakość strony, biorąc pod uwagę inne czynniki:

  • Speed Index (SI) – indeks szybkości;
  • First Contentful Paint (FCP) – pierwsze wyrenderowanie treści;
  • Time to Interactive (TTI) – czas do pełnej interaktywności;
  • Total Blocking Time (TBT) – czas między pierwszym wyrenderowaniem treści a pełną interaktywnością.

Niewykluczone, że z czasem będą pojawiać się nowe wskaźniki dopasowane do algorytmu Google, na podstawie których wyszukiwarka będzie pozycjonować strony.

Wartości Core Web Vitals sprawdzisz różnymi narzędziami, z których najlepszymi i przy tym bezpłatnymi są Page Speed Insights, Google Search Console i DevTools dla Chrome. Na podstawie tych danych każdy specjalista SEO lub właściciel strony może poprawić wyniki serwisu.

Jak sprawdzić wskaźniki CWV w Google PageSpeed Insights?

Narzędzie Page Speed Insights to strona internetowa dostępna pod adresem https://pagespeed.web.dev/. Pokazuje ocenę CWV dla konkretnego URL Twojej strony – bez logowania. Zebrane dane są zarówno laboratoryjne (czyli potencjalne), jak i zgromadzone (czyli na podstawie analizy rzeczywistych wejść użytkowników).

Aby uzyskać wynik, wystarczy wkleić link, a następnie nacisnąć „Analizuj”. Otrzymasz zestawy danych zarówno dla komórek, jak i komputerów stacjonarnych.

W Page Speed Insights sprawdzisz przede wszystkim:

  • dane liczbowe po wykonaniu testów, pokazujące np. jak szybko strona reaguje na działania użytkownika;
  • ocenę, w jaki sposób serwis realizuje wytyczne Google;
  • zestaw wskazówek, jak poprawić wyniki poszczególnych wskaźników – bezpłatny i szczegółowy audyt.

Pamiętaj, żeby dla pełniejszego obrazu sprawdzić co najmniej kilka adresów URL, w tym najważniejsze (np. cennik, stronę główną, stronę koszyka itp.).

Jak sprawdzić wskaźniki Core Web Vitals w Google Search Console?

W Google Search Console sprawdzisz dane zgromadzone. Wystarczy zalogować się na swoje konto i wybrać zakładkę „Podstawowe wskaźniki internetowe”. Również i w tym przypadku możesz wybrać dane dla urządzeń mobilnych, jak i komputerów stacjonarnych.

Sposób przedstawiania danych jest bardziej zbiorczy. Adresy URL są pogrupowane na 3 kategorie z etykietami:

  • słabej jakości;
  • wymagana poprawa;
  • dobrej jakości.

Żeby sprawdzić wskaźniki dla konkretnych podstron oraz szczegółowy opis problemu, wystarczy wybrać zestaw danych (raport).

Optymalizacja CLS (Cumulative Layout Shift) – stabilność wizualna strony

Wskaźnik CLS wskazuje, ile nieoczekiwanych przesunięć układu (czyli takich, które nie są wywołane przez użytkownika) ma miejsce w trakcie ładowania strony.

W praktyce jest to proste: Google nie chce, by podczas przeglądania strony nagle pojawiły się dodatkowe segmenty nad aktualnie czytanym contentem. Ile razy zdarzyło Ci się niechcący kliknąć przycisk, który wyskoczył znienacka?

Im mniej takich przesunięć, tym lepszy wynik:

  • 0–0,1: zielony – dobry;
  • 0,1–0,25: pomarańczowy – wymaga ulepszeń;
  • > 0,25: czerwony – słaby.

Aby zadbać o stabilność wizualną strony, przede wszystkim:

  • sprawdź, czy stosowany na stronie motyw jest dopasowany do CWV;
  • ładuj wstępnie czcionki;
  • ustawiaj w CSS atrybuty width i height dla grafik, elementów osadzonych i filmów, żeby przeglądarka mogła przydzielić odpowiednią ilość miejsca;
  • unikaj umieszczania reklam na górze strony, a jeśli muszą tam być – rezerwuj dla nich odpowiednią przestrzeń;
  • ustaw wyskakujące okna (pop-upy) w taki sposób, by pojawiały się po konkretnej interakcji użytkownika.

Optymalizacja LCP (Largest Contentful Paint) – ładowanie strony

Metryka LCP wskazuje, jaki jest czas ładowania strony. Mierzony jest czas wyrenderowania największego elementu (bez względu na to, jakiego jest rodzaju, np. obraz, film itp.).

Wynik podawany jest w sekundach:

  • 0–2,5: zielony – dobry
  • 2,5–4: pomarańczowy – wymaga ulepszeń;
  • > 4: czerwony – słaby.

Aby poprawić szybkość strony, przede wszystkim:

  • ogranicz nieużywany kod na stronie (CSS, JavaScript);
  • popraw czas reakcji serwera;
  • skompresuj obrazki (zmniejsz ich wymiary);
  • usuń pętle przekierowań;
  • rozważ korzystanie z CDN (Content Delivery Network);
  • używaj plików z rozszerzeniem zajmującym mniej miejsca (np. MPEG4 zamiast GIF);
  • zastosuj wstępne wczytywanie największego elementu na stronie;
  • kompresuj pliki tekstowe.

Optymalizacja FID (First Input Delay) – interaktywność strony

Metryka FID wskazuje, czy serwis jest interaktywny. Mierzy się czas między rozpoczęciem ładowania a uzyskaniem interaktywności. W skrócie chodzi o to, jak szybko witryna zareaguje na działanie użytkownika, np. kliknięcie konkretnego guzika. Z tym czynnikiem mocno związany jest TBT (Total Blocking Time).

Wynik podawany jest w milisekundach:

  • 0–100: zielony – dobry;
  • 100–300: pomarańczowy – wymaga ulepszeń,
  • > 300: czerwony – słaby.

Aby przyspieszyć te parametry, przede wszystkim:

  • skróć czas pracy głównego wątku;
  • zmniejsz DOM (Document – Object – Model);
  • unikaj starszych skryptów JavaScript;
  • skróć czas wykonywania kodu JavaScript;
  • zmniejsz ilość kodu ze stron zewnętrznych.

Mierzenie Core Web Vitals (przede wszystkim LCP, FID i CLS) oraz optymalizacja strony na podstawie wyników to bez wątpienia jeden z najważniejszych kroków, żeby zwiększyć widoczność serwisu dla wyszukiwarki Google. Dodatkowo skorzysta na tym użytkownik – pozytywny page experience na pewno zachęci go do pozostania na stronie!

Wskaźniki Core Web Vitals od 2021 r. są jednym z kluczowych czynników rankingowych Google. Trzy główne czynniki to CLS (stabilność wizualna strony), LCP (ładowanie strony) i FID (interaktywność strony). Wyniki dla swojego serwisu sprawdzisz np. w PageSpeed Insights oraz GSC. Znajdziesz tam również wskazówki optymalizacyjne.

Źródło obrazka: https://www.hostreview.com/blog/211004-a-brief-guide-on-core-web-vitals-for-a-website

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

606 628 628