Strona główna SEO Dlaczego pozycjonowanie jest ważne?

Dlaczego pozycjonowanie jest ważne?

Autor InClick
pozycjonowanie-jest-wazne

Teoretycznie o pozycjonowaniu, czyli SEO, powiedziano już prawie wszystko, co tylko się dało. W rzeczywistości jednak, podobnie jak cała internetowa rzeczywistość i cyfrowe media – świat optymalizacji stron www cały czas się zmienia i powstają nowe metody optymalizacji oraz narzędzia do ich wprowadzania. Dzięki temu proces optymalizacji staje się coraz szybszy i bardziej zautomatyzowany, jednak wciąż w branży tej wyjątkowo cenieni są specjaliści mający duże doświadczenie praktyczne.

W teorii bowiem SEO może zająć się każdy, ale efekty optymalizacji witryn są bardzo różne w zależności od wiedzy, kompetencji i pracowitości danego zespołu IT. Jeśli więc prowadzona przez przedsiębiorstwo strona www nie jest dostatecznie efektywna i nie przynosi dużej liczby odwiedzin – warto zatrudnić nie byle jaką agencję, tylko agencję SEO z doświadczeniem. W ten sposób raz wydane środki na promocję adresu w sieci nie znikną, a zaowocują niedalekiej przyszłości realnym wzrostem obrotów i ruchu na stronie. Dlatego warto wiedzieć, czego oczekiwać od dobrej firmy SEO i jak w rzeczywistości wygląda jej praca od podszewki.

Zadania stawiane przed firmą SEO

Zadania, jakie stawia się przed agencją czy firmą IT oferującą usługi w zakresie SEO (Search Engine Optimalization), mogą być rozmaite i są uzależnione przede wszystkim od profilu danej firmy i kształtu oraz budowy jej obecnej strony www. Przez pierwsze lata rozwoju SEO było właściwie jedynym popularnym narzędziem do promowania biznesu w sieci – dopiero późniejsze lata i rozwój mediów społecznościowych czy geolokalizacji sprawił, że w marketingu sieciowym pojawiły się nowe mechanizmy jak np. marketing szeptany. Nie oznacza to jednak, że rola SEO zeszła na drugi plan – po chwilowym zauroczeniu branży reklamowej nowymi możliwościami świata cyfrowego dość szybko stwierdzono, że bez odpowiedniej pozycji witryny w Internecie nie da się nic zwojować.

Aby zrozumieć, jak dokładnie działają firmy i pracujący dla nich copywriterzy czy informatycy odpowiadający za realizację projektów optymalizujących strony www, trzeba najpierw zrozumieć, jak ważna jest pozycja danego serwisu czy serwera w Internecie i w jaki sposób się na nią wpływa. Generalnie ogromna część ruchu w sieci generowana jest z różnego rodzaju wyszukiwania – pojedynczych fraz lub całych zdań i zapytań. Wyszukiwarka Google sprawdza te zapytania Internauty i podpowiada, które witryny w sieci najlepiej odpowiadają na to pytanie.

Jeśli więc dany adres www znajduje się na samej górze odpowiedzi na pytanie „gdzie pojechać na wakacje 2020?” – osoby poszukujące dopiero miejsca na wakacyjną podróż najpewniej chętnie zajrzą właśnie na ten wynik, który będzie promowany jako pierwszy i najlepszy w całej sieci. Osoby szukające informacji o produktach czy miejsca ich zakupu także najchętniej korzystają z pierwszych 2-3 podpowiedzianych adresów www i nigdy nie zagłębiają się dalej w swoich poszukiwaniach. Dlatego tak kluczowym jest, aby strona www przedsiębiorcy nie znajdowała się np. na drugiej stronie wyników wyszukiwania Google, gdyż tam docierają tylko najbardziej zawzięci Internauci. I optymalizacja wykonywana w ramach SEO jest właśnie najlepszym sposobem na szybkie windowanie swojego adresu www coraz wyżej na liście wyników Google.

Metody optymalizacji adresu www

Specjaliści SEO doskonale wiedzą, co wpływa na pozycję danego adresu www w Internecie i co takiego należy zrobić w pierwszej kolejności, aby znaleźć się wyżej w przypadku danego zapytania na liście wyników. Pierwszym krokiem, od którego zawsze należy rozpocząć prace optymalizacyjne na danym adresie, jest przeprowadzanie dogłębnej diagnostyki samej strony oraz analizy ruchu na niej. Na szczęście dzisiaj istnieje mnóstwo narzędzi automatycznych i stron internetowych, które pomagają szybko sprawdzić przepustowość i prędkość danego serwera, ilość skierowanych na niego osób, kierunki tego przekserowania czy długość otwartej sesji i miejsce jej zamknięcia.

Wraz z uproszczonym nawet profilem demograficznym Internautów, narzędzie takie pozwala na uzyskanie bardzo wnikliwego raportu na temat tego, skąd na danej stronie i podstronie znajdują się Internauci, co ich tam zainteresowało lub zniechęciło i w jaki sposób zakończyli swoją interakcję z danym adresem. A to z kolei opracowane we właściwy sposób przez ekspertów SEO ze sporym doświadczeniem praktycznym pozwala na właściwe zdiagnozowanie problemu danego adresu www. Tylko i wyłącznie przeprowadzenie takiego badania jakościowego ruchu na stronie pozwala zrozumieć, skąd najczęściej pojawiają się oni w danym miejscu – czy wyszukują jakąś frazę w Internecie, czy też może są tutaj przekierowywani z innych adresów, for i serwisów.

Tak w jednym, jak i drugim przypadku pozwala to zrozumieć profil i potrzeby osób logujących się na naszym adresie internetowym, a w ten sposób możliwe jest lepsze dopasowanie materiałów i zawartości na stronie do potrzeb odwiedzających. Tego typu analityka adresu pod kątem SEO natychmiast może wskazać również, na których podstronach znajduje się jakiś błąd w kodzie albo funkcjonalności, przez który wielu Internautów nie kontynuuje aktywności na stronie lub zamyka sesje. Wyłapanie tych błędów programistycznych czy deweloperskich na etapie konstrukcji samej strony i jej podstron to także jeden z pierwszych i kluczowych kroków, jakie wsparcie IT musi wykonać na etapie wstępnym przygotowania do SEO.

Korzyści z wprowadzenia SEO

SEO powinno być prowadzone przez profesjonalistów właśnie dlatego, że jako dynamicznie zmieniająca się branża, wciąż opracowuje nowe metody i schematy działania. Jedne firmy wyprzedzają inne we wprowadzaniu innowacji, przez co konkurencja potrzebuje niejednokrotnie więcej czasu, aby się zorganizować i odpowiedzieć na nowy trend. Powierzenie swojego adresu www w ręce profesjonalistów może przynieść natychmiastowy efekt w postaci uwolnienia strony od błędów i zwiększenie współczynnika konwersji. Podpisując umowę z dobrą firmą SEO, klient może również liczyć na to, że w ramach realizowanego projektu firma dostarczy także niezbędny kontent na stronę, a więc stworzy kluczową zawartość – materiały prasowe, graficzne i publikacje czy komentarze, które nadadzą strony życia, pobudzą wewnętrzne linkowanie i jeszcze bardziej wypromują ją w wynikach wyszukiwania.

Samo usprawnienie jednak działania strony w ramach jej już opracowanych struktur czy oczyszczenie kodu z błędów i wyeliminowanie niepotrzebnych miejsc na witrynie to tylko jedne z wielu korzyści, jakie niesie ze sobą SEO. Liczba pozytywnych efektów zatrudnienia profesjonalistów do SEO jest znacznie dłuższa i wliczyć w nią, trzeba chociażby takie korzystne zmiany w prowadzonym biznesie internetowym, jak:

1. Wzrost widoczności adresu w wynikach wyszukiwania

To pierwszy i najważniejszy krok – zwłaszcza dla firm oferujących sprzedaż różnych towarów albo możliwość zamówienia usługi. Jeśli witryna może znajdować się wyżej wśród konkurencyjnych adresów www – wyświetlona przez Google jako bardziej trafna w odpowiedzi na dane zapytanie – wtedy dla prowadzonego z jej pomocą biznesu następuje oczywisty wzrost obrotów, zainteresowania i ekspozycji.

Internet odpowiada na miliony zapytań klientów dziennie, więc wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania jest najszybszą metodą na natychmiastowe podniesienie swojej sprzedaży lub podkreślenie swojej obecności wśród innych rynkowych potentatów. Na początku SEO walczono o pozycję w Google głównie frazami kluczowymi, dzisiaj dla pełniejszego i skuteczniejszego wykorzystania algorytmu Google coraz ważniejsze jest stosowanie fraz long tail czy linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne.

2. Zwiększenie liczby użytkowników

Wzrost ruchu na stronie jest zawsze pożądany, chociaż profil strony www ma tutaj również niemałe znaczenie. Sam ruch użytkowników np. w sklepie internetowym nie daje jeszcze dużych korzyści, jeśli klienci ci ostatecznie nie dokonują zakupów. Jeśli jednak mówimy już o stronach branżowych, mediach internetowych czy portalach i forach specjalistycznych, gdzie publikowane są dłuższe materiały dla pasjonatów i ekspertów – wtedy sama ilość odwiedzin, nawet niezakończonych interakcją, może być bardzo istotna i nieść ze sobą konkretne korzyści.

Zwiększenie liczby osób przybywających na stronę www z pomocą SEO jest względnie proste, ale zakłada zastosowanie kilku różnych technik – od linkowania zewnętrznego, przez komentowanie, zamieszczanie opinii i budowanie fraz kluczowych oraz fraz long tail w tekstach na danej stronie.

3. Dotarcie do potencjalnej grupy odbiorców

Taki cel stawiają sobie przede wszystkim właściciele firm działających na rynku usług i handlu. Wszędzie tam, gdzie Internet może z powodzeniem posłużyć jako medium łączące kupującego ze sprzedającym oraz poszukującego z oferentem – SEO może działać cuda. Najważniejsze jest doprecyzowanie, jaka jest docelowa grupa odbiorców, by następnie z pomocą obsługi SEO tak przygotować witrynę www, akcję promocyjną adres oraz frazy krótkie i długie, aby maksymalnie były one dostosowane do profilu demograficznego odbiorcy lub nawet jego zainteresowań i poszukiwań.

Profilowanie swojego przekazu czy pokazywanie Internautom np. tych produktów z oferty sklepu, które już wcześniej poszukiwali w innych miejscach – to wyjątkowo skuteczny mechanizm, dzięki któremu Internauta widzi interesującą go rzecz w formie reklamy czy odnośnika graficznego do promowanej witryny i w ten sposób zostaje na nią przekserowany. Jest to skuteczne głównie dlatego, że klient jest wtedy kierowany prosto na stronę z rzeczami czy informacjami, które już kiedyś były przez niego wyszukiwane, więc można mieć wtedy pewność, że przekaz jest maksymalnie dostosowany do jego potrzeb.

4. Podniesienie poziomu zysków firmy

Jeśli uda się zwiększyć liczbę klientów firmy, wówczas z pewnością wpłynie to bezpośrednio na wzrost zysków osiąganych przez firmę. Skutkuje to możliwością rozszerzenia oferty i kolejnego wzrostu zysków.

5. Rozwijanie biznesu dzięki stronie www

Pozycjonowanie stron ma bezpośredni wpływ na rozwijanie się biznesu, który prowadzimy. Powoduje stały rozwój firmy, a my możemy wprowadzać kolejne usługi lub produkty – w zależności od profilu firmy. Warto pamiętać, że SEO to możliwość wypozycjonowania strony zarówno na lokalnym, jak i globalnym rynku. Z czasem firma może więc rozwinąć się w bardzo dużym stopniu.

6. Zwiększenie się stopnia rozpoznawalności oferowanej marki

Prowadzenie strony internetowej, która znajduje się wysoko w wynikach wyszukiwania Google zwiększa z pewnością rozpoznawalność marki. Dodatkowo, użytkownika można zatrzymać poprzez:

  • Obecność marki w mediach społecznościowych,
  • liczne recenzje i opinie o firmie oraz produktach,
  • wartościowe informacje i porady znajdujące się na stronie internetowej.

SEO sprawia, że firma jest bardziej rozpoznawalna wśród internautów, ale pozwala też na pozyskiwanie nowych klientów i zostanie prawdziwym liderem w danej branży.

7. Zbudowanie zaufania do marki i wizerunku eksperta

Dzięki promocji wzrasta również zaufanie klientów do naszej marki. Jeżeli dodatkowo uda nam się na stronie zamieszczać ciekawy content i cenne porady oraz informacje branżowe, których poszukują użytkownicy, z pewnością zdobędziemy miano eksperta, a użytkownicy chętnie będą wracać do naszej witryny i z niej korzystać, co powinno też wpłynąć na sukces firmy i zwiększenie jej przychodów.

8. Pozyskanie możliwości poznania preferencji użytkowników sieci

W strategii SEO wykorzystywane są odpowiednie frazy kluczowe, które mogą bezpośrednio pomóc w poznaniu preferencji użytkowników i przygotować firmę na nowe, nadchodzące trendy. SEO oraz analityka internetowa pozwalają zrozumieć obecne tendencje wyszukiwania użytkownika. Znając swojego klienta, możemy doskonale dopasować oferowane mu w sieci treści.

Długofalowe efekty pozycjonowania strony www

Aby wypozycjonować witrynę, potrzeba wiele czasu i pracy. Konieczne jest wykonanie rozmaitych czynności, które nie zawsze odnoszą szybkie skutki. Efektem pozycjonowania strony jest więc nie tylko jej wysoka pozycja w wynikach Google, ale również zwiększenie wskaźnika konwersji, zdobycie zaufania potencjalnych klientów i zbudowanie wizerunku eksperta w danej dziedzinie, czy branży. Każda szanująca się firma powinna zdecydować się na współpracę z ekspertem z dziedziny SEO, który pomoże jej odnieść sukces w tej dziedzinie.

Inne ciekawe tematy

1 komentarz

Sylwia 14 lipca 2020 - 13:03

W wielu przypadkach niestety agencje zatrzymują się tylko i wyłącznie na poziomie zwiększenia widoczności danej strony. Wydaje się to być prawidłowe podejście – w końcu na tym polega pozycjonowanie, ale niestety wiele z tych fraz niekonwertuje i nie przynosi zamierzonych zysków. Dlatego tak ważny jest wybór odpowiednich słów kluczowych, uwzględniając przy tym budżet którym dysponujemy, konkurencję oraz potencjał sprzedażowy. Pamiętajmy, że mało kiedy robi się SEO dla SEO, a w sieci nie brakuje takich właśnie przykładów.

Odpowiedz

Skomentuj