Strona główna Marketing Dlaczego reklamy nie wyświetlają się – najczęstsze powody

Dlaczego reklamy nie wyświetlają się – najczęstsze powody

Autor InClick
reklamyniewyswietlajasie

Reklamy Ads to te najpopularniejsze. Korzystają z nich zarówno e-sklepy, jak i firmy oferujące swoje usługi w sieci. Ich celem może być zarówno zwiększenie zysków ze sprzedaży, jak i budowa pozytywnego wizerunku brandu. Aby jednak móc się cieszyć tymi efektami, reklamy muszą się wyświetlać. Zdarza się, że są one niewidoczne. Dlaczego? Powodów może być wiele, a pytanie: dlaczego reklamy Google nie wyświetlają się w wyszukiwarce, zadawane jest często zarówno samej wyszukiwarce, jak i specjalistom SEM. Jeśli też napotkaliście ten problem, zobaczcie 10 najczęstszych powodów niewyświetlania reklam Ads.

Dlaczego nie widzę swoich reklam Ads w wyszukiwarce?

Założyłeś nową kampanię Ads lub zleciłeś to zewnętrznej firmie i chcesz skontrolować, czy reklamy wyświetlają się poprawnie, ale ich nie widzisz. Od razu masz ochotę chwycić za telefon i rozmówić się z niekompetentną firmą, z którą współpracujesz. Zaczekaj chwilę! Może się okazać (a zapewne tak będzie), że źle sprawdzasz widoczność kampanii. Jak to zrobić poprawnie? Przede wszystkim należy skorzystać z Narzędzia podglądu i diagnostyki reklam – dostępne jest ono z poziomu konta Google Ads w zakładce Narzędzia – Planowanie. Pozwala ono sprawdzić, czy reklamy wyświetlają się w oparciu o:

  • słowa kluczowe,
  • lokalizacje,
  • język,
  • typ urządzenia,
  • wybrana grupa odbiorców.

Martwić należy się, dopiero jeśli to narzędzie pokaże, że reklamy się nie wyświetlają. Bardzo często wskazuje ono też prawdopodobną przyczynę ich niewidoczności i podpowiada gotowe rozwiązanie problemu.

Wyżej przedstawiony sposób, to najprostszy, najbezpieczniejszy i najbardziej wiarygodny sposób, czy Twoje reklamy wyświetlają się w wyszukiwarce Google. Nie polecam sprawdzania tego poprzez wpisywanie frazy kluczowej w wyszukiwarkę i weryfikacje czy reklama się wyświetla. Najpewniej nie pojawi się ona, a to dlatego, że algorytm Google podejmuje decyzję o wyświetleniu reklamy w oparciu o bardzo wiele zmiennych. Co więcej, podejmując takie działanie, działa się na własną szkodę. Wpisując wielokrotnie wybrane słowo kluczowe w Google, a następnie nie klikając w wyniki wyszukiwania, doprowadza się do tego, że Google zaczyna traktować reklamę za nieistotną ze względu na zachowania użytkownika. W efekcie wyświetla ją rzadziej, a także w dłuższej perspektywie może obniżyć skuteczność konta CTR.

Dlaczego nie widzę swoich reklam w wyszukiwarce? Powód nr 1

Najczęstszą przyczyna niewyświetlania reklam jest brak środków na koncie Google Ads. Jeśli korzysta się z płatności ręcznych, warto na bieżąco monitorować stan konta i z odpowiednim wyprzedzeniem je doładować. Pozwoli to uniknąć niepożądanych przerw w wyświetlaniu reklam i ewentualnego obniżenia ich skuteczności. Problemy z płatnościami mogą wynikać również z przekroczenia daty ważności podpiętej karty lub limitem dziennych wydatków, który ustalony jest na koncie bankowym. Te problemy występują, jeśli za reklamy Google płaci się automatycznie.

Warto tu zaznaczyć, że brak środków to nie jedyna przyczyna finansowa braku wyświetlania się reklam. Kolejna to zbyt niska lub zbyt wysoka stawka ustalona dla danego słowa/ frazy. W przypadku tego pierwszego problemu trzeba pogodzić się z tym, że niski koszt za kliknięcie (CPC) idzie w parze z tym, że nie stać nas będzie na wyświetlanie reklamy za każdym razem.

Dlaczego nie widzę swoich reklam w wyszukiwarce? Powód nr 2

Reklamy AdWords wyświetlane są Internautom przebywającym na określonym obszarze. Oznacza to, że jeśli komunikaty nakierowane są na miasto Warszawę i jej okolice w promieniu 10 km, to nie będą się one wyświetlać osobie, przebywającej w Krakowie. Jeśli więc prowadzisz kampanię na całą Polskę, to możesz nie zobaczyć reklam ustawianych na inne miasta, niż to, w którym mieszkasz. Pamiętaj też, że Google często błędnie odczytuje lokalizacje w przypadku używania Internetu mobilnego. Rozwiązaniem jest skorzystanie z AdPreview. Jest to narzędzie pozwalające ustawić obszar, na który nakierowuje się reklamy i sprawdzić jak się one wyświetlają – bez względu na to, w jakim miejscu się fizycznie przebywa.  

Dlaczego nie widzę swoich reklam w wyszukiwarce? Powód nr 3

Google może przestać wyświetlać reklamy, jeśli będzie ona niewłaściwie skonstruowana, a przez to uzna, że Internauci będą z nich niezadowoleni. Według Google, aby reklama była interesująca, nie może być uciążliwa i trudna w interakcji. Chcąc wymusić na reklamodawcach taki format komunikatów promocyjnych, Google podchodzi do weryfikacji reklam bardzo rygorystycznie. Jeśli nie spełni się wszystkich warunków, to reklamy będą wyświetlane, dopóki nie poprawi się wskazanych błędów. Jakie są te najczęstsze?

  • Niestandardowe wykorzystanie słów, cyfr, liter, znaków interpunkcyjnych, symboli;
  • Zbyt ogólne informacje, które nie zawierają jasnych danych o promowanej usłudze/produkcie;
  • Promowanie podróbek, produktów lub usług niebezpiecznych, umożliwiających nieuczciwe postępowanie;
  • Zbieranie i wykorzystywanie danych takich jak imię i nazwisko, adres e-mail, adres korespondencyjny, numer telefonu, dowodu osobistego, prawa jazdy, PESEL, dane karty ubezpieczenia zdrowotnego itp.;
  • Przedstawienie nieprawdziwych informacji np. pomijanie lub ukrywanie szczegółów płatności.

Dlaczego nie widzę swoich reklam w wyszukiwarce? Powód nr 4

Powodem, dla którego reklamy AdWords nie wyświetlają się, jest też ustawienie harmonogramu. Wielu reklamodawców decyduje się na ustawienie reklam w godzinach, w których pracują lub w których grupa docelowa jest najaktywniejsza w sieci. Jeśli więc korzysta się z tej funkcji, trzeba pamiętać, że reklamy będą się pojawiać tylko w określonych dniach czy też godzinach.

Dlaczego nie widzę swoich reklam w wyszukiwarce? Powód nr 5

Przyczyną braku widoczności reklam mogą być też słowa kluczowe. Dzieje się tak, jeśli wybierze się frazę kluczową o zbyt małej liczbie wyszukiwań. Takie słowa kluczowe nazywane są frazami niszowymi i nie powodują one wyświetlania się reklam po wpisaniu ich w wyszukiwarce. Rekomenduje jednak, aby takich słów nie usuwać natychmiast z ustawień kampanii. W przyszłości mogą one zacząć generować wyświetlania. Dobrze jest więc na bieżąco badać trendy.

Będąc jeszcze przy słowach kluczowych, muszę też zaznaczyć, że problemem są zbyt ściśle dopasowane frazy. Decydując się na to rozwiązanie, automatycznie ograniczasz możliwość wyświetlania się reklam. Wynika to z tego, że aby Internauta mógł zobaczyć przekaz, musi wpisać identyczne pytanie jak konkretne słowo kluczowe. Co więcej, reklama nie będzie się pojawiać wyniku zapytania m.in. na inne odmiany frazy kluczowej czy też na słowo pisane z błędem.

Dlaczego nie widzę swoich reklam w wyszukiwarce? Powód nr 6

Bardzo często to, jak wygląda reklama w wyszukiwarce, chcemy sprawdzić od razu po jej założeniu. Nic w tym dziwnego, w końcu weryfikacja jest ostatnim etapem pracy nad kampanią. Musisz jednak pamiętać, że Google zawsze sprawdza reklamy, zanim zacznie je wyświetlać. System ma na to 24 godziny. W tym czasie weryfikowana jest zgodność z zasadami ustalonymi przez Google. W trakcie weryfikacji reklam przez zespół Google w panelu reklamowym widoczny jest komunikat w trakcie sprawdzania, a przekaz nie jest jeszcze widoczny w wyszukiwarce.

Dlaczego nie widzę swoich reklam w wyszukiwarce? Powód nr 7

Jak już wcześniej wspominałem, Google dba o to, aby reklamy wyświetlane w wyszukiwarce były wysokiej jakości. Jeśli więc uzna, że jakość feedu produktowego jest zbyt niska, to przestanie udostępniać komunikat. Ten problem zazwyczaj spotyka się przy reklamach produktowych. W ich przypadku duże znaczenie ma tytuł i opis produktu. Algorytm wykorzystuje takie atrybuty jak Title, Description, GTIN, a także Product Type i Google Product Category dopasowuje konkretne produkty do zapytań potencjalnych klientów. W przypadku atrybutów niskiej jakości lub niespełniających reguł reklamy będą się wyświetlać rzadko, lub wcale.

Dlaczego nie widzę swoich reklam w wyszukiwarce? Powód nr 8

Nie ma co ukrywać, chociaż reklama jest dźwignią handlu, to mało kto lubi ją oglądać. Nie inaczej jest z Internautami, którzy z każdej strony atakowani są przekazami marketingowymi. Aby je ograniczyć, wielu z nich decyduje się na zainstalowanie wtyczek blokujących reklamy w wyszukiwarce. Ty również najprawdopodobniej taką masz. Wtyczki typu AdBlock mogą być przyczyną blokowania reklam typu display w sieci reklamowej. Wstrzymanie działania dodatku najczęściej powoduje, że będziesz w stanie zobaczyć swoje AdWordsy.

Dlaczego nie widzę swoich reklam w wyszukiwarce? Powód nr 9

Jedną z opcji ustawień kampanii AdWords jest możliwość zastosowania wykluczenia IP. Funkcja ta pozwala zablokować reklamy osobom lub firmom, którym z jakiegoś powodu nie chcemy wyświetlać naszego komunikatu. Najczęściej opcję tą stosuje się w stosunku do konkurencji, a także samych siebie. Dlaczego? Ponieważ nieświadomi pracownicy mogą klikać w linki z wyszukiwarki, np. wchodząc codziennie na stronę www i tym samym generować niepotrzebne koszty. Wykluczenie IP to także świetny sposób przed nadgorliwym sprawdzeniem swoich reklam. Jeśli jednak opcję tą ustawisz nieświadomie i mimo to będziesz próbował zweryfikować poprawność wyświetlania się kampanii, to możesz się rozczarować – nie będzie ona widoczna.

Dlaczego nie widzę swoich reklam w wyszukiwarce? Powód nr 10

Nie raz już przekonywałem, że optymalizacja kampanii potrzebna jest na każdym etapie – w innym przypadku trudno jest mówić o sukcesie. Muszę jednak powiedzieć i o tym, że częste zmiany optymalizacyjne mogą doprowadzić do tego, że reklamy nie będą się wyświetlać. Problem ten najczęściej weryfikuje się, jeśli zmienia się wartość docelowego ROAS lub CPA zbyt drastycznie. Aby unikać problemów z widocznością Adwordsów, zalecam zmiany stawek w powyższych strategiach nie więcej niż 10-15%.

Dlaczego reklama Ads nie wyświetla się na pierwszej pozycji?

Zapewne nie raz przeczytałeś, że wysoka pozycja reklamy to klucz do sukcesu. Dzięki niej zbierzesz więcej leadów, więcej Internautów trafi na Twoją stronę, a zyski e-sklepu wzrosną. Nic więc dziwnego, że nie tylko sprawdzasz, czy reklama wyświetla się w wyszukiwarce, ale i na której pozycji jest widoczna. Może się zdarzyć, że niestety nie będzie to ta lidera. Z czego to wynika? Z rankingu reklamy, na który składa się kilka czynników: stawki CPC, jakość reklamy, jakość słów kluczowych, witryna docelowa, historia konta. Wszystkie te elementy Google mierzy za pomocą Wyniku Jakości.

Powodów braku widoczności reklam Ads w wyszukiwarce jest wiele. Każdy z nich można by długo i wnikliwie omawiać oraz zanalizować. Plusem jest jednak to, że każdy z tych powodów da się stosunkowo prosto rozwiązać i na tym trzeba się skupić. Pamiętać musimy również o tym, że najbardziej wiarygodne dane kampanii uzyskamy na koncie Ads lub w raportach przesyłanych przez agencje SEM, z którą się współpracuje. Sprawdzanie reklam na własną rękę poprzez wpisywanie faz w wyszukiwarkę może tylko zaszkodzić kampanii. Na koniec jeszcze podpowiem, że jeśli sprawdzałeś już wszystkie możliwe opcje niewyświetlania się reklam, naprawiłeś błędy, a kampania nadal się nie ukazuje, to pomocy szukaj u Supportu Googla -czyli najbardziej kompetentnego w tym zakresie ciała.

Inne ciekawe tematy

Skomentuj