Strona główna Content Emoji – jak dodać je na stronie i czy mają wpływ na SEO?

Emoji – jak dodać je na stronie i czy mają wpływ na SEO?

Autor InClick

W wynikach wyszukiwania pojawia się nie tylko tekst i zdjęcia, ale również inne elementy, dzięki którym możesz zwrócić uwagę użytkowników swojej strony na dany wynik w SERP-ach (Search Engine Results Page). Jednym z elementów, które możesz tam znaleźć są piktogramy, czyli przeróżne obrazki w postaci uśmiechniętej buźki, pizzy, samochodu i wielu innych. Co zrobić, aby były one widoczne w wynikach wyszukiwania? Jak możesz wstawić je na stronę?

Emoji – co to jest?

Prawdopodobnie Twoim pierwszym skojarzeniem z emoji są emotikony, z których korzystasz w serwisach społecznościowych, wysyłając SMS‑y czy wiadomości przez komunikatory. Emoji nie do końca jednak są tym samym. Mają one formę obrazkową, natomiast emotikony są pisane za pomocą znaków typograficznych. Ponadto tym drugim rozwiązaniem możesz przede wszystkim prezentować emocje, natomiast emoji mogą mieć przeróżną formę – może to być policjant, strażak, góry, piłka, flagi i wiele, wiele innych.

Co ciekawe, 17 lipca obchodzimy World Emoji Day. W tym dniu marki często wypuszczają na rynek za darmo nowe emoji. Tak np. zrobiła firma Apple, która udostępniła użytkownikom piktogramy, m.in. takie jak na poniższym screenie:

Źrodło: https://www.apple.com/pl/newsroom/2018/07/apple-celebrates-world-emoji-day/

Takie grafiki mają zastosowanie nie tylko w serwisach społecznościowych i komunikatorach – możesz ich użyć na swojej stronie, a co więcej – mogą się one wyświetlać w wynikach wyszukiwania. Jak osiągnąć taki efekt?

Czy Google wspiera emoji?

Atrakcyjny wygląd i ciekawe urozmaicenie, jakie dają emoji w SERP-ach to jedna kwestia, a inną jest  to, czy Google w ogóle wyświetli umieszczone na Twojej stronie piktogramy. Otóż te grafiki mają już swoją historię. Ze względu na to, że emoji zwracały uwagę użytkowników Google i powodowały, że wyższy był CTR (Click Through Rate), internauci zaczęli ich nadużywać. Tym samym w 2015 roku zdecydowano, że piktogramy nie będą już widoczne w SERP-ach. Nie trwało to jednak długo, gdyż dwa lata później Google poinformowało, że emoji wracają do wyników wyszukiwania, ale na zmienionych zasadach. Nie jest już tak, że możesz z nich korzystać bez ograniczeń, a wszystkie wyświetlą się użytkownikom Google. Wyszukiwarka pokaże je tylko wówczas, kiedy będzie to uzasadnione.

Wyszukiwanie emoji w Google

Ilość piktogramów wyświetlanych w wynikach wyszukiwania nie jest już tak duża, jak kiedyś. Być może na co dzień nie trafiasz na nie. Jak zatem odnaleźć witryny, w przypadku których piktogramy są prezentowane w SERP-ach? To bardzo proste. Skorzystaj z jednej ze stron, w których dostępne są emoji. Może to być np. https://emojipedia.org/. Po wejściu na nią znajdź piktogram, który chcesz wyszukiwać, a następnie:

  1. Kliknij copy:

Źródło: https://emojipedia.org/red-heart/

  1. Skorzystaj z wyszukiwarki Google. Kliknij pole wyszukiwania i wybierz polecenie wklej:
  1. Kliknij szukaj. Efekt będzie następujący albo podobny:

Tym sposobem wyświetliły Ci się wyniki wyszukiwania, w których wykorzystane są piktogramy. Na swoich stronach zastosować je mogło wielu internautów, ale widzisz tylko te, o których Google zdecydowało, że warto je pokazać w SERP-ach. Nie ma co ukrywać, że takie wyniki zwracają uwagę. Tylko z drugiej strony – przecież prawie nikt nie szuka w Google, korzystając z piktogramów, więc jaki to ma sens? Emoji wyświetlają się nie tylko przy takich zapytaniach – mogą być widoczne również w przypadku standardowych, tekstowych fraz.

Inny przykład – rezultaty dla piktogramu z pizzą:

Emoji mają zastosowanie w wielu branżach i rzeczywiście mogą być ciekawym sposobem na uatrakcyjnienie nie tylko wyników wyszukiwania, ale również i treści na stronie. Możesz dzięki nim zwrócić uwagę użytkowników na dokładnie tę część witryny, na której Ci zależy. Oczywiście najpierw musisz wiedzieć, jak w ogóle korzystać z piktogramów i gdzie można ich używać. Poza tym – na jakich stronach WWW możesz je znaleźć?

Gdzie na stronie można dodać emoji?

Piktogramy możesz wykorzystać w różnych miejscach na stronie. Kieruj się jednak zdrowym rozsądkiem – nie chodzi o to, aby pojawiła się ich niezliczona ilość. Warto zachować zdrowy rozsądek przy ich stosowaniu. Oto gdzie możesz je wstawić:

  • Meta title – czyli w tagu <title> strony. To głównie tutaj i w opisie (description) najczęściej używa się emoji.
  • Meta description – czyli w tagu <description>, w opisie strony.
  • Adres URL – tak, jak na poniższym screenie. Czy jednak jest to najlepsze miejsce na umieszczenie emoji? Raczej nie do końca.
  • Content na stronie – emoji mają zastosowanie we wpisach w serwisach społecznościowych, ale również na innych stronach WWW.

Źródło:  https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1627196327487292&id=469460803260856&comment_id=1627218287485096

Rysunek 1. https://gzsskarbimierz.pl/filia_lukowice/swieto-pizzy-%F0%9F%8D%95%F0%9F%8D%95%F0%9F%8D%95-w-oddziale-przedszkolnym-w-lukowicach-brzeskich/

Jak dodać emoji na stronę?

Umieszczenie piktogramów w serwisie nie wymaga specjalistycznej wiedzy. Wejdź na stronę https://emojipedia.org lub inną, na której znajdziesz emoji, np. https://emojiteka.pl/. Znajdź piktogram, który ma trafić na Twoją stronę, a następnie:

  1. Kliknij „Copy”.
  1. Zaloguj się do panelu administracyjnego i zacznij edytować wpis, w którym chcesz umieścić piktogram. W moim przypadku jest to system WordPress. Korzystam z wtyczki All in One SEO. Klikam w miejscu, gdzie ma się znaleźć ikonka i ją wklejam. Ten sam efekt daje wklejenie piktogramu do standardowego tytułu wpisu. Teraz zaktualizuj treść.
  1. Sprawdź w przeglądarce, jaki jest efekt. Sukces – emoji jest widoczna.

Teraz kluczowe pytanie – czy emoji pojawi się w SERP-ach? Niestety, ale nie ma takiej pewności – wszystko zależy od Google. Z piktogramami bywa różnie – raz są widoczne, w innych przypadkach nie. Może być i tak, że po zaindeksowaniu wpisu będą się wyświetlać, a po pewnym czasie znikną. Mimo to zdecydowanie warto na nie stawiać. Pamiętaj jednak, aby dodawać je z umiarem. Emoji w adresie wpisu, w title, w description to zbyt wiele. Takie wyniki w SERP-ach mogą bardziej odstraszać niż zwracać uwagę, a poza tym – Google może w ogóle ich nie wyświetlać.

Najlepszym rozwiązaniem, jeśli chodzi o emoji jest analizowanie, czy rzeczywiście ich dodanie przyniosło jakikolwiek efekt. Wstaw np. 2 piktogramy do tytułu czy opisu, skontroluj, czy pojawiły się w wynikach wyszukiwania, a następnie sprawdź, jak zmieniło się w czasie CTR. Takie dane dostarczy Ci Google Search Console. Na tej podstawie oceń, czy emoji rzeczywiście są dobrym rozwiązaniem w przypadku Twojej działalności.

Inne ciekawe tematy

Skomentuj