Strona główna SEO Geolokalizacja w Google

Geolokalizacja w Google

Autor InClick

Załóżmy, że mieszkasz w Częstochowie. Wpisujesz w Google „fryzjer”, zatem teoretycznie powinieneś zobaczyć ogólne wyniki na to zapytanie. W praktyce jednak wyświetlają się strony WWW salonów fryzjerskich z Twojego miasta. Na jakiej podstawie? Dzięki geolokalizacji. Sprawdź, jak to działa w Google i co dzięki temu zyskujesz.

Geolokalizacja – o co tutaj chodzi?

Przedstawiciele firmy Google nie ukrywają, że celem kolejnych kroków podejmowanych w kierunku rozwoju ich systemu jest zapewnienie internautom jeszcze lepiej dopasowanych wyników wyszukiwania. W tym celu jest wykorzystywana m.in. geolokalizacja. Jej celem jest ustalenie, gdzie aktualnie znajduje się dany użytkownik i na tej podstawie wyświetlenie mu najlepiej dopasowanych wyników wyszukiwania.

Zwróć uwagę, że kiedy wyślesz dane zapytanie, to na dole wyników wyszukiwania znajdziesz informację o Twojej lokalizacji wykrytej przez Google.

Google ustala Twoją bieżącą lokalizację za pomocą kilku źródeł, w zależności od tego, jakie są dostępne w danym przypadku. Jeśli jest ich wiele, to większe jest prawdopodobieństwo wskazania rzeczywistego miejsca, w którym przebywasz. Google bierze pod uwagę:

  • Lokalizację Twojego urządzenia – w przeglądarce stron ustalasz, czy lokalizacja ma być wysyłana z Twojego urządzenia do witryn. Najczęściej masz możliwość włączenia i wyłączenia zgody na korzystanie przez daną stronę z lokalizacji.
  • Twojej poprzedniej aktywności w usługach Google – jeśli korzystasz z oferty Google, będąc zalogowanym na Twoje konto, Twoja aktywność może być zapisywana na tym profilu.
  • Adresu IP – każde urządzenie podłączone do internetu ma przypisany adres IP.
  • Historii Twoich lokalizacji – najpierw musisz mieć włączoną historię lokalizacji na Twoim koncie Google.
  • Adres domowy ustawiony w aplikacji Google Home na głośniku, inteligentnym ekranie lub zegarze.

Zatem, mając te dane, Google jest w stanie wyświetlić Ci lepiej dopasowane reklamy i ogólnie – lepsze wyniki. Dotyczy to wizytówek oraz pozostałych rezultatów, które widzisz. Dostęp do dużej ilości danych jest pod wieloma względami bezcenny. Dobrym przykładem jest choćby wyświetlanie reklam w systemie Google Ads. Skoro prowadzisz wspomniany salon fryzjerski w Częstochowie, to zależy Ci, aby kreacje wyświetlały się Twoim potencjalnym klientom, czyli mieszkańcom tego miasta, a może nawet – osobom z danej dzielnicy. Trudno w takim przypadku spodziewać się, że kampania będzie skuteczna, przyniesie klientów, jeśli reklamy będą się pojawiać osobom w zupełnie innej lokalizacji.

Korzystasz z map z Google? Na przykład jadąc samochodem? Na podstawie Twojej lokalizacji możesz obserwować na bieżąco trasę, którą pokonujesz, a także widzisz, co znajduje się w pobliżu, jakie mijasz punkty usługowe czy też sklepy. Dowiadujesz się o leżących w pobliżu stacjach benzynowych.

Geolokalizacja a SEO

Dzięki geolokalizacji Google jest w stanie wyświetlić użytkownikom lepiej dopasowane wyniki. To znaczy, że w pewnym sensie algorytm pomaga w odnalezieniu odpowiedzi na zapytanie, choć nasza konstrukcja wysłanej frazy nie do końca przekazuje, o co nam chodzi.

Korzystając z różnych narzędzi do monitorowania widoczności czy pozycji na dane słowa kluczowe, możesz zauważyć, że na dane zapytanie ogólne, konkurencyjne, jesteś na wysokiej pozycji. Kiedy jednak wpiszesz tę frazę, nie odnajdujesz swojej witryny – dzieje się tak dlatego, że Google wyświetla Ci wyniki dopasowane do Twojej lokalizacji, jakby dla zapytania lokalnego, a nie ogólnego.

Google promuje lokalne działalności, wyświetla takie strony w wynikach, co najczęściej jest uzasadnione. Załóżmy, że prowadzisz np. skup aut w Gdańsku. Fakt, że witryna wyświetla się na zapytanie ogólne w SERP-ach, nie przynosi Ci korzyści – bo ten, kto chce sprzedać pojazd i mieszka np. w Zakopanym, nie jest zainteresowany ofertą firmy, która znajduje się z drugiej strony Polski. Oczywiście Google nie jest nieomylne i możesz trafić na takie przypadki, gdzie wyświetlenie lokalnych wyników nie będzie do końca dobrym wyborem.

Jeśli prowadzisz działalność lokalną, to powinieneś optymalizować witrynę pod frazy kluczowe związane nie tylko z wykonywanymi usługami, ale również miejscowością czy regionem, w którym działasz. Zwróć uwagę na to, że na zapytania lokalne wyświetla się tzw. trzypak wyników z Google Maps. Twoja strona nie znajdzie się tam automatycznie – musisz podjąć pewne kroki, aby zrealizować cel.

Jeśli chcesz, aby Twoja witryna mogła się pojawić wśród nich, to załóż profil w Google Moja Firma. Zweryfikuj go, a następnie serwis może być widoczny w wynikach Google Maps i pojawiać się wśród rezultatów organicznych – we wspomnianym trzypaku. Jeśli chcesz zwiększyć prawdopodobieństwo tego, że Twoja witryna będzie widoczna wśród tych wyników na wysokiej pozycji, powinieneś:

  • Wypełnić wizytówkę treścią – staraj się uzupełnić wszystkie pola, które Cię dotyczą. Dodawaj zdjęcia, wpisy, materiały i ogólnie staraj się, aby na profilu wciąż coś się działo.
  • Użyj głównego słowa kluczowego – w tytule wizytówki, ale nie zapominaj również o umieszczeniu tam nazwy brandu. Ta fraza powinna się też pojawić jak najbliżej początku opisu wizytówki.
  • Zdobywaj wizytówki NAP – czyli wpisy na stronach, gdzie pozostawisz link do Twojej witryny, podasz nazwę firmy i dane adresowe.
  • Sugeruj internautom dodawanie opinii – niech opisują, z jakiej usługi czy produktu skorzystali. Możesz ich do tego zachęcić, proponując np. zniżkę na kolejne zakupy.
  • Umieść na stronie mapę z lokalizacją Twojej firmy – wystarczy, że pobierzesz odpowiedni kod z Google Maps.

To wybrane czynności, dzięki którym możesz spowodować, że witryna będzie lepiej widoczna. Dla firm, które działają lokalnie, założenie i rozwijanie wizytówki w Google Moja Firma jest jedynym słusznym krokiem. Pamiętaj, że Twoja witryna wtedy dzięki geolokalizacji może się wyświetlać użytkownikom Google również na zapytania ogólne.

 Geolokalizacja – podsumowanie

Dzięki geolokalizacji Google jest w stanie prezentować internautom jeszcze lepiej dopasowane wyniki wyszukiwania. Nawet jeśli wyślą oni zapytanie ogólne, to wtedy, kiedy ma to uzasadnienie, wyświetlą im się rezultaty lokalne. Pamiętaj, aby optymalizować stronę nie tylko pod słowa kluczowe opisujące działalność, ale również takie, które wskazują na miasto lub okolicę, w której prowadzisz działalność.

Skomentuj

Inne ciekawe tematy