Strona główna SEO Google Direct Answers – czy warto posiadać pozycję zero?

Google Direct Answers – czy warto posiadać pozycję zero?

Autor InClick

Obecnie wyniki Google w niewielkim stopniu przypominają te, które wyświetlały się nam na początku istnienia tej wyszukiwarki. Teraz widzimy w nich m.in. reklamy Google Ads, rezultaty z Map Google, video, zdjęcia i nie tylko. Kolejnym elementem, który się pojawił w SERP-ach są Direct Answers, czyli bezpośrednie odpowiedzi na pytania zadane przez użytkownika. Wyświetlają się one na pozycji nazywanej zerową, nad standardowymi wynikami. Czy warto się tam znaleźć?

Direct Answers – o co tutaj chodzi?

Nowe rozwiązanie zostało wprowadzone do SERP-ów w kwietniu 2016 roku. Jego celem było prezentowanie użytkownikowi odpowiedzi na zadane pytanie bezpośrednio w SERP-ach. Wyszukiwarka Google analizuje wyniki pojawiające się na dane zapytanie i wybiera jeden, który stanowi najlepszą odpowiedź w danym przypadku. Nie ma natomiast takiego powiązania, że pierwszy rezultat w organicznych wynikach wyszukiwania jest jednoznaczny z tym, że Twoja witryna znajdzie się na pozycji 0. Tak wygląda przykładowy wynik z Direct Answers:

Jak widzisz, w tym przypadku nie tylko widoczna jest treść, ale również zdjęcia, co powoduje, że odpowiedź bardzo rzuca się w oczy. Informacja ta najprawdopodobniej nie wyczerpuje tematu, dlatego pytający nie poprzestanie na niej, lecz kliknie wynik i zapozna się z treścią.

Direct Answers nie pokazują się na każde zapytanie, lecz głównie na te, które mają formę pytań, ale nie tylko. Nie musi się przy tym we frazie kluczowej pojawić znak zapytania. Często pozycja zero wyświetla się na frazy typu:

  • Jak – np. jak ugotować daną potrawę, jak dojechać do danego kraju.
  • Kiedy – np. kiedy jest niedziela handlowa, kiedy była Bitwa pod Grunwaldem.
  • Kto – np. kto wynalazł koło.

Direct Answers mogą być widoczne również na zapytania, takie jak: dlaczego, gdzie itd. Czy jednak zawsze będzie to najlepsza odpowiedź? Nie do końca. Ustala ją algorytm, który oczywiście jest wciąż rozwijany i dopracowywany, i w związku z tym w wielu przypadkach otrzymasz oczekiwaną odpowiedź, ale możliwe, że w innych materiałach będzie ona bardziej rozbudowana i dokładniejsza. Dlatego może być tak, że rzeczywiście poszukiwania odpowiedzi zakończysz na zapoznaniu się z Direct Answers, ale być może będziesz musiał kliknąć dany wynik lub szukać informacji w innych rezultatach.

Pozycja zero – czy warto ją osiągnąć?

Direct Answers ma wady i zalety. Zajmijmy się jednak najpierw plusami sytuacji, w której Twoja witryna znajdzie się na pozycji 0:

  • Wynik z Twojej strony na więcej niż jednej pozycji w SERP-ach – pojawienie się rezultatu z Twojego serwisu na pozycji 0 nie oznacza, że witryna nie może również zajmować pozycji 1. lub innej. W efekcie na pierwszej stronie wyników wyszukiwania może być nawet kilka pozycji z Twojego serwisu, co zwiększa szanse użytkownika na dotarcie do witryny internautów.
  • Pozycja eksperta – użytkownik, który widzi, że Twój wynik został wyróżniony przez Google może ocenić, że ten rezultat jest najlepszy i potraktować Cię jako eksperta w danej dziedzinie. Możliwym efektem są m.in. bezpośrednie odwiedziny serwisu w przyszłości, o ile internauta rzeczywiście znajdzie u Ciebie satysfakcjonującą odpowiedź.
  • Najlepiej widoczny rezultat – nie ma co ukrywać, że to właśnie odpowiedź znajdująca się na pozycji 0 najbardziej rzuca się w oczy. Jeżeli w wyświetlanym wyniku nie będzie wszystkich informacji, jakich oczekuje internauta, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że zapozna się on z contentem, który znajdzie na stronie.

Direct Answers nie jest jednak rozwiązaniem pozbawionym minusów. Tym kluczowym jest fakt, że użytkownik, który zobaczy odpowiedź na swoje zapytanie nad organicznymi wynikami wyszukiwania w ogóle nie kliknie żadnej strony. Przekłada się to w pewnym stopniu na liczbę wyszukiwań bez kliknięć. Z badania przeprowadzonego przez Rand Fishkin wynika, że w 2020 roku liczba wyszukiwań bez otwarcia żadnej strony wynosiła blisko 65 proc., przy czym w przypadku rezultatów mobilnych było to aż 77 proc. Na komputerach natomiast 46 proc. zapytań kończyło się brakiem kliknięcia.

Źródło: https://sparktoro.com/blog/in-2020-two-thirds-of-google-searches-ended-without-a-click/

W 2021 roku odsetek wyszukiwań bez kliknięć zmniejszył się, kiedy to Google ograniczyło wyświetlanie featured snippets, taki wniosek wynika z analizy przeprowadzonej przez MOZ. Czy zatem opłaca się dążyć do osiągnięcia pozycji 0? To zależy. Jeśli użytkownik zobaczy w wynikach wyszukiwania pełną odpowiedź na swoje zapytanie, to nie odniesiesz korzyści w postaci przekierowania na stronę. Natomiast w przypadku wielu zapytań informacje, które pojawią się na pozycji 0 nie wyczerpią tematu, dlatego bardzo prawdopodobne, że użytkownik odwiedzi witrynę.

Zaloguj się do Google Search Console i analizuj, ile wynosi CTR w przypadku zapytań, przy których Twoja witryna wyświetliła się na pozycji 0. Możliwe, że będzie to kilka procent i wtedy nie odniesiesz większych korzyści, natomiast równie dobrze CTR może być wysoki.

Nie chcesz, aby rezultaty z Twojej strony pojawiały się w featured snippet? Wystarczy, że skorzystasz z tagu nosnippet w sekcji <head> strony:

<meta name=”robots” content=”nosnippet”>

Tylko czy to się opłaca? Nie do końca. Z kolejnej analizy przeprowadzonej przez MOZ wynika, że spowodowało to spadek aż 12 proc. ruchu organicznego.

Źródło: https://moz.com/blog/featured-snippets-experiment

Jak osiągnąć pozycję zero w Google?

Pojawienie się w Direct Answers nad wynikami wyszukiwania nie jest łatwe, natomiast za pomocą kilku działań możesz zwiększyć prawdopodobieństwo realizacji tego celu:

  • W tytule SEO danej podstrony umieść pytanie, np. jak ugotować rosół.
  • Zoptymalizuj treść – dane zapytanie powinno się pojawić w tekście, który musi mieć charakter definicji. Opisz zatem krok po kroku gotowanie rosołu, ale też zastosuj w treści zapytanie – jak ugotować rosół.
  • Zoptymalizuj adres URL – niech znajdzie się w nim słowo kluczowe.
  • Umieść wypunktowanie – one również pojawiają się w Direct Answers.
  • Dodaj w treści zdjęcia – umieść w ich tytułach słowa kluczowe, niech będą one zawarte  również w tagu alt.
  • Optymalizuj stronę pod SEO.

Czy to wystarczy do zdobycia pozycji 0? Wszystko zależy od danego zapytania. Miejsce jest tylko jedno, a konkurencja najczęściej bardzo duża, tak więc bierz pod uwagę, że nie będzie to łatwe.

Direct Answers – podsumowanie

Czy warto, aby Twoja strona trafiła na pozycję 0? Teoretycznie tak, ale jak będzie w rzeczywistości, dowiesz się, analizując liczbę przekierowań i CTR. Jeśli odpowiedź na zapytanie nie będzie satysfakcjonująca dla użytkownika, to możesz w ten sposób pozyskać wiele przekierowań.

Inne ciekawe tematy

Skomentuj