Strona główna SEO Google Knowledge Graph a SEO

Google Knowledge Graph a SEO

Autor InClick

Wyniki wyszukiwania od początku istnienia Google diametralnie się zmieniły. Obecnie poza standardowymi rezultatami widzisz w nich reklamy, trzypak z map Google, zdjęcia, wideo, Direct Answer (tzw. pozycja zero), odpowiedzi na pytanie, ale również panele wiedzy. O jaki element chodzi? Jakie ma on znaczenie dla specjalistów SEO? Czy jest Google Knowledge Graph?

Co to jest Google Knowledge Graph?

Google wielokrotnie podkreślało, że celem wyszukiwarki jest zapewnienie internautom najlepszej odpowiedzi na dane zapytanie – nie musi to być osiągnięte poprzez przekierowanie użytkownika na jakąkolwiek stronę w SERP-ach. Rozwiązanie swojego problemu może on znaleźć od razu – m.in. w panelach wiedzy. Wspomniane Google Knowledge Graph to zbiór danych na temat osób, miast, faktów i innych elementów, na podstawie których w wynikach pojawią się informacje, które stanowią odpowiedź na nasze zapytanie. Być może sama nazwa niewiele Ci mówi, ale z pewnością wielokrotnie miałeś do czynienia z panelami wiedzy i zapewne nie raz korzystałeś z informacji, które dzięki nim otrzymałeś. Google Knowledge Graph absolutnie nie jest nowością – pojawiły się w 2012 roku, a rok później panele wiedzy dostępne były dla polskich wyników wyszukiwania.

Google Knowledge Graph są wykorzystywane w przypadku różnych kategorii zapytań, mianowicie:

  • film,
  • książka,
  • miasto,
  • osoba,

Panele wiedzy mogą się również wyświetlać na zapytania dotyczące czasopism, organizacji, drużyn sportowych, miejsc, film lokalnych, grup muzycznych, piosenek, organizacji rządowych, wydarzeń i nie tylko. W każdym przypadku otrzymujesz mnóstwo ciekawych informacji związanych z danym zagadnieniem bez konieczności przekierowania na którąś ze stron w wynikach wyszukiwania.

Google Knowledge Graph jest zbiorem danych z różnych źródeł, a nie – tak jak Direct Answer – odpowiedzią na zapytanie pochodzącą z jednej strony WWW. Informacje są wyeksponowane w wynikach wyszukiwania, skutecznie zwracają uwagę. Bazują wyłącznie na zaufanych źródłach – w panelu znajdziesz dane o pochodzeniu informacji.

Czy Twoja strona może stać się takim źródłem wiedzy? To możliwe, ale nie jest tak, że pozostanie nim na zawsze. Może być usunięta, jeśli informacje są błędne, niebezpieczne, wulgarne, nawołują do nienawiści, przemocy, okrucieństwa i nie tylko.

Jaki mam wpływ na zawartość Google Knowledge Graph?

Nie jest tak, że możesz sam wprowadzić zmiany w grafach wiedzy, natomiast masz możliwość wysłania opinii na temat tych treści. Taką opcję zobaczysz pod ramką ze zbiorem danych. Po kliknięciu musisz wybrać, czy to ogólna opinia czy też dotyczy wybranego elementu, który wskażesz.

Jeśli opinia dotyczy tylko pewnej części treści, zobaczysz formularz, w którym możesz określić, na czym polega problem z tym contentem.

Google Knowledge Graph a SEO

Kolejne zmiany, które zachodzą w wynikach wyszukiwania Google, mają dosyć jednoznaczny kierunek – udzielenie jak najlepszej odpowiedzi na zapytanie bez konieczności opuszczania SERP-ów przez internautę. Z punktu widzenia Twojego, jako właściciela strony WWW, to oczywiście negatywne zjawisko, które zmniejsza CTR w wynikach wyszukiwania, a także zwiększa odsetek korzystających z Google bez klikania jakiekolwiek wyniku. Już w 2019 roku ponad połowa wysłanych do tej wyszukiwarki zapytań nie kończyła się odwiedzeniem strony WWW.

Źródło: https://thenextweb.com/news/zero-click-serps-challenging-marketers-creativity

Dlatego niestety, ale w przypadku zapytań, na które wyświetli się panel wiedzy, musisz się liczyć z niskim CTR. Nie jest oczywiście tak, że Google Knowledge Graph ma wyłącznie wady z punktu widzenia SEO. Przede wszystkim masz możliwość znalezienia się na górze wyników wyszukiwania, na pozycji 0, bez konieczności podejmowania większych inwestycji – np. w panelach wiedzy, we fragmentach z odpowiedzią i innych wyróżnionych elementach.

Ponadto pamiętaj, że wyświetlenie Twojej strony na górze wyników wyszukiwania pozytywnie wpływa na wizerunek marki. Skoro Google prezentuje tam dane z Twojej witryny, to znaczy, że są one godne zaufania.

Z panelu wiedzy internauci mogą dokonywać bezpośrednio przeróżnych działań, a w tym np. rezerwować terminy korzystania z usługi.

Jak pojawić się w Google Knowledge Graph?

Aby osiągnąć ten cel, musisz odpowiednio zoptymalizować witrynę. Nie daje to gwarancji, że na pewno Ci się powiedzie, ale to kroki ogólnie niezbędne, jeśli zależy Ci na budowaniu widoczności w wynikach wyszukiwania Google.

  • Optymalizuj content – poza tym, że treść powinna być wartościowa, musisz również dodać do niej słowa kluczowe powiązane z danym zagadnieniem. Wprowadź do tekstu nagłówki, a także zdjęcia i filmy.
  • Pozyskiwanie linków zewnętrznych – czyli budowanie profilu linkowego. Odnośniki prowadzące do witryny są dla Google sugestią, że dany materiał jest wartościowy.
  • Założenie wizytówki w Google Moja Firma – dla Google jest to sposób na weryfikację istnienia danej marki w podanej lokalizacji. Ponadto dzięki temu możesz pozyskiwać ruch z wyników wyszukiwania oraz tzw. trzypaku, który wyświetla się w SERP-ach na zapytania lokalne i nie tylko.
  • Załóż profile w serwisach społecznościowych – oczywiście nie muszą to być wszystkie popularne portale, ale na pewno warto je dodać na Facebooku, LinkedIn czy Twitterze.

Google Knowledge Graph – podsumowanie

Wyświetlanie w wynikach wyszukiwania paneli wiedzy z jednej strony zmniejsza CTR stron, które wyświetlają się na te zapytania w Google, ale z drugiej stanowi szansę na pozyskanie ruchu, budowanie pozytywnego wizerunku i lepszą konwersję. Czy jednak uda Ci się zyskać dzięki temu? Nie pozostaje Ci nic innego, jak optymalizować stronę tak, aby zwiększać szansę na pojawienie się w panelach wiedzy.

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

Call Now Button 606 628 628