Strona główna Darmowe porady SEO Google Search Console – jakie elementy są ważne pod kątem audytu SEO?

Google Search Console – jakie elementy są ważne pod kątem audytu SEO?

Autor InClick

W audycie SEO strony internetowej niezbędne są dane z Google Search Console. To narzędzie nie tylko pozwala śledzić ruch organiczny, ale też rozwiązać wiele problemów technicznych na stronie pod kątem SEO. Na co zwracać uwagę w GSC, aby sprawnie przeprowadzić audyt SEO?

Sprawdzenie indeksowanych stron do celów audytu SEO

Kluczową kwestią dla widoczności strony internetowej w wyszukiwarce Google jest indeksacja tworzonych treści. Jest to proces, który ze względu na ograniczone możliwości przerobowe robotów Google potrafi trwać całkiem długo. W zakładce „stan” możliwe jest sprawdzanie indeksacji poszczególnych podstron wraz z informacjami o błędach i wykluczeniach.

W trakcie działań SEO na stronie WWW warto regularnie sprawdzać, czy nie pojawiają się spadki w indeksacjach. Tego typu błąd w raporcie Google Search Console może mieć kilka przyczyn:

  • błędnie wdrożony parametr „canonical”;
  • celowe wykluczenie z indeksacji wybranych podstron;
  • strony z treścią niskiej jakości (tzw. thin content) uznane przez Google za mało wartościowe;
  • usunięcie zawartości witryny (starych artykułów, wycofanych produktów).

Indeksację pojedynczych podstron na Twojej stronie możesz sprawdzić bezpośrednio w wyszukiwarce Google. Wystarczy, że w polu wyszukiwarki wpiszesz komendę „site:”, a następnie wkleisz adres URL wybranej podstrony. Jest to jednak niezbyt praktyczne rozwiązanie – audyt strony zająłby w tym wypadku niezwykle dużo czasu. Poza tym komenda często wyświetla zupełnie inne dane niż GSC. Z tego względu warto uzyskać dostęp do tego narzędzia.

Błędy w GSC

Z analizy strony internetowej pod kątem błędów w Google Search Console można wyciągnąć naprawdę dużo cennych informacji. Dzięki nim zarówno specjalista SEO, jak i właściciel witryny są w stanie dokładnie poznać strukturę strony, jej budowę oraz trapiące ją problemy techniczne związane z: indeksowaniem, renderowaniem, szybkością ładowania strony, przekierowaniami i wieloma innymi problemami.

Każdy błąd wyświetla się na specjalnym wykresie i jest oznaczony czerwonym kolorem. Pod wykresem narzędzie pokazuje raport z informacją, co nie działa prawidłowo na danej stronie. Przeprowadzając audyt SEO, należy skupić się szczególnie na krytycznych błędach i dowiedzieć się, czy wynikają one z celowych działań, czy z przyczyn niezwiązanych z ludzką ingerencją.

Więcej informacji na temat błędów na stronie i sposobach ich optymalizacji znajdziesz w zakładce „Statystyki indeksowania”, do której przejdziesz z poziomu „Ustawień”. Dzięki narzędziu sprawdzisz kody odpowiedzi, które zarejestrował bot podczas audytu strony w Google. Dowiesz się też, czy kłopotu nie sprawiają pliki systemowe, które skategoryzowano w osobnym wierszu. Każdy audyt SEO powinien zawierać informacje o błędach i sposobach ich neutralizacji, ponieważ jest to jeden z najważniejszych czynników wpływających na widoczność strony w wyszukiwarce.

Indeksacja

Informacje związane z indeksacją i pomocne w rozwiązywaniu problemów z pozycjonowaniem stron znajdują się również w zakładach „Błąd” i „Wykluczono” w Google Search Console. Poznasz tam poziom indeksacji całego serwisu (np. sklepu internetowego) oraz uzyskasz dostęp do mapy strony w formacie XML.

Wykonanie audytu SEO w przypadku większych witryn internetowych może ułatwić rozbicie mapy strony na kilka mniejszych. Dzięki zmniejszeniu objętości analizowanego materiału agencja SEO lub inny podmiot oferujący profesjonalny audyt SEO szybciej zweryfikuje, jaka część zawartości strony się nie indeksuje i dlaczego.

Elementy wykluczone

Ważnym elementem audytu strony internetowej jest analiza informacji w zakładce dotyczącej elementów wykluczonych. Choć jest to żmudna robota, ma fundamentalne znaczenie dla optymalizacji strony i jej widoczności w wyszukiwarce internetowej.

Jak wygląda praca z elementami wykluczonymi? Na samym początku trzeba sprawdzić każdy wymieniony adres i dowiedzieć się, czy wykluczenie danych elementów strony przez algorytm Google’a jest słuszne, czy nie. Jeśli jest, kolejnym krokiem powinna być analiza, czy dany zabieg zgadza się z założoną strategią SEO. W przypadku, gdy wskazane treści na stronach powinny zostać zaindeksowane, niezbędne będzie wdrożenie konkretnych działań, takich jak usunięcie wartości noindex.

Należy też pamiętać, że każda ingerencja w najważniejsze elementy całej strony może spowodować przeskoczenie błędu z jednej sekcji do innej. Dlatego co jakiś czas warto skontrolować, czy błędy ubywające z sekcji „przekierowania” nie trafiają do sekcji „nie znaleziono 404”.

W trakcie audytu SEO należy rozpisać każdy wiersz i sekcję znajdującą się w wykluczeniach. Dobrym nawykiem jest podawanie źródła, przykładów i manuala do Google’a.

Elementy wykluczone w narzędziu Google Search Console koniecznie trzeba analizować z pomocą od Google’a. W przypadku każdego błędu wystarczy kliknąć odpowiedni wiersz, by przenieść się do strony pomocy technicznej Google.

Widoczność schema

Żeby zobaczyć wdrożone fragmenty rozszerzone na stronie (tzw. ulepszenia), należy w narzędziu GSC wejść w zakładkę „Ulepszenia”. Te z kolei mogą mieć wpływ na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google, ale nie muszą, bo są traktowane jako dodatek.

Trzeba jednak uważać, ponieważ Google nakłada kary za manipulacje w znacznikach. Może się tak wydarzyć np. wtedy, gdy sam przyznasz najwyższą ocenę stronie. Wtedy jest ona widoczna przez Google, a sam użytkownik nie może w nią ingerować. Co ważne, prawidłowość wdrożenia fragmentów rozszerzonych na Twojej stronie Internetowej może być oceniona przez Google nawet po kilku latach. Przez cały ten czas wszystkie testery będą pokazywać pełną poprawność wdrożenia od strony kodowej.

W audycie SEO warto wdrożyć niektóre z tych rozwiązań, ponieważ mają one bezpośredni wpływ na widoczność strony w Google.

Do przeprowadzenia profesjonalnego audytu SEO konieczny jest dostęp i znajomość narzędzia Google Search Console. Z tego artykułu dowiesz się, które funkcje GSC są przydatne w analizie witryny pod kątem SEO oraz optymalizacji serwisu od strony technicznej.

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

Call Now Button 606 628 628