Strona główna SEM Grupy na Facebooku – jak je wykorzystać w biznesie?

Grupy na Facebooku – jak je wykorzystać w biznesie?

Autor InClick

Jeszcze kilkanaście lat temu prężnie działały polskie fora internetowe, które powstawały w ogromnej liczbie. Później nadszedł moment, w którym ta formuła komunikacji w sieci w zasadzie się wyczerpała, a związane to było m.in. z pojawieniem się serwisów społecznościowych. Poprzez wprowadzenie grup większość zainteresowanych internetowymi dyskusjami trafiła na Facebooka. Jak możesz te grupy wykorzystać w Twoim biznesie?

Grupy na Facebooku – dlaczego warto?

Trudno kwestionować konieczność prowadzenia kampanii na facebookowych grupach, trzymając się zasady, że powinieneś być tam, gdzie jest Twój potencjalny klient. Prawdopodobnie bez względu na to, jaką prowadzisz działalność, znajdziesz grupę, która skupia zainteresowanych takimi usługami jak Twoje. Obecnie nie ma już for internetowych, na których pojawiają się setki postów dziennie – chyba, że są to setki SPAM‑u. Natomiast istnieje mnóstwo grup, na których ta aktywność jest ogromna. Zostało to oczywiście zauważone przez przedsiębiorców i dlatego:

  • Agenci turystyczni i biura podróży prowadzą grupy o tematyce wyjazdów zagranicznych.
  • Sklepy meblowe zarządzają grupami o tematyce urządzenia wnętrz.
  • Sklepy z produktami dla dzieci prowadzą grupy dla mam itd.

Oto kilka argumentów, które przemawiają za posiadaniem grupy na FB:

  • Możliwość dotarcia do bardzo konkretnej grupy odbiorców.
  • Sam decydujesz o tym, kto może należeć do grupy – akceptujesz zainteresowanych lub nie.
  • Niewielkim kosztem jesteś w stanie trafić nawet do tysięcy potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertą.

Jeśli chcesz założyć grupę na FB, to wystarczy, że będziesz użytkownikiem tego serwisu i wykonasz kilka prostych czynności. Przejdźmy zatem przez te etapy.

Jak założyć grupę na Facebooku?

1. Zaloguj się na facebook.com, a następnie w menu po lewej stronie kliknij „Grupy”. Zobaczysz opcję założenia nowej:

Podaj jej nazwę. Pamiętaj, że popularność grupy będzie zależeć m.in. od tego, czy użytkownicy Facebooka będą w stanie ją odnaleźć. Dlatego nie wybieraj dziwnych nazw, tylko takie, które wskazują na to, kogo skupia taka grupa. Dobry przykłady to m.in. Mamy z Zamościa, Seowcy, Gdzie na wakacje czy Wakacje w Grecji. Następnie wybierz ustawienia prywatności. Grupa może być publiczna lub prywatna. Jeśli zdecydujesz się na publiczną, to użytkownicy Facebooka bez przynależności do grupy będą mogli sprawdzić, kto do niej należy i czytać posty. Jeśli będzie ona prywatna, to takie informacje będą dostępne wyłącznie dla członków. Od razu możesz również zaprosić do niej pierwszych użytkowników, ale mogą to być wyłącznie osoby, które są Twoimi znajomymi.

I… to wszystko. Grupa jest już założona, a pozostała Ci jej personalizacja. Dodaj zdjęcie w tle, utwórz opis, ustal reguły. Przydatnym rozwiązaniem jest możliwość automatycznego akceptowania zainteresowanych członkostwem, o ile spełniają oni określone wymagania, np. posiadają konto na FB od określonego czasu. Wtedy nie będziesz poświęcał uwagi na moderację wnioskujących, ale ustal konieczność akceptacji dodawanych przez użytkowników tematów – unikniesz dzięki temu SPAM‑u.

Możesz zmienić adres grupy na bardziej atrakcyjny dla użytkowników. W tym celu wybierz po lewej stronie z menu „Ustawienia”. Jak widzisz na poniższym screenie, adres mojej grupy składa się z ciągu liczb. Zmienię to.

Po modyfikacji ustawiłem taki, jak poniżej. Możesz ustalić w zasadzie dowolny adres, o ile taki nie jest już wykorzystywany, przy czym obowiązują pewne ograniczenia pod względem znaków.

W przypadku grup, które kierujesz do odbiorców z określonej lokalizacji, warto podać „Lokalizację”. Wtedy może się ona częściej pojawiać użytkownikom Facebooka wśród polecanych, ale wyświetli się ona tym internautom, którzy mieszkają w pobliżu Twojej firmy.

Grupę możesz również powiązać ze stroną na Facebooku, tzn. z fanpagem. Dzięki temu będziesz mieć możliwość administrowania nią jako dany fanpage, dana marka. Warto również wybrać znaczniki, dzięki którym ułatwisz internautom znalezienie grupy.

W kolejnym kroku możesz wskazać także rodzaj grupy. W poszczególnych przypadkach masz różne możliwości. Zerknij na screen – pod konkretnymi pozycjami jest to szczegółowo opisane.

Ustal również reguły obowiązujące w grupie, wybierz funkcje, z których będą mogli korzystać internauci, dodaj opis. Ogólnie zarządzanie grupą nie powinno Ci przysporzyć większych problemów. Jednak Twoim celem nie jest samo jej istnienie, lecz przede wszystkim zebranie jak największej społeczności zainteresowanych.

Jak zwiększyć liczbę członków grupy na Facebooku?

Aby realizować cele biznesowe za pomocą grupy na FB, najpierw musisz pozyskać jak najwięcej internautów, którzy będą ją tworzyć. Takich społeczności są miliony, tak więc przynajmniej na początku zdobywanie członków nie będzie łatwe. Jednak im więcej metod zastosujesz, tym większe szanse na sukces.

Umieść odnośnik na stronie WWW

Prowadzisz portal, który jest powiązany tematycznie z Twoją grupą na FB? Wykorzystaj go. Umieść w menu odnośnik zatytułowany np. Forum. Dzięki temu użytkownicy, którzy będą mieli jakieś pytania związane z daną tematyką, być może będą klikać ten link, a jeśli będą mieć konto na FB, to dołączą do grupy.

Źródło: https://e-rachunkowosc.pl/

Połącz grupę na FB z fanpagem

Taką możliwość znajdziesz w ustawieniach grupy. Korzyścią jaką odniesiesz jest to, że ta grupa zacznie się wyświetlać odwiedzającym fanpage jako jedna z sekcji. To zwiększy szanse na zyskanie kolejnych członków. Ponadto dzięki temu będziesz mógł zaprosić do grupy nie tylko znajomych, ale również fanów fanpage’a, z którym powiązałeś stronę.

Udostępniaj grupę na fanpage’u i prywatnym profilu

Nie rób tego codziennie, ale od czasu do czasu, a niemal na pewno uda Ci się w ten sposób znaleźć nowych członków. Oczywiście wszystko zależy od tematyki grupy. Jeśli dotyczy ona niszowego tematu, a wśród znajomych nie masz osób, które on interesuje, to raczej do niej nie dołączą.

Poinformuj użytkowników newslettera

Posiadasz bazę adresatów, który dołączyli do newslettera? Informacja o istnieniu grupy, w której mogą oni uzyskać pomoc w rozwiązaniu problemów związanych z daną tematyką może być zdecydowanie tym argumentem, który przemówi za przyjęciem takiego zaproszenia.

Jak wykorzystać grupy FB w biznesie?

Prowadzenie grupy na FB nie jest bardzo angażujące. Możesz ustalić takie reguły jej działania, że w większości wszystko będzie dziać się automatycznie, łącznie z dodawaniem nowych członków i wpisów. Im więcej zainteresowanych zgromadzisz, tym większe możesz odnieść korzyści. Oto wybrane z nich:

  • Możesz edukować swoich odbiorców – zadają oni pytania związane z Twoją branżą. Udzielając im odpowiedzi, stawiasz się w roli eksperta i tak też kształtujesz swój wizerunek.
  • Widzisz, jakie są potrzeby internautów – wiesz, jakie mają oni problemy, z czym sobie nie radzą, a swoją działalnością, produktami i usługami możesz rozwiązać ich bolączki.
  • Informujesz użytkowników sieci o nowych treściach, które dodajesz na stronę – to stwarza możliwość uzyskania dużej liczby przekierowań do Twojej witryny.

Jak wykorzystać grupy innych użytkowników?

Zanim podejmiesz jakiekolwiek działania w grupach, którymi nie administrujesz, sprawdź, jaki obowiązuje w nich regulamin. Na wielu możesz pisać nie tylko z profilu prywatnego, ale również jako fanpage, co ułatwia zwrócenie uwagi na Twoją markę. O ile tylko zasady tego nie zabraniają, to udzielając odpowiedzi na pytania członków grupy możesz ewentualnie przekierowywać na swoją stronę, jeśli tam znajduje się rozwiązanie problemu. Nie może to jednak polegać wyłącznie na wklejeniu linka – dodaj wartościową wypowiedź i jedynie poinformuj, że więcej informacji znajduje się na stronie.

W przypadku takich kampanii kluczowa jest ekspresowa reakcja i obserwowanie wpisów dodawanych w grupie. Nie ma sensu odkopywanie starych tematów – natomiast wypowiadając się w takich, które dopiero się pojawiły, możesz wiele zyskać, szczególnie w przypadku grup, w których liczba członków jest bardzo duża.

Grupy na FB – podsumowanie

Fora w zasadzie umarły. Przyszłością internatowych dyskusji są grupy na Facebooku i nie powinieneś ich pominąć w podejmowanych działaniach promocyjnych. Miej na uwadze, że korzystają z nich miliony Twoich potencjalnych klientów.

Inne ciekawe tematy

Skomentuj