Strona główna Co to marketing Identyfikacja wizualna – czym jest i o czym warto pamiętać?

Identyfikacja wizualna – czym jest i o czym warto pamiętać?

Autor InClick

Identyfikacja wizualna jest jednym z podstawowych elementów umożliwiających kreowanie wizerunku firmy, budowania jej tożsamości oraz świadomości konsumenckiej. Wbrew ogólnie panującym przekonaniom tożsamość wizualna marki to nie tylko stylowe logo oraz standardowe materiały firmowe. To coś o wiele więcej. Czym tak właściwie jest identyfikacja wizualna? O jakich aspektach należy pamiętać podczas jej tworzenia?

Czym jest identyfikacja wizualna?

Pierwszy raz spotkałeś się z tym określeniem? Jesteśmy przekonani, że choć definicja identyfikacji wizualnej jest Ci zupełnie obca, to zapewne już nie raz się z nią zetknąłeś.
Identyfikacja wizualna (Corporate Identity, Visual Identity) to podstawowe i skuteczne narzędzie pozwalające na kreowanie pozytywnego wizerunku marki na rynku. Definicja ta odnosi się do ogółu symboli, znaków i zachowań wykorzystywanych przez firmę, których celem jest uzyskanie charakterystycznej i unikatowej identyfikacji rynkowej, która wywoływać będzie pozytywne skojarzenia u odbiorców, zwiększając tym samym ich zaufanie do marki. Spójny system identyfikacji wizualnej zaliczany jest do kluczowych czynników wpływających na pozycję marki w danej branży.

Dzięki poszczególnym elementom systemu identyfikacji wizualnej odbiorcy, którymi są zarówno konsumenci, jak i kontrahenci są w stanie w prosty i szybki sposób rozróżnić markę spośród konkurencyjnych firm. Profesjonalne opracowanie kompleksowego systemu identyfikacji wizualnej odgrywa szczególnie ważną rolę na początku prowadzenia biznesu, kiedy to marka nawiązuje swoje pierwsze kontakty z potencjalnymi klientami.

Logo to za mało

Proces tworzenia identyfikacji wizualnej, zazwyczaj rozpoczyna się od zaprojektowania stylowego logo. Niestety zdecydowana większość małych i średnich firm, dopiero wchodzących na rynek zaprzestaje podejmowania dalszych działań wdrażania kolejnych elementów identyfikacji wizualnej, co z kolei negatywnie odbija się na strategii promocyjnej marki. Jeżeli zależy nam na tym, by nasza firma stała się rozpoznawalna i umocniła swoją pozycję na rynku, wówczas konieczne jest wypracowanie skutecznego systemu identyfikacji wizualnej, składającego się różnych elementów, co pozwoli na stopniowe i efektowne zwiększanie zasięgu marki na rynku.

Czy identyfikacja wizualna jest konieczna?

To pytanie z pewnością zadaje sobie wielu początkujących przedsiębiorców, którzy dopiero stawiają swoje pierwsze kroki w biznesie. Prawidłowo opracowana oraz umiejętnie wykorzystywana identyfikacja wizualna ma ogromny wpływ na pozycję rynkową firmy. Jest to jeden z najprostszych sposobów na szybkie zaistnienie w świadomości konsumentów i zdobycie zaufania, co w efekcie prowadzi do nawiązania trwałych relacji z potencjalnymi klientami oraz znaczne zwiększenie zysków. Najlepszym przykładem są tutaj duże i znane marki, które swoją popularność zawdzięczają unikalnej tożsamości wizualnej, wyróżniającej się na tle konkurencji. Nie da się ukryć, że w dzisiejszych czasach konsumenci przywiązują dużą uwagę do symboli wykorzystywanych przez firmy, biorąc pod uwagę ten fakt, stworzenie identyfikacji wizualnej należy traktować, jako niezwykle znaczący element prowadzonej kampanii marketingowej. 

Obecnie coraz więcej przedsiębiorstw, dostrzegając korzyści płynące z zastosowania identyfikacji wizualnej, decyduje się na podjęcie odpowiednich działań brandingowych. Proces tworzenia systemu identyfikacji wizualnej składa się z kilku ważnych etapów, jest czasochłonny, a dodatkowo wymaga on wykazania się odpowiednią wiedzą i doświadczeniem w tym zakresie. Dlatego też w tej sytuacji, warto rozważyć możliwość skorzystania z pomocy profesjonalnej agencji reklamowej.

Podstawowe elementy identyfikacji wizualnej

Tworząc system identyfikacji wizualnej należy pamiętać o tym, że składa on się z wielu różnych elementów – zarówno tych wizualnych, jak i poza wizualnych. Zgodnie z opinią ekspertów, im jest ich więcej, tym lepiej, ponieważ wtedy znacznie zwiększa się zakres oddziaływania opracowanego systemu.

Tożsamość wizualna firmy składa się z takich elementów jak:

  • Logo, logotyp, znaki, sygnatury itp.
  • Hasło/slogan reklamowy
  • Kolorystyka oraz rodzaj i wielkość czcionki (typografia)
  • Wygląd strony internetowej
  • Szata graficzna druku reklamowego (broszury, foldery, katalogi, plakaty, ulotki itp.)
  • Gadżety reklamowe (kubki, długopisy, breloki, smycze, maskotki, koszulki itp.)
  • Media społecznościowe
  • Prezentacje multimedialne ofert
  • Druki firmowe (koperty, teczki, faktury, wizytówki, papier firmowy)
  • Ogólny wygląd opakowań produktów
  • Oznakowanie firmowych środków transportu
  • Aranżacja głównej siedziby i otoczenia firmy, a także stoisk handlowych, witryn sklepowych, szyldów itp.
  • Dress code pracowników

Zapis wszystkich elementów identyfikacji wizualnej marki oraz poprawny sposób ich wykorzystania umieszczony jest w księdze identyfikacji wizualnej (Corporate Identity Guide), potocznie określanej mianem “księgi tożsamości”. Księga identyfikacji wizualnej może być zapisana w formie e-booka lub specjalnej zakładki (podstrony).

Najważniejsze zasady tworzenia systemu identyfikacji wizualnej

Zastanawiasz się, na jakie aspekty należy zwrócić szczególną uwagę podczas tworzenia systemu identyfikacji wizualnej? Niezależnie od tego, w jakiej branży funkcjonujemy i jaką ofertę przedstawiamy, system identyfikacji wizualnej powinien być:

  • Dostosowany w sposób indywidualny do rodzaju prowadzonej działalności
  • Zgodny z wewnętrzną polityką firmy
  • Niepowtarzalny, unikatowy, wyróżniający się i dobrze zapadający w pamięć
  • Łatwy i przyjazny w odbiorze, wywołujący pozytywne emocje u odbiorcy

Kierując się tymi kilkoma prostymi zasadami, możemy być pewni tego, że opracowany system identyfikacji wizualnej będzie skutecznie prezentował i promował naszą firmę.

Dlaczego warto stworzyć system identyfikacji wizualnej?

Stworzenie profesjonalnej identyfikacji wizualnej jest jedną z najlepiej opłacalnych inwestycji w przyszłość firmy.  Choć wydawać by się mogło, że na początku jedyne czego potrzebujemy, to przyciągające uwagę designerskie logo oraz estetyczne wizytówki, to wraz z biegiem czasu i nieustannym rozwojem firmy konieczne będzie wdrażanie kolejnych projektów.  Prościej mówiąc proces budowania marki, z pomocą systemu identyfikacji wizualnej będzie o wiele łatwiejszy, a także i tańszy.

Powodów, dla których warto stworzyć identyfikację wizualną, jest wiele. Niemniej jednak do najważniejszych zaliczamy:

  • Zwiększenie rozpoznawalności marki na rynku oraz w sieci
  • Oczywisty przekaz wyróżniający firmę na tle konkurencji
  • Nowoczesny i skuteczny sposób nawiązywania trwałych relacji z konsumentami.

Podsumowując, rzetelnie przeprowadzone działania brandingowe, które skupiają się na kreowaniu pozytywnego wizerunku marki, z pewnością zwrócą na siebie uwagę potencjalnych klientów. Proces budowania świadomości marki wśród konsumentów, poprzez wykorzystanie profesjonalnie opracowanej identyfikacji wizualnej, składającej się z charakterystycznych symboli i znaków, utożsamianych z konkretną marką, jest gwarancją sukcesu.

1. Czym jest identyfikacja wizualna?

Jest to bardzo ważny zabieg marketingowy. Określa ogół symboli, znaków czy zachowań, które wykorzystuje firma, aby wyróżnić się na rynku. Wpływa to na jej rozpoznawalność.

2. Jakie elementy zawiera identyfikacja wizualna?

Zaprojektowanie odpowiedniego logo nie wystarczy. Poza nim trzeba zwrócić uwagę na hasła lub slogany reklamowe, kolorystykę strony, czcionkę, druki firmowe, wygląd opakowań produktów oraz wiele innych kwestii.

3. Na co zwrócić uwagę podczas projektowania identyfikacji wizualnej?

Musi być ona dostosowana do charakteru prowadzonej działalności. Powinna zgadzać się z wewnętrzną polityką firmy, być niepowtarzalna oraz przystępna w odbiorze.

4. Jakie są zalety stworzenia identyfikacji wizualnej?

Warto wspomnieć chociażby o zwiększeniu rozpoznawalności marki, wyróżnianiu się na tle konkurencji oraz nawiązywaniu relacji z klientami. Korzyści jest mnóstwo.

1 komentarz

Jan Nazwa 13 maja 2020 - 23:55

W przypadku fundamentu identyfikacji wizualnej, czyli logotypu warto dodać, że jego kształt, wyraz jest mocno uzależniony od charakteru samej nazwy. Jeśli nazwa wskazuje jasno i czytelnie na profil działalności, wówczas logo może, powinno być bardziej abstrakcyjne. Jeśli natomiast sama nazwa jest dość abstrakcyjna, wówczas logo może nakierować odbiorcę na branżę.

Odpowiedz

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

606 628 628