Strona główna SEO Jak budować profil linkowy strony?

Jak budować profil linkowy strony?

Autor InClick

Linki prowadzące do witryny internetowej są dla Google sygnałem wskazującym, czy daną witrynę warto umieścić na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Nie jest jednak tak, że każdy taki odnośnik, bez względu na to, gdzie zostanie umieszczony, przekazuje taką samą moc i przełoży się na lepszy rezultat w SERP-ach. Bardzo ważne jest nastawienie się w link buildingu na jakość, gdyż może to przynieść znakomite rezultaty.

Budowanie profilu linkowego

Przez wiele lat Google pozwalało pozycjonerom na wiele pod względem linkowania witryn. Standardem były strony, do których prowadziły nawet setki tysięcy linków, gdyż ich liczba również miała znaczenie. Osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania możliwe było dzięki zastosowaniu aplikacji, które na podstawie wytycznych użytkownika umieszczały linki w sieci na forach, w księgach gości, katalogach, komentarzach i nie tylko. Było to rozwiązanie, które powodowało, że koszt budowania profilu linkowego mógł być bardzo niski.

W kwietniu 2012 roku doszło pod tym względem do rewolucji – wprowadzono nowy algorytm o nazwie Pingwin, którego zadaniem było ograniczenie widoczności witryn, które mają niskiej jakości, podejrzany profil linkowy.

Źródło: https://www.business2community.com/infographics/history-google-penguin-infographic-01468714

Od tej pory wiele się zmieniło pod względem budowania profilu linkowego. Zadanie to stało się bardziej wymagające i czasochłonne i wiąże się z koniecznością zwracania uwagi na wiele kwestii. Działania bazujące na automatycznych rozwiązaniach z czasem okazały się coraz mniej skuteczne. Obecnie, jeśli chcesz, aby zdobywane odnośniki zapewniały pozytywne efekty Twojej stronie, powinieneś przestrzegać co najmniej kilku zasad.

Linki exact match zostaw na później

Celem kampanii SEO jest oczywiście uzyskanie widoczności na sprzedażowe słowa kluczowe, które rzeczywiście mogą Ci przynieść klientów. Taki efekt możesz osiągnąć, stawiając na anchory exact match, czyli takie odnośniki, w których kotwicą jest pozycjonowane słowo kluczowe, np. „kredyty gotówkowe” dla banku czy pośrednika finansowego”. Najpierw musisz jednak do takich linków odpowiednio przygotować domenę. Zacznij od odnośników w postaci adresów URL, np. https://www.inclick.pl/, www.inclick.pl/, inclick.pl/. Mogą to być również linki brandowe, np. Inclick, ewentualnie takie, które są naturalnie stosowane przez internautów, z anchorem typu: tutaj, sprawdź tę stronę, zobacz tam. Im bardziej będziesz cierpliwy, im dłużej będziesz stosować takie odnośniki, tym lepiej dla profilu linkowego Twojej strony, ale oczywiście z czasem możesz już stawiać na linki exact match, które przy naturalnym profilu mogą dawać znakomite rezultaty.

Różnicuj anchory

W profilu linkowym bardzo ważne jest maksymalne zróżnicowanie anchorów. Jeśli za każdym razem będziesz linkować na takie samo słowo kluczowe exact match, to nie licz, że znajdziesz się na nie w Google na wysokiej pozycji. Wybierz jak najwięcej fraz do linkowania i używaj innych anchorów. Ewentualnie możesz stosować nieco więcej tego najważniejszego, ale to nie oznacza, że ma on stanowić 99 proc. wszystkich.

Źródło: https://ahrefs.com/pl/backlink-checker

Linkuj z mocnych stron

Ważnym krokiem jest umieszczanie odnośników na wysokiej jakości witrynach, tylko co to w praktyce oznacza? Tutaj należy zwracać uwagę na wiele kwestii, taka analiza może być czasochłonna, ale warto poświęcić jej czas – chodzi przecież o to, aby zdobycie odnośnika miało jakikolwiek pozytywny wpływ na widoczność strony. Liczą się zatem:

  • Wiek domeny – im starszy serwis, tym lepiej.
  • Publikowane treści – czy nie jest to strona, na której znajdują się wyłącznie artykuły sponsorowane? Zdecydowana większość contentu powinna być redakcyjna.
  • Widoczność – skorzystaj z Senuto, Ahrefs czy SemStorm. Niepokojące są przede wszystkim bardzo duże spadki. Jeśli owa widoczność w przypadku domeny w miarę systematycznie rośnie, to prawdopodobnie zdobycie na niej linka będzie dobrym krokiem.
  • Wskaźnik DR – czyli parametr od Ahrefs, który wskazuje na siłę domeny na podstawie m.in. prowadzących do niej linków. Im jest on wyższy, tym lepiej. Optymalnie byłoby, gdyby był większy niż wynosi dla linkowanego serwisu. Natomiast nie zawsze wynika on z jakościowych linków. Stosunkowo łatwo można nim manipulować.
  • Powiązanie tematyczne – to akurat kwestia dyskusyjna wśród seowców, ale podejdź do tego na innej zasadzie. Przecież dodanie linka na stronie o zbliżonej tematyce daje Ci większe szanse na to, że efektem tego będzie kliknięcie odnośnika, a może nawet zapytanie od internauty po zapoznaniu się z Twoją stroną.
  • Wewnętrzne podlinkowanie – zwróć uwagę na to, czy podstrona, na której znajdzie się Twój link jest wewnętrznie linkowana, tzn. czy nie jest w dziale, do którego w ogóle nie prowadzą jakiekolwiek odnośniki na stronie.

Różnicuj źródła linków

Artykuły sponsorowane, komentarze, fora, katalogi, informacje prasowe, Wikipedia, ogłoszenia, serwisy aukcyjne to tylko przykładowe bezpośrednie sposoby na pozyskiwanie odnośników. W każdym przypadku ważne jest zwracanie uwagi na ich jakość, ale nie obawiaj się – kilka kiepskich linków nie wyrządzi Ci szkody. Jeśli masz wątpliwości co do jakości witryny, to po prostu nie stosuj na niej anchora exact match. Na jakie metody pozyskiwania linków stawia się obecnie najczęściej? Według badania przeprowadzonego przez aira.net w 2020 roku, najbardziej popularnym sposobem jest content marketing.

Źródło: https://aira.net/state-of-link-building/link-building-techniques-and-tools/

Zachowaj naturalną proporcję linków nofollow i dofollow

Google sugeruje, aby oznaczać linki za pomocą odpowiednich wartości atrybutu „rel”. Np. odnośniki z artykułów sponsorowanych powinny mieć rel=”sponsored”, a z treści generowanych przez użytkowników komentarzy rel=”ugc”. Możesz też określić więcej niż jeden atrybut jednocześnie, np. rel=”ugc nofollow”. Linki, które przekazują moc SEO to odnośniki nazywane potocznie dofollow. Nie powinno być jednak tak, że linki prowadzącej do Twojej strony są wyłącznie takie. Staraj się zachowywać pod tym względem w miarę naturalną proporcję. Linki nofollow nie muszą stanowić 50 proc., ale niech ich udział będzie znaczny. Np. dzięki Ahrefs możesz sprawdzić, jaki procent odnośników to te dofollow . 

Nie oczekuj cudów

Pozyskałeś link z bardzo dobrego serwisu i szybko spodziewasz się efektów? Pamiętaj jednak, że jest to tylko jeden odnośnik. Przeanalizuj profil linkowy konkurentów, których chcesz wyprzedzić – możliwe, że zdobycie jednego, bardzo mocnego odnośnika pozwoli Ci ich pokonać, ale nie da się z góry tego zagwarantować. Pamiętaj również o tym, że wpływ linka na widoczność Twojej strony nie jest zauważalny natychmiast. Może być tak, że Google uwzględni go już następnego dnia, ale prawdopodobne też, że nastąpi to dopiero po np. 30 dniach – nie ma co do tego reguły.

Jak budować profil linkowy? – podsumowanie

Możesz tworzyć wartościowe treści i czekać, aż przyniesie Ci to linki, dzięki którym witryna będzie pozyskiwać widoczność w Google, ale wówczas będziesz raczej czekać wieki na pożądane wyniki. Dlatego zdobywaj odnośniki z przeróżnych źródeł i przestrzegaj zasady, że warto stawiać na jakość. Zamiast tysiąca linków z zaspamowanych miejsc, wybierz kilka z wartościowych serwisów. Na bieżąco analizuj rozkład anchorów, stosunek linków nofollow do dofollow. Z czasem będziesz obserwować coraz większy ruch z Google.

Inne ciekawe tematy

Skomentuj