Strona główna Marketing Jak efektywnie kierować reklamy na YouTube?

Jak efektywnie kierować reklamy na YouTube?

Autor InClick
efektywne-kierowanie-reklam-na-youtube

Każdy kolejny rok przez marketingowców nazywany jest rokiem video. Filmy w promocji mają coraz większe znaczenie i do młodych odbiorców przemawiają o wiele lepiej niż tekst czy obraz. Zdobywają one popularność na każdym serwisie społecznościowym: Facebooku, Instagramie, Twitterze. Nie ma jednak co zaprzeczać, że król wideo jest tylko jeden – YouTube. To na nim znaleźć można tysiące jak nie miliony filmów wideo. Oprócz contentu, który umieszczają na YouTube użytkownicy, serwis wyświetla też płatne reklamy. Aby jednak przyniosły one realną korzyść przedsiębiorcy, muszą być dobrze stargetowane. Jak i do kogo kierować reklamy na YouTube?

Dane, które warto znać

Według badania Gemius PBI ze stycznia 2019 roku aż 71,77% internautów korzysta z serwisu YouTube. Oznacza to, że na tym medium spotkać można ponad 20 milionów Polaków. Na oglądaniu filmów spędzają oni średnio 17 minut i 17 sekund. Najwięcej czasu na YouTube jego użytkownicy spędzają w weekendy. Content dodawany na YT polski Internauta śledzi przede wszystkim na urządzeniach mobilnych – podaje się, że aż 50% filmów wyświetlanych jest na smartfonach czy tabletach, a liczba ta stale rośnie.

Światowe dane wskazują jeszcze większe zainteresowanie YouTube. Te na rok 2019 mówią, że co miesiąc YouTube ma 1,9 miliarda użytkowników na całym świecie. Na serwisie obecni są jena nie tylko użytkownicy prywatni, ale także firmy. 9% małych przedsiębiorstw z całego świata publikuje na nim swoje firmy. Dla globalnych graczy firmowe konto na YouTube jest niemal obowiązkiem, którego nikt nie kwestionuje.

Zalety reklamowania się na YouTube

Powyższe dane jasno wskazują, że YouTube to medium, którym warto się zainteresować w kontekście promocji marketingu. Swoich odbiorców znajdzie na nim firma działająca w każdej branży. YouTube wskazuje bowiem bardzo duży potencjał osobowościowy, a dodatkowo zaangażowanie jego użytkowników robi duże wrażenie. Są jednak i inne korzyści z reklamowania się na YouTube. Jakie? Po pierwsze pieniądze. Obecnie przeciętna reklama nastawiona na kliknięcie na Facebooku to koszt rzędu 30-40 groszy, przy czym ta cena z miesiąca na miesiąc wzrasta. Na YouTube nadal jedno kliknięcie można „kupić” nawet za 10 groszy albo taniej. Plusem są również formy rozliczania. Te zależne są od tego, jaki format reklamy się wybiera. W większości przypadków opłata jest jednak naliczana, dopiero gdy użytkownik obejrzy 30 lub więcej sekund promocyjnego materiału video.

Drugim argumentem przemawiającym za reklamowaniem się na YouTube jest mnogość formatów reklamowych. Serwis umożliwia wyświetlanie reklamy w czasie oglądania przez odbiorcę filmu – na jego początku, z pominięciem po 5 sekundach, w trakcie materiału wideo. Tu należy pamiętać, że video znacznie lepiej przyciąga uwagę niż obraz czy tekst.

Szukając dalej plusów reklamowania się na YouTube, trzeba wymienić mniejszą konkurencję. Stworzenie grafiki z tekstem jest o wiele prostsze, szybsze i tańsze niż nawet najprostszego filmu video. Oznacza to, że o wiele większa ilość przedsiębiorców jako miejsce promowania swojego biznesu wybiera takie serwisy ani Facebook, Instagram czy wyszukiwarka Google. YouTube nadal można uznać za „niszowe” mediom wśród tych mainstreamowych. Dzięki temu, że konkurencja jest mniejsza, to reklamodawcom łatwiej się przebić.

Reklamy na YT – podstawowe informacje

Reklamy na Youtube umieszczać może każdy, kto posiada konto AdWords. To właśnie przez nie możliwe jest kreowanie kampanii na YouTube. Konto pozwala też zapoznać się ze efektami kampanii na podstawie, których ocenia się jej skuteczność. Po zalogowaniu do konta i utworzeniu kampanii następnie trzeba wybrać jej cel (oferowanych jest kilka), typ kampanii i jej pod tym.  Tutaj warto się na chwilę zatrzymać i omówić pokrótce rodzaje reklam.

Pierwszą możliwością oferowaną przez serwis są reklamy Trueview Ads, czyli te możliwe do pominięcia. Pojawiają się one najczęściej przed filmem, ale mogą też w jego trakcie. Widz może je pominąć po obejrzeniu 5 pierwszych sekund. Decydując się na ten format, trzeba pamiętać, że pierwsze sekundy materiału muszą być jak najlepiej zagospodarowane i przygotowane tak, aby zachęcić widza do dalszego oglądania. Reklamy tego typu wyświetlane są w odtwarzanym filmie, witrynach partnerów oraz w aplikacjach sieci reklamowej Google. Opłata za Trueview Ads pobierana jest w modelu CPC, a naliczanie opłat następuje, jeśli widz obejrzy 30 sekund filmu lub więcej, albo też wejdzie w interakcje z materiałem.

Drugą możliwością reklam na YouTube są te bez możliwości pominięcia. Wyświetlają się one na pełnym ekranie w oknie wideo przed, w trakcie lub po zakończeniu filmu. Mogą trwać maksymalnie 30 sekund, ale zazwyczaj są krótsze. Reklamodawca z YouTubem rozlicza się za te reklamy w modelu CPM, czyli za każde 1000 wyświetleń.

Na YouTube można również zakładać tzw. reklamy w przerywniku, czyli Bumper Ads. Tego typu filmy promocyjne może trwać maksymalnie 6 sekund. Użytkownik serwisu nie może ich pominąć i musi obejrzeć je na całym oknie wideo. Bumper Ads pojawiać mogą się przed filmem, na witrynach partnerów oraz w aplikacjach sieci reklamowej Google. Opłaty za reklamy pobierane są w systemie CPM. Większość reklamodawców wykorzystuje je jako wsparcie działań Trueview, przy budowaniu świadomości marki.

Kolejnym formatem reklamowym są reklamy nakładkowe. Pojawiają się one w dolnej części oglądanego filmu. To, co wyróżnia ten typ reklam to przezroczystość formatu reklamowego – w przypadku formy tekstowej. Obecnie wyświetlane są one tylko na deskopie i widz może zamknąć je w każdej chwili. Ostatni format reklamowy dostępny na YouTube to reklamy displayowe. Wyświetlą się one po prawej stronie obok filmu. Mogą one być animowane lub w formie statycznej. Trwają maksymalnie 30 sekund. W zależności od decyzji reklamodawcy mogą one albo przenosić na konkretną stronę, albo być też zwykłą informacją.

Wracając do zakładania reklam na YouTubie – w kolejnych krokach ustala się budżet – dzienny lub całkowity oraz czas emisji. Każda reklama na YouTube musi być zatwierdzona przez administratorów. Standardowo mają oni na to 24 godziny, zazwyczaj jednak trwa to szybciej. Jeśli film reklamowy spełnia standardy serwisu, to zostanie opublikowany.

Kiedy warto promować się na YouTube?

Reklamy na YouTube polecane są przede wszystkim tym firmom, które chcą docierać do dużych grup odbiorców. Polecane są markom nastawionym na budowanie świadomości i wizerunku lub chcących wypuścić viral.

Jak targetować reklamy na YouTube?

Jedną z najważniejszych zalet reklam na YouTubie jest powszechność. Dane pokazują, że serwis ten ma zasięg na poziomie 73% w Polsce. Każdy dobry marketingowiec wie jednak, że reklama nie powinna być kierowana do wszystkich, a do ściśle określonej grupy. Z tym też nie ma problemu. YouTube umożliwia bardzo precyzyjne targetowanie. Możliwości, które daje serwis, są podobne do tych obowiązujących przy kampaniach w sieci reklamowej Google- wykorzystują one te same dane zbierane przez Google na potrzeby świadczonych przez wyszukiwarkę usług reklamowych. Grupy docelowe wybiera się na podstawie kilku kryteriów. Jakich?

  • Targetowanie reklam w oparciu o kryterium demograficzne, czyli takie jak płeć, wiek, status rodzicielski, dochód gospodarstwa domowego.
  • Targetowanie reklam w oparciu o kryterium zainteresowań odbiorców- YouTube daje możliwość docierania do odbiorców zainteresowanych konkretną tematyką np. entuzjastom ekologii lub amatorom zakupów; drugą opcją jest docieranie do niestandardowych odbiorców o podobnych zainteresowaniach; daje to możliwość tworzenia list odbiorców lepiej dopasowanych do targetu marki; na przykładzie można to zaprezentować tak: zamiast dotrzeć do miłośników samochodów, dociera się do fanów marki XYZ; wykorzystując targetowanie na zainteresowania można też tworzyć przekazy dedykowane użytkownikom wykazujących intencje zakupowe (tzw. odbiorcy na rynku).
  • Targetowanie reklam w oparciu o kryterium tematów – komunikaty reklamowe będą nadawane w witrynach znajdujących się w danej kategorii tematycznej.
  • Targetowanie reklam w oparciu o kryterium słów kluczowych – reklamodawca może wybierać słowa kluczowe, które będą dopasowane do filmów i kanałów YT.
  • Targetowanie reklam w oparciu o kryterium miejsc docelowych – w tym przypadku reklamy kierowane są na konkretne, wybrane przez reklamodawcę kanały, filmy, aplikacje, witryny w sieci reklamowej. W praktyce oznacza to, że można wybrać, przy których treściach będzie wyświetlany materiał promocyjny.
  • Targetowanie reklam w oparciu o kryterium remarketingu wideo – ta opcja daje możliwość kierowania reklam do użytkowników, którzy już wcześniej odwiedzili stronę www lub kanał reklamodawcy na YouTube. Remarketing można też kierować do internautów, którzy weszli w interakcję z kanałem lub filmem reklamodawcy.

Targetowanie w modelu rezerwacyjnym

Targetowanie w oparciu o miejsce docelowe, tematy, słowa kluczowe, remarketing, tematy, demografię to te podstawowe. Wybiera je większość reklamodawców. Warto jednak pamiętać, że ma się i inne możliwości. YouTube daje możliwość targetowania w modelu rezerwacyjnym. W tym zakresie wyróżnia się:

  • Cross-screen Masthead – jest to reklama, która jako jedyna wyświetla się danego dnia na stronie głównej YouTube. Przekaz reklamowy pojawia się zarówno w wersji desktopowej, jak i mobilnej. Może mieć on postać standardowego wideo lub zaawansowanych formatów rich media z niestandardowymi opcjami. Z tej opcji targetowania rezerwacyjnego zazwyczaj korzystają duże i rozpoznawalne na całym świecie marki. Wynika to z dużych kosztów reklamy Cross-screen Masthead. YouTube żąda za nią kilkadziesiąt tysięcy złotych za jeden dzień. Trzeba tu jednak zaznaczyć, że dzięki tej metodzie reklamowej można dotrzeć do ogromnej ilości odbiorców.
  • Reklama na stronach oglądających filmów – ten typ targetowania warto wykorzystać przy kampaniach budujących świadomość marki i wizerunkowych. Sprawdzi się ona też przy promowaniu nowości produktowych czy jako rozszerzenie kampanii telewizyjnych. Koszt reklamy jest tańszy niż Cross-screen Masthead. Format promocji rozliczany jest metodą CPM.
  • Prime Pack – ta metoda reklam pozwala na selektywne kierowaniu materiałów promocyjnych – trafiają one tylko na listę najlepszych kanałów w wybranej kategorii tematycznej czy demograficznej.

W 2021 roku znaczenie content video będzie jeszcze większe niż w 2020 roku. Nic więc dziwnego, że światowe przedsiębiorstwa w planach mają zwiększenie budżetów na reklamy na YouTubie. Nakierowane będą one na budowanie świadomości oraz pozyskiwanie klientów. Aby jednak reklamy na YouTube mogły przynieść oczekiwane korzyści, muszą być odpowiednio targetowane. Pozwoli to dotrzeć z przekazem do grupy docelowej, zainteresowanej usługami czy produktem. Na szczęście YT pozwala reklamodawcy na szczegółowe i dokładne targetowanie, co podwyższy skuteczność reklam.

Inne ciekawe tematy

1 komentarz

Andrzej 9 listopada 2020 - 14:50

Właśnie światowe marki. Zastanawiam się gdzie jest granica opłacalności takich reklam. Powiedzmy sobie szczerze zrobienie dobrych reklam Wideo to nie to samo co napisanie kilku teksów lub zrobienie kilku bannerów. Próg wejścia dla filmów jest wysoki. Animacji jeszcze większy. Dlatego mimo wszystko to nie jest dla każdego.

Odpowiedz

Skomentuj