Strona główna Social Jak efektywnie pisać angażujące posty na Facebooku?

Jak efektywnie pisać angażujące posty na Facebooku?

Autor InClick

Posiadanie konta na Facebooku stało się wręcz firmowym obowiązkiem. Jego założenie nie jest żadnym problemem. Można to zrobić w ciągu kilku chwil, nawet nie posiadając wiedzy w zakresie działania social mediów. Prawdziwym wyzwaniem jednak dla firmowego fanpage’a jest budowanie zaangażowanej i lojalnej społeczności. Aby jednak móc zbudować więź z fanami, konieczne jest tworzenie odpowiednich treści. Jak szukać na nie pomysłów? Jak je tworzyć? Kiedy publikować? Te pytania na pewno teraz pojawiają ci się w głowie. Jeśli jeszcze nie znasz na nie odpowiedzi, zobacz nasze wskazówki.

Jaka jest recepta na pisanie angażujących postów na FB?

Facebook to narzędzie, które pozwala prowadzić skuteczny marketing i znacząco zwiększać zyski ze sprzedaży. Jednak samo założenie firmowego fanpage’a nie przyczyni się do większego zainteresowania produktami czy sprzedaży. Aby tak było, konieczne jest stałe budowanie zainteresowania i zaangażowania. To powinien wzbudzać każdy post czy każda informacja udostępniana na firmowym wallu. Zadanie więc nie jest łatwe. Problem z nim mają nawet najlepsi. To, dlatego niezmiennie poszukują odpowiedzi, jak tworzyć angażujące posty na FB.

Niestety jednej, uniwersalnej rady tu nie ma. Można oczywiście znaleźć szereg pomysłów na kreatywne publikacje, jednak nie ma żadnej gwarancji, że porady specjalistów się sprawdzą. Dlaczego? Bo każdy fanpage ma swoją własną dynamikę i co innego trafia do jego odbiorców. Uniwersalne rady mówiące, że trzeba pisać zwięźle, nie tworzyć zbyt długich postów czy przede wszystkim stawiać na real time marketing nie zawsze się sprawdzą. Od świętych zasad copywritingu na social mediach zawsze istnieją bowiem pewne odstępstwa i w niektórych sytuacjach mogą one mieć większą efektywność. Zanim więc przeniesie się 1:1 rozwiązania stosowane na konkurencyjnych fanpagach czy w eksperckich poradach, warto zastanowić się, czy pomysł ten wpisuje się w wypracowaną strategię komunikacji i odpowiada na potrzeby grupy docelowej marki. Znajomość specyfiki brandu, rozumienie grupy docelowej, wyczucie i intuicja są więc najlepszym przepisem na pisanie angażujących treści na Facebooka.

Podstawy podstaw, dlaczego nie można o nich zapomnieć

Aby tworzyć posty angażujące odbiorców, nie można zapominać o podstawach. Dlaczego o tym przypominam? Bo w teorii wszyscy je znają, każdy o nich pamięta i „stosuje”. W praktyce nie jest jednak tak różowo. Nadal na Facebooku można natknąć się na posty, które są typową reklamą i zupełnie nie nawiązują relacji z odbiorcą. Dużo jest też fanpagów, które bez celu wrzucają posty, aby tylko zapełnić tablicę czy tak kreują swój przekaz, że nie jest dopasowany do potrzeb i wymagań grupy docelowej. Przed szukaniem pomysłów na angażujące posty, należy ustalić:

  • Do kogo chce się mówić,
  • Dlaczego chce się mówić
  • Jakich efektów się oczekuje.

Reguła 4C w social copywritingu

Fakt, że niekiedy w social mediach sprawdzają się posty oryginalne i łamiące zasady, nie oznacza, że tych zasad nie powinno się znać. Pomogą one szczególnie na początku działalności na Facebooku czy innej platformie społecznościowej. Dzięki nim nie będzie się błądzić we mgle, a zaczęcie pisania postu będzie łatwiejsze. Jedną z reguł, którą powinien znać każdy social media specialist jest zasada 4C. Wyjaśnia, na czym powinien charakteryzować się dobry, poprawny wpis, który przyciąga uwagę odbiorcy. Zgodnie z jej wskazaniami, każdy post powinien być:

  • clear (jasny),
  • concise (zwięzły),
  • compelling (atrakcyjny),
  • credible (wiarygodny).

Model AIDA w social copywritingu

Drugą zasadą, którą trzeba przyswoić chcąc pisać angażująco, jest model AIDA. Metodyka ta podpowiada, jak tworzyć ciekawe treści reklamowe, ale sprawdza się i w przypadku FB. Zgodnie z nią posty powinny przeprowadzić odbiorcę przez cztery etapy odbierania treści. Pierwszym z nich jest przyciągnięcie uwagi (attention), kolejnymi budowanie zainteresowania produktem (Interest), wzbudzania pożądania tym, co oferujemy (Desire), wezwanie do działania i konkretnej akcji (Action).

W praktyce tworzenie postu rozpoczyna się od napisania interesującego wstępu, tytułu lub opracowania budzącej zainteresowanie grafiki. Drugim etapem jest zaprezentowanie zalet produktu, najlepiej w formie wypunktowania. Kolejny krok to wpłynięcie na postawę odbiorców poprzez bezpośrednie odwołanie się do emocji. Na koniec Internautów należy zachęcić do działania za pomocą bezpośrednich nawoływań, np. Wejdź, Zobacz, Zapisz się, Sprawdź, Przeczytaj.

Czego nie może zabraknąć w angażującym poście na FB?

  • Wartość. Każda treść pojawiająca się na fanpagu powinna być wartościowa dla odbiorcy. Tylko taka wzbudzi zainteresowanie – będzie komentowana, udostępniana, polecana. Odbiorcy docenią przede wszystkim porady, które odpowiedzą na ich problemy i wniosą coś dodatkowego do ich życia. Możesz im je zaprezentować w formie filmu, artykułu na blogu, infografiki, czy po prostu treści postu. Warto pamiętać, że wartościowa treść to nie zawsze tylko ta techniczna, merytoryczna. Posty na FB mogą też bawić i dostarczać rozrywkę czy inspirować.  
  • Treści. Facebook umożliwia tworzenie postów na maksymalnie 60 tysięcy znaków. Pozwala to napisać więc informacje aż na 33 strony maszynopisu! Wykorzystanie całej udostępnionej przestrzeni nie jest jednak dobrym pomysłem. W social mediach przyciągają bowiem treści zwięzłe, krótkie, przekazujące najważniejsze informacje. Za najlepszą długość uznaje się 500 znaków, ale im krócej i treściwiej, tym lepiej. Wyjątkiem są jednak posty edukacyjne, które wymagają większej ilości znaków – ta musi być jednak mocno merytoryczna.
  • Emocje. Najbardziej angażujące posty to te, z którymi odbiorcy mogą się utożsamiać, które wpisują się w ich emocje. W publikowanych treściach można więc opublikować historie chwytającą za serca lub przedstawić emocje towarzyszące w danej sytuacji.
  • Pytanie. Każdy post powinien zachęcać odbiorców do interakcji. Tą najlepiej wywołać zadając proste i krótkie pytanie np. czy są zadowoleni z obsługi, jaki kolor sukienki wolą, czy podoba im się przedstawiona aranżacja. Fanów można zachęcić do odpowiedzi w komentarzach, głosowania emotikonami czy w ankiecie. Jeśli pod postem pojawiają się opinie i wypowiedzi, trzeba to docenić i uczestniczyć w dyskusji – odpowiadając i reagując na pojawiające się treści od fanów.
  • Przestrzeń. O wiele lepiej czyta się tekst, który nie jest zbity i długi, dlatego, jeśli chcesz przekazać swoim odbiorcą informację mającą kilkanaście wersów, to rozbij jena kilka akapitów. Pomiędzy każdym z nich najlepiej zrobić linijkę odstępu, a nowy akapit zacząć np. od ikony. Taki zabieg sprawi, że post nabierze lekkości i przestrzeni, a przez to lepiej będzie się go czytać.
  • Link. Większość postów ma za zadanie pokazywać produkt lub usługę. Warto dać odbiorcy szansę na szybkie i bezpośrednie zapoznanie się ze szczegółami. To, dlatego w postach produktów powinien znaleźć się link najlepiej do konkretnej podstrony, a nie strony głównej.
  • Zdjęcie. Równie ważne co treść i wartość posta jest zdjęcie lub film dodawane do niego. Obowiązkowo powinno ono być jak najlepszej jakości. Rozmazane, ucięte, ze znakami wodnymi, rozpikselowane nie wzbudzi zaangażowania, a wręcz przeciwnie Internauta będzie omijał takie posty z daleka. Tak samo jest w przypadku filmu. Do grzechów głównych materiałów wideo umieszczanych na Facebooku zalicza się złą jakość obrazu, słabo słyszalny dźwięk, a także brak napisów. Warto też pamiętać, aby film/zdjęcie były dopasowane do treści wpisu. W innym wypadku odbiorca otrzyma dwa sprzeczne komunikaty.

Chcąc tworzyć angażujące posty, nie można również zapominać o przemyśleniu ich treści. Ciekawe fanpage to te, które bawiąc się formami i konwencjami – raz udostępniają film, innym razem post ze zdjęciem, jeszcze innym sam tekst (wszystkie w jednym stylu). Pamiętaj, że nie każdy post musi być zdjęciem poprzedzonym tekstem. Stawianie na różnorodność sprawia, że fanpage jest ciekawszy.

O czym pisać angażujące posty?

Kiedy już zna się przepis na angażujące posty, przychodzi pytanie, o czym pisać. Dobór treści wbrew pozorom nie jest łatwą sprawą. Wiele firm zarzuca swoich fanów reklamowymi treściami, inne wręcz przeciwnie – w ogóle nie mówi o swoich produktach. I jedna i druga strategia jest niepoprawna. Najlepszym rozwiązaniem jest ustalenie w strategii komunikacji proporcji poruszanej tematyki. Standardowe rozwiązanie to poświęcenie postom produktowym jedynie 30% wszystkich publikowanych treści. Reszta postów powinna nawiązywać do profilu działalności, podejmować tematy lifestylowe, ważne społecznie, bliskie grupie docelowej. To, o czym pisać warunkuje też profil klienta docelowego. Więcej specjalistycznych wiadomości powinno znaleźć się na fanpagu prowadzonym w ramach działalności B2B, przy B2C można pozwolić sobie na luźniejszy ton i więcej humorystycznych i luźnych treści.  

Skąd brać pomysły na angażujące posty?

Konkurs, cytat, format dokończ zdanie, ankieta, chwalenie się realizacjami, udostępnienie opinii, pokazanie życia zaa kulis – to najczęstsze podpowiedzi na angażujące posty na FB. Z czasem jednak te formaty mogą się wyczerpać, a my szukamy czegoś innego nowego. Skąd brać więc pomysły na ciekawe, angażujące treści? Oto kilka podpowiedzi.

  • Konkurencja. Warto raz na jakiś czas odwiedzać konkurencje i podpatrywać ich poczynania. Pozwoli to sprawdzić, jakie formaty postów sprawdzają się u niej i przełożyć je na własne możliwości. Inspiracją może być nie tylko konkurencja bezpośrednia, ale też ta dalsza np. z szeroko rozumianej branży. Przypuśćmy, że zajmujesz się produkcją zlewozmywaków. Szukając inspiracji na angażujące posty odwiedź fanpage sklepów z dekoracjami do domu czy oferujących materiały remontowe. Niemal na pewno znajdziesz u nich pokrewne ci tematy, ujęte w innym kontekście, o którym nawet nie pomyślałeś. Oczywiście nie chodzi tu o kopiowanie pomysłów, ale inspiracje. 
  • Bieżące wydarzenia. Najciekawsze posty tworzy się, nawiązując do bieżących wydarzeń. Real Time Marketing sprawdza się zawsze niezależnie od branży. Chcąc z niego korzystać, trzeba być na bieżąco z aktualnymi wydarzeniami, dobry research powinien być podstawą działania. Komentując aktualne wydarzenia, najlepiej nie zapominać o humorze i dystansie.
  • Kalendarz świąt nietypowych. Na firmowym fanpage’u świętować można nie tylko wszystkim znane okazje takie jak walentynki czy dzień dziecka. Ciekawe treści stworzy się, stawiając na nietypowe święta, mniej znane, a przez to ciekawe dla odbiorców. Takich pełny jest kalendarz świąt nietypowych. Podpowie on, kiedy jest dzień pizzy, sprzątania, noszenia szpilek czy spódnicy. Takie wydarzenia są świetną inspiracją do angażujących postów.

Dlaczego to takie ważne?

Facebook to największa platforma social mediowa. Miesięcznie korzysta z niej ponad miliard użytkowników na całym świecie. Uznanie znajduje też u Polaków. Aktywni użytkownicy to ok. 14 milionów naszych rodaków. Na przeglądanie Facebooka przeznaczają oni 1 godzinę i 17 minut dziennie. W tym czasie nie tylko konwersują ze znajomymi, ale i sprawdzają wiadomości, oglądają filmy itp. Treści, które do nich trafiają w tym czasie, mają szansę być zapamiętane, a posty i reklamy wzbudzić zainteresowanie i zachęcać do zakupu. To, dlatego z tworzenia angażujących treści nie powinno się rezygnować. Im atrakcyjniejszy fanpage, tym więcej korzyści z jego prowadzenia firma odniesie – sprzedażowych i wizerunkowych.

1. Czy Facebook jest skutecznym narzędziem marketingowym?

I to jak! Mamy do czynienia z platformą o niebywałym potencjale reklamowym. Dzięki niemu można znacząco zwiększyć zyski oraz zdobyć grono klientów.

2. Co trzeba przemyśleć przed przystąpieniem do pisania postów na Facebooku?

Ważne jest tutaj odpowiednie przygotowanie. Musisz wiedzieć, do jakich odbiorców kierujesz swoje słowa, jaki cel ma Twój post i jakich efektów oczekujesz.

3. Czym jest reguła 4C?

Jest to jedna z podstawowych zasad copywritingu. Według niej dobry post powinien być: clear (jasny), concise (zwięzły), compelling (atrakcyjny) oraz credible (wiarygodny).

4. Jakie elementy powinien zawierać skuteczny post na Facebooku?

Angażujący post powinien zawierać (poza treścią) chociażby: wartość, emocje, pytania, opcjonalnie także linki oraz zdjęcia. To receptura na naprawdę dobry post.

1 komentarz

Paweł Cengiel 18 listopada 2020 - 23:37

Sporo dobrych wskazówek, które na pewno warto przetestować w praktyce. Jeśli zależy nam na budowaniu relacji z naszymi odbiorcami, na pewno dobrze jest, aby te działania były prowadzone na bieżąco.

Odpowiedz

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

606 628 628