Strona główna e-commerce Jak korzystać z CSS w Google?

Jak korzystać z CSS w Google?

Autor InClick
google-css

Przedsiębiorcy, którzy swoje produkty sprzedają w Internecie, chętnie korzystają z kampanii produktowych. Te uznawane są za jedną z najskuteczniejszych form do zachęcenia odbiorców do zakupów online. Jeszcze do niedawna takie kampanie prowadzić można było tylko za pomocą Google Zakupy. Dziś internetowi sprzedawcy mają alternatywę jest nią Google Shopping Comparison Services w skrócie CSS. Czym jest ta platforma. Jak z niej korzystać?

O co cały ten szum, czyli kilka słów o kampanii produktowej w Google

O Comparison Shopping Service mówi się w kontekście kampanii produktowych w Google. Zanim więc omówię, jak korzystać z CSS warto powiedzieć o nich kilka słów. Czym owe kampanie są i dlaczego warto z nich korzystać? Reklamy produktowe obecnie uważane są za najlepsze dla sklepów internetowych. Są to automatyczne, graficzne reklamy produktów wyświetlane w wynikach wyszukiwania Google. Ich format jest bardzo prosty – potencjalnemu klientowi wyświetla się jedynie cena, nazwa sprzedawcy, produkt oraz zdjęcie. Z reklamy tej może przejść od razu na stronę docelową produktu, gdzie ma możliwość jego zakupienia. Celem prowadzenia kampanii produktowych inaczej nazywanych PLA jest promocja i zwiększenie sprzedaży konkretnych produktów, jako cel pośredni zaznaczaj wskazuje się, zwiększenie ruchu na stronie.

Jakie są korzyści z prowadzenia tego typu działań?

  • wyróżnienie komunikatu na tle innych
  • przedstawianie zawsze aktualnej oferty pod względem dostępności oraz ceny produktu – CSS na bieżąco aktualizuje ceny i dostępność, automatycznie dodawane są też nowe produkty znajdujące się w ofercie e-sklepu;
  • możliwość prezentowania bardzo dużej liczby różnych produktów, a jednocześnie zachowanie pełnej kontroli nad tym, co się promuje,
  • niskie koszty kliknięcia w reklamę,
  • lepiej dobrana grupa docelowa,
  • łatwe zarządzanie kampanią pod kątem handlowym,
  • większy zasięg,
  • możliwość korzystania z zaawansowanego raportowania i danych dotyczących konkurencji.

Unia Europejska zabrania monopolu Google Zakupy

W czerwcu 2017 roku Komisja Europejska orzekła, że Google ma zapłacić rekordową grzywnę w wysokości 2,4 mld euro. Grzywna dotyczyła faworyzowania swojej usługi i obniżania cen kosztem konkurencji w wyszukiwarce Google. Zgodnie z orzeczeniem UE Google wykorzystując swoją pozycję rynkową działał na szkodę konkurencji. Takie stanowisko umotywowane było tym, że Internauci raczej klikali w zdjęcie znajdujące się na pierwszej stronie wyszukiwania, a nie w porównywarkę, która była dopiero na 2-3 stronie, co przekładało się na kliknięcia poniżej 1% ogólnej liczby.  Wyrok wydany przez Unię Europejską sprawił, że monopol Google Zakupy został przełamany. W jego efekcie powstała CSS, czyli z angielskiego Comparison Shopping Service.

Czym jest CSS?

CSS to najprościej mówiąc usługa porównywania cen. CSS stanowią serwisy/ strony, które nie zajmują się bezpośrednią sprzedażą produktów, a jedynie oferują te sprzedawane przez inne podmioty, umieszczając je w swojej witrynie. Na polskim rynku przykładem stron CSS są np. Shoptail, Zalando, Homebook, Allani, Nokaut, Domodi, czy Shopello. Odwiedzając, którąś z tych stron wybiera się nie tylko produkt, który chce się kupić, ale także e-sklep, w którym zakupu się dokona. Przechodząc na nią, można nie tylko dokonać zakupu, ale także więcej dowiedzieć się o produkcie.

Jak działa CSS?

Mechanizm działania porównywarek cenowych CSS jest taki sam, jaki stosowało Google przy Google Zakupy. Oznacza to, że ma tu zastosowanie licytowanie stawek CPC.  Reklamy tworzone w ramach CSS wyświetlane są na ogólnej stronie wyników Google. E-sklepy mają kilka możliwości zaprezentowania reklamy produktowej. Mogą skorzystać z Google Zakupy lub innej porównywarki cen. Mogą też zdecydować się na zastosowanie wielu takich usług jednocześnie.

Zmiany spowodowane wprowadzeniem CSS dla sprzedawców są dość znaczące (ich dokładne omówienie znajdziecie poniżej). A jak działanie CSS wpłynęło na zwykłego użytkownika Internetu? Okazuje się, że nieznacznie. Jedyną różnicą, jaką oni odczuli, jest to, że teraz mogą zobaczyć, kto oferuje poszukiwany produkt. Informacja znajduje się na samym dole produktu. Wybierając produkt z reklamy, nadal będzie on jednak przekierowany bezpośrednio do strony produktu, gdzie od razu może dokonać zakupu. Do strony wyszukiwarki Internauta przenosi się tylko, jeśli kliknie w link z jej nazwą. Identyczne działanie miało Google Zakupy.

Jakie zmiany CSS przyniosło e-sklepom?

Reklamy produktowe w skrócie nazywane PLA w Google to skuteczny sposób na zwiększenie sprzedaży dla e – sklepów. Branża e-commerce chętnie je wykorzystuje i stosuje, a za przyczynę ich popularności uważa się dużą skuteczność PLA i generowanie dużej ilości konwersji. Jeszcze do niedawna kampanie produktowe prowadziło się jedynie przez Zakupy Google. Dziś możliwości jest o wiele więcej. I dobrze, bowiem korzystanie z CSS to spore korzyści dla przedsiębiorców. Jedną z tych, która ich szczególnie interesuje to koszt kampanii. CSS jest znacznie tańszy niż Google Zakupy, a jednocześnie pozwala zabrać znacznie więcej ruchu. Wynika to z tego, że jednym z wymagań Komisji Europejskiej było, aby Google Zakupy same zapewniły sobie swoją rentowmoć. Sprawiało to, że zanim oferta sprzedawcy zostanie złożona na aukcji, to Google odejmuje od niej określony procent marży. W przypadku innych porównywarek cen takiego wymogu nie ma, więc stawka będzie rzeczywistą kwotą uwzględnioną w aukcji.

Oszczędności i lepsze dysponowanie budżetem to nie jedyne pozytywne zmiany dla e-sklepów z powstania CSS. Oprócz tego porównywarki cenowe dają możliwość przekazania zarządzania feedem produktowym. Jest to doskonałe rozwiązanie dla zapracowanych przedsiębiorców stale w niedoczasie.

Jak założyć kampanię produktową w Google CSS?

Proces zakładania kampanii produktowej wygląda tak samo bez wględu na to, w ilu porównywarkach chce się promować. Pierwszym krokiem jest założenie kont Google Merchant Center. Tworzy się je w oparciu o konto Google np. Gmail. Wymagane jest podanie informacji o firmie takich jak adres, strefa czasowa, nazwa. W kolejnym kroku wskazuje się miejsce, w którym klienci mogą dokonywać płatności. Do wyboru jest tu witryna e-sklepu, Google lub lokalny sklep. Następnie wybiera się wewnętrzne platformy oraz ustawienia powiadomienia e-mail. Całość zakładania konta Google Merchant Center nie jest skomplikowana ani czasochłonna. O założenie konta można poprosić też wybrany CSS, ta opcja sprawia, że nie jest się właścicielem konta i może się nie mieć do niego dostępu. Zgodnie z regulaminem porównywarki są zobowiązane do tworzenia osobnych kont Merchant Center dla każdego sprzedawcy w imieniu, którego będą promować produkty. Odrębne konta Merchant Center dają możliwość przesłania danych o stanie asortymentu danego sprzedawcy. Po wykonaniu tej czynności wybrana usługa porównywania cen może uruchomić kampanię produktową w imieniu swojego klienta. To, jak będziesz się rozliczał za reklamę, zależne jest od porównywarki cenowej. Dość powszechnie stosowanym rozwiązaniem jest ryczałt, ale popularne są też stawki CPC.  Choć sposób rozliczenia jest bardzo ważny, nie jest jedyną istotną kwestią przy uruchamianiu kampanii produktowej. Reklamy powinny być zgodne z danymi produktu, a także z zasadami kampanii produktowych. Ważne jest również, aby reklama kierowała klienta na docelową stronę sprzedażową.

Mówiąc o zakładaniu kampanii produktowych w CSS, warto też wspomnieć o powtarzalności komunikatu. Wielu przedsiębiorców obawia się, że współpracując z kilkoma porównywarkami, jego produkty będą wyświetlane kilka razy obok siebie. W praktyce jednak nie ma takiej możliwości – produkt zostanie wyświetlony tylko raz w jednostce reklamowej. Dzięki temu uniknie się konkurowania samego ze sobą. Trzeba tu jednak zaznaczyć, że identyczne produkty pochodzące od tego samego sprzedawcy np. dwa modele czajników elektrycznych nie mogą pojawiać się w tej samej jednostce reklamowej i pochodzić z różnych CCS. O tym, w jakich kampaniach produktowych i u jakich porównywarek bierze się udział można się przekonać logując się na konto Merchant Center — Reklamy Produktowe — Konfiguracje. Po przejściu tej ścieżki pokazuje się panel, gdzie widoczne są wszystkie usługi porównywania cen, które reklamują produkty e-sklepu.

Podsumowując, aby prowadzić kampanie produktowe, biznes e-commerce musi znaleźć certyfikowanego przez Google dostawcę usługi CSS. Dobrze jest wybierać tego, który posiada doświadczenie w realizacji kampanii produktowych, bowiem optymalizacja PLA jest jednym z ważniejszych elementów skuteczności kampanii. Porównywarka cen, czyli CSS powinna zoptymalizować kampanie PLA pod względem technicznym, czyli zająć się:

  • przygotowaniem pliku produktowego,
  • konfiguracją techniczną Merchant Center i kampanii PLA,
  • koordynowaniem poziomu stawek według przyjętej strategii.

Jak wybrać najlepszą porównywarkę cen (CSS) dla swojego biznesu?

Usług Comparison Shopping Service nie brakuje – wybierać jest, w czym nawet na polskim rynku. Najlepszym sposobem na znalezienie najlepszego CSS dla własnego biznesu jest testowanie – najlepiej testować równocześnie kilka kont. Przed zleceniem porównywarce cenowej prowadzenia kampanii produktowej, warto również przeanalizować, jakie korzyści ona oferuje. Tu uwaga, bo różne CSS proponują różne korzyści. Jako te oczywiście najczęstsze rozumie się generowaną przez reklamę liczbę wizyt na stronie. Ta natomiast zależy od ustalonych stawek, budżetu oraz tego czy kampania jest wstrzymywana lub uruchamiana ponownie. Dobrze jest też zorientować się, czy CSS daje możliwość samodzielnego kontrolowania kampanii w swoim interfejsie czy też nie. O tym, jakie są dokładnie warunki współpracy można się dowiedzieć kontaktując się z wybranym Comparison Shopping Service – dane kontaktowe do każdego znajdują się w panelu konta Merchant Center. Rozpoczęcie i zakończenie współpracy odbywają się właśnie przez to konto.

Sprzedawca internetowy, który chce utrzymać konkurencyjną pozycję, nie uniknie CSS. Comparison Shopping Service jest rozwiązaniem dla każdego przedsiębiorca, który chce ciąć koszty, a jednocześnie nie tracić efektywność kampanii reklamowych W porównywaniu do Zakupów Google CSS są o wiele tańsze. Korzystanie z nich ma sens, szczególnie jeśli stawki za reklamy produktowe rosną bardzo dynamicznie. Ich obniżka o cenę marży w większości przypadków pozytywnie wpływa na wyniki sprzedażowe. Oprócz tego korzystanie z CSS zwiększa ruch na stronie. Efekt ten widoczny jest przede wszystkim, wtedy gdy korzysta się z usług kilku porównywarek cen jednocześnie. Nie ma więc wątpliwości, że z CSS warto korzystać, a testowanie pozwala wybrać najlepszą porównywarkę dla biznesu.

Inne ciekawe tematy

Skomentuj