Strona główna SEM Jak ocenić efektywność płatnych reklam w Google? 

Jak ocenić efektywność płatnych reklam w Google? 

Autor Dominik Bigosiński

Ocena efektywności płatnych reklam Google jest aktualnie bardzo ułatwiona na skutek zaawansowanych narzędzi analitycznych umożliwiających weryfikację każdego wykonanego ruchu. Dzięki tym działaniom wyprzedzisz konkurencję, regularnie poprawiając niezbędne aspekty własnej kampanii, a co za tym idzie – zminimalizujesz dzienny budżet na reklamy w Google, utrzymasz go lub nieco zwiększysz, jeśli uznasz, że kampania okaże się wówczas skuteczniejsza. Zatem, jak ocenić efektywność płatnych reklam Google? – podpowiadamy! 

Ocena efektywności płatnych reklam w Google – jakie są niezbędne wskaźniki skuteczności w kampaniach Google Ads? 

W celu weryfikacji działań marketingowych online musisz regularnie monitorować KPI (z ang. Key Performance Indicators), czyli najważniejsze wskaźniki efektywności, które ułatwią osiągnięcie wcześniej założonego celu. Biorąc pod uwagę płatne reklamy w Google, są to m.in.: 

  • liczba subskrypcji newslettera, 
  • koszt pozyskania leadów, 
  • liczba zapytań ofertowych ze strony internetowej. 

Pamiętajmy jednak, że najbardziej istotne wskaźniki powinieneś zdefiniować samodzielnie, opierając się o założenia ustalone na samym początku projektu. W zależności od indywidualnych preferencji mogą to być elementy tj. budowa ruchu, wizerunku lub sprzedaży w e-commerce. Gdy już określisz cel i stworzysz kampanię mającą na celu zbudować ruch w Twojej witrynie, rekomendujemy dokładnie przeanalizować kluczowe wskaźniki odpowiadające za konwersję. 

Ocena efektywności płatnych reklam Google – jak zmierzyć skuteczność kampanii generującej ruch? 

Jak zmierzyć skuteczność kampanii generującej ruch? W tym celu należy wziąć pod uwagę przede wszystkim wskaźnik CTR (z ang. Click Through Rate) określający efektywność słów kluczowych. Ułatwi to weryfikację liczby kliknięć w danej grupie reklam (będziesz mógł sprawdzić frazy generujące największy ruch).  

Główny wskaźnik KPI w kampaniach Google Ads – pozycja reklamy 

Uważamy, że głównym wskaźnikiem KPI w kampaniach Google Ads, jest pozycja Twojej reklamy w wyszukiwarce. O co dokładnie chodzi? Otóż strona, którą reklamujesz może zajmować wysokie pozycje w SERP-ach nad organicznymi wynikami lub niższe pod nimi.  

Zapamiętaj! 

TOP 3 w wyszukiwarkach nie gwarantuje sukcesu, jednak znacznie zwiększa szanse na dokonanie pożądanej konwersji przez potencjalnego kontrahenta. 

Priorytetowy wskaźnik KPI w kampaniach Google Ads – parametry słów kluczowych 

Jednym z najważniejszych wskaźników KPI w kampaniach Google Ads, jest również kompleksowa weryfikacja parametrów słów kluczowych. Rekomendujemy na bieżąco monitorować przede wszystkim ruch oraz liczbę kliknięć. Czy to wszystko? Naszym zdaniem ważny jest także współczynnik CTR. Dzięki powyższym elementom pozbędziesz się najmniej opłacalnych słów kluczowych. 

Jakie aspekty powinny być przyczyną doboru innych słów kluczowych? – 3 przykłady 

  • niski stopień zwrotu z inwestycji (niskie ROI), 
  • niewielka ilość kliknięć docelowego landing page, 
  • niski wynik jakości kampanii (zazwyczaj poniżej 5). 

Zależy Ci na sprawdzeniu potencjału słów kluczowych? Wykorzystaj popularne narzędzia do optymalizacji kampanii Google Ads – między innymi Keywords Planner, Senuto lub Ahrefs. 

Swoim klientom zawsze powtarzam, że popularność słowa kluczowego to tylko jeden z czynników, według których powinno się uznać daną frazę za wartościową. Pod uwagę warto wziąć przede wszystkim przydatność danego sformułowania w stosunku do specyfiki Twojej branży oraz preferencji klientów (w marketingu XXI wieku liczy się indywidualne podejście). — Paweł Gontarek (Zgred) |CEO InClick| 

Źródło – Freepik 

Zwróćmy także uwagę na fakt, iż często najbardziej opłacalne okazują się frazy średnio konkurencyjne. Powód jest prosty – wówczas za TOP 3 SERP-s należy zapłacić znacznie mniej (budżet dzienny można wyznaczyć nawet na poziomie kilku złotych), pozyskując jednocześnie klientów z podobną intensywnością, jak w najdroższym rozwiązaniu. Wystarczy tylko użyć prawidłowych słów kluczowych i zastosować frazy z długiego ogona (tzw. long tail keywords).

Ocena efektywności płatnych reklam Google – jak zmierzyć rzeczywisty zwrot z inwestycji? 

Aby zmierzyć rzeczywisty zwrot z inwestycji, warto zweryfikować ROAS (z ang. Return On Ad Spend), CPC (z ang. Cost Per Click), wynik jakości, wartość jednej konwersji oraz jej koszt. Ważnym czynnikiem jest także capping i całkowity współczynnik konwersji odpowiadający za realne zainteresowanie danym produktem lub usługą w stosunku do podjętych działań (np. zapis do newslettera). 

Jakie wskaźniki wpływają na efektywność płatnych reklam Google? 

  • ROAS (wskaźnik określający zwrot wydatków poniesionych za reklamę), 
  • wynik jakości (trafność reklamy), 
  • CPC (koszt za jedno kliknięcie), 
  • capping (częstotliwość wyświetlania się reklamy dla konkretnego użytkownika), 
  • CPA (koszt za pozyskanie klienta). 

Kluczowym wskaźnikiem, który powinieneś wziąć pod uwagę przy ocenie efektywności płatnych reklam Google jest ROAS. Mierzy on bowiem zwrot wydatków na reklamę, a co za tym idzie – określa stosunek kosztów do przychodów. Jeśli chcesz obliczyć ROAS, musisz podzielić zsumowany dochód z reklam na koszty (czyli wszystkie wydatki reklamowe). Warto również dokładnie przeanalizować współczynnik konwersji, wynik jakości, CPC, capping oraz CPA. Poniżej omawiamy szczegóły! 

A. Współczynnik konwersji – 1 wskaźnik oceniający efektywność płatnych reklam Google 

Zwrot z inwestycji jest możliwy wyłącznie w przypadku wygenerowania pożądanej konwersji zgodnej z Twoimi założeniami projektowymi. Może to być m.in. sprzedaż usługi lub produktu w sklepie internetowym, kontakt telefoniczny, zapis na szkolenie czy też wizyta klienta w stacjonarnym oddziale prowadzonej przez Ciebie firmy. Współczynnik konwersji jest ilością podjętych działań w stosunku do liczby kliknięć w reklamę (wynik podajemy w procentach). 

B. Wynik jakości – 2 wskaźnik oceniający efektywność płatnych reklam Google 

Wynik jakości to czynnik weryfikujący trafność opracowanej reklamy oraz jakość docelowego landing page’a. Google przedstawia go w skali od 1 do 10. Im wyższy jest wynik jakości, tym mniej zapłacisz za wdrożoną kampanię, a co za tym idzie – zwrot z inwestycji okaże się bardziej satysfakcjonujący. 

Źródło – Freepik 

C. CPC – 3 wskaźnik oceniający efektywność płatnych reklam Google 

CPC to jeden z ważniejszych wskaźników odpowiadających za efektywność płatnych reklam Google. Dlaczego? Bowiem wysoki koszt za kliknięcie nie wynika wyłącznie z faktu konkurencyjności branży czy danego słowa kluczowego. Jest to również zależne od wyniku jakości bazującego przykładowo na technicznych aspektach domeny docelowej oraz poprawności contentu opracowanej kampanii. 

Zapamiętaj! 

CPC pozwala określić szacunkowy budżet oraz maksymalne koszty, jakie poniesiemy za pojedyncze kliknięcie potencjalnego internauty w reklamę. Rzeczywiste ceny natomiast mogą być nieco inne – poznasz je dopiero w czasie trwania kampanii. W zależności od konkurencyjności branży, danego słowa kluczowego oraz wyniku jakości, średni budżet wyniesie kilka lub kilkadziesiąt złotych dziennie. 

D. Capping – 4 wskaźnik oceniający efektywność płatnych reklam Google 

Dosyć często stosowane pojęcie dot. częstotliwości wyświetlania się Twojej reklamy potencjalnemu klientowi. Capping ustal samodzielnie, zanim oficjalnie rozpoczniesz kampanię. Nie polecamy ograniczać tego wskaźnika na samym początku i uważamy, że warto skonfigurować go w granicach wartości 6-7. Jeśli natomiast metryka ta nie przyczynia się do rzeczywistego zwiększenia konwersji, możesz nieco ją ograniczyć – zmiany poskutkują wówczas obniżeniem kosztów kampanii, a także zwiększeniem jej unikalnego zasięgu. 

E. CPA – 5 wskaźnik oceniający efektywność płatnych reklam Google 

CPA to bardzo przydatny wskaźnik do oceny skuteczności kampanii. Pozwala zweryfikować działania internautów w stosunku do zakupionych produktów lub usług. O co dokładnie w tym chodzi? Otóż CPA przekłada się na koszt pozyskania klienta oraz koszt konwersji, a w konsekwencji umożliwia to sprawdzenie, ile osób, które dokonały konwersji (np. zadzwoniły do Ciebie) stały się Twoimi realnymi klientami. 

Ocena efektywności płatnych reklam Google – jak zmierzyć skuteczność kampanii w e-commerce? 

Jak zmierzyć skuteczność kampanii Google Ads w e-commerce? To bardzo proste wystarczy zwrócić uwagę na kilka czynników, które omówiliśmy już wcześniej. Dotyczą one ceny za jedno kliknięcie, konwersji oraz pozycji w wyszukiwarce. Są to m.in.: 

  • współczynnik konwersji, 
  • średnia pozycja reklamy w wyszukiwarce, 
  • współczynnik CTR, 
  • koszt konwersji, 
  • ilość sfinalizowanych transakcji. 

W InClick rekomendujemy również spojrzeć na tzw. współczynnik odrzuceń, który informuje, jak często potencjalni internauci opuszczają Twoją stronę po wejściu w dany URL. Jeśli mówimy o sklepach internetowych – tzw. bounce rate powinien być jak najniższy. Aby to osiągnąć, należy odpowiednio zoptymalizować stronę pod Google Ads, stosując się do aktualnych kryteriów UX, czyli potrzeb użytkowników.  

Źródło – Freepik 

Jak ocenić efektywność płatnych reklam Google? – podsumowanie 

Ocena efektywności płatnych reklam Google powinna odbywać się w oparciu o regularne monitorowanie KPI. Są to najważniejsze wskaźniki efektywności pozwalające osiągnąć ustalone założenia projektowe. Prawidłowymi miarami są również aspekty tj. ROAS, wynik jakości, CPC, capping oraz CPA odpowiadające za zwrot wydatków, trafność oraz częstotliwość wyświetlania się reklamy, koszt za jedno kliknięcie oraz za pozyskanie konkretnego klienta. 

FAQ — najczęstsze pytania i odpowiedzi  

Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na najczęstsze pytania zadawane na temat oceny efektywności płatnych reklam Google. 

#1 Od czego zależy wynik jakości Google Ads? 

Wynik jakości Google Ads zależy od skuteczności 3 kluczowych elementów – współczynnika klikalności, przydatności strony docelowej oraz trafności treści reklamy w stosunku do słów kluczowych. Kliknij tutaj i dowiedz się jak poprawić wynik jakości w Google Ads

#2 Jak mierzyć skuteczności kampanii Google Ads? 

Skuteczność kampanii Google Ads można mierzyć dosyć ogólnym wskaźnikiem bazującym na stopie zwrotu z poniesionych wydatków inwestycyjnych (ROI). Dzięki temu dokładnie policzysz stopień opłacalności inwestycji (wydatek jednej złotówki w stosunku do zysku w danym okresie). 

Z tego artykułu dowiedziałeś się: 

  • Jakie są niezbędne wskaźniki skuteczności w kampaniach Google Ads? 
  • Jak zmierzyć skuteczność kampanii generującej ruch? 
  • Jakie aspekty powinny być przyczyną doboru innych słów kluczowych w kampanii Google Ads? 
  • Jakie wskaźniki wpływają na efektywność płatnych reklam Google? 
  • Jak zmierzyć skuteczność kampanii w e-commerce? 
  • Od czego zależy wynik jakości Google Ads? 

Źródła: 

  1. https://www.wtmdigital.com/blog/how-to-evaluate-paid-search-ad-performance/ 
  1. https://www.wordstream.com/blog/ws/2014/02/06/adwords-metrics 
  1. https://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/26844/5-key-metrics-to-measure-success-of-paid-search-campaigns.aspx 
  1. https://www.promodo.com/blog/how-to-assess-paid-advertising-performance/ 
  1. https://breaktheweb.agency/advertising/are-google-ads-worth-it/ 

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

606 628 628