Strona główna Social Jak organizować konkursy w social media?

Jak organizować konkursy w social media?

Autor InClick

Konkurs w social mediach wydaje się doskonałym pomysłem na zaangażowanie fanów, pozyskanie nowych polubień, promocje firmy. Niedoświadczonym „ogarniaczą” mediów społecznościowych wydaje się, że wystarczy zaproponować nagrodę i wszystkie te cele się osiągnie. Czy faktycznie jest to takie łatwe? NIE! Organizacja konkursu na Facebooku czy Instagramie to sporo pracy i konieczność zmierzenia się z formalnościami. Jakimi? Jak przez nie przebrnąć? O czym nie można zapomnieć? W dzisiejszym artykule rozpracujemy konkursy w social mediach krok po kroku.

Po co organizować konkursy w social mediach?

Konkurs na Facebooku czy Instagramie wydaje się świetną zabawą. Ciekawe zadanie, atrakcyjna nagroda, duża liczba polubień, udostępnień, komentarze. Przy dobrej zabawie nie możesz jednak zapomnieć o tym, że każde działanie firmy na kanałach społecznościowych musi mieć cel marketingowy. Nie inaczej jest w przypadku konkursu. Zawsze należy go organizować po coś. Ustalenie celu powinno być pierwszym krokiem w planowaniu zabawy na Facebooku. Konkurs powinno się organizować tylko wtedy, jeśli wie się, co chce się przez niego osiągnąć i do kogo się go kieruje. Przykładowe cele, które można postawić to:

  • budowanie wizerunku marki,
  • informowanie o nowej usłudze/produkcie, który wchodzi na rynek,
  • zgromadzenie listy klientów zainteresowanych produktem/usługą,
  • powiększenie grona odbiorców treści marki,
  • zwiększenie zaangażowania fanów w kanale społecznościowym,
  • sprzedaż, wygenerowanie ciekawych treści stworzonych przez użytkowników, czyli tzw. user generated content np. zdjęć naszego produktu lub z nim, opinii, recenzji,
  • pozyskanie subskrybentów do newslettera,
  • pozyskanie leadów,
  • zwiększenie liczby polubień, obserwujących, followersów.

Jasne ustalenie celu konkursu w social mediach ułatwi wybór jego formy oraz sposobu prowadzenia. Pomoże też ustalić, czy działanie przyniosło efekt i jaki on jest, a także czy prowadzenie takich działań w przyszłości jest opłacalne – również pod względem finansowym.

Facebook czy Instagram – gdzie zorganizować konkurs w social mediach?

Wiedząc, po co chcesz zorganizować konkurs, warto zastanowić się, gdzie chcesz go zorganizować. Kanał komunikacji jest bardzo ważny, ponieważ pozwoli na zrealizowanie ustalonego celu. Najczęściej wybieramy ten, który będzie generował największy zasięg. Nie zawsze jest to jednak dobre rozwiązanie. Czasem najoptymalniejsze będzie przeprowadzenie konkursu na platformie, gdzie przebywa docelowa grupa lub która słynie z konkretnych treści (filmy, zdjęcia, gify), które chce się pokazać lub uzyskać od uczestników zabawy. W takich sytuacjach konkurs można zorganizować nie na głównym kanale komunikacji, ale na tym pomniejszym, rzadziej używanym przez markę.

Podstawowe zasady organizowania konkursu w social mediach

Ustalenie celu to pierwszy krok w organizacji konkursu, kolejny jest jeszcze trudniejszy – polega na wybraniu jego formy. Ta zależy od inwencji twórczej działu marketingu, warto jednak, aby kierował się on kilkoma uniwersalnymi zasadami. Jakimi?

  • Stwórz chwytliwą kreację promującą konkurs; ta powinna mieć atrakcyjną grafikę/zajawkę video, nazwę lub hashtag, za pomocą którego zainteresowani będą mogli oznaczać swoje prace.
  • Jeśli zależy Ci na szerokiej promocji marki, stawiaj na proste zadanie, z niskim progiem wejścia; dzięki temu w konkursie będzie mógł uczestniczyć każdy; nie wpadaj jednak w pułapkę zbyt prostego zadania; to może bowiem przyciągnąć tzw. konkursowiczów, a nie osoby realnie zainteresowane interakcją z twoją marką; pamiętaj, że czasem lepsze jest mniejsze zainteresowanie; jeśli chcesz wyeliminować tzw. konkursowiczów postaw na zadanie, które jest ściśle powiązane z twoją marką i wymaga np. zakupu jej produktów.
  • Proste zadania są dobrym wyborem, ale nie zapominaj o kreatywności; im ciekawszy konkurs, tym większe zainteresowanie wzbudzi; zamiast standardowych rozwiązań, wysil się i postaw na coś innowacyjnego.
  • Im bardziej skomplikowane i czasochłonne zadanie wymyślisz, tym bardziej wartościowa powinna być nagroda; jeśli warunkiem uczestnictwa będzie stworzenie reklamowego filmu, nie oferuj jako nagrody firmowej smyczy czy kubka – nagroda powinna wynagrodzić czas i trud włożony w wykonanie zadania.
  • Nie bój się współpracować z innymi markami – połączenie sił z inną marką może przynieść niebywałe korzyści; stawiaj na współpracę z firmami, które mają produkty/usługi uzupełniające twoją ofertę; do uczestnictwa w konkursie możesz też zaprosić influencera.
  • Angażuj wszystkich swoich odbiorców- nie każdy ma czas i ochotę udzielać się w social mediach publikować zdjęcia, filmy czy wierszyki – czy to oznacza, że takich odbiorców od razu trzeba wyeliminować z konkursowej zabawy? nie, możesz ich zaprosić do oglądania, komentowania, lajkowania prac innych i najbardziej zaangażowanych wynagrodzić drobnym upominkiem.
  • Stawiaj na jasne kryteria i zasady konkursu – uczestnicy powinni wiedzieć, jakie zadanie mają wykonać, w jakim czasie, jakiej formie i co za to dostaną.
  • Trzymaj się jednego medium – chociaż w XXI wieku omnichannel jest niezwykle popularny, to przypadku konkursów może być mylący dla uczestników; lepiej więc organizować zabawę na jednym kanale, a na kolejnych zaproponować inne jej odsłonę, ale z osobnym regulaminem i nagrodami.
  • Ustal daty – konkurs powinien odbywać się w określonym terminie; uczestnicy powinni zostać poinformowani o dacie rozpoczęcia, nadsyłania prac, zakończenia, ogłoszenia wyników; ile powinien trwać konkurs? jednej dobrej odpowiedzi nie ma; jeśli zadanie jest proste, a konkurs bazuje na real time marketingu, wystarczy kilka dni (a nawet godzin!), jeśli zadanie wymaga większego zaangażowania, powinien trwać dłużej, aby wszyscy uczestnicy mieli czas na jego wykonanie; staraj się jednak nie przeciągać zabawy powyżej miesiąca.
  • Konkursy w social mediach wymagają czasu nie tylko uczestników, ale i organizatorów – musisz być na to przygotowany; czas potrzebny będzie do odpowiadania na pytania i wątpliwości, zamieszczanie nowych informacji, promocje, a na końcu przeanalizowanie zgłoszeń i wybranie zwycięzcy.

Konkurs na Facebooku – jakie zadanie konkursowe wybrać?

Jednym z najtrudniejszych zadań w organizacji konkursu w social mediach jest wymyślenie zadania dla uczestników. Musi być ono na tyle proste, aby Internauci chcieli je wykonać i na tyle kreatywne, aby ich zainteresowało. Najlepszym rozwiązaniem będzie więc sięgnąć do własnej pomysłowości, a jeśli jej Wam brakuje, to poniżej kilka przykładów angażujących zadań konkursowych na FB lub Instagrama:

  • zadanie z wykorzystaniem RTM (Real Time Marketingu),
  • rebus, zagadka, quiz,
  • stworzenie hasła reklamującego produkt, markę czy usługę,
  • stworzenie fotografii, filmu, wiersza związanego z marką lub produktem,
  • opisanie historii związanej z marką,
  • odpowiedź na pytanie, uzupełnienie zdania,
  • uzupełnienie planszy gifami lub naklejkami na Instagramie,
  • stworzenie mema,
  • uzupełnianie dialogów w dymku.

Regulamin konkursu na Facebooku – szablon

Podstawą każdego konkursu na social mediach jest regulamin. Każdy konkurs powinien mieć ten stworzony specjalnie dla niego. Do tej pory w przypadku konkursów facebookowych regulaminy były publikowane w formie notatek, jednak od kilku miesięcy ta funkcja na FB nie jest dostępna. Regulamin można więc udostępnić, publikując link do strony, gdzie się go umieści.

Treść regulaminu powinna zawierać wszystkie najważniejsze informacje o konkursie. Nie należy jednak przesadzać, żaden uczestnik nie będzie chciał czytać 10 stron zasad i reguł uczestnictwa w zabawie. Nie wskazane jest też umieszczenie skomplikowanych przepisów po przeczytaniu, których rodzi się pytanie: co autor miał na myśli. W regulaminie powinny się znaleźć:

  • informacje o organizatorze,
  • terminy trwania konkursu,
  • informacje mówiące o tym, kto może brać udział w zabawie; zastosować można np. kryterium wieku,
  • informacje o zasadach konkursu, w tym zadaniu konkursowym,
  • informacje o zasadach wyboru zwycięzców, nagrodach i formie ich przekazania,
  • informacje o nagrodzie,
  • informację, kto jest organizatorem,
  • jak i gdzie zgłaszać reklamacje.

Stworzony regulamin musi być zgodny z regulaminem Facebooka, jest on dokumentem nadrzędnym. W całości jest on dostępny na www.facebook.com/page_guidelines.php#promotionsguidelines. Szczególną uwagę zwróć na zapisy mówiące o tym, aby organizator konkursu w zasadach uczestnictwa zawarł informacje o:

  • zwolnieniu Facebook z odpowiedzialności przez każdego ucznia zabawy;
  • niewspomaganiu i sponsorowaniu konkursu przez portal Facebook;
  • nieprowadzeniu konkursu przez Facebooka;
  • zbieraniu, przechowywaniu oraz wykorzystywaniu danych przez organizatora.

Konkurs na Facebooku – co jest zabronione?

Analizując regulamin Facebooka, na pewno natkniesz się na zapisy mówiące o tym, co jest zabronione przy organizacji konkursów. Do reguł tych warto się stosować – ich złamanie może skutkować zablokowaniem przez portal firmowego fanpaga czasowo lub nawet na stałe. Jakimi działaniami narażamy się na takie kary?

  • Jeśli wykorzystujemy prywatne osie czasu użytkowników,
  • Jeśli wykorzystujemy połączenia ze znajomymi użytkowników,
  • Jeśli wymagamy oznaczania się użytkowników lub znajomych na zdjęciach, na których ich nie ma, ‘
  • Jeśli wykorzystujemy mechanizmy check-in, czyli meldowania się np. w siedzibie firmy.

Oznacza to, że od uczestników konkursu nie można wymagać udostępnienia postu konkursowego (i żadnego innego), oznaczania na nim lub pod nim siebie lub znajomych, meldowania się w siedzibie firmy lub jakimkolwiek innym miejscu wskazanym przez organizatora. Są to częste praktyki, które pewnie stosowaliście nie raz – pamiętajcie jednak, że są one niedozwolone przez Facebooka i warto ich unikać nie tylko ze względu na regulamin portalu, ale także na etykę działania. Zamiast nich zawsze można zachęcać do polubienia lub udostępnienia informacji o konkursie, a także zapraszania znajomych do udziału w nim. Jeśli te działania nie są wymuszone i nie stanowią warunku uczestnictwa w konkursie, nie są nielegalne.

Promowanie konkursu w social mediach

Wiele firm konkurs na social mediach traktuje jako darmową reklamę. Do zaangażowania ma zachęcić dobra zabawa oraz nagrody. Niestety czasy, kiedy na Facebooku czy Instagramie można osiągnąć spektakularne efekty bez żadnej inwestycji, dawno już minęły – szczególnie dla małych marek, które dopiero chcą zaistnieć. Dlatego też, jeśli chcesz zrealizować cel, który wybrałeś w punkcie pierwszym, musisz zainwestować w promocje.  Konkurs można promować za pomocą Google AdWords oraz oczywiście Facebook Ads. Na Facebooku znajduje się też wiele grup, które informują użytkowników portalu o konkursach. Post konkursowy można na nich udostępnić bezpłatnie. Informacje warto zamieścić na największych grupach takich jak: Śledzimy konkursy, Konkursy na Facebooku, Aktualne konkursy, Konkursy kreatywne.

Oprócz grup w sieci działają też strony internetowe, które informują o konkursach np. sledzimykonkursy.pl, aktualnekonkursy.pl, e-konkursy.info, lowcakonkursow.pl i inne – na wielu z nich można samodzielnie dodać informacje o zabawie. Wśród darmowych metod promocji będzie też zmiana cover photo, przygotowanie serii postów – niespodziankę zapowiadających konkurs.

Przy promocji social mediowego konkursu nie można też zapominać o zasobach własnych. O jego zorganizowaniu warto poinformować na blogu, na stronie internetowej, innych profilach mediów społecznościowych, w newsletterze. Dobrym pomysłem jest również wykorzystanie do promocji blogerów, youtuberów czy instagramerów, którzy są powiązani z produktami, usługami, nagrodami czy wartościami marki. Jeśli natomiast prowadzisz działalność stacjonarną – sklep, butik, kawiarnie, restauracje czy biuro to również dobry sposób na poinformowanie o starcie konkursu i doskonałe miejsce do zaproszenia na zabawę.

A teraz wylosujemy zwycięzcę! Co może Ci grozić za loterie?

Po dacie zakończenia konkursu pora wybrać zwycięzców. Jak to zrobić? W tym zakresie masz kilka możliwości. Możesz zwołać jury, które wytypuje najlepsze prace. Możesz poprosić o pomoc swoich fanów i urządzić – ankietę. Możesz … wylosować laureata? Nie do końca. Losowanie jest jednoznaczne z loterią, która zgodnie z polskim prawem podlega ustawie o grach hazardowych. Chcąc ją przeprowadzić, należy spełnić szereg formalnych warunków np. złożyć wniosek do Izby Celnej o zgodę na prowadzenie loterii czy wnieść opłatę za zezwolenie. Loteria musi być też nadzorowana przez osobę ze Świadectwem Ministra Finansów.

Niedopełnienie tych formalności wiąże się z tym, że firma może zostać oskarżona o przestępstwo skarbowe, a uczestnicy zabawy pociągnięci do odpowiedzialności karnej. To, dlatego lepiej konkurs rozstrzygać w inny sposób. Dobrze, jeśli zrobisz to w ciągu 48 godzin od zakończenia zabawy. Laureatów powinno się ogłosić na stronie www oraz na kanale, na którym konkurs się odbywa.

Jakie nagrody i jak wręczyć zwycięzcą?

Atrakcyjne nagrody to jeden z gwarantów dużego zaangażowania. To, co wręczy się zwycięzcy, powinno się dobrze przemyśleć. Jak już wspomniałem wcześniej, nagroda powinna wynagrodzić czas i trud włożony w wykonanie zadania. Im ono jest trudniejsze, tym nagroda powinna być cenniejsza. Warto tu jednak zaznaczyć, że nawet przy prostych konkursach dobrze jest pomyśleć o czymś ciekawym i dobrze odebranym przez uczestników. Nagrody powinny być też dobrane do branży, w której działasz i charakteru konkursu. Możesz też pokusić się o uniwersalne rozwiązania takie jak:

  • bony podarunkowe na określoną kwotę,
  • gadżety firmowe, o ile posiadasz te nietypowe i praktyczne; obecnie za atrakcyjne nie uważa się kubków, długopisów czy smyczy; możesz natomiast obdarować laureatów eko-akcesoriami czy drobną elektroniką,
  • bezpłatne konsultacje z ekspertem firmy,
  • zaproszenie na dzień od kuchni – sprawdza się to szczególnie przy sklepach z odzieżą, bielizną, kosmetykami, gdzie zwycięzca może uczestniczyć np. w fotograficznej sesji produktowej.

Konkurs na Instagramie bez tajemnic

Organizacja konkursu na Instagramie jest nieco prostsza niż na Facebooku. To, dlatego właśnie na ten kanał wiele marek przenosi swoje działania.

Warto jednak pamiętać, że konkurs na Instagramie również powinien mieć własny regulamin. Ma on jasno określać zasady uczestnictwa w zabawie, czyli np. ograniczenie wiekowe i terytorialne. Konieczne jest też wskazanie daty rozpoczęcia i zakończenia zabawy, a także sposób wyłaniania i ogłaszanie zwycięzców. Podobnie jak w przypadku FB na uczestnicy powinni wiedzieć, że Instagram nie ponosi żadnej odpowiedzialności wobec konkursowiczów.

W przeciwieństwie do Facebooka Instagram nie zabrania natomiast oznaczania pod postami znajomych, polubienia go lub skomentowania, czy też umieszczenia na swoim profilu konkursowego zdjęcia z hasztagiem. Warunkiem uczestnictwa może być też zaobserwowanie profilu organizatora.

Analiza wyników

Żadna firma nie powinna organizować konkursu ot, tak – bez celu. Z założenia powinien on przynieść realne korzyści. Czy tak się stało, warto się przekonać analizując dane liczbowe po jego zakończeniu. Zbadać należy m.in. jakie było zaangażowanie użytkowników, ilu z nich odwiedziło stronę konkursową, polubiło post, jak wyglądała sprzedaż w czasie trwania zabawy itp.

Czy warto organizować konkursy w social mediach?

Jeszcze kilka lat temu konkursy w social mediach były powszechne. Marki organizowały je co rusz, uważając niemal za bezpłatne narzędzie do promocji. Dziś wiele w tym zakresie się zmieniło. Konkursy są nie tyle rzadziej spotykane, co lepiej przemyślane. Coraz szersza wiedza w temacie konkursów pozwala tworzyć te coraz lepsze i skuteczniejsze biznesowo, jednak trzeba pamiętać, że mają one nie tylko zalety, ale i wady. Organizując go, trzeba pamiętać o ogromie pracy, która nas czeka i konieczności dopełnienia formalności. Dla jednoosobowych firm może to być niemały problem. Kolejna wada facebookowych konkursów to, że mimo najlepszego przygotowania nigdy nie docierają one w 100% do grupy docelowej, a uczestnicy to często przypadkowe osoby. Wiąże się to z niebezpieczeństwem manipulowania, którego dokonują uczestnicy żądni wygranej za wszelką cenę. Skłonni są oni do oddawania głosów z fałszywych kont, plagiaty cudzych prac, ataków na innych konkursowiczów.

Konkursy na Facebooku czy Instagramie to świetne narzędzie marketingowe. Organizując go, warto jednak pamiętać, że zawsze musi być on sytuacją win-win. Fani powinni dobrze się bawić i zyskać możliwość wygrania atrakcyjnych dla nich nagród, natomiast firma ma odnieść realne korzyści biznesowe. Dobrze zorganizowane konkursy muszą umożliwić szybkie pozyskanie fanów oraz zwiększenie zaangażowania i zasięgów. Warto też pomyśleć o tym, czy konkursu nie wykorzystać do pozyskania ciekawego contentu np. zdjęć uczestników z firmowym produktem. Takie treści będzie można później wykorzystać w promocji marki jako społeczny dowód słuszności. 

  1. Dlaczego warto zorganizować konkurs w social mediach?

    Korzyści jest mnóstwo. Pośród nich warto wymienić budowę wizerunku marki, pozyskanie
    polubień, poszerzenie grona odbiorców czy wygenerowanie ciekawych treści stworzonych przez
    użytkowników.

  2. Czym musi cechować się skuteczny konkurs?

    Przede wszystkim powinien zaangażować odbiorcę. Im bardziej kreatywny, tym lepiej. Trzeba
    jednak pamiętać o prostym i przejrzystym zadaniu, które nie zajmie dużo czasu, a także o jasnych
    zasadach konkursowych.

  3. Jakie informacje muszą znaleźć się w regulaminie konkursu?

    Przede wszystkim informacje o organizatorze, termin zakończenia konkursu oraz informacje o
    nagrodzie i sposobie jej przyznania. Należy także dokładnie opisać zadanie konkursowe.

  4. Czy można rozstrzygnąć konkurs w formie loterii?

    Teoretycznie tak. W praktyce podchodzi to pod ustawę hazardową, w związku z czym musisz
    postarać się o odpowiednie zgody oraz wnieść opłatę. Jest to zatem nieopłacalne i czasochłonne.

2 komentarze
0

Inne ciekawe tematy

2 komentarze

Sitab 11 maja 2021 - 15:21

Warto pamiętać, żeby nie robić konkursów za “udostępnienie” czy inną “reakcję”. To tak tylko dla przypomnienia… 😉 Dzięki za tekst!

Odpowiedz
InClick 11 maja 2021 - 18:10

Warto też nie zwiedzac blogów i nie spamować 😉

Odpowiedz

Skomentuj