Spis treści:
Szukasz wykonawcy kampanii SEO i zebrałeś kilka ofert? Możesz mieć problem z podjęciem decyzji, jeżeli podobne działania zostały wycenione bardzo różnie. Czy zatem powinieneś wybrać najtańszą propozycję? Nie – porównaj pakiety i dopiero na tej podstawie zdecyduj, który jest dla Ciebie najkorzystniejszy. Tylko na jakie kwestie powinieneś zwrócić uwagę? Co decyduje o tym, że dana firma jest lepsza?
Rozliczenie kampanii w ofertach SEO – za efekt czy abonament?
Na rynku SEO w zdecydowanej większości przypadków funkcjonuje abonamentowe rozliczenie za pracę. W dalszym ciągu możesz się jednak spotkać z propozycją realizowania kampanii za efekt, co polega na tym, że ustalana jest pewna liczba fraz, a wynagrodzenie dla agencji naliczane wtedy, gdy Twoja witryna znajdzie się na dane zapytanie np. w TOP10 Google. Taka forma rozliczenia nie jest najlepszym rozwiązaniem, gdyż internauci mogą wyszukiwać Twoją witrynę po setkach fraz, natomiast w tym przypadku działania mogą być ograniczone do kilku czy kilkunastu słów. Ponadto SEO wymaga często bardzo dużych inwestycji, a jeśli agencja nie uzyska środków od klienta, to wtedy może szukać oszczędności i stawiać nie na jakość rozwiązań, tylko na wykonanie wszystkiego jak najniższym kosztem.
Istnieją jeszcze umowy hybrydowe, tzn. agencja ma stały budżet na kampanię, ale dodatkowo też ma naliczaną premię za uzyskany wynik, np. podwyższenie ruchu na stronie. Najczęściej spotykaną formą jest jednak ta abonamentowa. Natomiast najważniejsza jest nie tyle ta forma, co zakres oferty w ustalonej cenie.
Porównanie ofert SEO
Analizując propozycję danej agencji, powinieneś zwrócić uwagę na wiele jej składowych. Niektóre mogą być dla Ciebie nie do końca jasne. Im dokładniej współpraca jest opisana, tym oczywiście lepiej. Firma powinna Ci wyjaśnić, co ukrywa się za poszczególnymi pojęciami. Oto, na co powinieneś zwrócić uwagę:
- Budżet – na pewno podstawowym wyznacznikiem decydującym o ewentualnym odrzuceniu ofert jest maksymalna kwota, jaką jesteś w stanie przeznaczyć na działania SEO miesięcznie. Ile powinieneś płacić? Trudno tutaj o konkretną kwotę, gdyż każda strona jest inna i w każdym przypadku potrzebne mogą być inne środki. Natomiast z badania przeprowadzonego przez Whitepress wynika, że polskie firmy przeznaczają na ten cel 21,5 proc. swojego budżetu, który mają założony na marketing online.

- Czas obowiązywania umowy – możesz się spotkać z przeróżnymi zasadami. Na pewno z góry wykreśl wszystkie takie kontrakty, które wymagają ich zawarcia na kilka lat bez możliwości wypowiedzenia. Decydując się na taką współpracę, możesz sobie narobić problemów, gdyż jeśli trafisz na nierzetelnego wykonawcę, to z jednej strony będziesz zobowiązany do zapłaty, a z drugiej efekty mogą być dalekie od oczekiwanych. Najlepsze zasady to umowa na czas nieokreślony z miesięcznym okresem wypowiedzenia. Tutaj chodzi nie tylko o kwestię rzetelności partnera, ale również o sprawy losowe. Nie wiesz, co będzie się działo z Twoim biznesem w przyszłości. Być może nie ominą Cię kłopoty, przez które będziesz musiał zrezygnować z kampanii SEO? Bierz pod uwagę taki scenariusz.
- Audyt – pierwszym krokiem w kampanii jest weryfikacja mocnych i słabych stron serwisu, co prowadzi do ustalenia zakresu działań, które są do wykonania. Na tej podstawie agencja wysnuwa wnioski odnośnie do tego, jak wiele pracy będzie wymagać dostosowanie witryny do algorytmu Google. W tym przypadku znaczenie ma to, czy taki audyt przeprowadzony jest w cenie kampanii czy jednak będziesz musiał za niego dodatkowo zapłacić? Oczywiście najlepiej, jeśli nie wymaga on dopłaty, ale ważne jest również to, aby obejmował on wszystkie kwestie, które mają wpływ na widoczność strony w wynikach wyszukiwania Google. Upewnij się także, czy agencja zajmie się wdrożeniem rekomendacji zmian, czy sam będziesz musiał znaleźć specjalistów, którzy to zrobią? Jeśli zatrudniasz programistów, to zapewne będziesz wolał im powierzyć to zadanie, aby mieć nadzór nad tym, co się dzieje ze stroną. Natomiast, jeśli nie, to lepiej, aby zmiany wdrożyła agencja.
- Liczba pozycjonowanych słów kluczowych – czy umowa obejmuje wyłącznie określoną liczbę fraz? Fakt, że taka lista istnieje, nie oznacza, że Twoja strona będzie zdobywać coraz wyższe pozycje wyłącznie na takie zapytania – kampania SEO powinna spowodować, że widoczność strony wzrośnie na bardzo dużą liczbę słów, nie tylko na te zapisane w umowie. Agencja powinna Cię poinformować, ile wynosi wolumen wyszukiwań w przypadku pozycjonowanych fraz. Lepszym rozwiązaniem jest ustalona lista słów czy jej brak? Najważniejsze są efekty w postaci rosnącego ruchu organicznego, a następnie – zapytań od potencjalnych klientów i to przede wszystkim powinno Cię interesować.
- Liczba linków, contentu na stronę i artykułów sponsorowanych – nieodłącznym elementem kampanii SEO są treści i odnośniki na stronach WWW. W umowie powinno być określone, ile linków miesięcznie pozyska agencja – łącznie z informacją o ich źródłach. Wystarczy podać przedział, np. od 10 do 20 linków z zaplecza firmy, 3 z artykułów sponsorowanych, 10 z for. To samo dotyczy contentu – ile opisów kategorii, produktów i wpisów na blog zostanie dostarczonych? Ile artykułów sponsorowanych przygotuje agencja? Według danych aira.net to content marketing był w 2020 roku najczęstszym źródłem pozyskiwanych linków.

- Optymalizacja UX – wzrost ruchu organicznego to ważny krok do zdobycia leadów, ale strona nie będzie konwertować bez jej dostosowania do oczekiwań użytkownika. Nie chodzi tutaj o to, że agencja SEO ma jednocześnie przeprowadzić optymalizację UX, ale warto, aby przygotowała chociaż wskazówki podstawowych zmian, które mogą poprawić rezultaty. SEO i UX pod pewnym względami się łączą. Np. strona spełniająca wymagania użytkownika powinna szybko się ładować, a prędkość ta jest jednym z czynników rankingowych Google. O tym, przy jakim czasie ładowania udaje się osiągnąć maksymalny poziom konwersji, możesz się dowiedzieć z raportu „The State of Online Retail Performance”. W przypadku użytkowników komputerów najlepszy wynik uzyskano przy 1,8 sekundy.

- Raportowanie – powinno Cię interesować to, jak często będziesz otrzymywać raport i co się w nim znajdzie. Standardem jest comiesięczne przesyłanie informacji o zrealizowanych działaniach. Nie może to być jednak automatyczne zestawienie pozycji z danego miesiąca na wybrane słowa kluczowe. Raport musi zawierać wykaz prac wykonanych przez firmę, uwzględniający wdrożone zadania optymalizacyjne, przygotowany content, zdobyte linki. Agencja nie powinna się zasłaniać tym, że nie poda odnośników do pozyskanych linków, gdyż jest to tajemnica firmy – takie dane powinny być jawne. W raporcie może zostać uwzględniona również zmiana widoczności strony w danym okresie.
- Weryfikacja firmy – przed zawarciem umowy koniecznie sprawdź, z kim masz do czynienia. Prawdopodobnie wielokrotnie dostałeś na e-maila SPAM z propozycją skorzystania z usług pozycjonowania – to nie jest najlepszy sposób na znalezienie wykonawcy. Jeśli masz do wyboru kilka ofert, to koniecznie sprawdź te firmy w sieci, zweryfikuj opinie na ich temat w wizytówce Google. Oczywiście agencja jest w stanie manipulować takimi recenzjami, dodawać fałszywe, ale jeśli nie wykonuje swojej pracy należycie, to nie będzie mogła tego ukryć – przynajmniej część opinii będzie negatywnych. Oczywiście jeden taki negatywny wpis na 100 uzyskanych nie przekreśla oferty, ale kiedy odsetek jest już spory, to jednak warto poszukać innego wykonawcy.
Porównanie ofert SEO – podsumowanie
Wybierając agencję SEO, bierz pod uwagę zakres pakietu, warunki umowy i dokładnie sprawdź wykonawcę, który Cię zainteresuje. Absolutnie nie decyduj się na firmę na podstawie najniższej ceny – tym bardziej, jeśli zakres oferty jest znacznie gorszy niż w przypadku pozostałych propozycji.
Chcesz wiedzieć co powinien zawierać raport SEO oraz jakie KPI zastososwać w rozliczeniach przy pozycjonowanu zajrzyj pod te adresy:
- https://www.zgred.pl/blog/raport-seo-dla-klienta-dluga-droga-do-transparentnosci/
- https://www.zgred.pl/blog/jakie-kpi-zastosowac-w-procesach-pozycjonowania-i-seo/