Strona główna Social Jak radzić sobie z fałszywymi kontami na Instagramie

Jak radzić sobie z fałszywymi kontami na Instagramie

Autor InClick
instagram

Instagram to serwis społecznościowy, który ma bardzo dużą wartość nie tylko dla osób prywatnych, ale również dla firm, które zakładają tam swoje profile, aby promować różne produkty oraz usługi. Na Instagramie działa również wielu tak zwanych influencerów, których działania mają na celu nakłonienie użytkowników Internetu do konkretnych zachowań, kupowania określonych produktów czy też usług.

Okazuje się, że nie wszystkie konta we wspomnianym serwisie są prowadzone w sposób prawidłowy i uczciwy. O ile włamania na własne konta czy też inne fałszywe konta osób podających się za naszą firmę można łatwo wykryć i zgłosić to niestety problematyczne może być rozpoznanie fałszywych kont influencerów. Niestety wiele osób stosuje niedozwolone praktyki tylko po to, aby zwiększyć swoje statystyki. Warto więc zastanowić się na tym jak radzić sobie z fałszywymi kontami na Instagramie.

Dlaczego warto szukać oszustów?

Decydując się na prowadzenie kampanii w ramach influencer marketingu, trzeba bardzo dokładnie szukać dobrych influencerów. Tematyka ich profili powinna być podobna do tematyki, z jaką związana jest działalność naszej firmy. Istotny jest wybór influencerów, którzy posiadają popularne konta o dużych zasięgach. Niestety trzeba uważać na oszustów. Potrafią oni korzystać z różnych nielegalnych metod sztucznego podbijania zasięgów. Może się więc okazać, że nawiążemy współpracę z osobą, która w rzeczywistości nie jest popularna i efekty takiego marketingu nie będą przynosić pozytywnych rezultatów. Jedną ze zmor instagrama są influencerzy posiadający co prawda dużą oglądalność, jednak ich widzowie są zwykłymi botami, a nie żywymi ludźmi.

Czy można jakość rozpoznać oszustów?

Przed podjęciem decyzji o zatrudnieniu danego influencera, warto przejrzeć jego profil, reakcje i komentarze innych osób. Dobrym pomysłem jest zwrócenie uwagi na profile osób odwiedzających stronę oraz na samą stronę danego influencera. Od pewnego czasu Instagram udostępnia opcję „Informacje o tym koncie” zapewniającą ochronę przed spamem czy też podszywaniem się. Istnieją też inne sprawy, na które warto zwrócić uwagę.

Jednym z ważniejszych czynników, który może wskazywać na to, że dane konto jest fałszywe jest poziom zaangażowania. Jeśli jest ono zawsze bardzo niskie albo bardzo wysokie to najprawdopodobniej mamy do czynienia z fałszywym kontem i lepiej dobrze się zastanowić czy współpraca z taką osobą jest warta poświęcenia czasu i pieniędzy. W przypadku prawdziwych kont, aktywność jest zróżnicowana w zależności od dodawanych postów czy też godzin, w których są one publikowane.

Kolejną sprawą, na którą warto zwrócić uwagę poszukując fałszywych kont, jest zwrócenie uwagi na jakość dodawanych tam treści. Jeśli ktoś posiada popularny profil i stopniowo zwiększał swoją popularność pozyskując nowych użytkowników w sposób uczciwy to z pewnością przy każdej publikacji zwracał uwagę na wszystkie istotne szczegóły po to, aby dodana treść spełnia wysokie wymagania jakościowe odbiorców i aby była dla nich ciekawa. Jeśli widzimy konto z wpisami niskiej jakości, pomimo których posiada ono ogromną liczbę obserwujących to najprawdopodobniej mamy do czynienia z oszustem korzystającym z fałszywych kont, kupionych polubień czy też botów.

Kolejną rzeczą, którą warto sprawdzić, jest zwrócenie uwagi na liczbę obserwujących oraz obserwowanych. Autentyczni influencerzy decydują się na obserwowanie około 1-5% kont swoich obserwujących. Oszuści często stosują praktykę follow-ufollow. Polega ona na tym, że taka osoba masowo obserwuje konta innych ludzi. Gdy odwzajemnią się oni followem, dany „influencer” przestaje obserwować takiego użytkownika.

Samo zapoznanie się z kontem danej osoby jest również ważne. Jeśli dane konto nie posiada zdjęcia profilowego ani zbyt wielu informacji na temat użytkownika to najprawdopodobniej takie konto jest fałszywe. Warto również zwrócić uwagę na komentarze pod postami na takim koncie. Jeśli są to zwykle krótkie, bezosobowe komentarze w stylu „świetnie”, „doskonale”, itp. lub komentarze pisane w nieznanym języku to najpewniej są to komentarze botów zakupionych przez użytkownika w celu sztucznego zwiększenia oglądalności i zasięgów. Jeśli dany influencer dodaje filmy to warto przejrzeć liczbę ich wyświetleń. Jeśli jest ona niska to najprawdopodobniej konto jest fałszywe i w głównej mierze obserwowane przez boty.

Jeśli dany profil notuje ogromny przyrost liczby obserwujących osób z dnia na dzień to najprawdopodobniej mamy do czynienia z oszustem, który wykupił większą ilość polubień dodawanych przez boty. Prawdziwi i uczciwi influencerzy budują swoją renomę stopniowo, dlatego przyrosty oglądalności wcale nie muszą być wysokie. Liczy się dla nich nawet mały, ale stabilny wzrost każdego dnia. Proces budowy popularnego konta wymaga cierpliwości i może zająć kilka miesięcy, a nawet kilka lat.

Fałszywe konta na firmowym Instagramie

Czasami firmy mogą natknąć się na fałszywe konta na własnym Instagramie. Mogą to być jakieś nieprzychylne komentarze czy też spam. Konta takie są zakładane przez hakerów lub nieuczciwą konkurencję. Stosując się do powyższych zasad można więc wykrywać nielegalną aktywność u siebie i na bieżąco ją zgłaszać. Dział komentarzy zaśmiecony spamem czy też wyzwiskami może negatywnie wpłynąć na działania marketingowe prowadzone za pośrednictwem Instagrama.

Podsumowanie

Fałszywe konta na Instagramie stanowią dużą pułapkę i problem dla wielu firm i ich specjalistów z dziedziny PR oraz marketingu. Jeśli zależy nam na zachowaniu pozytywnego wizerunku i wiarygodności marki to istotną sprawą jest skuteczne wykrywanie oraz zwalczanie fałszywych kont. Na szczęście Instagram wypowiedział wojnę oszustom i masowo banuje takie profile. Oczywiście można pomóc pracownikom Instagrama wysyłając swoje zgłoszenia informując o podejrzewanych oszustwach oraz uzasadniając swoje podejrzenia czy też wysyłając dowody w postaci screenów, itp. Skuteczna walka z fałszywymi kontami na Instagramie jest jednym z ważniejszych elementów influencer marketingu oraz social media marketingu.

Inne ciekawe tematy

Skomentuj