Strona główna SEO Jak radzić sobie z usuwanymi produktami i z błędami 404?

Jak radzić sobie z usuwanymi produktami i z błędami 404?

Autor InClick
botojestblad404

Właściciele sklepów online muszą radzić sobie z kwestią rotacji asortymentu w nich dostępnych. Często nowe wersje produktów zastępują produkty przestarzałe lub takie, które do tej pory nie cieszyły się popularnością wśród klientów. Bywa także, że pojawi się chwilowy brak na magazynie. Konieczne jest wówczas odpowiednie zajęcie się podstroną danego produktu, aby klient nie czuł się wprowadzony w błąd. Ma to również znaczenie w kontekście wielu miesięcy pozycjonowania podstrony sklepowej. W jaki sposób należy postąpić z kartą produktu, która stanie się nieaktualna? Proponujemy kilka prostych rozwiązań, które nie szkodzą SEO, a jednocześnie są korzystną opcją dla użytkowników danej strony www.

Produkt chwilowo niedostępny – koniecznie poinformuj klientów o braku poszukiwanego towaru

Towary sezonowe, ale również te, które cieszą się dużym zainteresowaniem mogą chwilowo znikać z oferty sklepu. Najczęściej w przypadku tych drugich wina leży po stronie producenta lub ich dystrybutora, który nie nadąża z realizacją zamówień. Wówczas podstrona produktowa powinna pozostać w strukturze prowadzonego serwisu online, aby roboty Google nadal ją rozpoznawały i możliwe było ich zaindeksowanie. Bardzo istotne jest jednak, aby w tej sytuacji kartę z towarem chwilowo niedostępnym w sklepie usunąć z wewnętrznego linkowania oraz menu strony głównej. Wówczas żaden użytkownik nie trafi na taką podstronę na skutek klikania na naszej stronie.

Bywa jednak, że dana osoba trafi na podstronę korzystając z wyników wyszukiwania za pomocą przycisków call to action lub boxów.

Należy ich poinformować, że:

  • chwilowo towaru nie ma na magazynie sklepowym,
  • znana jest data jego dostawy i wskazać ją,
  • mogą otrzymać powiadomienie, na przykład mailowe, kiedy tylko produkt trafi z powrotem do magazynu.

Warto również wykorzystać taką sytuację i zaproponować inne, podobne produkty, które w jakimś stopniu mogą zastąpić ten poszukiwany, chwilowo niedostępny.

Dzięki takim działaniom produkt nadal jest widoczny w wynikach wyszukiwarki Google, a więc nie tracimy osiągniętych wielomiesięcznym pozycjonowaniem wyników. Dzięki ruchowi, jaki uda się pozyskać właśnie z wyszukiwarki, klienci mogą poznać pozostały asortyment znajdujący się w ofercie Twojego sklepu i dokonać zakupów. Kiedy poszukiwana rzecz na nowo trafi do sklepu nie trzeba na nowo rozpoczynać wszystkich działań z zakresu SEO.

Możesz skorzystać również z tak zwanych wtyczek, na przykład plugin’a YITH WooCommerce Badge Management dla sklepów WordPressie. Wtyczka ta pozwala na oznaczanie towaru, który jest wyprzedany i wrzucenia go na koniec całej listy produktów ze sklepu. Wówczas dana karta produktu nadal znajduje się w strukturze sklepu, jednak klienci nie trafią na nią tak łatwo, jak do tej pory.

Produkt na stałe znika z asortymentu Twojego sklepu – jak postąpić?

Jeśli konkretny produkt znika z Twojej oferty i masz pewność, że nie pojawi się w niej ponownie, wówczas masz do dyspozycji kilka rozwiązań. Jednym z nich jest po prostu usunięcie z serwisu karty produktu poprzez wdrożenie przekierowania 301 lub stronę błędu 404, który znany jest wszystkim użytkownikom sieci.

Intuicja podpowiada, aby po prostu usunąć kartę produktu z serwisu, kiedy mamy pewność, że nie będziemy go już sprzedawać klientom. Trzeba jednak pamiętać o tym, jakie konsekwencje przyniesie takie działanie w kontekście pozycjonowania strony sklepu, które z pewnością zajęło dużo czasu, kosztowało sporo wysiłku oraz środków. Jeżeli do adresu podstrony sklepu prowadziło dużo linków zwrotnych z wartościowych z punktu widzenia Google stron, szkoda je tracić. Eksperci polecają, aby zastosować przekierowanie 301 albo przygotować stronę błędu 404, która będzie atrakcyjna pod względem swojego wyglądu, a jednocześnie będzie kierowała użytkowników do asortymentu, który może ich zainteresować.

Pamiętaj, aby w sytuacji usunięcia karty produktu na stałe zlikwidować wszystkie linki wewnętrzne. Koniecznie zweryfikuj, czy w menu głównym strony sklepu, podstronach poszczególnych kategorii produktowych, czy też artykułach zamieszczanych na firmowym blogu nie znajdują się linki, które odsyłały do nieaktywnych sekcji.

Przekierowanie 301

Jak wskazaliśmy powyżej, nie musisz usuwać karty produktu, aby stała się niewidoczna dla użytkowników sklepu oraz robotów Google. Dzięki wdrożeniu przekierowania 301 klient przechodząc na dany adres URL jest automatycznie kierowany na inną podstronę. Produkt, który wycofujesz z oferty możesz dzięki 301 przekierować na:

  • stronę główną – jest to najmniej pożądane działanie z punktu widzenia SEO,
  • podobny produkt z Twojej oferty – pozwala to generować konwersję – koniecznie wybierz do tego celu produkt podobny, na przykład nowszą wersję wycofanego towaru lub rzecz o zbliżonych parametrach i zastosowaniach,
  • kategorię nadrzędną – klient, który poszukuje danej rzeczy może zainteresować się innymi towarami z tej samej kategorii i ma możliwość samodzielnego podjęcia decyzji.

Jeżeli adres, pod którym znajdowała się podstrona z wycofanym produktem nie zawierał numeru ID ani innych informacji określających konkretny model towaru i zdecydujesz się w jego miejsce wprowadzić inny asortyment o zbliżonych cechach, wystarczy, że zamienisz opis i inne najważniejsze informacje na karcie tego produktu, a ją samą pozostawisz w strukturze strony swojego sklepu. W ten sposób nie stracisz efektów pozycjonowania, na które pracowałeś przez ostatnie miesiące lub lata. Być może użytkownik sieci trafi również na inny produkt z Twojego sklepu, który spełni jego oczekiwania.

Jeśli na podstronach produktów usuwanych na stałe z oferty znajdują się wartościowe treści, cenne z punktu widzenia użytkowania, na przykład recenzje innych klientów, czy szczegółowe instrukcje użytkowania, nie musisz usuwać jej ze struktury strony www sklepu. W takiej sytuacji koniecznie umieść informację o braku dostępności towaru i zastosuj linki lub przyciski, dzięki którym klient będzie mógł szybko i wygodnie trafić do innych kart produktowych.

Tag rel=Canonical zamiast przekierowania 301

To stosunkowo nowe narzędzie jest zwykle uwzględniane przez roboty Google. Tag można wykorzystać wówczas, kiedy samo przekierowanie nie jest możliwe. Technicznie jest on znacznie łatwiejszy do wdrożenia, niż przekierowanie 301, ponieważ nie jest związany z działaniami po stronie serwera. Konieczna jest jedynie edycja sekcji <head> na stronie.

Tag rel=Canonical nie jest stworzony do korzystania na nowych stronach www. Jeśli tworzysz strukturę nowego serwisu, unikaj sytuacji, w której można uzyskać duplikaty. Zbuduj ją w odpowiedni sposób, aby nie było konieczności zastosowania tej metody.

Jeśli nie jesteś specjalistą i nie znasz się dobrze na pozycjonowaniu oraz budowaniu stron www lepiej unikać zarówno Taga rel=Canonical, jak i przekierowania 301, ponieważ niewłaściwie stosowane mogą negatywnie wpłynąć na wyniki pozycjonowania strony sklepu.

Stwórz nową kategorię w sklepie dla produktów wyprzedanych

Z punktu widzenia pozycjonowania strony twojego sklepu warto zdecydować się na zebranie wszystkich towarów, których nie masz już w swojej ofercie, ale które cieszyły się do tej pory zainteresowaniem klientów i stworzenie kategorii o nazwie „wyprzedane”.

Jakie korzyści niesie za sobą takie działanie?

  • oryginalne i unikalne opisy tworzone dla Twojego sklepu zbudują widoczność sklepu na frazach long tail w wyszukiwarce Google,
  • linki, które prowadzą do wyprzedanych towarów, nadal będą miały duży wpływ na pozycję strony w rankingu wyszukiwarki Google,
  • sama strona sklepu nie straci na usunięciu cennych treści, które często służą klientom i są przez nich poszukiwane.

Ma to również pozytywne znaczenie dla samego klienta sklepu. Użytkownik ma bowiem możliwość znalezienia archiwalnych produktów, jak również interesujących go informacji w postaci instrukcji obsługi, czy innych zaleceń. Może zapoznać się z porównaniem nowych ofert sklepu z tymi, które wycofano już, jak na przykład w serwisie cyfrowe.pl, gdzie istnieje możliwość odnalezienia aparatów, które nie są już sprzedawane w sklepie od jakiegoś czasu.

Stwórz stronę błędu 404

Eksperci SEO twierdzą, że błąd 404 nie ma bezpośredniego negatywnego wpływu na wyniki wyszukiwania Google i samo pozycjonowanie strony. Nie możesz jednak dopuścić do sytuacji, kiedy takich stron zwracających kod 404 jest za dużo, ponieważ będzie to miało wpływ na zachowanie użytkowników strony sklepu oraz samych robotów Google.

Jeżeli dotychczasowy adres podstrony miał dobre wyniki na wybrane przez Ciebie frazy kluczowe, użytkownik może poczuć się zirytowany. Zwłaszcza, jeśli taki błąd będzie zwracała strona, która znajduje się na jednej z czołowych pozycji w rankingu. Większość osób szybko opuści taką witrynę, a to będzie miało wpływ na wzrost współczynnika odrzuceń. Bez wątpienia stracisz również potencjalnego klienta swojego sklepu. Roboty Google analizują tę kwestię i zbyt wysoki współczynnik odrzuceń wpłynie na obniżenie pozycji witryny. Duża ilość takich zwrotów jest odbierana przez algorytmy w taki sposób, że sam serwis może zostać uznany za mało wartościowy.

Zadbaj o atrakcyjność podstrony z błędem 404

Jeśli zmiana asortymentu zmusza Cię do zastosowania kodu 404, powinieneś za wszelką cenę zadbać o to, aby sama strona błędu okazała się dla potencjalnego klienta atrakcyjna. Powinna sprawić, że zdecyduje się na pozostanie w serwisie i zainteresować go.

Co powinieneś umieścić na stronie z kodem błędu 404?

  • krótkie hasło informacyjne przykuwające uwagę użytkownika sieci, dzięki któremu dowie się, dlaczego nie odnalazł poszukiwanej podstrony sklepu z ofertą,
  • wyszukiwarkę, która pomoże znaleźć pierwotnie poszukiwaną treść,
  • linki prowadzące do strony głównej sklepu oraz innych podstron, które mogą okazać się dla użytkownika wartościowe i interesujące.

Kreatywność twórców stron www jest bardzo duża i wielu z nich dba o to, aby poszczególne elementy strony błędu 404 przykuwały uwagę i sprawiały, że ktoś chce dowiedzieć się więcej i poznać strukturę strony sklepu. Niezbędna będzie więc ciekawa grafika, najlepiej zabawna i wesoła, jak również odpowiednia treść. Wielu właścicieli stron sklepów decyduje się na hasło, które w humorystyczny sposób wskazuje na przyczynę pojawienia się błędu. Warto nawiązać tu do branży, w której funkcjonuje sklep i zwrócić się bezpośrednio do klienta. W ten sposób markę dużo łatwiej zapamiętać i z pewnością jest korzystniej postrzegana.

Utrata produktu na stronie sklepu to nie koniec świata. Zanim zdecydujesz się na usunięcie danej podstrony, zastanów się dobrze, czy jest odpowiednio wypozycjonowana i skutkuje zwiększoną ilością odwiedzin. Jeśli nie chcesz tracić współczynnika konwersji, pozostaw ją w strukturze serwisu i wykorzystaj tak, aby sama generowała ruch na stronie i odsyłała do innych produktów, jakie mogą zainteresować klienta. Pamiętaj o tym, że na wyniki pozycjonowania konkretnych podstron sklepu pracuje się żmudnie i często trwa to miesiącami, dlatego nie warto tracić tych efektów poprzez jedno niewłaściwe posunięcie.

Inne ciekawe tematy

Skomentuj