Strona główna Darmowe porady SEO Jak sprawdzić czy kampania SEO przynosi efekty?

Jak sprawdzić czy kampania SEO przynosi efekty?

Autor InClick

Zleciłeś pozycjonowanie strony w Google i oczekujesz wyników. Agencja, która realizuje dla Ciebie działania, powinna Ci regularnie raportować wykonane prace, a także uzyskane efekty. Jak sam możesz weryfikować pracę firmy? Na co warto zwrócić uwagę i kiedy w ogóle powinieneś oczekiwać rezultatów?

Po jakim czasie SEO przynosi efekty?

Zawarłeś umowę, płacisz ustaloną kwotę za działania i oczekujesz wyników? Bardzo ważne jest, aby agencja już przed rozpoczęciem współpracy wyjaśniła Ci, czego w ogóle możesz się spodziewać i po jakim czasie. W przypadku SEO nie jest tak, że po kilku dniach od rozpoczęcia prac natychmiast zauważysz diametralną zmianę w widoczności strony na słowa kluczowe, które najlepiej opisują Twój biznes. Na rezultat poszczególnych wdrożeń optymalizacyjnych trzeba poczekać – tak działa algorytm wyszukiwarki Google.

Jednym z czynników rankingowych w kampanii SEO jest link building, czyli zdobywanie odnośników na wartościowych stronach WWW, które prowadzą do pozycjonowanej strony. Efekt dodanego linka może być jednak zauważalny nawet dopiero po kilku tygodniach.

Jeśli zlecasz kampanię SEO, to nastaw się, że początkowo będzie rosnąć widoczność strony na słowa kluczowe – kolejne frazy będą pojawiać się w TOP50 wyników, a następnie coraz wyżej. Po kilku miesiącach wiele słów kluczowych może znajdować się w TOP10 rezultatów i wtedy już powinieneś zauważyć ruch organiczny na stronie. Zatem możesz zakładać, że po mniej więcej kilku miesiącach inwestycja zacznie się zwracać, jednak wiele zależy od danego projektu. W jednym przypadku możliwe będzie to znacznie wcześniej, a w innym na wyniki trzeba będzie poczekać zdecydowanie dłużej.

Niemniej agencja SEO powinna przedstawić Ci orientacyjny plan działań i opisać, jakich efektów powinieneś się spodziewać w danym czasie. Miej jednak na względzie, że Google wciąż aktualizuje swój algorytm, a niektóre z modyfikacji prowadzą do diametralnych zmian w wynikach wyszukiwania. Wtedy seowiec musi dostosować Twoją witrynę do nowych wymagań, aby ponownie zaczęła ona zyskiwać coraz wyższe pozycje w Google.

W trakcie kampanii zapewne będziesz chciał monitorować, czy pozycjonowanie przynosi pożądane efekty. Możesz do tego wykorzystać wiele narzędzi.

Jak sprawdzić efekty kampanii SEO?

Celem pozycjonowania strony jest uzyskanie widoczności na frazy kluczowe, które najlepiej opisują Twój biznes, co docelowo powinno się przełożyć na ruch organiczny z Google. Oczywiście największe znaczenie mają dla Ciebie klienci, lecz sprzedaż uzależniona jest od wielu czynników, m.in. ceny, marki czy optymalizacji strony pod kątem użytkownika. Do weryfikowania efektów możesz użyć różnych rozwiązań.

Google Search Console

Skorzystaj z https://search.google.com, a dzięki temu uzyskasz dostęp do ogromnej ilości danych dotyczących Twojej strony. Powinno Cię zainteresować co najmniej kilka kwestii. Sprawdź, czy zostały dodane mapy witryny w zakładce „Mapy witryn”. Opcja „Jakość strony” pozwala pozyskać informacje na temat tego, czy witryna korzysta z szyfrowanego połączenia (HTTPS) i spełnia wymagania podstawowych wskaźników internetowych. Przede wszystkim jednak obserwuj pozycję „Skuteczność”. To tam znajdziesz najwięcej cennych danych, które powinny Cię zainteresować. Zobaczysz podobny wykres:

Dowiesz się z niego, jaka jest łączna liczba kliknięć w wynikach wyszukiwania, czyli ruch, który pozyskałeś z Google, a także łączna liczba wyświetleń, czyli wszystkich przypadków, kiedy użytkownik zobaczył Twoją witrynę w SERP-ach. Wyniki te powinny z miesiąca na miesiąc się poprawiać, ale musisz również uwzględnić sezonowość. Jeśli sprzedajesz meble ogrodowe, to nie oczekuj, że w listopadzie ruch z Google będzie większy niż kwietniu. Ponadto w większości branż zauważalna jest zmiana zainteresowania w zależności od dnia. Np. witryny o tematyce pracy i biznesu największym ruchem cieszą się w tygodniu, natomiast turystyczne najwięcej odwiedzin notują w weekendy.

Ahrefs

Narzędziem, za pomocą którego możesz monitorować, jak rozwijany jest profil linkowy Twojej strony jest Ahrefs.com. Jest to rozwiązanie płatne, ale w przypadku stron, które do Ciebie należą, co jesteś w stanie to zweryfikować np. za pośrednictwem wspomnianego GSC, możesz korzystać za darmo. Narzędzie to pozwala uzyskać wiele cennych informacji. Przede wszystkim powinien Cię zainteresować Site Explorer, który dostarcza takich danych jak:

Liczba odsyłających domen w trakcie trwania kampanii powinna z założenia rosnąć. Możliwe są przypadki, w których np. poprzednia agencja, po tym, jak zakończyłeś z nią współpracę, usunęła ze swojego zaplecza odnośniki prowadzące do Twojej strony i wtedy doszło do spadków. O linkach usuniętych dowiedziesz się po kliknięciu opcji „Utracone”.

Parametrem, który również powinien rosnąć jest DR, czyli Doman Rating – obrazuje on w Ahrefs jakość profilu linkowego serwisu. Jeśli liczba domen stale rośnie, a DR stoi w miejscu, nieznacznie przekracza zero, to może oznaczać, że zdobywane odnośniki są niskiej jakości.

Kolejną kwestią, która powinna Cię interesować są organiczne słowa kluczowe. Dowiesz się, na ile fraz Twoja strona wyświetla się w TOP100 wyników wyszukiwania i jak się to zmieniało w czasie. Pozycja witryny powinna rosnąć, ale też normalne są tymczasowe spadki, po czym strona może powracać na właściwy tor.

Sprawdź również pozycję „Audyty strony”, z której dowiesz się, jakie błędy na niej wykryto, np. strony 404. Upewnij się, czy usterki są systematycznie eliminowane?

Senuto

Kolejnym narzędziem, którego możesz użyć do monitorowania widoczności jest Senuto. W tym przypadku możliwy jest darmowy test tylko przez 14 dni. Natomiast najtańszy pakiet kosztuje 990 zł netto rocznie, więc na własne potrzeby to spora inwestycja. Sprawdź jednak to narzędzie z czystej ciekawości, choćby w okresie testowym. Zapewnia ono wiele funkcji. Na wykresie możesz zobaczyć, jak zmieniała się ogólna widoczność strony w czasie, jeśli chodzi o pozycje w TOP3, TOP10 i TOP50.

Niżej widnieją kluczowe frazy, tzn. te, które według Senuto przynoszą Twojej stronie największy ruch z wyników organicznych. Uwaga: zwróć uwagę na kolumnę „Historia” i datę ostatniego sprawdzania pozycji, gdyż niekoniecznie musi ona być aktualna.

Google Analytics

GA to oczywiście najpopularniejszy system do analizy statystyk stron WWW. Jeśli jeszcze z niego nie korzystasz, to koniecznie zacznij to robić. Pozwoli Ci on kontrolować, jak zmienia się ruch na Twojej stronie, ale przede wszystkim zyskasz dzięki niemu ogromne możliwości monitorowania m.in. poziomu konwersji, haseł wyszukiwanych w witrynie, odwiedzin z podziałem na źródła. Jak sprawdzić ruch z wyników organicznych? Po zalogowaniu się do GA kliknij „Pozyskiwanie”, następnie „Cały ruch”, dalej „Kanały” i „Organic Search”.

W ten sposób za pomocą GA poznasz liczbę odwiedzin i ewentualnie uzyskasz próbkę zapytań, po których użytkownicy trafili na Twoją stronę. Jeśli jednak chcesz analizować frazy, dzięki którym nastąpiły odwiedziny z Google, to lepiej skorzystaj z GSC.

Efekty kampanii SEO – podsumowanie

Darmowe narzędzia pozwalają Ci monitorować odwiedziny z wyników organicznych, zmiany widoczności, profil linkowy, a także eliminowanie błędów na stronie. To daje Ci możliwość stosunkowo łatwej weryfikacji działań agencji SEO w oczekiwaniu na raport.

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

606 628 628