Strona główna Darmowe porady SEO Jak sprawdzić duplicate content?

Jak sprawdzić duplicate content?

Autor InClick

Wielu właścicieli stron internetowych zastanawia się nad tym co dzieje się w przypadku umieszczenia na ich witrynach treści skopiowanych z innych serwisów. Czasami posiadacze witryn nie są nawet świadomi tego, że posiadają na swoich stronach treści zduplikowane (tzw. Duplicate content). Temat takich treści jest bardzo popularny w branży SEO, ponieważ materiały takie są negatywnie oceniane przez wyszukiwarki, a strona może nawet zostać całkowicie usunięta z indeksu.

Dzisiejsze procesy SEO kładą duży nacisk na ciekawą treść przyciągającą użytkowników oraz nasyconą słowami kluczowymi wspomagającymi pozycjonowanie. Warunkiem podstawowym stawianym przez roboty Google jest oczywiście posiadanie unikalnej treści. Nawet zlecenie pisania tekstów copywriterom nie daje gwarancji unikalności, ponieważ nigdy nie mamy pewności, że dany tekst nie został po prostu skądś skopiowany. Przed publikacją tekstu, warto sprawdzić czy nie mamy do czynienia z problemem duplicate content.

Jak sprawdzić unikalność treści?

Najprostszą metodą jest wpisywanie w Google fragmentów posiadanego tekstu i sprawdzanie czy dana treść nie znajduje się już na innych witrynach. Oprócz tego w sieci można znaleźć wiele przydatnych narzędzi pozwalających na wykrywanie duplikatów na stronie oraz innych witrynach. Znalezienie takich narzędzi nie jest zadaniem trudnym. Oprócz tego wiele z nich jest dostępnych za darmo.

Co zrobić w przypadku wykrycia duplicate content na stronie?

Co prawda firma Google nigdy oficjalnie nie potwierdziła, że duplicate content powoduje otrzymanie kary przez stronę, jednak wielu specjalistów SEO z doświadczenia wie, że strony ze skopiowaną treścią są negatywnie oceniane przez wyszukiwarki. Oprócz tego pojawiają się problemy prawne związane z prawami autorskimi.

W przypadku wykrycia duplicate content, nie należy panikować. Niezależnie od tego czy są to fragmenty tekstu czy też cały artykuł, warto po prostu wprowadzić odpowiednie poprawki, które po pewnym czasie zostaną uwzględnione przez Google i wszystko wróci do normy. Problemem jest jedynie długotrwałe pozostawienie skopiowanej treści na stronie bez wprowadzania zmian i poprawek.

Wewnętrzna zduplikowana treść

W przypadku problemu tak zwanego „internal duplicate content” nie trzeba się zbytnio martwić, ponieważ trudno jest uniknąć duplikatów na różnych podstronach, w menu czy też pasku bocznym albo stopce. Warto jednak optymalizować stronę tak, aby takiego powielania było jak najmniej. Oprócz tego istotna jest odpowiednia struktura witryny, która powinna być przyjazna dla użytkownika.

Wiele darmowych narzędzi oraz specjalistycznych programów komputerowych czy też aplikacji mobilnych potrafi skutecznie wykryć duplicate content na różnych stronach oraz wewnętrzną zduplikowaną treść. Najlepsze narzędzia potrafią nie tylko wykryć treść, ale również udzielić wskazówek co należy zrobić, aby uniknąć problemów z obniżeniem pozycji w wynikach wyszukiwania Google.

Powielona treść w sklepach internetowych

Duplicate content to problem, który bardzo często dotyka sklepy internetowe. Firmy takie oferują często dziesiątki, a nawet setki tysięcy podobnych do siebie produktów i trudno jest przygotować aż tak dużą ilość unikalnych opisów. Często opisy pochodzą ze stron producentów i pojawiają się na wielu podstronach oraz w innych sklepach.

W przypadku takich opisów warto pomyśleć nad tworzeniem ich samodzielnie, kładąc nacisk na kluczowe cechy produktów. Dobrym pomysłem jest zatrudnienie copywriterów lub osób, które na co dzień korzystają z takich wyrobów. Dzięki temu poziom unikalności będzie odpowiednio wysoki.

Publikacja treści z portali zagranicznych

Dobrym pomysłem jest współpraca z serwisami zagranicznymi, które publikują treści związane z tematyką naszej strony. Dobrze przetłumaczony tekst stanowiący wartość dla użytkowników będzie pozytywnie oceniany przez Google. Dodatkowo strona zyska uznanie w oczach użytkowników, którzy poszukują przydatnych informacji w języku polskim. Oczywiście nie powinno się korzystać z narzędzia Google Translate, które nadal nie jest dopracowane i robi mnóstwo błędów. O wiele lepiej jest korzystać z usług doświadczonych tłumaczy, którzy przełożą tekst w sposób bezbłędny i co ważniejsze, nie będziemy mieli do czynienia z tłumaczeniem „słowo w słowo”.

Jak radzić sobie z problemem powielonej treści?

Podstawową sprawą jest regularna kontrola strony pod kątem duplicate content. Warto pobrać skuteczne programy, aplikacje mobilne lub korzystać z rozwiązań online do poszukiwania powielonej treści. Dobrym pomysłem jest sprawdzanie każdego artykułu jeszcze przed jego publikacją. Zaoszczędzi to nam pracy i ewentualnych późniejszych problemów. Oprócz tego warto stosować się do powyższych zaleceń oraz pamiętać o innych istotnych sprawach, takich jak:

  • W przypadku kopiowania tekstów z innych stron, należy skontaktować się z ich właścicielami z prośbą o zgodę na publikację. Wklejając cytaty, należy umieścić pod nimi link do oryginalnego tekstu.
  • Jeśli program wykryje wewnętrzną duplikację treści, należy użyć przekierowania 301 wskazującego Google preferowaną stronę, która powinna zostać zaindeksowana.
  • Dobrze jest ustawić preferowaną domenę korzystając z narzędzia Google Search Console.
  • Warto korzystać z responsywnej strony. Dzięki temu zniknie problem dwóch osobnych wersji jednej witryny np. mDot i desktopowej
  • Przed akceptacją komentarzy i wpisów gościnnych, warto skorzystać z dostępnych w Internecie narzędzi i sprawdzić czy dany tekst nie został już gdzieś wcześniej dodany. Najprostszą opcją jest wklejenie fragmentu wpisu czy też komentarza w wyszukiwarce Google.
  • Zawsze, ale to zawsze, posiłkuj się rel=”canonical”. Jest to dyrektywa, która potrafi zdziałać wiele dobrego w przypadku zarządzania zduplikowaną treścią https://support.google.com/webmasters/answer/139066?hl=pl

Podsumowanie

Pomimo, że nie zawsze da się uniknąć problemu zduplikowanej treści to jednak warto zadbać o pewne działania mające na celu jej maksymalne zniwelowanie. Bardzo istotną sprawą jest regularna kontrola własnej strony oraz posiadanych artykułów pod kątem unikalności. Można zrobić to samodzielnie wklejając fragmenty treści do wyszukiwarki. Oprócz tego dostępnych jest wiele stron internetowych, programów i aplikacji, które skutecznie wykrywają zduplikowaną treść i pomagają w walce z nią.

1. Dlaczego duplikacja treści jest nieopłacalna?

Ponieważ zaawansowane algorytmy wyszukiwarki bardzo szybko wykrywają takie treści. Znacząco wpływa to na pozycję strony w wyszukiwarce.

2. Jak w prosty sposób zweryfikować duplikację treści?

Najłatwiej będzie skopiować jej fragment i wkleić w wyszukiwarkę. W ten sposób okaże się, czy treść znajduje się na innych witrynach. Można także skorzystać ze specjalnych narzędzi.

3. Jak działać w przypadku wykrycia zduplikowanych treści na stronie?

Nie powinno się panikować. Najbardziej rozsądnym rozwiązaniem będzie naniesienie poprawek we wszelkich tekstach, których fragmenty są zduplikowane.

4. Jak radzić sobie z powielonymi treściami w sklepach internetowych?

W przypadku tysięcy produktów trudno uniknąć duplikacji. Warto do ich napisania zatrudnić copywriterów, którzy wykażą się kreatywnością i oryginalnością.

2 komentarze

Matt 26 maja 2020 - 09:33

OK a tool np. copyscape do sprawdzenia duplikacji treści w obrębie całej strony? Przyznam się, że używam go raczej przy mniejszych witrynach bo w dużym serwisie ciężko o 100% unikalności.

Odpowiedz
InClick 26 maja 2020 - 10:04

Copyscape nie daje pełnego sprawdzenia duplikacji treści w serwisie ponieważ potrafi się doczepić do fragmentów regulaminów czy zdań, które muszą być powielone.

Odpowiedz

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

606 628 628