Strona główna Darmowe porady SEO Jak sprawdzić indeksowanie strony WWW?

Jak sprawdzić indeksowanie strony WWW?

Autor InClick

W jaki sposób sprawdzić, czy strona została dodana do indeksu Google? Jak wykryć błędy? Co zrobić, aby roboty wyszukiwarki odwiedziły Twój serwis? Dowiedz się, jak zweryfikować stan indeksacji.

Indeksowanie stron – co to takiego?

Zanim Twoja strona internetowa znajdzie się w indeksie Google i użytkownicy będą mieli szansę trafić na nią za pośrednictwem linków zamieszczonych w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, to roboty odwiedzą witrynę i wnikliwie zapoznają się z jej zawartością.

Roboty Google korzystają z algorytmu – na podstawie czynników rankingowych układają indeks stron. Jeśli zapytanie wpisane przez użytkownika w pole wyszukiwarki pokrywa się z zawartością konkretnej strony, adres URL zostaje wyświetlony w SERP.

To nie jest tak, że każda nowa witryna czy choćby pojedyncza podstrona w serwisie zostaje automatycznie dodana do indeksu Google. Nie jest także sprecyzowane, jak długo może potrwać indeksacja. W niektórych przypadkach strony zostają dodane do indeksu Google bardzo szybko, a niekiedy trzeba na to poczekać – są jednak sposoby na to, by nieco przyspieszyć indeksowanie.

Jeśli chcesz mieć pewność, że wszystkie podstrony z Twojego serwisu zostały poprawnie zaindeksowane, a ich adresy URL będą się pojawiać w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, to skorzystaj z jednej z poniżej opisanych metod weryfikacji.

Sprawdzenie indeksacji w GSC

Jeśli chcesz zweryfikować, jak przebiega proces indeksowania, zajrzyj do bezpłatnego narzędzia Google Search Console. Odwiedzając sekcję Indeks, otrzymasz konkretne informacje nie tylko o tym, które podstrony Twojego serwisu zostały poprawnie dodane do indeksu. Dowiesz się też, które zostały z niego celowo wykluczone (np. w pliku robots.txt). Pojawią się również dodatkowe informacje o podstronach zaindeksowanych z ostrzeżeniem, a także o tych sekcjach witryny, dla których pojawia się błąd.

Przeczytaj:  Jak pozycjonować bloga?

Indeksowanie może zakończyć się niepowodzeniem z różnych powodów. Może wystąpić m.in. błąd związany z duplikacją lub ograniczonym budżetem crawlowania.

Zapoznaj się z przewodnikiem po raporcie indeksowania w Google Search Console.

Komenda site:

Jedną z możliwości sprawdzenia, jak przebiega indeksowanie, jest operator site:. Gdy wpiszesz go w pole wyszukiwania, wyszukiwarka ograniczy wyniki jedynie do podstron danej domeny. W ten bardzo prosty sposób sprawdzisz, ile stron (oraz które) już zostały zaindeksowane. Dla strony xyz.com wpisujesz w pole wyszukiwarki site:xyz.com. W odpowiedzi otrzymasz listę, na której znajdzie się każda zaindeksowana strona z tej domeny.

Miej na uwadze, że wyszukiwarka Google może nie wyświetlać kompletnej i aktualnej listy wyników. Uzyskane odpowiedzi traktuj w sposób poglądowy, zweryfikuj jednak, czy wśród wyświetlonych adresów URL znalazły się te, które Twoim zdaniem są najważniejsze.

Cache strony

Korzystając z operatora cache: sprawdzisz kopie strony. Działa on analogicznie do komendy site:. Wpisujesz go w pole wyszukiwania przed adresem URL. Bazując na wcześniejszym przykładzie, wystarczy, że wpiszesz cache:xyz.com. Dzięki temu zweryfikujesz, jak wygląda pamięć podręczna wyszukiwarki i jakie są różnice pomiędzy wersją widoczną dla robotów i użytkowników.

W jaki sposób przyspieszyć indeksację strony?

Co do zasady, roboty wyszukiwarki powinny wcześniej lub później trafić do Twojego serwisu. Nie ma tu jednak ustalonych konkretnych ram czasowych. Niekiedy indeksowanie odbywa się bardzo szybko i już niedługo po publikacji użytkownicy mogą linki do Twojej WWW znaleźć w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Zdarza się też tak, że mijają długie tygodnie i wciąż strona nie jest zaindeksowana w Google.

Jeśli chcesz przyspieszyć indeksację podstrony, na której opublikowałeś nowy content, poinformuj wyszukiwarkę o wprowadzonych zmianach. Pomocne po raz kolejny okaże się narzędzie Google Search Console. Możesz w nim zgłosić do indeksowania daną stronę pojedynczo lub wysłać mapę witryny – plik zawierający spis wszystkich podstron, które roboty Google powinny uwzględnić w procesie indeksacji.

Przeczytaj:  Jak dobrze wypozycjonować sklep internetowy?

Zadbaj także o prawidłowe linkowanie wewnętrzne. W ten sposób ułatwisz robotom indeksującym poruszanie się po serwisie.

Najczęstsze błędy a indeksowanie strony w Google

Audyt SEO witryny pozwala wykryć błędy, które uniemożliwiają robotom poprawną indeksację, a jej optymalizacja to krok w stronę większej widoczności w SERP. Warto sprawdzić, które podstrony udało się zindeksować robotom Google jeszcze przed rozpoczęciem procesu pozycjonowania stron. Sama optymalizacja na frazy kluczowe nie sprawi, że serwis podbije wyszukiwania Google, jeśli w Twojej witrynie znajdują się błędy utrudniające bądź całkowicie uniemożliwiające jej indeksację.

Wyszukując takie nieprawidłowości, warto przede wszystkim zweryfikować, czy nie została ustawiona ręczna blokada przed robotami, nie występuje duplikacja treści lub zbyt duże zagęszczenie słów kluczowych. Istotna jest także szybkość ładowania strony oraz poprawność ustawionych przekierowań. Przyjrzyj się także zawartości pliku robots.txt.

Stan indeksacji strony internetowej możesz sprawdzić m.in. w Google Search Console. Przydatna może okazać się także znajomość komendy site:, a także cache strony. Dowiedz się więcej na temat tego, jak sprawdzić indeksowanie strony w Google.

3 komentarze

Jacek 26 października 2022 - 09:54

Witam.
Najważniejsze wg mnie jest SEO, które dzięki optymalizacji wysoko stawia stronę w wyszukiwarce. „Narzędzia dla Webmasterów: fajnie informuję o skuteczności indeksowania strony, błędach itp.

Odpowiedz
piotr 5 grudnia 2022 - 01:06

Dlaczego moja strona się nie chce indeksować
vanderer.pl/blog/co-to-jest-mailing/
na słowo „mailing”?
Byłem na 33 miejscu i nagle zniknąłem. Na to słowo się nie pojawiam. O co chodzi?

Odpowiedz
InClick 5 grudnia 2022 - 07:32

Twoja strona indeksuje się tylko walczysz o frazę, która jest poza Twoimi możliwościami. Fraza „mailing” to typowy generyk z szeroka intencją, na która wypozycjonowane są duże marki. Jak sobie ją wpiszesz zobaczysz też kto i jak reklamuje sie na tę frazę. Twój artykuł nie ma żadnych szans przebicia się na tę frazę. poza tym wiele stron po prostu ma lepiej napisany artykuł niż Ty a tym samym fluktuacje sa normalne. Wypadanie frazy poza top100 jest tez normalne – po prostu masz mega słabiutki portal i nie jest on w stanie utrzymać pozycji.

Z drugiej strony załóżmy, że na frazę mailing wjedziesz do topów – jak chcesz monetyzować ten ruch? Adsensem? To i tak szybko spadnie – masz za słaby portalik. Do tego potrzeba linków, merytorycznego contentu dającego użytkownikowi możliwość zapoznania się i wzbudzenia zainteresowania oraz chęci kupienia usługi (AIDA) – u ciebie tego po prostu nie ma.

Odpowiedz

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

Call Now Button 606 628 628