Spis treści:
Zewnętrzne odnośniki prowadzące do strony internetowej, są jednymi z najważniejszych czynników wpływających korzystnie na promowaną stronę. Roboty Google wysoko oceniają strony, do których prowadzi wiele linków z dobrych stron, które posiadają wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google. Istotną sprawą jest nie tylko ilość, ale głównie jakość linków przychodzących.
Linkowanie czy też inaczej link building to proces obejmujący czynności w zakresie pozycjonowania stron internetowych. Polega on na tworzeniu sieci odnośników, które można kliknąć, aby przejść na daną stronę. Linki te są umieszczane na zewnętrznych stronach internetowych. Proces ten razem z optymalizacją SEO ma najważniejszy wpływ na pozycję, jaką dana strona osiąga w wyszukiwarce Google. Linki można umieszczać na stronach, takich jak:
- fora internetowe (linki w postach, sygnaturach, profilach),
- blogi (linki we wpisach lub komentarzach),
- portale ogłoszeniowe (linki w dodawanych ogłoszeniach),
- wizytówki NAP (wizytówki firmowe z nazwą, adresem, telefonem i stroną www),
- katalogi stron,
- portale społecznościowe,
- artykuły gościnne i sponsorowane na innych stronach,
- strony wspierające (tak zwane zaplecze SEO).
Dlaczego warto sprawdzać linki prowadzące do witryny?
Sprawdzenie i fachowa analiza odnośników przychodzących jest bardzo ważna dla właścicieli stron, którym zależy na bardzo dobrej widoczności w wynikach wyszukiwania Google. Jest to również istotne w walce z konkurencją i działaniami mającymi na celu depozycjonowanie. Istnieje wiele powodów, dla których warto sprawdzać linki prowadzące do strony. Poniżej przedstawiono kilka najważniejszych przykładów:
- Pozyskanie informacji na temat konkurencji – dzięki analizie linków można śledzić konkurencję. Korzystając z odpowiednich narzędzi można bezproblemowo określić ilość linków przychodzących posiadanych przez daną stronę, ich pochodzenie oraz jakość. Posiadając takie informacje na temat linkach konkurencji można częściowo określić swoją strategię pozycjonowania i jej koszty.
- Wychwytywanie nieaktywnych linków – linki, które są nieaktywne nie mają żadnego wpływu na widoczność strony w Google. Dobrze jest więc sprawdzać wzmianki na temat własnej firmy korzystając z alertów Google lub innych narzędzi. Dzięki temu można zareagować, gdy ktoś poda nazwę firmy bez linku lub z linkiem nieaktywnym.
- Kontrola pracy osób odpowiedzialnych za pozycjonowanie – osobiste sprawdzanie linków pozwala na sprawdzenie skuteczności pracy pozycjonerów, którzy są odpowiedzialni za optymalizację SEO witryny. Czasami raporty przesyłane przez pracowników lub usługodawców nie są zgodne z rzeczywistością.
- Badanie skuteczności podjętych działań – algorytm Google jest często modyfikowany i w związku z tym zmieniają się czynniki wpływające na pozycjonowanie. Dzięki raportom np. z Google Analytics lub Google Search Console można zdobyć cenne informacje na temat linków zewnętrznych i stron, z których one pochodzą. Jeśli skuteczność działań jest niska, można szybciej zareagować i wprowadzić niezbędne zmiany dopasowane do nowych algorytmów Google.
W związku z powyższym, regularna kontrola linków jest bardzo ważna. Warto korzystać ze specjalistycznych narzędzi do analizy odnośników, takich jak na przykład Google Search Console, MajesticSEO albo Ahrefs.com.
Jak sprawdzić linki do strony – przykłady narzędzi do sprawdzania linków do stron
Jednym z podstawowych narzędzi do kontroli linków zewnętrznych, jest Google Search Console. Dostęp do tego rozwiązania uzyskuje się po zalogowaniu na swoje konto Google i kliknięciu zakładki „Linki”.

Narzędzie to umożliwia sprawdzenie ilości linków zewnętrznych uwzględnionych przez robota wyszukiwarki Google. Lista ta nie jest jednak aktualna, ponieważ narzędzie to aktualizuje dane tylko raz na jakiś czas. Przy pomocy tego narzędzia można uzyskać wiele innych cennych informacji, takich jak:
- najczęstsze anchory odsyłające do witryny,
- najczęściej linkowane adresy podstron,
- strony, z których najczęściej prowadzą linki,
- linki wewnętrzne.
Innym narzędziem jest MajesticSEO. Rozwiązanie to jest płatne i umożliwia analizę linków z ostatnich 90 dni oraz 5 lat. Oferuje ono bardzo czytelne diagramy i wykresy kołowe. Analizowane linki są podzielone pod względem:
- rodzaju linków (dofollow i nofollow),
- typu linków (obrazki, teksty, przekierowania),
- rodzaju anchorów.
Oprócz tego można wyeksportować plik CSV pozwalający na odfiltrowanie linków charakteryzujących się słabą jakością. Rozwiązanie to bada domeny, analizuje ich tematykę oraz wskaźniki Trust Flow i Citation Flow.
Kolejnym przydatnym, płatnym narzędziem jest Ahrefs.com. Rozwiązanie to umożliwia bardzo złożoną analizę linków i zapewnia szczegółowe, przydatne informacje, takie jak:
- parametry,
- anchory,
- liczba linków.
Oprócz tego korzystając z prezentowanego narzędzia, można uzyskać informacje na temat słów kluczowych, najpopularniejszych podstron oraz szacowanego ruchu organicznego. Dane są przedstawiane w formie wykresów, które są łatwe do odczytania i analizy.
Część linków zewnętrznych można sprawdzić po prostu korzystając z wyszukiwania w Google. Jest to rozwiązanie łatwe, darmowe i proste w obsłudze. Zapewnia ono bardzo podstawowe informacje na temat zewnętrznych linków.
Ostatnim narzędziem jest Semrush, który pozwala na analizę linków do strony również pod wieloma aspektami.

Sprawdzanie mocy linków
Bardzo ważną czynnością jest też sprawdzenie mocy linków. W tym celu można skorzystać ze wskaźników Trust Flow oraz Citation Flow. Należy jednak brać pod uwagę fakt, że algorytmy Google ciągle się zmieniają. Aby ocenić jakość i moc linków, warto wziąć pod uwagę poniższe czynniki:
- widoczność witryny w wynikach wyszukiwania Google,
- wiek domeny,
- tematyczne powiązanie ze stroną, która jest pozycjonowana,
- spam – istotne jest sprawdzenie czy automaty linkujące nie tworzą zbyt dużej ilości odnośników,
- ilość linków prowadzących do domeny i ich jakość.
I tutaj od razu dodam jedną istotną rzecz – jeśli przyjąć, że każdy SEO inaczej określa moc linków to można mówić o tym, ze taka wartość nie istnieje. Pare lat temu posługiwaliśmy się takim algorytmem jak PageRank jednak został ukryty przez Google więc pozostaje posiłkować się narzędziami zewnętrznymi, które „moce” obliczają na podstawie własnych algorytmów.
Podsumowanie
Linki zewnętrzne odgrywają kluczową rolę w procesie pozycjonowania stron internetowych. Istotne jest zadbanie nie tylko o ich odpowiednią ilość, ale również o jakość i moc. Dlatego niezbędne jest zdobywanie linków ze stron posiadających wysoką ocenę w oczach robotów Google. W związku z tym istotne jest korzystanie z opisanych wyżej narzędzi pozwalających na dokładne zlokalizowanie linków, ich naprawę lub usuwanie, jeśli jakość jest niska. W ten sposób można pozbyć się odnośników mogących obniżyć pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google.
1. Czym jest linkowanie?
Jest to proces służący znacznej optymalizacji oraz pozycjonowania danej strony. Polega na umieszczaniu w treściach zamieszczonych na stronie odnośników do zbliżonych podstron czy tekstów.
2. Dlaczego należy sprawdzać linki prowadzące do strony?
Dzięki temu można pozyskiwać informacje na temat konkurencji. Wychwytuje się także w ten sposób nieaktywne linki i bada skuteczność podjętych działań.
3. Jakie narzędzia służą do sprawdzania linków?
Jednym z podstawowych narzędzi jest Google Search Console. Warto skorzystać także z MajesticSEO, choć trzeba pamiętać, że jest to płatne narzędzie.
4. Jakie czynniki wpływają na moc linków?
Algorytmy Google ciągle się zmieniają. Warto jednak pamiętać, że niezmienne parametry to: wiek domeny, widoczność w wyszukiwarce, tematyczne powiązania, spam czy ilość linków.