Spis treści:
Działania w zakresie marketingu internetowego, które prowadzone są na oślep, to strzał w kolano. Zarówno strategia pozycjonowania, optymalizacji strony internetowej, jak i kampanie reklamowe – wszystko to, aby przyniosło spodziewany rezultat (w postaci zwiększonych zysków firmy, większego ruchu w serwisie internetowym czy lepszej konwersji) musi być dokładnie zaplanowane. Niezwykle pomocne w drodze na wymarzony biznesowy szczyt mogą okazać się trafnie dobrane wyrażenia kluczowe. Pojawia się jednak pytanie, jak sprawdzić popularność słowa kluczowego? Właśnie tę problematykę poruszymy w poniższym tekście.
Popularność frazy kluczowych – czyli o słowach słów kilka
Słowa kluczowe (z ang. keywords) – to zarówno pojedyncze słowa, jak i wyrażenia składające się z kilku słów. Prowadzisz lokalny biznes, a może Twoja firma ma zasięg ogólnopolski? Zajmujesz się produkcją odzieży specjalistycznej, świadczysz usługi opiekuńcze, sprzedajesz ręcznie robione ozdoby, a może prowadzisz kancelarię prawną? Rodzaj prowadzonej działalności czy zasięg, jaki ona obejmuje, nie ma większego znaczenia. Trafnie dobrane słowa kluczowe mają takie samo znaczenie w każdej dziedzinie biznesu – to właśnie po ich rosnących pozycjach, jak po kolejnych stopniach rozwoju będziesz się wspinać po drabinie sukcesu.

Popularność słów kluczowych – czy faktycznie jest istotna?
I tak, i nie – wszystko zależy od tego, jaką strategię pozycjonowania obierzesz. Jeżeli chodzi o pozycjonowanie fraz z długiego ogona, to popularność ma mniejsze znaczenie, niż np. zysk płynący z niszowych fraz. Warto w tym miejscu zauważyć, że frazy long tail, chociaż pojedynczo nie są w stanie wygenerować dużego ruchu, to gdy zajmiemy się pozycjonowaniem serwisu na kilkanaście czy kilkadziesiąt takich niszowych wyrażeń kluczowych, to wówczas różnica w ilości odwiedzin będzie widoczna gołym okiem.
Każda branża jest inna i wymaga opracowania innej strategii pozycjonowania czy reklamy. Niekiedy samo operowanie wyrażeniami z długiego ogona nie przyczyni się do sukcesu firmy. Do gry wracają zatem słowa kluczowe, które cieszą się dużym zainteresowaniem internautów, a jak bumerang powraca pytanie o to, jak sprawdzić popularność słowa kluczowego?
Jak sprawdzić popularność słów kluczowych – darmowe i płatne narzędzia SEO
W biznesie liczą się konkrety – to właśnie za nimi pojawiają się zyski. Opracowując strategię marketingową dla firmy, dobrze jest podpierać się twardymi danymi. Z pomocą przychodzą mniej lub bardziej rozbudowane narzędzia internetowe. Jak sprawdzić popularność słowa kluczowego w wyszukiwarce Google? Wystarczy skorzystać z którejś z darmowych lub płatnych propozycji.

Jakie są darmowe narzędzia do sprawdzania popularności słów kluczowych?
Lista darmowych narzędzi umożliwiających weryfikację tego, jak dużym zainteresowaniem użytkowników cieszą się konkretne wyrażenia może i nie jest zbyt długa (zawiera raptem dwie pozycje), jednak wskazane propozycje powinny wystarczyć do podstawowej analizy słów kluczowych. Największą popularnością cieszy się Planner słów kluczowych – narzędzie udostępniane przez Google.
Popularność konkretnych fraz kluczowych (jednak wyłącznie tych, które u użytkowników wzbudzają największe zainteresowanie) możesz sprawdzić także przy pomocy innego narzędzia od Google. Mowa w tym miejscu o Google Trends. Plus tego rozwiązania jest taki, że otrzymujesz wgląd w dane historyczne – z łatwością sprawdzisz, jak na przestrzeni wybranego okresu kształtowała się popularność wybranego wyrażenia.
Jest to szczególnie istotne dla przedsiębiorców, którzy mają niezwykle zróżnicowaną ofertę – czasem trudno jest się zdecydować, na które produkty postawić w działaniach promocyjnych. Google Trends może pomóc w podjęciu decyzji – np. produkty związane z wentylacją cieszą się większym zainteresowaniem w miesiącach letnich, a te związane z ogrzewaniem w miesiącach jesiennych i zimowych.
Płatne narzędzia do sprawdzania popularności słów kluczowych?
Na sam koniec jeszcze słów kilka o płatnych narzędziach do sprawdzania słów kluczowych. Pozwalają one na nieco szerszą analitykę, jednak aby sprawnie się nimi posługiwać, trzeba mieć nieco większe doświadczenie, w przeciwnym razie można się pogubić w gąszczu różnorodnych informacji. Niektórych odstrasza też fakt, że miesięczne opłaty za dostęp do tych narzędzi, jak na polskie warunki, są dosyć wysokie.
Popularność słów kluczowych możesz sprawdzić za pomocą:
- Google Planner
- Google Trends
- Senuto
- SEMSTORM
- Ahrefs
- Ubersuggest
- Answerthepublic
1. Jakimi narzędziami można sprawdzić popularność słów kluczowych?
Jest ich naprawdę dużo, w tym darmowych. Wyszczególnić można między innymi Planer słów kluczowych od Google, a także Google Trends.
2. Dlaczego frazy kluczowe są tak ważne?
Ponieważ jeśli będą odpowiednio dobrane, Twoja strona może znajdować się bardzo wysoko w wyszukiwarkach. Dzięki temu ruch na stronie drastycznie się zwiększy.
3. Jak długie mogą być frazy kluczowe?
Wbrew pozorom słowa kluczowe nie muszą być pojedyncze. Często są to wyrażenia złożone z kilku wyrazów.
4. Czy warto pozycjonować frazy long tail?
Jeśli zajmiesz się kilkunastoma niszowymi frazami long tail, to szybko zauważysz wzrost popularności swojej strony. Nie zawsze jest to jednak w pełni skuteczna taktyka.