Strona główna Darmowe porady SEO Jak sprawdzić szybkość ładowania strony WWW?

Jak sprawdzić szybkość ładowania strony WWW?

Autor InClick

Szybkość ładowania strony to istotny element, który wyszukiwarka Google bierze pod uwagę przy tworzeniu rankingu zarówno w wersji desktopowej, jak i wyników wyszukiwania wyświetlanych na urządzeniach mobilnych. Jak sprawdzić szybkość wczytywania strony internetowej i co zrobić, aby ją poprawić?

Analiza szybkości strony głównej – jakie narzędzia możesz wykorzystać?

Pomiar prędkości ładowania witryny to obowiązkowy element audytu SEO. Dzięki niemu dowiesz się, ile czasu musi upłynąć, zanim użytkownik ujrzy pełną zawartość serwisu. Dlaczego jest to tak istotne?

Żyjemy w biegu, nieustannie się gdzieś spieszymy. Pomyśl, jak bardzo irytujesz się, gdy musisz stać w kolejce do kasy w spożywczaku. Nic dziwnego, że podobnym zniecierpliwieniem wykazuje się użytkownik, który zbyt długo musi czekać na to, żeby załadowała się strona internetowa. Co to znaczy „zbyt długo”? W tym przypadku liczy się każda sekunda – jeśli czas ładowania witryny jest dłuższy niż 3 s, co drugi potencjalny klient pójdzie sprawdzić, co słychać u Twojej konkurencji.

Podczas sprawdzania szybkości witryny na pierwszy rzut idzie przeważnie strona główna. To pierwsze miejsce, do którego najczęściej trafiają zarówno użytkownicy, jak i roboty wyszukiwarki. Wykorzystaj bezpłatne narzędzie Google PageSpeed Insights. Jest ono intuicyjne w obsłudze. Wystarczy, że wpiszesz w pole adres serwisu, a po chwili zobaczysz kompletny raport.

Otrzymasz rezultat testu prędkości zarówno dla wersji desktopowej, jak i dla urządzeń mobilnych. Pamiętaj, że coraz więcej użytkowników korzysta z tabletów oraz smartfonów. Lepszy wynik dla mobile to szansa na wyższą konwersję.

Wynik w kolorze czerwonym to informacja dla Ciebie, że strona ładuje się zbyt wolno. Jeśli będzie pomarańczowy (w przedziale od 50 do 89), to konieczne są poprawki. Najlepszy rezultat to kolor zielony, czyli 90 lub więcej.

Na ostateczny rezultat składa się 6 metryk:

  • First Contentful Paint;
  • Speed Index;
  • Largest Contentful Paint;
  • Time to Interactive;
  • Total Blocking Time;
  • Cumulative Layout Shift.

Przechodząc do kalkulatora, w kilka chwil sprawdzisz, które metryki mają najniższą wartość i jaką wagę w całościowej ocenie ma każda z nich.

Jeśli chcesz sprawdzić szybkość ładowania strony WWW, możesz też skorzystać z innych narzędzi, np. Web Page Test, Pingdom Website Speed Test lub GTmetrix.

Analiza podstron produktowych

Optymalizacja czasu ładowania strony powinna dotyczyć nie tylko strony głównej serwisu, lecz także stron produktowych. Wykonaj test szybkości dla każdej podstrony. Jedną z przyczyn zbyt wolnego ładowania się kart produktów mogą okazać się zbyt duże grafiki. Owszem, nie może ich zabraknąć – w końcu nie przez przypadek przyjęło się, że kupujemy oczami. Zamieszczane zdjęcia produktów muszą mieć jednak optymalny rozmiar, bo inaczej zmniejszą szybkość ładowania strony internetowej.

Analiza stron kategorii

Szybkość witryny istotna jest także w przypadku stron kategorii. Również w tym przypadku powinieneś się przyjrzeć elementom graficznym. Zwróć też uwagę, czy nie występują łańcuchy przekierowań, które mogą znacznie wydłużyć czas wczytywania witryny. Jeśli stosujesz przekierowania, zadbaj o to, aby były bezpośrednie. W przypadku strony kategorii może to być konieczne np. przy modyfikacji jej nazwy, która niekiedy może skutkować zmianą adresu URL.

Analiza artykułów blogowych

Przeprowadzając audyt SEO, nie zapomnij zweryfikować czasu wczytywania artykułów blogowych na Twojej stronie internetowej. Zwróć uwagę na elementy, które najczęściej sprawiają, że szybkość ładowania strony jest niezadowalająca. Zoptymalizuj grafiki, usuń zbędne pliki CSS, sprawdź, czy nie pojawiają się nieużywane Java Scripty. Jeśli korzystasz z przekierowań, to zweryfikuj, czy są ustawione bezpośrednio do właściwych podstron.

Renderowanie poszczególnych podstron

W audycie SEO, przeprowadzając speed test witryny, zwróć uwagę, czy dla poszczególnych podstron występują zasoby, które blokują renderowanie. Informację o nich znajdziesz w PageSpeed Insights. Jeśli poprawisz renderowanie poszczególnych podstron, Twój serwis będzie ładował się szybciej. Prędkość witryny jest kluczowa niezależnie od tego, czy chodzi o sklep internetowy, czy o stronę z ofertą firmy usługowej.

Gdy poprawisz krytyczną ścieżkę renderowania, Twoja strona internetowa szybko wyświetli się użytkownikowi korzystającemu z dowolnej przeglądarki internetowej.

Java scripty

Jeśli zdecydujesz się mierzyć szybkość strony internetowej, a wynik, który uzyskasz, będzie daleki od zadowalającego, to przyjrzyj się, czy nie stoją za tym java scripty – zarówno te wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Upewnij się, że w witrynie nie ma zbyt wielu zewnętrznych java scriptów. Zweryfikuj, czy do serwisu nie są podpięte narzędzia, z których nie korzystasz już od dłuższego czasu.

Prędkość ładowania się strony wpływa zarówno na ocenę robotów Google, jak i na wrażenia użytkownika. Przeprowadzając audyt SEO, skorzystaj z narzędzi do mierzenia szybkości i zbadaj nie tylko stronę główną, lecz także strony kategorii i produktów.

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

606 628 628