Strona główna SEO Jak szybko wypozycjonować stronę w wyszukiwarce Google?

Jak szybko wypozycjonować stronę w wyszukiwarce Google?

Autor InClick
jak szybko wypozycjonować stronę

Wysoka pozycja w Google jest ważna dla każdej firmy prowadzącej biznes w Internecie. Pozwala na zwiększenie ruchu w witrynie, a przez to pozyskanie nowych klientów. Pozycjonowanie strony wymaga skupienia się i zadbania o wiele czynników zewnętrznych i wewnętrznych. Proces pozycjonowania nie jest szybki i łatwy. Są jednak takie elementy, które można poprawić, aby szybko zauważyć efekty. Dzięki nim pozycja strony w Google wzrośnie niemal z dnia na dzień.

Krótkie przypomnienie, czym jest pozycjonowanie

Pozycjonowanie to szereg działań, które mają na celu umieszczenie witryny internetowej na jak najwyższej pozycji w wyszukiwarkach. Pozycjonowanie najczęściej prowadzi się w zakresie wyszukiwarki Google. Działania prowadzone są w odniesieniu do konkretnych słów kluczowych. To po ich wpisaniu strona www powinna się pojawiać na pierwszych stronach Google. Im wyższa pozycja, tym większe korzyści może odnieść właściciel witryny internetowej. Dobrze wypozycjonowana strona www to zwiększenie ruchu na niej, co przekłada się na zwiększenie liczby klientów, a więc i zysków firmy.

Pozycjonowanie strony www to długi proces, który daje długoterminowe efekty. Na pozycję witryny w Googlach wpływa wiele czynników zarówno dotyczących jej zaplecza technicznego, wyglądu, jak i zewnętrznych elementów. Wysokie wyniki osiąga się, jeśli zadba się o nie wszystkie. Czasem jednak pozycje strony chce się poprawić w stosunkowo krótkim czasie. Można to zrobić, jeśli zadba się o najważniejsze elementy tego procesu. Co więcej, o wiele czynników wpływających na SEO można zatroszczyć się samodzielnie – wystarczy tylko poświęcić im trochę czasu.

Zasady pozycjonowania stron www 2020 roku

O zasadach pozycjonowania stron mówi katalog white hat SEO. Są to metody, które akceptuje Google. Mówią one jak poprawnie zoptymalizować witrynę pod kątem przyjazności dla Internauty i robotów Google. Warto tu dodać, że katalog działań white hat SEO jest stale uaktualniany. Pojawiają się w nim nowe metody pozycjonowania, a także nowe czynniki wpływające na widoczność serwisu internetowego. Wspomnieć należy, że wszystkie elementy wpływające na widoczność strony w wyszukiwarce nie są znane – niektóre Google pozostawia w tajemnicy. Listę ponad 200 czynników rankingowych Google stworzył Secrulass.net.

Stosowanie się do zasad white hat SEO wielu wydaje się trudne i czasochłonne, dlatego wielu chcąc osiągnąć szybko wysoką pozycję, sięga po black hat SEO. Nie jest to jednak dobre rozwiązanie. Google zauważając, że firma stosuje zakazane praktyki, może nałożyć na nią karę za manipulacje wynikami wyszukiwarek. Karą jest np. całkowite usunięcie strony z wyników wyszukiwania, obniżenie pozycji domeny w rankingu. To, dlatego nawet chcąc szybko wypozycjonować stronę, nie warto wykorzystywać techniki black hat SEO.

21 wskazówek, które pomogą CI szybko wypozycjonować stronę www

Jeśli chcesz szybko wypozycjonować stronę www, skorzystaj z jednej z poniższych wskazówek, a najlepiej wdrąż je wszystkie. Są one zgodne z zaleceniami Google i pozwolą poprawić pozycję o kilka punktów. Co ważne, odpowiadają one również na najnowsze trendy w SEO.

Widoczność strony w Google

Aby w ogóle móc mówić o podjęciu działań mających poprawić widoczność strony www w Google, jest upewnienie się, że jest ona poprawnie indeksowana. Poprawne zaindeksowanie witryny oznacza, że roboty Google będą co jakiś czas odwiedzać stronę i ją zaczytywać. Sposobów na sprawdzenie, czy strona jest zaczytywana przez wyszukiwarki, jest kilka. Najprostszy to wpisanie w pole wyszukiwania site:nazwadomeny.pl. Niezaczytane strony trzeba zgłosić do Google z pomocą Search Console.

Przyjazne linki

Pierwszą rzeczą, jaką można zrobić, żeby strona była przyjaźniejsza dla robotów Google, jest zadbanie o linki i ich strukturę. Powinny one być łatwe do przeczytania (i zapamiętania) zarówno dla użytkowników sieci, jak i dla robota Google. Przykładem przyjaznego linku jest np. https://www.zgred.pl/blog/jak-zmniejszyc-wspolczynnik-odrzucen/. Nie ma tu wielkich liter, znaków specjalnych, cyfr i innych elementów trudnych w odczytaniu. Co więcej, patrząc na nazwę linku, od razu wiemy jakiej treści się spodziewać na wejściu na podstronę.

Jeśli więc na twojej witrynie znajdują się mało przyjazne linki, zadbaj o ich odpowiednie nazwy. Pamiętaj też, aby nowym podstroną nadawać już właściwy adres URL.

Mapa witryny

W szybkim pozycjonowaniu pomoże ci mapa witryny. Pomaga ona robotom Google zrozumieć strukturę strony oraz zaindeksować najważniejsze podstrony. Mapa witryny jest szczególnie ważna przy rozbudowanych serwisach, gdzie liczba podstron to kilkanaście– kilkadziesiąt.

Certyfikat SSL

Certyfikat SSL to standard w tworzeniu stron, jednak wiele witryn nadal go nie posiada. Głównym zadaniem certyfikatu jest zapewnienie bezpieczeństwa użytkownikom oraz poprawienie wizerunku witryn w oczach Google. Certyfikat SSL można dodać do witryny darmowo. W przypadku standardowych stron internetowych jest to wystarczające rozwiązanie. Jeśli więc nadal go nie masz, koniecznie poświęć kilka minut na jego dodanie.

Aktualizacja strony www

Większość stron www stworzonych jest na otwartych oprogramowaniach np. WordPress czy Joomla, które są też systemami zarządzania treścią. W takich wypadkach należy zadbać o to, aby witrynę regularnie aktualizować. Zazwyczaj można to robić automatycznie. W przypadku, gdy korzystasz z wtyczek np. Yoast SEO w WordPress, dbaj też o regularne aktualizacje wtyczek. Dzięki temu zyskasz nowe usprawnienia, a Google będą cię lepiej postrzegać.

Zdjęcia na stronie

Zdjęcia to ważny element na stronie www. Pozwalają zwizualizować produkty czy usługi, uatrakcyjnić je dla odbiorcy. Zdjęcia mają też duży wpływ na pozycję witryny internetowej w Google. Pamiętaj, że zdjęcia w zbyt dużych rozmiarach przyczyniają się do spowolnienia wczytywania się witryny, a to nie jest korzystne. Optymalnie każdy obraz umieszczony na stronie powinien mieć maksymalnie 200-300 KB. Zadbaj więc o odpowiednią wagę zdjęć. Możesz je przerobić ręcznie za pomocą GIMPa, Photoshopa lub skorzystać z jednego z licznych pomniejszaczy zdjęć online.

Oprócz rozmiarów obrazków w pozycjonowaniu liczy się też ich opis. W poprawie pozycji strony w Google pomoże dodanie meta title, czyli tytułu obraz oraz meta alt, czyli tekstu alternatywnego, który pojawi się na stronie, gdy z różnych względów nie będzie mógł być załadowany. Meta title i znaczniki alt powinny znajdować się przy każdym zdjęciu, również logotypach.  

Nofollow do linków wychodzących

Na każdej stronie znajdują się linki. Większość osób zna podział na linki wewnętrzne i zewnętrzne. Jednak dla SEO równie ważne są linki nofollow i linki dofollow. Te pierwsze informują roboty Google, że danego odnośnika nie powinny uwzględniać w ocenie strony linkowej. Zazwyczaj linki nofollow stosuje się przy linkach sponsorowanych czy w komentarzach na blogach. Ma to zminimalizować ryzyko spamerskich odnośników url. Atrybut nowofllow sprawia, że tracą swoją atrakcyjność Alternatywą są dla nich linki z atrybutem dofollow. To one są głównie wykorzystywane w SEO. Służą do szybkiego przeniesienia się na inną stronę lub podstronę. Roboty Google linki z atrybutem dofollow traktują jako te wartościowe.

Dobre praktyki podpowiadają, że w witrynie lepiej jest stosować linki nofollow, jeśli kierują one do reklamy lub strony zewnętrznej. Dzięki temu roboty google nie będą przekazywać „mocy” SEO twojej witryny zewnętrznemu linkowi URL. Linki dofollow powinno się stosować o wiele rzadziej i tylko do stron, które są wyżej w rankingu niż nasza.

Linki wewnętrzne

Pozostając jeszcze w temacie linków – koniecznie zadbaj o linkowanie wewnętrzne. Jest to jeden z kluczowych czynników w SEO. W tekstach blogowych czy aktualnościach umieszczaj 2-3 linki kierujące do innego podstrony np. produktów w sklepie czy innych artykułów. Dzięki temu zwiększysz czas, jaki użytkownik spędza na stronie oraz liczbę odwiedzin. Przełoży się to na wyniki SEO strony.

Przyspieszenie działania strony

Jednym z najważniejszych parametrów SEO jest szybkość ładowania się witryny. Jest to też najnowszy trend w pozycjonowaniu. Wysoko w wynikach pozycjonowania znajdą się strony szybko wczytujące się na urządzeniach mobilnych oraz stacjonarnych. Wskazuje się, że optymalny czas wczytania witryny to poniżej 1000 milisekund. Pamiętaj, że im szybciej strona się załaduje, tym mniejszy będzie wskaźnik bounce rate i lepsze wskaźniki user experience.

Frazy kluczowe

Zastosowanie nawet najlepszych technik white hat SEO nie zadziała, jeśli na stronie nie będzie się używać fraz kluczowych. Powinny one znaleźć się na każdej podstronie. Wybór słów kluczowych to zadanie, któremu trzeba poświęcić sporo czasu, ale równie ważne jest też ich umiejętne stosowanie. Dobre wyniki w Google osiągniesz, jeśli:

  • Postawisz na pozycjonowanie long tail, czyli na tzw. długi ogon – ta metoda pozwala na stosunkowo szybkie osiągnięcie wysokich pozycji na komercyjne frazy z długiego ogona; za takie uważa się frazy, które składają się z więcej niż 3 wyrazów; warto tu postawić na pozycjonowanie na pytania np. jak szybko wypozycjonować serwis internetowy? – nie tylko zastosujesz SEO long tail, ale i twój artykuł będzie przygotowany pod wyszukiwanie głosowe, które zostało okrzyknięte najgorętszym trendem SEO na najbliższe lata;
  • Będziesz unikać kanibalizacji słów kluczowych, czyli stosowania tego samego słowa kluczowego dla kilku podstron; pamiętaj, że decydując się na kanibalizm fraz kluczowych, sam sobie robisz konkurencję; trudniej będzie cj jewypozycjonować, a roboty na podstrony z tymi samymi słowami kluczowymi będą patrzeć nieprzychylnie;
  • Stale będziesz poszukiwał nowych fraz kluczowych – słowa kluczowe ulegają trendom i modom; w niektórych branżach są też mocno sezonowe; monitorowanie ich na bieżąco pozwala wyprzedzić konkurencję i wypozycjonować się na to, co np. będzie na topie w przyszłym sezonie;
  • Nie przesadzaj… ze słowami kluczowymi na stronie; zbytnie nasycenie contenu nimi będzie wrogiem, a nie przyjacielem SEO; Google taki zabieg odbierze jako spam i automatycznie obniży pozycję witryny w wynikach organicznych.

Tagi i kategorie

O tym, że powinieneś prowadzić bloga, nie trzeba cię na pewno przekonywać. Znacznie poprawia on wyniki w Google. Samo posiadanie bloga to jednak nie wszystko. Ważne jest też to, jak zostanie on zorganizowany. Pierwszą rzeczą, o jaką warto zadbać to kategorie, do których przypiszesz posty/artykuły. Ułatwią one czytelnikom i robotom wyszukiwarki nawigacje, co przełoży się na wyższe wyniki organiczne. Jeden artykuł możesz przypisać do kilku kategorii, które dodatkowo będą podzielone na subkategorie.

W przypadku bloga ważne są również tagi. Segregują one artykuły blogowe w grupach tematycznych i pozwalają zawężyć tematykę postu. Dzięki nim czytelnik, a także robot Google będzie mógł łatwo odnaleźć podobne teksty. To również wpływa pozytywnie na SEO.

Kategorie i tagi powinieneś też zastosować na stronie sklepu internetowego.  Ich działanie i rola są takie same jak na blogu.

Uzupełnienie meta title

Na blogu (ale nie tylko!) dopisz meta title. Jest to jeden z tagów SEO. Jest on tytułem strony, który wyświetla się w Google. 

Meta title i meta description to elementy obowiązkowe dla każdej podstrony. Powinny one znaleźć się nie tylko na blogu, ale także w kartach produktów, stronie głównej, opisach kategorii, zakładce kontakt czy współpraca.

Uzupełnienie meta description

Meta description to krótki opis mówiący o umieszczonym na stronie/podstronie tekście. Ma on maksymalnie 158 znaków. Tekst z meta description prezentowany jest w wyszukiwarce zaraz pod meta title i adresem URL. Ma on olbrzymie znaczenie w SEO. Jego rolą jest również zachęcenie czytelników do odwiedzenia strony i zapoznania się z całością tekstu.

Wyeliminowanie duplicate content

Zduplikowana treść, czyli ta skopiowana z innej strony lub podstrony własnego serwisu to coś, co nie poprawi wyników wyszukiwarce. Chcąc więc znaleźć się wysoko w niej, zadbaj o unikalne treści, które nigdy wcześniej i nigdzie indziej nie były publikowane. Jeśli nie chcesz pisać odrębnego opisu do produktu, bo np. różnią się tylko kolorem – możesz zastosować parafrazowanie tekstu. Artykuły umieszczane na blogu czy stronie głównej i poszczególnych zakładkach sprawdzaj narzędziami antyplagiatowymi. Dobrym rozwiązaniem jest też stosowanie linków kanonicznych. Działają one podobnie jak przekierowanie 301 i informują roboty Google, że oryginalna treść znajduje się pod innym adresem.

Długie artykuły

Czasy krótkich artykułów dawno już minęły. Dziś Google ceni eksperckie wpisy, które do końca wyczerpują temat. Artykuły, które zapewnią wysoką pozycję w wyszukiwarkach to te powyżej 10 tysięcy znaków ze spacjami. Takie zazwyczaj znajdują się w TOP3 wyszukiwarki. Na plus zostanie też poczytane tworzenie przydatnych dla Internauty treści. Pod tym stwierdzeniem kryją się m.in. artykuły:

  • guest blogging, czyli wpisy gościnne, które zawierają link do zewnętrznego serwisu,
  • topical authority, czyli treści pisane zgodnie z ideą przekazywania wartościowego, skoncentrowanego na danym temacie contentu; głównym zadaniem topical authority jest promowanie merytorycznej wiedzy, która jest wartościowa dla użytkownika i wyczerpuje dany temat;
  • evergreen, czyli treści zawsze aktualne, świeże (zielone); nie tracą one na wartości i aktualności nawet kilka lat od opublikowania; treści evergreen nie mogą więc być tymi okazjonalnymi, odwołującymi się do bieżących wydarzeń.

Na pozycjonowanie dobrze wpływa też odświeżanie treści, które znajdują się na stronie/blogu. Warto aktualizować je do standardów i aktualnych wytycznych.

Optymalizacja nagłówków

Nagłówki ważne są i dla SEO i dla czytelnika. Zapewniają przejrzystość tekstu, ułatwiają czytanie. Obecnie stosowanie nagłówków, to standard, jak się jednak okazuje nie dla wszystkich – nadal można znaleźć mnóstwo stron i blogów, którym z nimi nie po drodze. Chcąc szybko poprawić pozycje strony Google, sprawdź, czy wszystkie twoje wpisy na blogu, opisy kategorii i inne dłuższe teksty mają nagłówki. Nie? Dodaj je, pamiętaj o logicznej hierarchii. Nagłówek N1 zarezerwowany jest dla tytułu strony, N2, H3, H4, H5 i H6 sprawdzą się jako podtytuły. W nagłówkach umieść słowo kluczowe!

Małe, ale ważne

W pozycjonowaniu strony często duże znaczenie mają bardzo małe i z pozoru! nieistotne elementy. Na blogu takim jest spis treści, który jest bardzo lubiany przez roboty Google. Wpisy warto też uzupełniać o datę publikacji. Dzięki temu robot otrzymuje informacje, że kontakt jest aktualny. Pamiętaj, tylko aby nowe treści dodawać regularnie i często. Dobra praktyka radzi umieszczanie ich co najmniej raz w tygodniu.

Dzielenie się treścią

Samo tworzenie treści to dopiero początek. Warto ją również promować. Dla Google najlepszą promocją jest dzielenie się contentem przez samych czytelników np. poprzez udostępnienie w social mediach. Znacząco wpływa to na pozycje w wyszukiwarce. Zapewnij więc swoim czytelnikom możliwość udostępnienia na Facebooku czy LinkedIn treści z bloga. Dodaj także opcję skopiowania linku lub wysłania artykułu prosto na maila znajomego. Im więcej udostępnień, tym lepiej twoja strona będzie oceniana przez Google, a przez to jej pozycja będzie rosnąć.

Wizytówka Google

Wizytówkę firmy w Google może założyć każdy. Jest ona bezpłatna, a daje wiele korzyści. Przede wszystkim sprawia, że strona będzie się wyświetlać w wynikach wyszukiwania oraz w mapach Google. Aby założyć wizytówkę, wystarczy uzupełnić formularz, poczekać na list z kodem i zweryfikować proces.

Eliminacja błędu 404

Na skutek błędu, zmiany lub usunięcia adresu URL może się zdarzyć, że niektóre podstrony nie będą działać. Takiej sytuacji nie lubi zarówno Google, jak i Internauci. W szybkim wypozycjonowaniu strony pomoże usunięcie wszystkich stron z błędem 404.

Responsywność szablonu

Responsywność to trend, który w SEO utrzymuje się od kilku lat i dalej jest oczkiem w głowie Google. Oznacza ona, że witrynę można wygodnie przeglądać nie tylko na stacjonarnym urządzeniu, ale i smartfonie, tablecie czy każdym innym sprzęcie mobilnym. Nie ma tu co dużo pisać – jeśli twoja strona nie będzie responsywna, z wysokim miejscem w wyszukiwarce musisz się pożegnać. Responsywność to must have.

Inne ciekawe tematy

Skomentuj