Strona główna Content Jak tworzyć meta title i czy jego długość ma znaczenie?

Jak tworzyć meta title i czy jego długość ma znaczenie?

Autor InClick

Meta title to po prostu tytuł strony, który widzisz w zakładce przeglądarki, a najczęściej możesz go również zobaczyć na liście wyników w Google, Bingu czy Yahoo i w innych wyszukiwarkach. Treść, która się znajduje w tagu title, ma bardzo duże znaczenie – zarówno dla algorytmu owej wyszukiwarki, jak i użytkownika. Sprawdź, jak stworzyć tytuł SEO, aby jego treść pozytywnie wpłynęła na widoczność Twojej strony w Google i jednocześnie przełożyła się na wyższą konwersję.

Znacznik title w kodzie HTML

Tytuł strony znajduje się w sekcji head i jest to jeden z najważniejszych elementów, który tam widnieje. Poza nim jest tam również m.in. opis, czyli description, ale nie ma on większego wpływu na widoczność strony w Google. Nie oznacza to jednak, że nie powinieneś zwracać na niego uwagi – dobrze zaprojektowany może mieć pozytywny wpływ na CTR (click-through-rate), czyli na to, jak często Twoja strona będzie klikana w Google. Oto jak wygląda tag title w kodzie strony:

<head>

<title>Tytuł Twojej strony | Nazwa marki</title>

</head>

W systemie CMS WordPress title jest automatycznie takie samo jak tytuł wpisu, który dodajesz. Jeśli chcesz ustalić inny tytuł SEO, to skorzystaj z jednej z popularnych wtyczek, takich jak Yoast SEO czy All in One SEO. W zależności od wersji pluginu widok może wyglądać inaczej, ale najczęściej będzie on podobny jak poniżej.

Czy title jest czynnikiem rankingowym Google?

Tytuł SEO jest jednym z elementów, które mają istotny wpływ na widoczność danej strony w organicznych wynikach wyszukiwania Google. W wielu przypadkach niewielka modyfikacja zawartości tego tagu może spowodować, że serwis zacznie być widoczny na większą liczbę zapytań, co przełoży się na wzrost odwiedzin na stronie.

Przeczytaj:  Ruch na stronie internetowej - jak sprawdzić?

Kolejną korzyścią z dobrze przygotowanego title może być wyższy CTR. Możesz testować, jaki wynik osiągasz po poszczególnych zmianach na podstawie danych Google Search Console. Jeśli masz zweryfikowaną stronę w GSC, to zaloguj się na konto i zajrzyj do zakładki „Skuteczność”. Przeanalizuj, jak wprowadzone modyfikacje wpłynęły na CTR,  jednocześnie biorąc pod uwagę, jak zmieniła się pozycja strony.

Aby uzyskać lepszy rezultat, najpierw musisz wiedzieć, jak tworzyć zawartość title, aby tytuł SEO pomagał Ci w realizacji celów pod względem widoczności i klikalności.

Jak tworzyć meta title?

Google przygotowało zbiór sugestii, z których warto korzystać, tworząc meta title. Pamiętaj o następujących kwestiach:

  • Dodaj w title najważniejsze słowa kluczowe dla danej strony – najistotniejsza fraza powinna się pojawić na początku tytułu, zostać powtórzona w treści contentu na podstronie, nagłówku i nie tylko, ale zakładając, że jest to naturalne użycie. Na końcu title warto umieścić nazwę brandu czy adres strony. Skąd masz wiedzieć, jakich powinieneś użyć słów kluczowych? Do ich ustalenia możesz wykorzystać np. planer słów kluczowych Google Ads, keywordtool.io, Senuto, Ahrefs i inne narzędzia.
  • Nie upychaj słów kluczowych – określenie najważniejszych fraz nie oznacza, że masz je wszystkie umieścić w title i tylko oddzielić przecinkami. Takie działanie nie przyniesie Ci żadnych korzyści. Tytuł ma wskazywać na zawartość strony. Nagromadzenie słów kluczowych może ponadto negatywnie wpłynąć na CTR.
  • Stwórz unikatowe tytuły dla wszystkich podstron – staraj się unikać schematów, w których title jest za każdym razem niemal taki sam, a zmienia się w nim tylko jedno słowo.
  • Niech title wskazuje na zawartość serwisu – jeśli tytuł Twojej witryny brzmi „Strona główna”, a podstrony np. „Kategoria”, to internauta nie wie, co może na nich znaleźć. Co zrobi w takim przypadku? Kliknie taki wynik w SERP-ach (Search Engine Results Page), który będzie dla niego czytelny i zgodny z jego oczekiwaniami, czyli nie wejdzie na Twoją witrynę.
Przeczytaj:  Jak szybko wypozycjonować stronę w wyszukiwarce Google?

Niestety, ale bez względu na to, jakie ustalisz title, nie możesz mieć 100 proc. pewności, że Google wyświetli taką treść, jaką dodałeś. Algorytm może ocenić, że taki tytuł nie odzwierciedla dobrze zawartości strony, jest taki sam na każdej podstronie, składa się wyłącznie ze słów kluczowych albo występują w nim inne problemy. Google może pokazać inny title nawet wtedy, gdy teoretyczne wszystko zrobiłeś jak należy – po prostu algorytm uzna, że dany content, który znajduje się na stronie, lepiej odpowiada na zapytania internauty i wyświetli np. treść danego nagłówka.

Ile znaków powinien mieć tytuł SEO?

Jeśli korzystasz m.in. ze wspomnianej wtyczki All In One SEO w systemie WordPress, to prawdopodobnie zauważyłeś, że przy polu, w którym możesz wprowadzić title, znajduje się informacja, że większość wyszukiwarek używa tylko 60 zzs tytułu. Kiedy dodasz w nim dłuższy tekst, to liczba znaków podświetli się na czerwono – jest to sugestia, że tytuł SEO jest zbyt długi. Tylko czy rzeczywiście tak jest?

Jeśli zerkniesz do wyników wyszukiwania na przeróżne zapytania, to zobaczysz, że w SERP-ach nie zawsze prezentowane są całe tytuły. Na poniższym przykładzie tylko w przypadku jednego wyniku pojawił się cały title. Z jakiej przyczyny? Otóż był on zbyt długi, ale absolutnie nie chodzi tutaj o przekroczenie liczby znaków ze spacjami.

Obecnie Google w wynikach wyszukiwania nie tyle prezentuje określoną liczbę zzs, lecz opiera się na pikselach – maksimum wynosi 600 px. Co to oznacza? Znaków ma być 50, 70, a może więcej? Nie da się tego przełożyć na ich liczbę – to, ile px zajmuje Twój title, możesz zweryfikować za pomocą dostępnych za darmo serwisów. Najczęściej będzie to do 70 zzs.

Przeczytaj:  Jak mierzyć content marketing?

Przykładowe narzędzie, które umożliwi Ci sprawdzenie, jak prawdopodobnie będzie wyglądać title Twojej strony w wynikach wyszukiwania Google znajdziesz tutaj. Zerknij, co się stanie, jeśli tytuł wypełnisz ciągiem liter „i”. W SERP-ach pojawić się może aż 150 takich znaków.

Natomiast jeśli tytuł będzie ciągiem liter „m”, to już 41 znak będzie oznaczał skrócenie tytułu – nie wyświetli się on cały. Pojawi się jego część i trzy kropki.

Skoro Google skraca tytuł, to co się dzieje z treścią, która nie jest widoczna w SERP-ach? Czy algorytm bierze ją pod uwagę? Jak najbardziej. Projektując title, miej na względzie, jaka jego część pojawi się w wynikach wyszukiwania. To, że będzie on teoretycznie zbyt długi, nie oznacza, że negatywnie wpłynie to na widoczność strony. Staraj się jednak najważniejsze słowa i informacje dodać w tej części tytułu, która najprawdopodobniej będzie widoczna w wynikach wyszukiwania. Ewentualnie możesz testować, jak na CTR i widoczność przekłada się skrócenie title, tak, aby Google prezentowało cały tytuł.

Bardzo często w poradnikach w sieci spotkasz się z sugestiami, że tytuł SEO ma mieć 50–70 zzs. Jak już wiesz, nie jest to prawdą. Owszem, w wielu przypadkach Google wyświetli tyle znaków ze spacjami, ale równie dobrze title może składać się z większej ich liczby. Pamiętaj, że dzięki odpowiedniemu podejściu do tworzenia title możesz osiągnąć lepszą widoczność strony w Google i wyższy CTR, czego efektem mogą być zapytania od klientów. Dlatego tworząc tytuł, poświęć czas na wybór najważniejszych słów kluczowych i następnie go zoptymalizuj – możesz dzięki temu wyłącznie zyskać.  

1 komentarz

Jak 2 listopada 2022 - 11:30

Wydaje mi się też że nie warto przesadzać, tytuł taki jaki faktycznie odpowiada treści i treść odpowiadająca na tytuł. Bo wiele tytułów jest ciekawych z opisu ale aby ktoś wszedł bo brzmi ciekawie. Typu wyskoczył przez okno i nie spadł… ktoś faktycznie wjedzie ale do czasu aż to nowe.

Odpowiedz

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

Call Now Button 606 628 628