Strona główna e-commerce Jak wykonać audyt kampanii Google Ads? Poradnik 2022! 

Jak wykonać audyt kampanii Google Ads? Poradnik 2022! 

Autor Dominik Bigosiński

Praca nad kampanią Google Ads nie powinna opierać się wyłącznie na jej optymalizacji. Po zakończeniu niezbędnych działań ułatwiających osiągnięcie zamierzonej konwersji, warto również wykonać skrupulatny audyt, dzięki któremu wskażemy mocne i słabe strony wdrożonych rozwiązań, co pozwoli nam wyeliminować ewentualne błędy odpowiadające za gorszą rentowność reklamy. Zatem, jak wykonać audyt kampanii Google Ads? Poradnik 2022! 

Czym jest audyt kampanii Google Ads? 

Audyt kampanii Google Ads to proces obejmujący wskazanie wad i zalet opracowywanych kampanii na wybranym koncie reklamowym Google. Pozwala ocenić, czy poszczególne formy reklamowe są prawidłowo zoptymalizowane między innymi pod kątem doboru stawek, konkretnej grupy docelowej czy też jakości strony, na którą kierujemy potencjalnych klientów. 

Zapamiętaj! 

Audyt kampanii Google Ads wykonujemy w celu wskazania ewentualnych błędów optymalizacyjnych oraz weryfikacji skuteczności zaimplementowanych reklam na koncie Google. 

Dlaczego warto wykonać audyt kampanii Google Ads? 

Dlaczego warto wykonać audyt kampanii Google Ads? Według ekspertów InClick jest to doskonała okazja na sprawdzenie, czy wdrożona forma reklamy Google realizuje nasze założenia i cele biznesowe. Dzięki audytowi możemy również łatwiej odnaleźć obszary wymagające optymalizacji, a dodatkowo pozyskać kluczowe informacje o potencjalnych klientach, umożliwiające trafniejsze targetowanie. 

Jak wykonać audyt kampanii Google Ads w 7 krokach? 

Audyt kampanii Google Ads to stosunkowo prosty proces, pod warunkiem, że rozłożymy go na tzw. czynniki pierwsze. Osobiście rozpoczęcie audytu zalecamy od weryfikacji ustawień konta, sprawdzając następnie strukturę grupy reklam. 

Źródło: https://www.freepik.com/free-photo/auditor-explaining-results-audit-client_3955592.htm?query=audit&from_query=audyt 

Rekomendujemy również ocenić typ dopasowań fraz kluczowych i zastosować wykluczenia, trafność rozszerzeń reklam, jakość stron docelowych kampanii (jeden z najważniejszych elementów audytu), a także treść poszczególnych reklam. Na koniec należy zweryfikować potencjał promocji Google Ads pod kątem nowych słów kluczowych i gotowe! Poniżej przedstawiamy, jak wykonać audyt kampanii Google Ads w 7 krokach. 

KROK #1 – zweryfikuj ustawienia konta 

Audyt kampanii Google Ads zawsze rozpoczynamy od weryfikacji ustawień konta i kampanii. W tym celu należy sprawdzić, czy konto Google Ads zostało połączone z kontem Google Analytics, zweryfikować sposoby określania stawek oraz porównać cele kampanii do Twoich celów biznesowych. Warto również zwrócić uwagę na to, czy: 

  • reklamujesz się w prawidłowych lokalizacjach (prowadząc działania regionalne, warto wyłączyć reklamę ogólnopolską); 
  • wdrożona reklama jest responsywna (brak włączenia promocji na urządzeniach mobilnych może obniżyć Twoje zyski nawet o kilkadziesiąt procent, w zależności od branży, w której działasz); 
  • odpowiednio śledzisz konwersję (bez prawidłowego śledzenia konwersji nie zbadamy rzeczywistego działania kampanii). 

KROK #2 – sprawdź strukturę grupy reklam 

W tym przypadku powinniśmy zweryfikować, ile dokładnie reklam znajduje się w każdej grupie (według nas optymalna liczba wynosi pomiędzy trzema, a pięcioma reklamami przypadającymi na grupę). Rekomendujemy także sprawdzić dopasowania słów kluczowych stosowane do nagłówków poszczególnych promocji (zwróćmy uwagę na różnorodność dopasowań fraz) oraz stosowane formy reklam (warto, żeby były zarówno elastyczne, jak i rozszerzone).  

KROK #3 – oceń typy dopasowań słów kluczowych i zastosuj wykluczenia 

Konto Google Ads umożliwia określenie typów dopasowań konkretnych fraz kluczowych do zapytań. Rekomendujemy zastosować zarówno dopasowania ścisłe, przybliżone i dopasowania obejmujące wyrażenia. 

Zapamiętaj! 

Rozwiązaniem polecanym przez reklamodawców InClick jest stosowanie różnych typów dopasowań na koncie. Trzymanie się wyłącznie jednego rodzaju (np. dopasowania przybliżonego) może ograniczać potencjał sprzedażowy danej kampanii. 

Kluczowym aspektem jest również praktykowanie wykluczeń. W innym przypadku prawdopodobnie „przepalasz” część swojego budżetu reklamowego ze względu na to, że zaimplementowane kampanie nie odzwierciedlają intencji użytkowników. O co dokładnie chodzi?  

Źródło: https://www.freepik.com/free-photo/pensive-male-customer-looking-away_6628822.htm#query=question&position=4&from_view=search 

Otóż reklamując się w Google Ads na frazę „agencja marketingowa” bez stosowania wykluczeń, pozyskasz zarówno potencjalnych klientów, którzy chcą skorzystać z Twoich usług, jak i potencjalnych pracowników, co może być niepożądanym zjawiskiem. Warto więc w takim przypadku wykluczyć słowo „praca”, „praktyki” czy „staż”, aby zwiększyć efektywność kampanii. 

KROK #4 – oceń trafność rozszerzeń reklam 

Rozszerzenia reklam w Google Ads pozwalają umieścić w kampanii dodatkowe informacje ułatwiające i zachęcające użytkownika do podjęcia pożądanej konwersji. Chodzi tutaj przede wszystkim o numer telefonu, adres firmy, rozszerzenia objaśnień czy też linki do wybranych podstron w witrynie. Mogą to być także informacje o promocjach, rabatach i darmowej dostawie oferowanej przez Twoje przedsiębiorstwo. 

Dlaczego trafność rozszerzeń reklam jest ważna? Ponieważ albo zachęci klienta do podjęcia konwersji, albo go sfrustruje i kompletnie zniechęci. Dla przykładu, jeśli w treści Twojej promocji znajduje się numer telefonu, ale nikt go nie odbiera – marnujesz budżet na klientów, których nie jesteś w stanie obsłużyć. 

Źródło: https://www.freepik.com/free-photo/darts_7499356.htm#query=accuracy&position=16&from_view=search 

KROK #5 – oceń jakość stron docelowych kampanii 

Strona docelowa to jeden z najważniejszych elementów, jeśli chodzi o kampanie Google Ads. W końcu to właśnie na nią klienci wchodzą, aby skorzystać z Twojej oferty. Warto, żeby była unikalna, zawierała wszelkie kluczowe informacje ważne dla użytkownika oraz miała prawidłowo zoptymalizowaną ścieżkę konwersji, która prowadzi internautę od „A” do „Z” – czyli od wejścia, prosto do wykonania konwersji (np. zakupu produktu, zapisu do newslettera, odbioru darmowego e-booka). 

Zapamiętaj! 

Każda grupa reklam powinna mieć oryginalną stronę docelową zawierającą wyłącznie niezbędne informacje ułatwiające potencjalnemu klientowi poruszanie się po domenie. 

KROK #6 – sprawdź treść reklam 

Według wewnętrznych analiz naszych reklamodawców odpowiednia treść reklam polepsza współczynnik klikalności (z ang. Click Through Rate) nawet o 43%. W konsekwencji podczas audytu kampanii Google Ads należy zwrócić uwagę na 5 głównych elementów, jeśli chodzi o content reklamowy, czyli: 

  • obecność Call to Action w treści reklamy (np. wejdź tutaj, sprawdź, kup teraz); 
  • zawartość wyłącznie niezbędnych informacji (treść reklamowa powinna być krótka i zwięzła); 
  • zastosowanie wszystkich dostępnych rozszerzeń (z których ruch jesteśmy w stanie obsłużyć); 
  • wykorzystanie głównego słowa kluczowego w nagłówku reklamy (które potencjalny klient wpisał w okno wyszukiwarki); 
  • dodanie sformułowań sprawiających, że reklama jest interesująca i chwytliwa dla użytkownika (np. sezonowa wyprzedaż -30% na cały asortyment). 

Warto również zastosować zachęcające hasła, m.in. „darmowa dostawa od 200 zł” lub „oddzwonimy w ciągu 45 minut”. 

KROK #7 – zweryfikuj potencjał reklamy pod kątem nowych słów kluczowych 

Ostatnim krokiem, jaki należy wykonać podczas audytu kampanii Google Ads, jest weryfikacja potencjału reklamy pod kątem nowych słów kluczowych. W tym celu rekomendujemy wejść w sekcję Słowa kluczowe -> Wyszukiwane Hasła. Dzięki temu zweryfikujemy używane przez internautów słowa kluczowe, których nie dodaliśmy do naszej kampanii, a które mają potencjał sprzedażowy. 

Źródło: https://www.freepik.com/free-photo/device-desktop-letter-key-work-keypad_1244139.htm#query=keywords&position=14&from_view=search 

Jak wykonać audyt kampanii Google Ads? Podsumowanie 

Kompleksowy audyt Google Ads powinien opierać się przede wszystkim na weryfikacji ustawień konta, sprawdzeniu struktury grupy reklam, a także ocenie typów dopasowań słów kluczowych i umiejętnym stosowaniu wykluczeń. Warto również pamiętać o ocenie jakości strony docelowej kampanii oraz trafności rozszerzeń reklam czy też ich treści. Dzięki regularnie przeprowadzanym audytom obniżymy koszty promocji PPC w Google, zwiększymy jej trafność i znacznie poprawimy wydajność działań reklamowych. 

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi 

Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce audytu kampanii Google Ads. 

#1 Co zawiera audyt kampanii Google Ads? 

Kompleksowy audyt kampanii Google Ads zawiera konkretną listę zalet oraz elementów do poprawy wraz z ich opisem i dokładnym wyjaśnieniem, jak naprawić błędy i jakie zmiany wprowadzić, aby kampanie były tańsze, a co najważniejsze – bardziej efektywne. 

#2 Ile kosztuje profesjonalny audyt kampanii Google Ads? 

Ceny za profesjonalny audyt kilku kampanii Google Ads oscylują w granicach 2 000 – 3 000 zł netto jednorazowo. Ostateczny koszt zależy od specyfiki analizy oraz dodatkowych czynności (np. weryfikacja i optymalizacja ustawień konta Google Ads). Wejdź w zakładkę KONTAKT i zapytaj o niezobowiązującą wycenę audytu kampanii Google Ads! 

Z tego artykułu dowiedziałeś się: 

  • Czym jest audyt kampanii Google Ads? 
  • Dlaczego warto wykonać audyt kampanii Google Ads? 
  • Jak wykonać audyt kampanii Google Ads w 7 krokach? 
  • Co zawiera audyt kampanii Google Ads? 
  • Ile kosztuje profesjonalny audyt kampanii Google Ads? 

Źródła: 

  1. https://adespresso.com/blog/google-ads-audit/ 
  1. https://www.searchenginejournal.com/google-ads-audit/361156/ 
  1. https://klientboost.com/google/google-ads-audit/ 
  1. https://adalysis.com/how-to-audit-a-google-ads-account-the-ultimate-ppc-audit-checklist-2021/ 
  1. https://www.wordstream.com/adwords-audit 
  1. https://www.datadrivenu.com/google-ads-account-audit/ 
  1. https://oneppcagency.co.uk/google-ads-management/audit/ 

Skomentuj

Inne ciekawe tematy