Strona główna SEO Jak wypozycjonować stronę samemu?

Jak wypozycjonować stronę samemu?

Autor InClick
seo sreo

Większość właścicieli stron internetowych i sklepów online powierza pozycjonowanie ich witryn specjalistom. Nie można się temu dziwić, ponieważ SEO TO dość skomplikowana kwestia, nieumiejętne działania są w stanie sprawić, że serwis zacznie tracić w wynikach wyszukiwarki Google, zamiast zyskiwać. Trzeba na bieżąco być z nowościami, jakie wprowadza Google i zmianami, jakie zachodzą w algorytmach. Chcąc poświęcić nieco czasu wypozycjonowaniu własnej strony, warto zdecydować się jednak na taki krok i spróbować swoich własnych sił. Wystarczy bowiem nieco zaangażowania i czasu, aby już po kilku miesiącach móc świętować sukces. Zatrudnienie agencji SEO to zawsze wydatek, a zaoszczędzone środki można przeznaczyć na nieco inny cel związany z marketingiem, czy rozwojem firmy.

Dlaczego warto samodzielnie pozycjonować swoją stronę www?

Z pewnością pozycjonowanie stron internetowych nie należy do łatwych zajęć. Konieczne jest posiadanie branżowej wiedzy, jednak działając samodzielnie można w portfelu zachować od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy złotych w skali jednego miesiąca. Warto pamiętać również o tym, że kiedy kończymy współpracę z firmą, która dotychczas zajmowała się pozycjonowaniem naszej witryny, automatycznie tracimy spore ilości linków, ponieważ znajdowały się na zapleczowych stronach należących do niej. Samodzielne zdobywanie linków niesie za sobą taką korzyść, że można mieć pewność, iż nie znikną one, dopóki witryny, na których są zamieszczane będą istnieć.

Nawet osoby planujące powierzyć pozycjonowanie własnej strony profesjonalnej agencji powinny posiadać przynajmniej podstawową wiedzę z tego zakresu. Dlaczego? Ponieważ wiedzą, o co pytać specjalistów SEO i na co zwracać uwagę podpisując umowę.

Określ grupę docelowych klientów

Już w momencie zakładania firmy trzeba wiedzieć, do kogo kierowana będzie oferta. Ta wiedza jest również niezbędna przy tworzeniu treści, jakie znajdą się na stronie. Dzisiaj strona www to swoista wizytówka firmy, z której korzystają bardzo często osoby poszukujące konkretnych usług lub towarów. Oferując konkretne usługi, warto pozycjonować stronę w kierunku klientów lokalnych. Niezwykle istotną kwestią są wizytówki Google, dzięki którym można trafić do osób zainteresowanych danymi usługami. Wizytówki Google są usługą całkowicie bezpłatną, z której zawsze należy korzystać.

Firma, która oferuje usługi sprzątania biurowców, zakład szewski, czy kancelaria notarialna to miejsce, które liczą przede wszystkim na osoby znajdujące się w niedalekiej lokalizacji. Bardzo ważne będzie więc używanie słów kluczowych, które wskazywały będą właśnie na dane miasto, czy województwo. Nie może zabraknąć więc na stronie zwrotów takich jak „zakład szewski Poznań”, „prawnik Toruń”, czy „najlepszy fryzjer Opole”. Są to bowiem zwroty, które internauci wpisują do wyszukiwarki w poszukiwaniu danych usług. Jeśli roboty Google wykryją je odpowiednią ilość razy istnieje duże prawdopodobieństwo, że pozycja strony pójdzie w górę.

Jeżeli firma planuje rozszerzanie swojej działalności na teren całej Polski, powinna również pomyśleć o innych, bardziej adekwatnych słowach kluczowych i odpowiednim linkowaniu. Sukces w dużej mierze będzie zależał od konkretnej branży. Znajdując niszę można bardzo szybko i niedrogo wypromować własną witrynę.

Optymalizacja witryny – pierwszy krok w kierunku pozycjonowania

Aby strona internetowa była chętnie odwiedzana, powinna być intuicyjna w obsłudze i czytelna. Niezbędne jest stworzenie jej mapy, dzięki której użytkownik z łatwością będzie się po niej poruszał. Dobrze zaprojektowane menu główne sprawi, że każdy czytelnik odnajdzie poszukiwane przez siebie informacje i będzie miał szansę zajrzeć na interesujące go podstrony.

Struktura strony powinna być oparta na podkatalogach. Nie powinno się w tym celu tworzyć subdomen jak www.sklep.obuwie.pl. Zakładając sklep należy umieścić go na przykład pod adresem www.nazwasklepu.pl/sklep. Ta sama zasada dotyczy również firmowego bloga.

Równie istotna kwestia w budowie strony to stosowanie właściwej hierarchii tytułów oraz śródtytułów. Do tego celu służą znaczniki [h1], [h2], aż do [h6] – kolejność od najważniejszego do najmniej istotnego. Dzięki nagłówkom czytelnik znacznie szybciej jest w stanie odnaleźć fragment tekstu, który go interesuje, ale również wyszukiwarka rozumie budowę konkretnej witryny. Same tytułu i śródtytuły muszą nawiązywać bezpośrednio do zawartych w danym akapicie treści oraz zastosowanych słów kluczowych.

Unikalne treści kluczem do sukcesu

Algorytmy Google są bardzo wyczulone na kopiowane i duplikowane treści. Jeśli zależy Ci na tym, aby strona znajdowała się wysoko w wynikach wyszukiwania, powinieneś tworzyć oryginalne treści, najlepiej wysokiej jakości. Istotne jest, aby nawiązywały do tematyki prowadzonej strony oraz świadczonych przez firmę usług. Nawet niewielki, lokalny biznes można wypromować prowadząc bloga, na którym zamieszcza się treści interesujące z punktu widzenia potencjalnego klienta. Warto postawić na porady i odpowiedzi na kwestie nurtujące większość osób. Teksty poradnikowe są bardzo chętnie czytane, a można je naszpikować wartościowymi słowami kluczowymi, jak również linkami z odnośnikami do sklepu, czy innej witryny.

Zdarza się, że niepozorny blog odnosi ogromny sukces, ponieważ jego twórcy szukają tematów ciekawych i oryginalnych z punktu widzenia osób czytających i starają się, aby na stronie systematycznie pojawiały się kolejne treści.

Lokalna kancelaria prawnicza może na przykład zamieszczać artykuły i porady dla swoich potencjalnych klientów dotyczące codziennych spraw, z jakimi się spotykają. Cenne informacje dotyczące możliwości korzystania ze swoich praw z pewnością podniosą współczynnik konwersji na stronie. Takie działania posłużą nie tylko promocji firmy na rynku lokalnym, ale w krótkim czasie mogą się przyczynić również do pozyskania klientów z całego kraju. Dobrzy copywriterzy są dziś bardzo poszukiwani, ale jeśli jesteś w stanie tworzyć takie treści samodzielnie, z pewnością sporo na tym zaoszczędzisz.

Niezależnie od branży warto prowadzić bloga

Jak wspominaliśmy powyżej, unikalne treści sprzyjają uzyskaniu wyższej pozycji w rankingu wyszukiwarki. Każda branża stwarza możliwości na udostępnianie porad i ciekawostek, a te bezpośrednio wpływają na ruch na stronie i są jedną z najchętniej wybieranych metod przez specjalistów od SEO. Content marketing warto wykorzystywać niezależnie od oferowanych usług, czy towarów. Słowa kluczowe, które pojawią się w tekstach najlepiej dopasujesz samodzielnie. Znając się na danej branży można z łatwością stwierdzić, które pojęcia są najpopularniejsze. Chcąc zyskać klientów na lokalnym rynku warto dodawać nazwy miast, ponieważ w ten sposób użytkownicy sieci poszukują kluczowych dla nich informacji. Jedna strona nie powinna być nasycona zbyt dużą ilością słów kluczowych – najlepiej jeśli zastosujesz ich od dwóch do sześciu.

W poszukiwaniu słów kluczowych warto zajrzeć na strony internetowe należące do konkurencji. Jeśli chcesz profesjonalnie pozycjonować swoją stronę www załóż konto na Google, aby móc skorzystać z Plannera Słów Kluczowych Google Ads (dawniej Adwords). W ten sposób szybko dowiesz się, czy pozycjonowanie pod konkretną frazę ma faktycznie sens, ponieważ sprawdzisz liczbę wyszukiwań. Kolejna kwestia to odpowiednie różnicowanie słów kluczowych. Poszczególne podstrony powinny być optymalizowane pod inne słowa kluczowe, należy unikać tych samych fraz.

Ile razy należy zastosować jedno słowo kluczowe, aby było to działanie skuteczne? Jeden raz to z pewnością zbyt mało. Najlepiej, jeśli zostanie powtórzone kilka razy – zarówno w wersji nieodmienionej, jak i odmienionej. Warto frazy kluczowe stosować zarówno w samej treści tekstu, jak i w poszczególnych nagłówkach podstrony oraz jej metatagach. Należy być jednak ostrożnym, ponieważ zbytnie nasycenie jednym słowem kluczowym może spowodować przeoptymalizowanie, co nie jest pożądane.

O czym jeszcze warto pamiętać przy stosowaniu słów kluczowych?

  • Bardzo ważna kwestia to uzupełnianie we właściwy sposób tytułów zamieszczanych na stronie artykułów (zwykle jest to nagłówek ze znacznikiem h1), title i description każdej z podstron.
  • Warto umieszczać w nich słowo kluczowe lub najważniejsze słowa kluczowe, pod które pozycjonujemy daną podstronę.
  • Niezbędne jest również opisanie każdego zdjęcia zamieszczanego na stronie. Do tego celu wykorzystuje się specjalne tagi – title i alt grafiki. W opisie koniecznie zawrzyj słowo kluczowe. Pozwoli to zdjęciom w zajęciu wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania grafiki Google.

Jak skutecznie linkować stronę www?

Chcąc samodzielnie pozycjonować swoją witrynę trzeba opracować odpowiednią strategię jej linkowania. Kiedyś istotna była ilość linków, które kierowały do witryny, jednak dzisiaj najistotniejsza jest jakość linka, który uda się nam pozyskać. Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że słabe linki mogą nawet zaszkodzić pozycji strony www.

Które linki najlepiej służą pozycjonowaniu strony? Odpowiedź na to pytanie znają jedynie informatycy zatrudnieni w Google, jednak można przypuszczać z dużym prawdopodobieństwem, że mocne linki to te prowadzące z mocnych serwisów, a te słabe pochodzą z niewiarygodnych i słabych. W jaki sposób można sprawdzić jakość witryny pod kątem SEO? Na dzisiejszym rynku liczą się trzy serwisy, które służą do sprawdzania linków danej strony:

  • Ahrefs,
  • Open site explorer,
  • Majestic.

Każde z narzędzi na swój własny sposób weryfikuje to, czy dana strona www jest wartościowa. Istotna jest wysokość wskaźnika – im wyższy w ocenie danej aplikacji, tym większą wartość dla linkowania niesie za sobą dana strona. Najlepiej więc pozyskiwać linki do własnego serwisu właśnie ze stron o wysokich wskaźnikach.

Wytyczne Google wskazują, że sztuczne pozyskiwanie linków do własnej strony jest niedozwolone i jeśli algorytmy wykryją tego typu działanie – witryna może zostać ukarana. Może to oznaczać jej spadek w wynikach wyszukiwarki lub nawet całkowite usunięcie z takich wyników. Dlatego warto postawić na dywersyfikację źródeł linkowania. Jeśli linki będą pochodziły ze stron o powiązanej tematyce, będzie to logiczne działanie, które na pewno ostatnie zauważone i docenione przez roboty Google.

Strategia linkowania musi dopuszczać różnego rodzaju witryny, jakie można znaleźć w Internecie:

  • katalogi firm i katalogi stron,
  • fora internetowe,
  • strony ogłoszeniowe,
  • portale z muzyką,
  • strony partnerów,
  • fora internetowe,
  • komentarze pod artykułami – na różnych blogach oraz portalach,
  • profile na social media.

Zaleca się, aby linki do witryny pojawiały się w sieci w sposób systematyczny. Nie jest dobrze, jeśli jednego dnia będą ich setki, a później przez kilka tygodni nie pojawią się żadne nowe.

Tekst, pod którym kryje się link, nazywany anchorem można opisywać na wiele sposobów. Wskazane jest, żeby były to słowa związane tematycznie z treściami, jakie znajdują się w miejscu, do którego dany link prowadzi. Jeśli raz zdecydujemy się na użycie zwrotu „fryzjer Opole” za każdym razem starajmy się użyć nieco innego anchora, na przykład „fryzjer z Opola”, czy „fryzjer w Opolu”.

Czy samodzielne pozycjonowanie strony www jest skuteczne?

Wielu specjalistów SEO jest zdania, że takie działania są daremne. Trzeba jednak pamiętać, że zależy im na tym, aby klienci chętniej korzystali z ich usług. Z pewnością każdy może samodzielnie sprawiać, aby dana strona znajdowała się na szczycie listy wyszukiwania. Wymaga to jednak sporego zaangażowania i cierpliwości.

Trzeba poświęcić sporo czasu, aby pojawiły się pierwsze efekty. Poza tym, aby skutecznie pozycjonować swoją stronę trzeba być na bieżąco z nowościami wprowadzanymi przez Google oraz nowinkami z zakresu SEO. Niezbędną wiedzę można znaleźć w poradnikach internetowych, jednak w takiej sytuacji trzeba zwracać uwagę na datę ich publikacji. Można również zapisać się na kurs z zakresu SEO i samodzielnie zostać specjalistą w tej dziedzinie.

Inne ciekawe tematy

Skomentuj