Strona główna SEM Jak zaplanować strategię reklam Ads dla sklepu internetowego?

Jak zaplanować strategię reklam Ads dla sklepu internetowego?

Autor InClick

Reklamy w wyszukiwarce Google, czyli linki sponsorowane Ads uznawane są za jedną z najlepszych form reklamy dla sklepów internetowych. Pozwalają pozyskać wartościowy ruch, nowe leady, a w konsekwencji zwiększyć zyski ze sprzedaży. Aby jednak reklamy Ads dla e- sklepu, przynosiły pożądane efekty, należy je odpowiednio zaplanować. Co to oznacza? Jaką strategię Google Ads zastosować dla biznesów e-commerce? Oto kilka uniwersalnych i ponadczasowych rad, które przydadzą Ci się niezależnie, czy prowadzisz sklep internetowy z elektroniką, odzieżą czy zabawkami. 

Google Ads a biznes e-commerce

Google Ads jest systemem reklamowym stworzonym przez markę Google. Komunikaty promocyjne wyświetlają się w kilku miejscach w Internecie np. na liście wyników wyszukiwania w komputerze i na urządzeniach mobilnych, w sieci reklamowej Google, serwisie YouTube. Reklamy umieszczane w tych miejscach mogą przybierać formę tych prostych, tekstowych lub graficznych banerów czy filmów wideo. Jedno jest pewne, dają bardzo dużo możliwości promocyjnych. 

Większość biznesów e-commerce Adsy traktuje jako uzupełnienie pozycjonowania. W połączeniu z nim Google Ads (począwszy od reklamy produktowej, a kończąc na remarketingu) pozwala na osiągnięcie zadowalających efektów sprzedażowych. Poprawność linków sponsorowanych w branży e-commerce wynika też z licznych zalet tego rozwiązania. Są one wygodną formą promocji dla sklepów internetowych, ponieważ:

  • Proponują różne formy reklamy, które są dopasowane do zachowań zakupowych współczesnych konsumentów, 
  • Są mierzalne – reklamy PPC to jedne z najbardziej mierzalnych i przejrzystych metod reklamowych; dzięki temu łatwo można sprawdzić, czy realizowane są zamierzone cele, kampania jest skuteczna i dociera do grupy docelowej marki;
  • Są precyzyjne – elastyczność Google Ads pozwala na dostosowywanie komunikatów do potrzeb sklepu internetowego; precyzyjne targetowanie pozwala nakierować przekaz na konkretną grupę docelową lub bardzo szczegółowo ustalony cel czy to marketingowy sprzedażowy czy wizerunkowy;
  • Mają duży zasięg – Google to największa i najchętniej wybierana wyszukiwarka; korzysta z niej miliony na całym świecie – wszystkie te osoby są potencjalnymi klientami biznesów korzystających z reklam Google Ads;
  • Pozwalają na inteligentne określanie stawek – kampanie można prowadzić w oparciu o automatyczne określenie stawek, które następuje za pomocą sztucznej inteligencji i systemów uczących się. 

Czy każdy sklep potrzebuje strategii? 

Z reklam Google Ads skorzystać może każdy sklep internetowy bez względu na wielkość czy branże działania. Sukces jest jednak uwarunkowany odpowiednim prowadzeniem działań i w tym ma właśnie pomóc strategia. Wynika to z tego, że rozmiary systemu Ads są monstrualne, a skorzystanie z każdej możliwości, jaką dają wręcz nieprawdopodobne. Warto więc określić, jakie dokładnie opcje chce się wykorzystywać i do czego. Nadmienię tylko, że wybierać jest w czym. Na e-commerce w Google Ads czekają reklamy w sieci reklamowej np. Gmail. Mapy, reklamy w YouTube, linki sponsorowane w szkice.

Jaka ona powinna być? Jednej uniwersalnej odpowiedzi tu nie ma. Strategia kampanii Ads powinna być indywidualnie dopasowana zarówno do możliwości finansowych firmy, jak i specyfiki branży i potrzeb. 

Jak przygotować strategie Ads dla sklepu? 

Przygotowując strategię Ads dla sklepu, warto zadać sobie kilka pytań. Pomogą one ustalić cel, narzędzia i sposoby kontroli kampanii Google Ads.

CEL KAMPANII ADS

Pierwszym istotnym pytaniem jest to, czy reklamy Ads mają mieć charakter wizerunkowy, czy sprzedażowy. Jeśli ten drugi należy wytypować produkty lub ich grupy, które chce się promować za pośrednictwem linków sponsorowanych. Ważne, żeby produktów tych nie typować na chybił trafił, ale przeprowadzić dokładną analizę zapotrzebowania na rynku. Nie jest żadną tajemnicą, że najlepiej konwertować będą reklamy promujące produkty cieszące się największym zainteresowaniem i pożądane przez konsumentów. W przypadku, gdy nie ma się danych pozwalających określić, które produkty są najchętniej kupowane, warto postawić na promocję wszystkich. Po miesiącu (w niektórych przypadkach nawet wcześniej) będzie można zauważyć wyraźną przewagę w transakcjach w jednej z kategorii produktów. – to właśnie je najlepiej promować w przyszłości. Dlaczego warto zrobić ten test? Moje doświadczenie pokazuje, że nawet produkty/kategorie produktów, które dobrze sprzedają się poprzez reklamy w innych miejscach np. Facebook Ads, mogą generować kiepskie zyski w Adsach. Wynika to z tego, że sukces uwarunkowany jest wieloma zmiennymi, np. świadomością konsumentów co do istnienia produktu, reklamami konkurencji. Tworząc strategię Ads, nie można też zapominać o sezonowości. Jeśli posiada się takie produkty w swoim asortymencie, koniecznie trzeba to uwzględnić. 

Przy budowaniu strategii nie wystarczy tylko wybrać produktów do reklamowania. Konieczne jest również zastanowienie się, dlaczego potencjalny klient ma się zainteresować ofertą sklepu, co ją wyróżnia, w czym jest lepsza od konkurencji. In plus będzie stworzenie listy zalet reklamowanego towaru/usługi oraz mocnych stron sklepu internetowego.

TYP KAMPANII ADS

Strategia Ads dla e-commerce powinna obejmować również wybranie typów kampanii, jakie będzie się realizować. Typy kampanii mówią o tym, gdzie i jakie komunikaty będą się wyświetlać. 

Zaznaczam jednak, że pewne typy kampanii nie pasują do biznesów prowadzonych online, inne jak najbardziej się sprawdzają. Porozmawiajmy o tych ostatnich. Skuteczne dla sklepu internetowego będą m.in. kampanie produktowe oraz remarketing dynamiczny, który pokazuje w komunikacie ostatnio oglądane przez konsumenta produkty. Nie można jednak deprecjonować zapytań, które użytkownicy zadają wyszukiwarce Google. 

BUDŻET KAMPANI ADS

Kolejne istotne pytanie to te o budżet, ponieważ Ads to płatne reklamy. Budżet najlepiej ustalić w odniesieniu do miesiąca, określając jednocześnie jaki ma być minimalny zwrot z zainwestowanej kwoty. To ostatnie zadanie jest szczególnie trudne dla laików budowania strategii Google Ads, jednak uwierzcie, że wcale nie niemożliwe. Prostym sposobem na to jest wyliczenie ROAS. Wzór to przychody/koszty*100%. Wyznaczenie ROAD pomoże ci czuwać nad skutecznością prowadzonych działań, a także ułatwi optymalizowanie kampanii.

Nie zapominajmy również o ustaleniu, do jakiej kwoty chce się skalować kampanie, jeśli będzie ona spełniać poczynione założenia. Tutaj trzeba zaznaczyć, że wysoka skalowalność może wiązać się z dodatkowymi kosztami np. Zatrudnieniem kolejnego pracownika. 

SŁOWA KLUCZOWE W ADS

O strategii Google Ads nie można również mówić, bez określenia słów kluczowych. Są one niezbędne przy promocji w wyszukiwarce. Strategii doboru słów kluczowych jest wiele. Najogólniejsza rada, z jaką można się spotkać to ta. Aby frazy były jak najbardziej dopasowane do oferty sklepu internetowego. W tym celu warto wesprzeć się bezpłatnymi i płatnymi narzędziami do wyszukiwania słów kluczowych. Przy słowach kluczowych od razu warto zaznaczyć, jaki typ dopasowania Cię interesuje. Od tego będzie zależeć, czy Google będzie wystawiać reklamy tylko osobom, które używają identycznych słów kluczowych Ty, czy też tym wpisującym powiązane z nimi fazy. Ustalając słowa kluczowe, od razu można wytypować frazy wykluczające – na nie reklamy nie będą się wyświetlać. Dobrym przykładem słowa kluczowego jest nazwa marki + praca. Osoby wpisujące taką frazę w wyszukiwarkę będą szukać ofert zatrudnienia, a więc nie będą zainteresowane zakupem i reklamą do tego namawiającą.

GRUPA DOCELOWA W KAMPANII ADS

Strategia Google Ads wymaga określania grupy docelowej. To właśnie jej będzie się wyświetlał opracowany przekaz. Podstawowe informacje, jakie należy ustalić o grupie docelowej to dane demograficzne oraz zainteresowania i typ urządzenia, z jakiego korzystają. Określenie grupy docelowej pozwoli dobrać odpowiednie strategie i ustawić najlepsze kierowanie behawioralne. Poprawne określenie grupy docelowej to także oszczędności względem budżetu, ponieważ reklamy dotrą tylko do wybranych i naprawdę zainteresowanych odbiorców. Jeśli masz wątpliwości, kto jest odbiorcą twoich reklam, możesz to sprawdzić, korzystając z zakładki statystyki odbiorców Google Ads lub też wykorzystać dane z raportów Google Analytics z kategorii zainteresowania. 

Znalezienie odpowiedzi na te pytania pozwoli stworzyć wytyczne dla strategii Google Ads. Wytyczne te pozwolą uszczegółowić działania i ustalić dokładny plan. Oznacza to, że strategia potrzebna jest zarówno przy samodzielnym prowadzeniu kampanii, jak i przy zleceniu ich zewnętrznemu specjaliście SEM. 

Przykładowe strategie Google Ads dla e-sklepów – znajdź pomysł na swoją!

Najważniejszym celem kampanii Ads dla sklepów internetowych jest sprzedaż. Dobre efekty można osiągnąć, stosując różnego typu kampanie – Google w tym zakresie proponuje bardzo zróżnicowane możliwości dla e-commerce. Najważniejsze jest jednak umiejętne procentowe rozłożenie budżetu na każdą formę reklamy. Jakie należy brać pod uwagę? Standardowa strategia Ads dla e-sklepu powinna obejmować reklamy produktowe PLA. Analiza kampanii wielu sklepów pokazuje, że to właśnie ten typ kampanii odpowiada za ok. 50% wszystkich transakcji. Reklamy produktowe PLA to bowiem te, które wyświetlają się nad wynikami wyszukiwania lub po ich prawej stronie. Mają formę zdjęć produktów, z ceną, tytułem oraz nazwą sklepu. Reklamy, które generują duży ruch w sklepie internetowym to również te w wyszukiwarce Google i jego partnerów. Jako dobrą praktykę polecam tworzenie osobnych kampanii dla konkretnych działów lub kategorii produktów. Można też zastosować podział na mniej i bardziej popularne towary. W reklamach w wyszukiwarce trzeba zastosować odpowiednie słowa kluczowe dopasowane do asortymentu oraz frazy brandowe. Uzupełnieniem linków sponsorowanych w wyszukiwarce będą dynamiczne reklamy, czyli te tworzące się automatycznie, kiedy Internauta wpisuje do wyszukiwarki słowo odpowiadające treści w witrynie sklepu. Tworząc ją, ustawia się tekst oraz adres URL, ale to algorytm Google tworzy nagłówek oraz wybiera najbardziej dopasowaną stronę docelową. Kolejną kampanią, która dedykowana jest sklepom internetowym jest remarketing dynamiczny. Jego zadaniem jest wyświetlanie reklam konkretnych produktów tym Internautom, którzy wcześniej przeglądali je już w witrynie e-sklepu. Moja rekomendacja to uwzględnienie w strategii czasu wyświetlania reklamy. Nie powinna być ona zbyt natarczywa, a jednocześnie na tyle częsta, aby przypominać o niedokończonych zakupach. Remarketing dynamiczny możesz wykorzystać do przypomnienia o produkcie, który trzeba kupować regularnie – co tydzień, miesiąc, pół roku. Niedużą część budżetu na reklamy Ads można też przeznaczyć na zwykły remarketing, czyli reklamy graficzne i elastyczne.

Większość sklepów internetowych za cel reklamowania się poprzez Google Ads uznaje zwiększenie wyników sprzedaż. Są jednak i takie, którym zależy głównie na przyciągnięciu potencjalnych klientów, zainteresowaniem ich produktem, a przez to zwiększenie rozpoznawalności marki. Chcąc osiągnąć takie rezultaty warto skorzystać z sieci wyszukiwania – pomoże ona dotrzeć do osób zainteresowanych danym produktem i wpisującym konkretne zapytania w Google np. bordowe sukienki na wesele, jak i do tych, którzy szukają pomysłu na strój na wesele i zadają „wujkowi Google” pytanie sukienki weselne. Dobrym pomysłem będzie też dodanie słów kluczowych odwołujących się do kwestii powiązanych z danym produktem np. Dodatki do sukienki weselnej. Nie można też zapominać o hasłach brandowych i to w różnych wariantach. Przy kampaniach wizerunkowych duży potencjał drzemie też w gdy, czyli Google display Network. Ten typ reklam wyświetlany jest osobom przeglądającym strony www oraz aplikacje. Reklamy nakierowuje się poprzez słowa kluczowe, tematy, zainteresowania, dane demograficzne, witryny i aplikacje. Pomóc w budowaniu rozpoznawalności marki mogą też reklamy na Gmailu i na YouTube, a także remarketing. 

Warto jeszcze wspomnieć o tym, jak ustalić strategię reklam Ads, jeśli nie posiada się dużego budżetu. W takiej sytuacji największy nacisk położyć na kampanie w sieci wyszukiwania oraz RLSA (remarketing w sieci wyszukiwania). Te typy reklam można wspomagać kampaniami brandowymi i remarkitnowymi, na które przeznaczy się 10-15% całego budżetu reklamowego.

Skuteczna sprzedaż w Internecie jest możliwa, tylko jeśli będzie umiało się dotrzeć do jak największej ilości osób zainteresowanych produktami. Zainteresowanie to można wzbudzać na różne sposoby, ale za najlepsze uważane są reklamy Ads. Korzysta z nich większość sklepów. Oznacza to jednak, że sukces warunkowany jest dobrym przygotowaniem kampanii. Kierując się powyższymi wskazówkami, masz szansę wyróżnić się na tle konkurencji i cieszyć faktycznymi zyskami z linków sponsorowanych.

1. Czy każdy sklep internetowy może korzystać z reklam Google Ads?

Tak. Niezależnie od branży oraz swojej popularności, z reklam Google Ads może korzystać każdy sklep internetowy.

2. Jak określić budżet na kampanię Ads?

Najprostszym sposobem jest dokonanie obliczeń według wzoru: przychody/koszty*100%. Istotna jest jednak także skala kampanii.

3. Jak znaleźć słowa kluczowe dla naszej kampanii Google Ads?

Należy skorzystać z programów, które do tego służą, a także precyzyjnie dopasować słowa do oferty sklepu. Warto także ustalić frazy wykluczające, aby zoptymalizować koszty kampanii.

4. Jak wyznaczyć grupę docelową, do której będą trafiać reklamy?

Służy do tego między innymi zakładka statystyki odbiorców w Google Ads oraz raporty Google Analytics.

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

606 628 628