Strona główna SEO Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?

Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?

Autor InClick

Współczynnik odrzuceń to w przypadku optymalizowania każdej witryny www czy analizowania domeny, jeden z ważniejszych wyników, który przykuwa uwagę i czasami potrafi niemalże kuć w oczy. Dlatego jego zmniejszenie jest często jednym z pierwszych zadań, jakie jest stawiane w procesie optymalizacji SEO. Sposoby rozwiązywania tego problemu powinny być silnie indywidualizowane w zależności od potrzeb, pozycji, tematyki i budowy samej strony.

Czym jest współczynnik odrzucenia na stronie?

Wskaźnik odrzuceń nazywany także współczynnikiem odrzuceń to wartość wskazująca na to, jak wielu użytkowników Internetu wchodzących na daną stronę www nie podjęła na niej żadnych kroków i po prostu zdecydowała się zamknąć stronę. Opuszczenie adresu www bez żadnego ruchu ze strony użytkownika jest uznawane za sesję odrzuconą i jako taka wpisywana jest w statystykę współczynnika odrzuceń. Im wyższy jest on dla danej strony lub podstrony, tym mniejsza szansa na odniesienie jakiegokolwiek sukcesu bez przeprowadzenia dogłębnego audytu SEO i przygotowania strategii naprawczej dla domeny.

Analiza współczynnika odrzuceń nie polega na zwykłym odczytaniu statystyk z Google Analytics, ale wymaga również ich właściwej interpretacji popartej doświadczeniami w zakresie SEO. Istnieją bowiem sprytne sposoby pozwalające na szybkie zmniejszenie współczynnika odrzuceń – trzeba tylko metodę dopasować właściwie do słabości danej strony internetowej.

Prawidłowe rozpoznanie potrzeb adresu www

Właściwe rozpoznanie klienta to podstawa w każdej branży, również IT. W przypadku klientów pragnących poprawić swoją stronę internetową o rozpoznanie problemów i postawienie diagnozy teoretycznie powinno być łatwiej, ponieważ uruchomienie narzędzi analitycznych i statystycznych pozwala dość szybko uzyskać bardzo szczegółowy raport na temat ruchu na stronie www i konkretnych zachowań każdego z użytkowników. Właściwe zinterpretowanie tych wielopoziomowych danych daje obraz tego, jakie są największe bolączki, ale także potencjały danego serwisu, adresu czy domeny.

Skorygowanie błędnego parametru odrzuconych sesji

Przed przystąpieniem do tego procesu, jakim jest przebadanie witryny w Google Analytics, warto jednak pamiętać o skorygowaniu parametru dla odrzuconych sesji. Niewłaściwe przypisanie tego atrybutu może doprowadzić do poważnego wypaczenia wyników, ponieważ w przypadku stron bardziej eksperckich czy materiałów zaawansowanych jak poradniki blogowe – użytkownik często spędza na stronie wiele czasu, czytając wnikliwie materiał, ale ostatecznie nie podejmuje żadnej akcji, nie przechodzi dalej, nie zostawia komentarza. Oznacza to, że jego sesja kwalifikowana jest z automatu jako odrzucenie adresu, podczas kiedy w rzeczywistości użytkownik podjął bardzo daleko idącą i satysfakcjonującą intelektualnie interakcję z zawartością strony.

Skorygowanie tego parametru jest możliwe dzięki prostemu zabiegowi – jeśli przed przystąpieniem do analizy mamy pewność, że jakość materiału na danej stronie zmusza użytkowników do raczej dłuższego czytania, ale bez podjęcia czynności na koniec, warto ustawić „bounce rate”. Jest to minimalny okres czasu, po spędzeniu którego na danej stronie wyjście z niej nie jest już traktowane jako sesja odrzucona – jeśli przykładowo ustawiony zostanie tam parametr 20 sekundowy, już po spędzeniu takiego czasu na konkretnym adresie, jego opuszczenie nie zostanie wliczone do współczynnika odrzuceń. Jest to istotny detal, o którym każdy specjalista SEO powinien wiedzieć przed przystąpieniem do analizy Google stron klienta.

Określenie charakteru stron z najwyższym współczynnikiem odrzuceń

Równie ważnym krokiem, który należy wykonać w ramach przygotowań do obsługi SEO danej strony www, jest odpowiednie zdefiniowanie zakresu i tematyki stron, dla których badany jest współczynnik odrzuceń. Podobnie jak w powyższym przypadku bloga, na którym zamknięcie sesji przez użytkownika bez podjęcia działań na stronie wcale nie musiało oznaczać negatywnej oceny – tak samo w przypadku analizy wyników poszczególnych podstron, do pełnego zrozumienia przyczyny odrzuconej sesji, należy koniecznie przyjrzeć się konstrukcji i celom danej podstrony.

Wielu pracowników SEO na przestrzeni lat zdobywa doświadczenie, szczególny rodzaj know-how, który dla osób z mniejszym stażem może wydawać się czymś na wzór wyjątkowej intuicji. W rzeczywistości jednak są to przeważnie rozliczne obserwacje poczynione na przestrzeni wielu lat i rozmaitych projektów, które pozwalają później na skuteczniejsze stawianie ocen i wniosków bliższych prawdzie. Tylko poprzez świadomość oczekiwań i metod działania użytkownika da się prawidłowo zdiagnozować przyczynę niespodziewanie wysokiego współczynnika odrzuceń dla adresu o określonej budowie.

Oto najważniejsze przykłady:

  • Blogowy frontpage – użytkownik wchodzi na niego w poszukiwaniu nowych wiadomości i ciekawych wpisów. Jeśli zbyt szybko opuszcza witrynę po kontakcie z tą stroną, najpewniej przyczyną takiego zachowania Internauty jest brak nowych, aktualnych lub ciekawie zatytułowanych wpisów i artykułów;
  • Podstrona/artykuł/pojedynczy wpis – tutaj sesje odrzucone to najczęściej efekt wyjątkowo nieatrakcyjnej formy wpisu. Przyczyn takiego stanu rzeczy należy poszukiwać w zbyt dużej liczbie tekstu w stosunku do obrazu, niewłaściwym tytułowaniu wpisów lub brakiem jakiejkolwiek stylizacji tekstu;
  • Proces zakupowy – w zależności od tego, na którym etapie procesu zakupowego użytkownik porzuca sesję. Można postawić tutaj wniosek o błędzie w kodzie lub działaniu skryptu sprzedażowego albo wskazywać na nieczytelnym i niedostatecznie intuicyjny interfejsie zakupowy strony.

5 objawów choroby i 5 propozycji leczenia strony

Chociaż specyfika każdej strony www, a co za tym idzie nie tylko jej budowa, ale również cele stawiane przez właściciela i administratora, mogą być bardzo zróżnicowane – można wyszukać pewne cechy wspólne większości portali. Ponieważ profil dominującego w Internecie użytkownika jest dobrze znany, niuanse demograficzne i geograficzne oraz kulturowe pomiędzy poszczególnymi grupami odbiorców nie będą aż tak decydujące w ostatecznym rozrachunku.

Dlatego przy analizowaniu i opisywaniu głównych przyczyn zbyt wysokiego współczynnika odrzuceń na danym adresie www, warto przyjrzeć się dokładnie grupie najczęstszych grzechów, jakie popełniają webmasterzy, administratorzy czy redaktorzy stron:

Problem 1 – długie wczytywanie się strony www

Nie ma nic gorszego niż długi okres oczekiwania na wczytanie się strony www. Pierwszym i najważniejszym krokiem, od którego rozpocząć należy swoje prace nad optymalizacją witryny, jest więc sprawdzenie, jak zachowuje się ona w różnych konfiguracjach połączenia sieciowego i na różnych urządzeniach, typach łączności etc. Pomocne w tym są rozmaite platformy i programy do testowania szybkości stron, serwerów i domen, które precyzyjnie określają czas oczekiwania na wyświetlenie zawartości strony. Trudno o bardziej oczywisty przykład sesji odrzuconej niż zniechęcony użytkownik, który po 5 do maksymalnie 10 sekundach od wejścia pod dany adres, rezygnuje z dalszego oczekiwania i zamyka stronę.

Czasami rozwiązanie tego problemu może być wyjątkowo łatwe. Tak jest w przypadku stron, które posiadają zbyt dużo obrazów i plików graficznych w dużej jakości, które bez zastosowania specjalnej kompresji będą spowalniać pracę witryny dla wszystkich potencjalnych odbiorców, bez względu na prędkość ich indywidualnego łącza internetowego. Zmniejszenie wielkości grafiki na stronie bez zmniejszania jej jakości w Internecie jest bardzo proste i z miejsca pozwala na przyspieszenie reakcji strony www we wszystkich przeglądarkach i na wszystkich połączeniach sieciowych – to bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

Problem 2 – niedostateczna liczba informacji

Użytkownik sieci czy osoba odwiedzająca konkretny adres www oczekuje znaleźć pod nim konkretne informacje lub funkcjonalności. Jeśli nie znajduje tego, czego poszukuje lub informacje zauważone przez niego w pierwszych 3-5 sekundach od wejścia na stronę nie są wystarczające – z pewnością opuści stronę, dorzucając swoją odrzuconą sesję do współczynnika odrzuceń tego adresu.

Najczęściej w takich przypadkach pomocne okazuje się:

  • sprawdzenie jakości i kompletności porad w sekcji FAQ,
  • doprecyzowanie oferty,
  • poszerzenie opisu produktów i usług,
  • dodanie informacji uwierzytelniających podmiot (dane kontaktowe, nazwa firmy, wizytówka, adres itp.),
  • dopasowanie tytułów i leadów we wpisach do faktycznie zawartej w nich treści.

Problem 3 – nieczytelna forma i styl tekstów

Forma i styl zaprezentowanych tekstów oraz wpisów mają ogromne przełożenie na współczynnik odrzuceń. Jeśli tekst jest nieczytelny lub po prostu jest go za wiele – wtedy tylko nieliczni odbiorcy pozostaną na stronie dłużej. Często można znacząco poprawić ten wskaźnik poprzez zajęcie się stroną czysto wizualną i stylistyczną tekstów.

Przeformatowanie i przeredagowanie tekstów powinno opierać się przede wszystkim na pracach takich jak:

  • skrócenie akapitów,
  • dodanie śródtytułów,
  • urozmaicenie tekstów dopasowanymi obrazami,
  • stosowaniu punktorów,
  • podkreślanie szczególnie ważnych fragmentów poprzez zmianę czcionki, koloru itp.

Problem 4 – responsywność strony obarczona błędami

Responsywność stron www to nic innego niż ich zdolność do skutecznego, szybkiego i wygodnego adaptowania się do różnych warunków wyświetlania na rozmaitych urządzeniach. Dzisiaj liczba różnego rodzaju ekranów, na których wyświetlana jest zawartość internetowego portalu, jest ogromna. W związku z tym różnice w rozmiarach czy ostrości poszczególnych technologii przekładają się na to, jak dana strona www adaptuje się do nowych urządzeń, monitorów i wyświetlaczy. Responsywna strona to taka, która na urządzeniach mobilnych i wyświetlaczach rozmaitych rozmiarów prezentuje się równie dobrze – jest łatwa w nawigowaniu, zachęca do klikania, prezentuje treści w czytelny sposób.

Jeśli więc strona nie jest dostatecznie responsywna lub w swoim kodzie zawiera poważne błędy narażające ją na deformowanie obrazu przy przenoszeniu na różnego rodzaju wyświetlacze – wtedy ryzyko zniechęcania użytkownika i błyskawicznego zamknięcia sesji diametralnie rośnie. Wyłapanie tych błędów responsywności i ich usunięcie jest jednym z istotniejszych kroków do poprawy wskaźnika odrzuceń.

Problem 5 – brak linkowania wewnętrznego oraz CTA

Sposób nawigacji po stronie internetowej czy danym serwisie www, ma kolosalne przełożenie na współczynnik konwersji oraz odrzuceń. Jeden, jak i drugi wynik staje się niekorzystny dla domeny wtedy, gdy strona nie wspiera Internauty w poruszaniu się po witrynie, nie podpowiada kolejnych kroków i nie zachęca do wybierania następnych tematów czy działów. Zastosowanie przycisków CTA, które prowadzą użytkownika portalu zawsze od tematu do tematu, może znacząco poprawić wysoki wskaźnik odrzuconych sesji.

Podobnie z linkowaniem wewnętrznym i każdym innym działaniem mającym na celu usprawnić poruszanie się po serwisie i zatrzymać na dłużej Internautę w obrębie jednej domeny. Poprawienie nawigacji i stworzenie czytelnej mapy serwisu to zawsze jeden z obowiązkowych kroków, bez których nie da się skutecznie przeprowadzić projektu SEO dla strony o wysokim wskaźniku odrzuceń.

Inne ciekawe tematy

Skomentuj