Strona główna SEM Jak zoptymalizować stronę pod Google Ads

Jak zoptymalizować stronę pod Google Ads

Autor InClick

Uruchamiając kampanię Google Ads, zakładasz, że osiągniesz dzięki niej znakomite wyniki. Tymczasem nie zawsze tak jest. W przypadku gdy jednak nie obserwujesz oczekiwanych rezultatów, może Ci się wydawać, że problemem jest nieatrakcyjna treść reklamy, tymczasem możesz zapominać, że przecież za pomocą takiej kreacji przekierowujesz zainteresowanego na konkretną stronę. Powinna być ona zoptymalizowana pod Google Ads. Co to właściwie oznacza? Co zmienić, aby było lepiej?

Stawka za przekierowanie to nie wszystko

Kiedyś o pozycji w płatnych wynikach wyszukiwania decydowały wyłącznie pieniądze. Jeśli byłeś w stanie zaakceptować wyższą stawkę za kliknięcie od Twojej konkurencji, to mogłeś się cieszyć pierwszą pozycją. Obecnie to nie wystarczy, a kluczową rolę odgrywa wynik jakości. Przy jego wyliczaniu Google Ads bierze pod uwagę kilka czynników. Jednym z nich jest odpowiednie dopasowanie reklamy do wyszukiwanego przez internautę zagadnienia. Kolejny stanowi przewidywany CTR, czyli współczynnik klikalności reklamy, a następnym jest strona docelowa.

Witryna, na którą trafi użytkownik, ma ogromny wpływ na poziom konwersji, który możesz osiągnąć dzięki kampanii. Załóżmy, że internauta znajdzie się na stronie, ale nie widzi tam tego, czego oczekiwał. Czy w takim przypadku wyśle zapytanie? Złoży zamówienie na produkt lub usługę? Najprawdopodobniej nie. Ponadto, jeśli chcesz, aby reklama wyświetlała się na wysokiej pozycji wśród płatnych wyników wyszukiwania, najpierw musisz dopracować elementy, który mają wpływ na wynik jakości. Google Ads sprawdza stronę docelową i uwzględnia ten czynnik przy wyliczaniu tego wyniku. Dopiero uwzględniając to oraz ustaloną przez Ciebie maksymalną stawkę za kliknięcie wyliczy pozycję Twoich reklam.

Jeśli miałeś już do czynienia z SEO lub SEM, to prawdopodobnie nie raz słyszałeś, że Google przywiązuje ogromną uwagę do tego, aby witryny były jak najlepiej dopasowane do oczekiwań użytkowników. Jest to jeden z czynników, które mają znaczenie w organicznych wynikach wyszukiwania, a nie inaczej jest w przypadku płatnych.

Strona docelowa – czy masz nad czym pracować?

Zanim zajmiesz się optymalizacją witryny, najpierw sprawdź, jak Twoja strona jest oceniana przez Google Ads. Zaloguj się i wybierz zakładkę Słowa kluczowe. Po prawej stronie zobaczysz pozycję Kolumny. Kliknij ją.

Z wyświetlonej listy rozwiń Wynik jakości i zaznacz pozycję Jakość strony docelowej. W kolejnym kroku kliknij Zachowaj.

Dzięki temu pojawi się dodatkowa kolumna – Jakość strony docelowej. Jeśli widzisz komunikat, że dla danego słowa wynik jest poniżej średniej, to oznacza, że masz nad czym pracować. Oczywiście idealnie, jeśli uda Ci się uzyskać rezultat powyżej średniej. Jak to zrobić?

Optymalizacja strony docelowej pod Google Ads

Zatem wskazówką, z której już zdajesz sobie sprawę, jest optymalizacja strony pod internautę. Pytanie – jakie kroki powinieneś podjąć, aby było lepiej? Wiele działań jest tożsamych z tymi, które powinieneś podjąć, aby zoptymalizować witrynę pod SEO. Oto, na co warto zwrócić uwagę.

Zapewnij internaucie szybko ładującą się witrynę

Tę kwestię możesz zweryfikować za pomocą różnych narzędzi, natomiast skorzystaj z rozwiązania od Google, mianowicie – PageSpeed Insights. Dzięki niemu dowiesz się również, czy witryna spełnia oczekiwania pod względem Core Web Vitals, czyli nowego czynnika rankingowego Google, który pojawił się w 2021 roku.

Źrodło: https://pagespeed.web.dev/

Dlaczego szybkość ładowania strony jest tak ważna? Gdyż to jeden z czynników, które mają wpływ na doświadczenia użytkownika. Dane pokazują, że im dłużej ładuje się serwis, tym internauta jest bardziej niezadowolony i jednocześnie maleje poziom konwersji. Zatem oczywiste jest, że im dłuższy będzie czas oczekiwania na załadowanie się witryny, tym gorszy osiągniesz rezultat w kampanii.

Zerknij na wykres. Jak widzisz, najwyższy poziom konwersji osiąga się przy czasie ładowania do 2 sekund. Następnie, im trwa to dłużej, tym wynik jest najczęściej gorszy.

Źródło: https://www.portent.com/blog/analytics/research-site-speed-hurting-everyones-revenue.htm

Dlatego powinieneś pracować nad tym, aby rezultat Twojej witryny był jak najlepszy. Z pewnością sam nie raz opuściłeś stronę, która długo się ładuje i tym samym powiększyłeś jej wynik pod względem poziomu odrzuceń. Zerknij poniżej, jak czas ładowania wpływa na bounce rate.

Źródło: https://www.pingdom.com/blog/page-load-time-really-affect-bounce-rate/

Dopasowanie do reklamy i słów kluczowych

Skoro w reklamie pojawia się określony komunikat, np. o tym, że do 20 stycznia klient może zamówić dany produkt z rabatem w wysokości 30 proc., to po kliknięciu kreacji powinien mieć taką możliwość. Jeśli będzie inaczej, to negatywnie odbije się na wynikach kampanii. Poza tym staraj się wyeksponować na stronie komunikat, na który zwracałeś uwagę w reklamie. Skoro chodziło o taki właśnie rabat, to umieść na witrynie duży buton, który rzuca się w oczy, z komunikatem związanym z tym przekazem reklamowym. Internauta nie powinien mieć problemu z odnalezieniem tej treści w serwisie.

Dostosowanie do urządzeń mobilnych

Choć obecnie może to się wydawać oczywistością, to w dalszym ciągu w sieci można trafić na witryny, które nie są dostosowane do takich sprzętów. To poważny błąd! Odsetek internautów, którzy korzystają z urządzeń mobilnych, rośnie z roku na rok. W dni wolne, kiedy w większości nie pracujemy przy komputerach, na niektórych stronach tacy internauci stanowią przeszło 90 proc. użytkowników. Zatem Twoim obowiązkiem jest dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych.

Źrodło: https://www.oberlo.com/statistics/mobile-internet-traffic

Na początek skorzystaj z tego narzędzia. Dzięki niemu dowiesz się, czy witryna jest dostosowana do urządzeń mobilnych. Od razu otrzymasz ewentualne wskazówki co do zmian, które należy wdrożyć. To jednak najczęściej będzie już zadanie, które powinieneś zlecić programiście.

Źródło: https://www.thinkwithgoogle.com/feature/testmysite/

Zoptymalizuj nawigację

Internauta powinien bez najmniejszych problemów znaleźć na stronie to, czego szuka, w czym bardzo pomocna jest przemyślana nawigacja. Kluczowe znaczenie ma odpowiednie zaplanowanie kategorii i podkategorii. Daj sobie na to czas oraz pozwól przetestować witrynę jak największej liczbie osób, które mają Ci opowiedzieć o swoich wrażeniach. Koniecznie udostępnij możliwość filtrowania wyników w kategorii i na stronie wyszukiwania, aby internauci łatwiej mogli odnaleźć to, czego szukają.

Źródło: https://www.mediaexpert.pl/komputery-i-tablety/laptopy-i-ultrabooki/laptopy/rodzaj-laptopa_laptop-dla-graczy

Buduj zaufanie użytkownika i Google

Kolejnym czynnikiem, który ma wpływ na zaufanie odbiorców jest zawartość strony, a dokładnie te elementy, które budują zaufanie użytkowników. Większość robiących zakupy po wejściu do sklepu WWW, którego nie znają, prawdopodobnie sprawdzą, czy na stronie znajdują się dane adresowe prowadzących witrynę. Zwrócą również uwagę na regulamin i politykę prywatności – te same elementy zweryfikuje Google. Brak takich danych w witrynie absolutnie nie działa na Twoją korzyść.

Zapewnij wysokiej jakości, unikatowy content

Jako ostateczność potraktuj korzystanie z opisów produktów pochodzących od producenta. Staraj się dostarczyć internautom unikatowe treści wysokiej jakości. Zapewnij jak najwięcej informacji o produkcie, aby użytkownicy wiedzieli, że trafili właśnie na to, czego szukają.

Daj klientom możliwość recenzowania produktów, a najlepiej oznaczaj, kiedy opinia została wystawiona przez internautę, który rzeczywiście dokonał u Ciebie zakupu produktu. To czynnik, który podnosi Twoją wiarygodność, ale również utwierdza internautę w przekonaniu, że dany zakup jest trafiony.

Korzystaj ze sprawdzonego i polecanego hostingu

Serwer to tylko maszyna i mogą mu się przydarzyć awarie, ale jeśli dochodzi do tego bardzo często, to taka usługa nie jest najlepszym pomysłem dla Twojej witryny. Krótka przerwa w działaniu usługi nie wpłynie negatywnie na Twój wynik jakości, ale już częste występowanie takich sytuacji – jak najbardziej. Ponadto w przypadku, gdy strona docelowa nie działa, Google Ads automatycznie wyłączy Twoje reklamy.

Optymalizacja strony pod Google Ads – nie zapominaj o tym!

Poświęcenie czasu na te kwestie to wyłącznie dobry wybór. Dzięki optymalizacji możesz osiągnąć lepszy wynik jakości, wyższe pozycje w wynikach płatnych, a także solidny poziom konwersji. Monitoruj, jak Google Ads ocenia witrynę i dostosowuj ją do wymagań.

Skomentuj

Inne ciekawe tematy