Strona główna Darmowe porady SEO Jak zostać specjalistą SEO?

Jak zostać specjalistą SEO?

Autor InClick

Rozwój SEO i postęp marketingu internetowego sprawił, że firmy specjalizujące się w obsłudze stron www potrzebują stale specjalistów i ekspertów dobrze rozumiejących tę branżę. Nie wszystkie specjalizacje związane z IT są wykładane na uczelniach. W wielu dziedzinach działalności jak optymalizacja i działania SEO, o wiele ważniejsze jest doświadczenie poparte umiejętnościami praktycznymi. Umiejętność zdobywania wiedzy i szybkie adaptowanie się do nowych narzędzi programistycznych to podstawa na każdym szczeblu kariery, a początkujący pracownik ds. SEO musi sprostać wysokim wymaganiom.

Czym zajmuje się specjalista ds. SEO

SEO to proces optymalizacji, który w przypadku każdej witryny www może polegać na zupełnie innych działaniach. Te najbardziej podstawowe, amatorsko budowane strony www mogą wymagać kompletnej przebudowy – od kodu bazowego, przez materiały zawarte na nich, aż po dodatkowe funkcjonalności i marketing w social mediach. Inne, lepiej zbudowane strony www (oparte na sprawdzonych systemach SaaS lub CMS), mogą wymagać zupełnie innych działań – poprawienie konwersji  w konkretnej grupie demograficznej odbiorców lub intensywnej i krótkiej kampanii szeptanej w Internecie. Celem nadrzędnym jest jednak prawie zawsze zwiększenie liczby wirtualnych odwiedzin na danym adresie lub podniesienie współczynnika konwersji w przypadku oferentów handlowych prowadzących z wyszukiwarki Google.

Pracownik SEO ma więc za zadanie sprawić, aby obsługiwane strony były ulokowane możliwie najwyżej w wynikach wyszukiwania dla kluczowych fraz. Musi również dbać o dostarczanie tekstów na promowane strony www, właściwe dopasowanie kodu strony do wymogów wyszukiwarek, przeglądarek, aplikacji mobilnych itp.

Naturalnie nie każdy projekt wymaga pełnego bagażu umiejętności i kompetencji, jednak na przestrzeni różnych realizowanych zleceń konieczne może być m.in.:

  • sprawdzanie wyników stron www największych konkurentów;
  • analizowanie bieżących wyników i postępów w procesie prowadzonej optymalizacji SEO względem przyjętych założeń strategicznych czy terminów przekazanych kontrahentom;
  • współtworzenie strategii i kampanii marketingowych lub wizerunkowych;
  • linkbulding;
  • przygotowanie bieżących raportów SEO z prowadzonych stron www;
  • dostarczanie materiału (contentu) na zakontraktowane strony;
  • poszukiwanie niezagospodarowanych nisz tematycznych, proponowanie nowych kierunków ekspansji w wyszukiwarkach i portalach społecznościowych;
  • analiza i poprawa współczynnika konwersji;
  • w razie potrzeby – obsługa cyfrowych kanałów komunikacji.

Za co odpowiada ekspert ds. SEO?

Zanim firma przystąpi do proponowania jakichkolwiek rozwiązań klientowi i opracuje przynajmniej trzy warianty strategii, konieczne jest przeprowadzenie dokładnego audytu obecnej strony www, przeanalizowania jej ruchu, statystyk i wąskich gardeł. Już na tym etapie pracownik SEO rozpoczyna pracę z danym projektem właśnie od stworzenia szczegółowego raportu na temat słabych i mocnych stron danego adresu www. Dopiero kiedy przygotowany jest kompletny obraz domeny lub konkretnej strony, przystąpić można do kolejnych kroków, w których pracownicy ds. SEO stanowią zawsze istotny element decyzyjny, jak i wykonawczy.

Jaka szkoła pomaga zostać ekspertem ds. SEO?

Studia informatyczne i pokrewne mogą okazać się pomocne przy planowaniu kariery jako specjalista ds. SEO przede wszystkim w kontekście biegłej obsługi kodu HTML/PHP/CSS czy łatwości w przyswajaniu nowinek technicznych. Z pewnością programista lub specjalista z branży IT może szybciej odnaleźć się na nowych platformach i aplikacjach związanych z SEO. Jednak z uwagi na swoją dynamiczną przemianę, rynek SEO nasączony jest przede wszystkim samoukami i osobami, które poprzez samodoskonalenie i darmową wymianę wiedzy w Internecie poszerzają codziennie wachlarz swoich umiejętności. Korzystanie z gotowych opracowań, zasięganie porad innych ekspertów SEO online czy wreszcie wymiana pomysłów na blogach eksperckich i forach tematycznych, w połączeniu z rozlicznymi dostępnymi teoretycznymi wykładami i warsztatami – daje ogromne podwaliny.

Istotne jest jednak umiejętne przełożenie tych teoretycznych zdolności na praktykę. To oznacza przede wszystkim podążanie za nowinkami rynkowymi i bardzo dobre wykorzystanie środowiska IT w swojej pracy. Ilość programów i środowisk wirtualnych, które trzeba dość biegle obsługiwać w trakcie wykonywania obowiązków na stanowisku eksperta SEO sprawia, że w pracy tej odnajdują się tylko osoby zaznajomione z obsługą komputera i systemów informatycznych w stopniu zaawansowanym.

Co wyróżnia dobrego specjalistę SEO?

Bycie przeciętnym pracownikiem w każdym fachu może być przeszkodą w odniesieniu jakiegokolwiek sukcesu finansowego czy zdobycia awansu. Nie tylko w branży IT, ale w każdej stawiającej na postęp i stały rozwój, liczą się przede wszystkim eksperci. Firmy mające w swoich szeregach specjalistów najwyższej klasy doskonale wiedzą, że należy zrobić wiele, aby zatrzymać ich u siebie jak najdłużej. Mają świadomość, którzy z ich pracowników ds. SEO czy SEM są wiodący, a którzy wykonują jedynie zleconą pracę bez wkładu własnego na wyższym poziomie.

To, co wyróżnia jednych pracowników SEO na tle innych i predestynuje ich tym samym do zajmowania wyższych pozycji w hierarchii firmowej, a także pozwala im na realizację bardziej ambitnych, trudnych i satysfakcjonujących projektów, to przede wszystkim następujące cechy charakteru:

  • wytrwałość i cierpliwość w dążeniu do celu lub rozwiązywaniu problemu;
  • umiejętność kreatywnego spojrzenia na wyzwanie i nietuzinkowego podejścia do problemu;
  • gotowość do sprawdzania nieznanych sobie i nikomu innego rozwiązań, otwartość na testowanie nowych narzędzi i weryfikowanie swoich założeń w praktyce;
  • umiejętność logicznego, analitycznego myślenia i zadawania właściwych pytań;
  • zdolność pracy w grupie lub zdolność prowadzenia pracy całego zespołu w przypadku osób pragnących zajmować w firmie wyższe stanowiska.

Jakie są możliwości awansu zawodowego i kariery indywidualnej?

Osoby zastanawiające się nad przejściem do zawodu związanego z pozycjonowaniem i optymalizacją WWW powinny mieć świadomość, że co do zasady wyróżnić można dwie ścieżki poprowadzenia swojej kariery:

  • Związanie się z agencją lub dowolnym innym pracodawcą, który w ramach prowadzonej przez siebie działalności potrzebuje własnego eksperta ds. SEO.

Jeśli jest to firma zatrudniająca wielu pracowników na podobnym stanowisku. Wtedy po przejściu okresu próbnego można przeważnie liczyć na stałe zatrudnienie na pozycji Juniora, a dopiero po kilku poprowadzonych projektach liczyć można na ewentualne awansowanie na pozycję Seniora. W przypadku firmy, która nie zatrudnia wielu pracowników i potrzebuje tylko jednego, etatowego doradcy SEO do obsługi jednej firmowej witryny www, o awans będzie oczywiście ciężko. Wynagrodzenie i zatrudnienie jest wtedy jednak przeważnie uwolnione od ryzyk rynkowych i bardziej stabilne.

  • Prowadzenie samodzielnej działalności w zakresie SEO i zdobywanie własnych klientów.

Może to być ścieżka trudna do przebrnięcia zwłaszcza dla całkowitego amatora, który bez dużego doświadczenia i godnego pokazania portfolio chciałby od razu zdobywać klientów gotowych do daleko idącej współpracy. Mając już doświadczenie i wykonane projekty na własne nazwisko, o wiele łatwiej rozpocząć własną działalność z kilkoma wiernymi i zadowolonymi klientami. Brak agencji czy przełożonego i pracodawcy sprawia, że ogromna część zarobku do tej pory przejmowana przez firmę, nagle pozostaje w kieszeni samego eksperta SEO, który nie musi dzielić się z nikim wypracowanym zyskiem.

Jaki zakres wiedzy uznawany jest za podstawę w pracy eksperta SEO?

Oczywiście wiedza w świecie SEO jest cały czas aktualizowana, pojawiają się nowe narzędzia zarówno od strony oprogramowania jak i samych platform social media, aplikacji mobilnych (Google też nie ułatwia pracy, ciągle aktualizując algorytm wyszukiwarki). Trudno przewidzieć więc, co przyniesie każdy kolejny dzień w zakresie marketingu internetowego i oczekiwań samych klientów, jednak z całą pewnością każdy potencjalny pracownik w specjalności SEO powinien wiedzieć:

  • jakie są parametry wyszukiwarki Google dla adresów URL;
  • jakie są wytyczne wyszukiwarki i najważniejsze aktualizacje algorytmu;
  • wymienić czynniki rankingowe;
  • znać odpowiedzi serwera i umieć je przeanalizować;
  • jakie są kary za naruszenie przepisów Google i znać różnice w ich naliczaniu;
  • na jakich zasadach internauci wyszukują konkretne towary, usługi i informacje w sieci oraz jak działa pozycjonowanie danego adresu www w wynikach wyszukiwania Google;
  • w jaki sposób przyspieszyć działanie strony, poprawić jej wyniki i usprawnić wyświetlanie, wyeliminować błędy w kodzie czy uprościć jej kod dla lepszej prezencji w wynikach wyszukiwania, a także umieć zastosować zautomatyzowane procesy przyspieszające te analizy;
  • jakie są różnice w kodzie HTTP/HTTPS/HTTP2;
  • jak obsługiwać Google Analytics i prezentować jego wyniki w czytelny sposób klientowi.

Aby być na bieżąco w świecie SEO, warto czytać branżowe blogi i śledzić publikacje pojawiające się na wiodących internetowych agregatach dla marketingu internetowego. Dobry pracownik SEO to taki, który zajmował się wszystkim – łącznie z linkbuildingiem, dzięki czemu zna od podstaw cały proces i może poruszać się w nim swobodnie bez względu na okoliczności czy specyfikę zlecenia i oczekiwania klienta.

Jaką ścieżkę kariery musi pokonać specjalista SEO?

Niektórzy szacują, że podstawowe umiejętności z zakresu pozycjonowania i optymalizacji stron można nabyć w ciągu dwóch – trzech miesięcy. Szkolenie Junior Specjalist SEO trwa jednak od pół roku do roku.

W jaki sposób uczy się junior?

  • Pierwszy etap szkolenia obejmuje podstawowe narzędzia, ebooki z zakresu optymalizacji i pozycjonowania stron www i odsłuchanie webinarów w różnych językach. Konieczne jest również zaznajomienie ze wszystkimi dotychczasowymi audytami SEO, które wykonywane były w firmie. Taką osobę kieruje się również na podstawowe kursy.
  • Podczas etapu drugiego kursant może już wykonywać pierwsze wsady do audytów. Poza tym, uczy się na kursach zewnętrznych, gdzie ma okazję poznać różne podejścia, jak również uczy się posługiwać narzędziami takimi, jak clusteric, sitebulb, ahrefs i wiele innych. W trakcie tego etapu junior uczy się również link buildingu i może wykonywać pierwsze projekty.
  • Trzeci etap to już samodzielne przechowywanie audytów na konkretnym wzorze. Zwykle odbywa się on po półrocznych przygotowaniach. Pojętny uczeń po roku może sam przeprowadzić pełen audyt nietechniczny i częściowo techniczny. Wyjaśni także działania, które zostały podjęte i będzie w stanie wskazać wnioski.

Jakie umiejętności musi opanować specjalista SEO?

Sama wiedza teoretyczna to mniej niż połowa sukcesu, dlatego oprócz bieżącego czytania wiadomości i wpisów w blogosferze eksperckiej, niezbędne jest szlifowanie swoich umiejętności praktycznych. Praca z komputerem i aplikacjami oraz platformami www to podstawa w tej branży, dlatego na każdym etapie swojej kariery pracownik ds. SEO musi:

  • obsługiwać HTML i CSS przynajmniej w stopniu podstawowym;
  • wykorzystywać struktury FTP swojej firmowej oraz klienta;
  • obsługiwać konsoli CMD i Terminal Maca;
  • w pełni prowadzić wizytówkę firmową w Google;
  • poruszać się płynnie po najczęściej spotykanych skryptach sklepów internetowych (np. Shopper, Presta, Woo itp.);
  • umieć stworzyć materiał na stronę (m.in. napisać poprawny tekst w zależności od potrzeb SEO);
  • korzystać z programów pobocznych jak Excell, PowerPoint itp.
  • analizować słowa kluczowe, proponować własne frazy, przeprowadzenie podstawowej optymalizacji www.

Jakie są zarobki w branży SEO?

Na początku Junior Specialist otrzyma około trzech tysięcy złotych na rękę. Zwykle wysokość wynagrodzenia uzależnione jest jednak od kilku kwestii – umiejętności, doświadczenia, ale też rezultatów, jakie uda się osiągnąć oraz zakresu pracy i obowiązków (pełen etat, pół etatu, praca zdalna). Więcej zarabia specjalista, który potrafi projektować User Experience i zna się na budowaniu stron. Dzięki wiedzy w tym właśnie zakresie można liczyć na ciekawe oferty zawodowe. Średnia pensja w zawodzie wynosi około siedmiu tysięcy złotych netto i stale rośnie. Najczęściej specjaliści zatrudnieni w dobrych firmach są w stanie otrzymywać również premie oraz inne benefity.

Większość osób uważa, że specjalistą SEO można zostać ucząc się samodzielnie. Niezwykle istotne jest wykonywanie i analizowanie  audytów stron, ponieważ w nich ukryta jest największa porcja cennej wiedzy. Trzeba pamiętać, że jest to branża, która bardzo szybko i stale się rozwija, dlatego kluczowe jest bieżące śledzenie informacji z tego zakresu, również na zagranicznych stronach.

1. Czym zajmuje się specjalista ds. SEO?

Jego głównym zadaniem jest wypozycjonowanie danej strony internetowej tak, aby figurowała jak najwyżej w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki internetowej. Specjalista ds. SEO może w tym celu stosować wiele różnych działań z zakresu off-site oraz on-site.

2. Jak zostać ekspertem SEO?

Jest ku temu wiele różnych dróg. Studia informatyczne z pewnością nie zaszkodzą. Jeśli chcesz zostać ekspertem SEO, zdobywaj wiedzę z wielu różnych źródeł oraz testuj ją w praktyce.

3. Co wyróżnia dobrego specjalistę SEO?

Musi się on wyróżniać wytrwałością i cierpliwością w dążeniu do celu. W cenie jest także kreatywność, stosowanie niebanalnych rozwiązań oraz umiejętność analitycznego myślenia.

4. Jakie są zarobki w branży SEO?

Z racji tego, że branża nieustannie się rozwija, zapewnia ona mnóstwo perspektyw na rozwój. Początkujący specjaliści ds. SEO mogą liczyć na miesięczne zarobki oscylujące w granicach około 3 tysięcy złotych, zaś doświadczeni nawet powyżej 7 tysięcy.

1 komentarz

Adam 4 sierpnia 2021 - 21:31

Przyszły specjalista SEO powinien przyjąć do wiadomości, że w SEO 2+2 to nie 4. Każdy serwis to inny przypadek i nie można podchodzić szablonowo do pozycjonowania.

Odpowiedz

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

606 628 628