Strona główna SEO Jak zrobić audyt linków zwrotnych i na co zwrócić uwagę?

Jak zrobić audyt linków zwrotnych i na co zwrócić uwagę?

Autor InClick

Profil linków zwrotnych to nic innego jak suma pozyskanych odnośników do pozycjonowanego serwisu internetowego. Odnośniki (inaczej backlinki czy linki zwrotne) to nadal jeden z ważniejszych czynników, który ma wpływ na pozycjonowanie całego serwisu w wynikach wyszukania.

Jeżeli strona www istnieje już bardzo długo i była (albo jest) pozycjonowana przez wiele firm, agencji czy też samodzielnie, to w tym czasie nagromadziła wiele linków zwrotnych, które mogą podlegać degradacji z uwagi na aktualizacje algorytmów Google. W związku z tym należy regularnie przeprowadzać audyt pozycjonowania z uwzględnieniem audytu linków zwrotnych. Poniżej garść informacji jak zrobić audyt linków zwrotnych i na co zwrócić uwagę a czego nie trzeba analizować.

Audyt linków zwrotnych (backlinków) – co to jest?

Audyt linków zwrotnych jest częścią audytu pozycjonowania i jest oparty o subiektywną ocenę czy dany link jest dobry, zły, toksyczny, czy przynosi dobre efekty czy złe.

Analiza backlinków powinna być oparta o następujące kroki:

  • znalezienie linków do serwisu – w tym celu należy pobrać raporty z możliwie jak największej ilości narzędzi ponieważ żadne z nich nie zawiera wszystkich backlinków
  • ocena każdego z linków – to jest ocena subiektywna i oparta o doświadczenia osoby wykonującej taką analizę. Niestety nie ma żadnych wytycznych jak podejść do konkretnych rozwiązań i oceny nie mniej na podstawie danych z Google oraz właśnie doświadczenia podejmowane są takie a nie inne decyzje
  • opracowanie nowej strategii – na podstawie analiz opracowywana jest całkowicie nowa strategia oraz wykonywany plik do narzędzia disavow (jeśli zachodzi taka konieczność)

Analiza linków jest dość wymagająca i pracochłonna. Jednocześnie wymaga przeanalizowania dużej liczby danych. Pewnym ułatwieniem może być narzędzie Clusteric.

Zmiana strategii wiąże się ze zmianą podejścia, możliwe iż trzeba zmienić budżet oraz całe podejście. Niejednokrotnie wymaga to też wstecznej analizy oraz kontaktu z właścicielami portalu w celu zmiany sposobu wykonanego linkbuildingu.

Analiza profilu linków – jakie pytania sobie zadać?

Poniżej kilka pytań, które warto sobie zadać na początku każdej analizy. Dla każdego pytania dodałem komentarz, który powinien naprowadzić na konkretne działanie:

  • Ile linków zwrotnych ma Twoja witryna – to nie ma wielkiego znaczenia gdyż jest to mocno zależne od branży. SEO mówi też o mocy linków (mityczna moc, której nikt nie potrafi zmierzyć) więc będzie tak, że mój konkurent ma 10 linków ale jakościowych i jest wyżej pomimo tego, że Ja przywaliłem milion i nawet mnie w top10 nie ma. Czyli nie zawsze liczy się ilość a jakość linków.
  • Ile domen linkuje do Twojej witryny – podobnie jak z ilością linków. Jedna domena (serwis) ma dużo podstron wiec w statystyce zobaczysz link z jednej domeny ale dając milion linków. Czy to jest dobry link? To zależy od … sposobu wykonania.
  • Jaki autorytet ma Twoja strona – nie ma czegoś takiego jak autorytet domeny. Zapomnijcie o tym przy analizie.
  • Jaki DR ma moja domena – wszelkie czynniki typu DR/TF/Cf są gówno warte. Są to współczynniki wymyślone przez dane narzędzie i nie mają żadnego przełożenia na SEO a tym bardziej na ranking i pozycje w Google. Tymi czynnikami łatwo manipulować więc są do pominięcia.
  • Jak często Twoja witryna zyskuje lub traci linki – to także nie ma znaczenia. Teoretycznie linki powinno zdobywać się w sposób ciągły ale jeśli nawet przez kilka chwil (nawet miesięcy) nie będzie dopływu „mocy seo” to nic nie musi się stać negatywnego.
  • Jakie są najczęstsze treści anchorów w linkach zewnętrznych prowadzących do Twojej witryny – o i to jest to co tygryski lubią. Jest to najbardziej ryzykowny element gry z Google’m. Analiza rozkładu słów kluczowych w anchorach (kotwicach) jest niezwykle krytyczną strategią pozycjonowania i można tutaj dużo zyskać ale i najwięcej stracić
  • Czy przyrost linków jest naturalny – nie ma czegoś takiego jak naturalny przyrost linków w procesie pozycjonowania. Całe pozycjonowanie oparte jest na znalezieniu sposobu zmanipulowania algorytmów tak aby być wysoko w wynikach wyszukania. Tylko za pomocą linków można to wykonać a ich sposób wykonania wpływa na szybkość osiąganych rezultatów. Naturalne pozycjonowanie to takie, gdzie generujesz treści i sam czekasz aż jakiś czytelnik podlinkuje Twój serwis bo te treści są ciekawe. Ale to jak czekanie na trzęsienie ziemi w Polsce – nigdy nie nadejdzie 😉
  • Czy treści kotwic są naturalne i zawierają frazy kluczowe lub nazwę marki – jak wyżej ale możesz poczytać o linkach tutaj
  • Czy wystąpił nagły spadek liczby linków w ostatnim czasie – to nie ma aż takiego znaczenia bo narzędzie może wskazywać skasowanie jednego odnośnika z domeny mającej milion podstron i nie będzie to miało wpływu na całość pozycjonowania.
  • Jak Twój profil linków prezentuje się na tle konkurencji – może byle jak, ważne aby być wyżej 😉

Narzędzia, które można użyć do pozbierania odnośników do analizy to:

  1. Google Seach Console
  2. Narzedzia zewnetrzne typu: semrush, ahrefs, spyfoo oraz inne – im więcej tym lepiej

Analiza profilu linków – na co zwrócić uwagę?

Patrząc na linki z reguły zwracam uwagę na poniższe czynniki – objaśniam, które rzeczywiście mają znaczenie:

  • wyniki Ahrefs Rank, Domain Rating oraz URL Rating – kompletna bzdura ale jak ktoś chce to jeśli współczynniki są poniżej 10 to taki link można uznać za nieefektywny (nie tyle szkodliwy co nic nie daje)
  • ogólną liczbę linków zwrotnych – to jest subiektywna ocena bo może być tak, że ktoś dbał o domenę, z której pozyskało się odnośnik więc to niekoniecznie musi być czynnik szkodzący
  • treść anchorów – warto zwrócić uwagę w jaki sposób z danej „miejscówki” linkowane są inne podstrony czy też inne serwisy. Duże nagromadzenie EMA (exact match anchor) może być pierwszym sygnałem negatywnym. Poniżej możliwy podział i wykonanie.
analiza linków zwrotnych - zestawienie możliwości
  • stosunek linków dofollow do nofollow i UGC – nie ma to żadnego znaczenia bo bardzo rzadko trafia się możliwość pozyskania 100% odnośników DOFOLLOW (chyba, że ktoś tak nieodpowiedzialnie linkuje np. z własnego zaplecza PBN)
  • tempo przyrostu/spadku linków – nie ma znaczenia. Możemy dziś pozyskać milion linków a to jest dana z narzędzia. Problemem jest po prostu szybkość indeksacji takich linków
  • język witryny linkującej – brak korelacji chyba, że to spam ze stron zakazanych np. hazard, porno itp
  • liczba linków wychodzących – to jest czynnik, na który warto zwracać uwagę
  • aktualizacja algorytmów Google – warto zwrócić uwagę, czy portal z którego pozyskujemy odnośnik uległ degradacji pod wpływem aktualizacji algorytmu Google (screen poniżej)
Analiza linków zwrotnych - przykład portalu, który nie nadaje się do publikacji

Analiza linków zwrotnych – czego unikać, jak linkować?

Wykonując linkbuilding a przede wszystkim analizując dotychczas pozyskane odnośniki warto zwrócić uwagęna następujące elementy:

  • sposób wykonania np. NAPów oraz umiejscowienia linków do podstron – nagromadzenie odnośników z katalogów stron oraz NAPów do podstron serwisów jest sygnałem niewłaściwie prowadzonej strategii. Jeśli w opisie firmy znajduje się link do jakiejkolwiek podstrony a w wizytówce tylko do podstrony to należy z takiego linka jak najszybciej zrezygnować

Jeżeli w NAPach i opisach katalogów wykorzystujemy EMA to bezwzględnie należy to zmodyfikować lub usunąć. Podobnie z nagromadzeniem for. W Polsce w tej chwili istnieje tak wiele firm linkujących z for, że sa one totalnie zaspamowane. Dodatkowo wiele firm stawia własne fora i katalogi i jedyne co robią to umieszczają tam odnośniki. To przestało działań w 2021 roku. Ale to moje zdanie i nikt nie musi się z tym zgadzać.

  • blogspoty – od paru lat blogspoty były nagminnie używane. Ja też ich używałem. Obecnie nie ma to sensu bo wiecej to szkodzi niż przynosi pożytku
  • fora – tak jak wspomniałem powyżej, że są ostro zaspamowane. Dodatkowo zakładając profil na forach pojawiają się linki w stopce z EMA oraz samym profilu. To kompletnie nie ma sensu.
  • zaplecza – można korzystać ale musi to być jakościowe zaplecze, dla każdego portalu trzeba pozyskać dobrej jakości odnośniki, można stworzyć (nawet fejkowe) profile social media. Rozbudowywać regularnie content (nawet 1 wpis miesięcznie) ale nie linkować z każdego wpisu (można posiłkować się zasadą Pareto – 20% wpisów ma linki, 80% nie)
  • kliknij, zobacz, wejdź – tak, kiedyś SEO się z tego śmiało ale czasy pozyskiwania odnośników z takimi kotwicami mają się świetnie. Nie dają jakichś spektakularnych wyników ale pomagają
  • tytuł artykułu – warto w procesie pozyskiwania odnośników linkować na tytuł artykułu a nie na EMA
  • platformy – mamy kilka platform typu Whitepress, Linkhouse, OrionMedia czy TrustLuna, z których można skorzystać pod kątem poszukania dobrych jakościowo miejscówek do publikacji (nie będzie to tanie)
  • PBN – można także skotaktowac się z właścicielami PBNów (TarantulaSEO.com czy pbnmarket.pl) i pozyskać linki – ale najpierw przetestować czy takie rozwiązanie odpowiada

Analiza linków zwrotnych – odzyskiwanie widoczności i ruchu organicznego

Najlepszą strategią jest poprawianie linków po kimś. Dlaczego?

  • skoro widoczność spada to znaczy, że problemem mogą być linki – tym bardziej jeśli to nastąpiło kilka dni przed aktualizacją algorytmu lub sukcesywnie spada na przestrzeni kilku miesięcy. Dotychczasowa strategia nie działa wiec wiadomo co nie działa 😉
  • zmiana strategii na nową powoduje, że uczymy się czegoś nowego
  • możemy obserwować zmianę wyników już po kilku tygodniach od wprowadzenia zmian

Widok spadków widoczności serwisu, gdzie podejrzewamy problemy z linkami:

Efekt wyczyszczenia profilu linków:

  • usunięto zbędne zaplecza
  • usunięto zbędne przekierowania 301 z domen przechwyconych
  • wybrano i skupiono się na budownaiu zaplecz w oparciu o wartościowe, przechwycone domeny
  • usunięto nagromadzenie EMA w linkbuildingu

Analiza backlinków – TIP obserwacyjny

Jedna z rzeczy, dla której można podejrzewać problemy ze strategią linkbuildingu jest obserwowania grupy fraz dla 2-3 słów kluczowych typu EMA (money keyword) oraz związanego z tym długiego ogona.

Jeżeli money keywords sa poza top10 a nawet wpadają do top40-top50 natomiast długi ogon „stoi jak drut” w top3 to oznacza problemy z linkbuidlingiem wykonanym do tej podstrony.

W moim przypadku (przykładzie powyżej) usunąłem odnośniki z całymi publikacjami z portalu zewnetrznego z uwagi na nagromadzenie EMA do podstrony ze szkoleniami SEO. Jednocześnie kupiłem link na domenie (w momencie pisania tekstu jeden – docelowo pewnie będzie to 4-5 miejscówek z PBN) z TarantulaSEO.com w celu „kopnięcia” pozycji.

Analiza linków zwrotnych – podsumowanie

Patrząc tylko przez pryzmat tych kilku punktów nalezy stwierdzić, że:

  • Linki nie są toksyczne tylko sposób linkowania jest do d…
  • Portale z czasem tracą na ”wartości” wiec warto dokonywać analizy linków wstecznie aby wyłapać te miejsca, które mogą nam szkodzić albo uznamy je za bezwartościowe
  • Warto weryfikować widoczność miejscówek aby nie trafić na taką, która nic nie daje pod kątem SEO
  • Problemy z indeksacją zewnętrznych serwisów czyli takie, gdzie umiejscowienie artykułu z linkiem nie powoduje wzrostu pozycji bo fizycznie taki artykuł nie indeksuje się np. z powodu słabej jakości portalu albo głębokiego jego zagnieżdżenia w strukturze
  • Możliwe są spadki nawet na pojedynczych frazach co wskazuje (IMHO) na problemy z linkami do pojedynczych podstron

Największy problem w SEO: agencje niezwykle rzadko wykonują analizę wsteczną wykonanego linkbuilding. Niestety.

Niniejszy wpis powstał na kanwie wystąpień na Barcampie Seopoland w Katowicach oraz Warszawie. Prezentacja dostępna tutaj.

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

Call Now Button 606 628 628